Binokulární vidění dětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Vývoj člověka Ontogeneze.
Mladší školní období.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Oko Anatomie lidského oka Oční vady v každém věku Nemoci očí-Tupozrakost Šilhání Šedý a zelený zákal Retinoblastom.
Tyflopedie Katka Hůlová
Příčiny SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
KLUB POHÁDKA Dům dětí a mládeže Praha Stodůlky. Dopolední blok pro rodiče s dětmi Klub Pohádka je určen pro rodiče s dětmi od 1 – 3 let. Cíl klubu: zapojení.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Vyšší nervová činnost.
Riziko dyslexie a školního selhávání
Vývoj výtvarného projevu
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Smyslové vnímání OKO.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Co je kognitivní psychologie?
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Motorické schopnosti.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Psychické procesy - vnímání
Pedie Co mají společné?.
Specifické poruchy učení
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Diagnostické metody.
Co je kognitivní psychologie?
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pozornost a paměť, představivost
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Binokulární vidění dětí Bc. Martina Nováková, MSc

ANEB

Vliv vizuální percepce na vzdělání

Zrak Dominantní smysl Anatomie oka, oko jako optický aparát, zraková dráha, zraková centra primární, sekundární, přidružená Schopností Akomodace spolupráce OPL včetně souhybu (staticky i kyneticky) Prostorové vidění

Zraková percepce Schopnost mozku rozumět a interpretovat co oči vidí Identifikace (rozpoznání) Diskriminace (roztřídění) Pochopení (vztahy mezi objekty) Interpretace Vyšší funkce Paměť = schopnost vzdělávání Aktivity každodenního života Děje vizuální podněty vícečetné podněty dynamické podněty

Vizuální podněty Velikost Tvar Vzdálenost Prostorové vidění Vztahy mezi objekty Intenzita osvětlení Barva Kontrastní citlivost

Mozek 100 miliard neuronů x 10.000 synapsí Učení = 50% viděného

Paměť Schopnost vyvolat minulé děje Paměť smyslová Procedurální paměť milisekundy,počáteční vnímání podnětů Procedurální paměť pocity, postupy, vliv prostředí Krátkodobá primární paměť - 10-15sec, uložit a znovu vybavit informaci Dlouhodobá uložené hluboko dlouhodobě, pevně, forma - vzpomínky, obrazy, koncepty, informace upevněná, vychází z krátkodobé paměti Paměťové systémy sémantická paměť (slova) útržková paměť (detaily situací) Logická mechanická Dispozice vrozená Výcvik

Vizualizace informace přijímáme vizuálně učení 80% vizuální paměť vícenásobné vizuální podněty vizualizace pamatovaného učení 80% symboly, znaky, obrazy, barvy tvary, znaky - číslice, písmena, slova pozornost - udržet zrakový podnět paměť zrakových podnětů - 4-6 ženy zvládnou více Děti šachy hrály lépe než počítání prstů

Vizualizace Výzkum funkční vs. dysfunkční vrozená dysfunkce zraku Ovlivnění rozvoje kortikálních mechanismů tj. ovlivnění vizuální percepce deficity ve vizuální prostorové paměti problém s vizualizací = problém s učením, problém s koordinací Do 7 let mozek tvárnější Do 7let podpora = výsledky ve škole

Vývoj zrakové funkce zvýšení šance na kvalitnější výsledky studia Vrozená dispozice Anatomie Fyziologie Rozlišovací schopnost VA Barvocit Kontrastní citlivost Akomodace Prostorové vnímání Statické Kinetické Stimulace procesu vývoje vidění zvýšení šance na kvalitnější výsledky studia Tělesný vývoj Motorický vývoj Myšlení Řeč City Činnosti Čtení Psaní Matematika Koordinace pohybu

Zrakové dysfunkce Strabické Nestrabické poruchy Dsf okulomotoriky Dsf tvorby obrazu (anizometropie, anizeikonie) Akomodační poruchy Dysfunkce fokusace (centrace, cílení pohledu) Porucha informačního zrakového procesu Paměť, vizualizace, analýza, asociace Amblyopie Porucha motorické koordinace Porucha smyslové koordinace

Rizika poškození Prenatálně Natálně Postnatálně Toxiny Nemoci Porodní komplikace Postnatálně Inkubátor Ovlivnění fyziologického a osobnostního rozvoje

Osobnostní vývoj z hlediska zraku Porozumění – interpretace Paměť V 5 letech IQ ≥ 84 Využití dosaženého

Prevence Zanedbaný zrak Prevence amblyopie Prevence poruch akomodace Zjevné vady Skryté vady 60% Prevence amblyopie Prevence poruch akomodace Prevence poruch stereoskopického vidění ! PC syndrom a myopizace prokázána

Podpora vývoje funkce zraku Aktivity, hry, hračky Brýle Kdy Jak Kdo Filtry

Podpora vývoje funkce zraku Aktivity, hry, hračky

Podpora vývoje funkce zraku Individuálně dle věku dle schopností Vzestupná aktivita Vše má svůj čas Kreativita Představivost ! PC hry Dobrý sluha, zlý pán

Dostatek kvalitních podnětů !

Vývojová období Narození – 24 měsíců Předškolní věk Mladší školní věk 2 – 5 let Mladší školní věk 6 – 12 let Školní věk Dospělost

Vývoj zraku po narození Koordinace oko – ruka Koordinace vizuální podnět – motorická reakce Systém podnětů Hovor Hra Změny

Vývoj zraku po narození Do 4 měsíců Při narození vizus 5/50 Spolupráce očí – motilita, akomodace, koordinace

8M – 2 roky Do 8 měsíců 12 měsíců 24 měsíců Kontrola motility Kontrola koordinace Upevňování zažitého 12 měsíců Kontrola pohybu Jistota uchopení 24 měsíců Hloubková percepce Odhad vzdálenosti

2 – 5 let Vývoj koordinace Jemná motorika Nejčastější poruchy Šilhání Anizometropie Vysoké vady Amblyopie Narušení vývoje zrakové percepce

2 – 5 let Ve 3 letech každé dítě na kontrolu Problém vedoucí k amblyopii nemusí mít zjevné projevy Mimo zcela zjevných vad již v předškolním věku možno rozpoznat vady skryté

5 - 6 let Předškolní věk Brzký školní věk ?

5 - 6 let 10% dětí tohoto věku má problém se zrakem Zanedbáno 60% poruch zraku Nezahrnuje veškeré aspekty

Cíl her z hlediska VP Akomodace Binokulární vidění Stereoskopické vidění Sledovací pohyby Koordinace Oko - ruka Pohled – pohyb Rovnováha Obratnost, šikovnost Zraková analýza Paměť Vzdělávání

Do 5M Hračky: Aktivity: Postýlka jako tělocvična Jasné barvy chrastítek Pískající gumové hračky Stimulace všech smyslů Aktivity: Schovávaná Paci paci

6 - 8 M Hračky: Aktivity: Zvířátka (náplň) Plovoucí hračky do vany Schovávání a hledání hraček Kde je kdo Stimulace k lezení !!! Čtení dětem Prohlížení obrázků

9 - 12 M Hračky: Aktivity: Rozkládací hračky Pohyblivé hračky pro aktivní hru První knihy (lepenkové) Aktivity: Hra s míčem Kdo je kdo Lezení !!! Čtení, obrázky Ukazování

1 rok Hračky: Aktivity: Jasné barevné míče Kostky Zipy Houpací kůň, odrážedla Aktivity: Házení míčem Čtení, obrázky

2 roky Hračky: Aktivity: Tužky, pastelky Hračky se zvukovým efektem Kolíčkové hry (zasouvání) Třídění dle tvarů, velikosti, barev atp. Kostky, puzzle Aktivity: Více venkovních aktivit Házení míčem

3 - 6 let Hračky: Aktivity: Velké stavebnice Větší puzzle Dírkové stavebnice a hry Rozkládací hračky Tříkolka, kolo Aktivity: Koordinace pohybu Nácvik rovnováhy Dlouhé pobyty venku Výtvarné aktivity (malování prsty, keramika - hnětení) Říkanky, písničky

Hry Jak hrát pexeso Jak si zapamatovat abstraktní pojmy Jak se naučit básničku

Slova Kotva Moře Paranoia Kniha Běh Břehy Svět Zeměkoule Skok Auto

Co je to za říkanku?

Hry a cvičení VT Akomodace a konvergence Zraková koordinace Akomodační karta Flipper Brock´s string 3D obrázky 3D PC trenažéry Zraková koordinace Trenažér Vizualizace, asociace Hrou Paměť Učením

Slova Kotva Moře Progrese Kniha Běh Bába Svět Zeměkoule Skok Auto

http://www.eyecanlearn.com/

Děkuji za pozornost