DO JAKÉ MÍRY POMŮŽE ZVYŠOVÁNÍ VOJÁKŮ V KRIZOVÝCH OBLASTECH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kontrola exportu vojenského materiálu a ručních zbraní pro civilní použití – role MZV.
Advertisements

Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
kpt. Ing. Veronika Krausová kpt. Ing. Martina Štěpánková
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Mezinárodní organizace
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_18.
Policie ČR partner dalších orgánů státu a samosprávy Senát Parlamentu ČR Ing. Jaroslav Salivar 1. náměstek ministra vnitra.
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Informační technologie pro IZS a krizové řízení
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Mezinárodní organizace a OSN
MEZINÁRODNÍ SPOLEČENSTVÍ
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Koncepce environmentální bezpečnosti
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Bezpečnostní politika České republiky JPM264
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Společná bezpečnostní a obranná politika EU Tomáš Weiss. 1
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Doc. PhDr. Vlastimil Fiala, CSc.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
1 Vyhodnocení splnění hlavních úkolů Armádou České republiky v roce 2007 Generální štáb Armády České republiky.
Regionální politika RP ČR.
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
NATO Severoatlantick á Aliance (NATO) byla založena 4.dubna 1949 ve Washingtonu na z á kladě Severoatlantick é smlouvy, kterou podepsalo 12 nez á vislých.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : červen.
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Se sídlem v Uherském Hradišti, Studentské nám
Krizová krevní politika ČR. V České republice je problematika zajištění dodávek transfuzních přípravků řešena ve spolupráci resortů zdravotnictví a obrany.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Národní základna humanitární pomoci Logo vaší společnosti vložíte na snímek následujícím způsobem: V nabídce Vložit vyberte příkaz Obrázek. Najděte soubor.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Letecká technika pro záchranné práce v IZS CZ.1.06/3.4.00/ Projekt je spolufinancován z Evropské unie, Evropského fondu pro regionální rozvoj v.
Klasifikace MO Podle typu členství Podle rozsahu členství Podle cílů a pole působnosti.
Zase přijdou povodně, kdo nám pomůže? Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Klauzule solidarity, koordinace.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Regionální politika EU v období
Je kybernetická bezpečnost dostačující?
Kybernetická obrana české republiky
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Digitální učební materiál
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých států
Úvod, základní principy a cíle
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Mezinárodní spolupráce
Relevantní legislativa a dokumenty – viz dále
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Severoatlantická aliance
Příprava občanů k obraně státu …
VY_32_INOVACE_60_Svět kolem nás
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
Transkript prezentace:

DO JAKÉ MÍRY POMŮŽE ZVYŠOVÁNÍ VOJÁKŮ V KRIZOVÝCH OBLASTECH plk. gšt. Ing. Jaromír ZŮNA, MSc. Velitel Velitelství výcviku – Vojenská akademie ve Vyškově

Charakteristika soudobých misí/operací Mezinárodní angažovanost při řešení soudobých krizí představuje komplexní úsilí spočívající na koordinovaném využití hlavních nástrojů síly (diplomatických, ekonomických, vojenských, informačních) a představuje mnohem více než operace na udržení míru, nebo vojenské intervence. Čl. VIII Charty OSN regionální formy řešení krizí, kontraktace sil a prostředků vyspělých armád, od tradičních příspěvků ke koaličnímu a aliančnímu pojetí, trend kontraktace služeb v oblasti stabilizačních činností, zásadní změna principů tradičního peacekeepingu OSN, podstatné rozšíření obsahu mírových operací o civilní úkoly, rozšiřování obsahu mandátů, změna demografie mezinárodního bezpečnostního systému, a další.

Všeobecný rámec mírových operací Právní rámec operace Text mírové smlouvy, mandát, statut sil (SOFA – Status of Forces Agreement ); Charta OSN Čl. VI, VII, VIII; Mezinárodní právo válečné a human itární Operace mimo čl. 5 Washingtonské smlouvy NATO Non - Article 5 Crisis Response Operations Podpora civilním institucím; Operace podporující mír; Bojové ope race; Evakuační operace; Vojenská podpora/Podpora civilním autor itám; Podpora odstraňování následků živelných pohrom; Humanitární činnosti; Vyhledávací a z áchranné operace; Prosazování embarg a sankcí Operace na podporu míru Operace podle čl. 17(2) Smlouvy o Evropské unii Petersbergské úkoly Rekonstrukční a stabilizační operace Rekonstrukce a ekonomická obnova; Budování institucí; Prosazován í zákonnosti a právního státu; Dodržování lidských práv; Příprava a provedení voleb; Dem obilizace, odzbrojení a integrace kombatantů do společnosti; Bezpečné prostředí; Budování udržitelného míru Humanitární operace ( Humanitarian operations ) Prevence konfliktů Conflict prevention Udržování míru Peacekeeping Vytváření míru Peacemaking Vynucení míru Peace enforcement Budování míru Peace building Kontrolní stanoviště Demobilizace Návrat uprchlíků Separace válčících a bezdomovců stran Pozorovací stanoviště Kantonizace Bezpečnostní Patrolování Odzbrojení zóny Preventivní Sběr informací Odminování Zóny separace rozmístění sil Vyhledávání faktů Informační kampaň Inspekce, verifikace, monitorování Civilní a vojenská Policejní spolupráce činnosti Vyjednávání Pravidla použití síly Vyšetřování Úkoly logistické podpory Styčné činnosti Koordinace S mezinárodními a nevládními organizacemi Podpora humanitárním Organizace a ochrana Evakuace osob Činnostem konvojů Eskortování Zadržování Zvládání osob osob davů Informační operace Pátrací operace Ochrana sil Vojenské akce Konfiskace Asistence při výcviku Společné vojenské zbraní a výstavbě bezpečnostních komise složek Budování opatření vzájemné důvěry Stálé operační postupy Demonstrace síly Přímá vojenská akce EIDE: „Čistý peacekeeping je věcí minulosti.“ ZŮNA, Jaromír. Příprava příslušníků AČR do operací mimo území České republiky. In: Sborník 9. Mezinárodní konference interoperability: Nasazení bojových skupin k odvrácení regionálních konfliktů, Universita obrany Brno, 24. října 2006. s. 217-223. ISBN 80-7231-174-3.

Principy mírových operací Hlavní principy mírových operací vyplývající z Charty OSN Množina principů pro vojenské činnosti v mírových operacích OSN EU NATO Vojenské Neutralita Nestrannosti; Konsensu a spolupráce; Přiměřeného použití síly; Jednoty úsilí; Mnohonárodního charakteru operace; Respektování principů mezinárodního humanitárního práva; Respektování místních zákonů a zvyků; Odpovídajícího použití síly; Cíle a cílového stavu; Pružnosti; Legitimity; Bezpečnosti; Kreditu sil; Vzájemného respektu; Transparentnosti; Svobody pohybu; Civilní a vojenské spolupráce; Mobility; Ofenzivní činnosti; Překvapení; Koncentrace úsilí; Vojenských cílů; Účelného použití sil; Jednoduchosti; Iniciativy; Legitimity použití sil; Nestrannost Legitimita Transparentnost Množina koncepčních přístupů

Principy mírových operací TRADIČNÍ POJETÍ NOVÉ POJETÍ PODSTATA ZMĚNY Neutrality Neutralita při řešení konfliktů (krizí) mezi státy mírovými prostředky; Bezpečnostní status-quo; Priorita mandátu a politických cílů mírové operace; Zajištění specifického míru a nepřítomnosti války v dnešních podmínkách nedostačuje; Nový typ vnitrostátního konfliktu; Komplexní humanitární ohrožení; Změna bezpečnostního prostředí; Nestrannosti Nestrannost mírových sil; Nestrannost založená na principech; Nestrannost vůči stranám konfliktu, nikoliv k mandátu, způsobu vedení a cílům mírové operace; Nové požadavky na mírové mise; Řešení podstaty krizí; Integrace; Demokratizace; Budování nových společností a států; Legitimity Mandát mezinárodní organizace; Mandát mezinárodní, nebo regionální organizace; Změna politického rámce mírových operací; Pod vedením OSN; Delegace odpovědnosti za provedení mírové operace na regionální organizaci, vojenskou alianci, nebo účelovou koalici s rolí vedoucí země; Transparentnosti Transparentnost cílů mírové operace a vojenských činností; Transparentnost politických, civilních a vojenských cílů mírové operace; Transparentnost činností civilních aktérů; Transparentnost činností vojenských aktérů, pokud to není v rozporu s principy ochrany sil a plněním vojenských úkolů; Nové požadavky na mírové operace; Změna charakteru mírových operací; Změna charakteru a účelu použití mírových sil; Konsensu a spolupráce Mezinárodní konsensus; Konsensus stran zúčastněných v konfliktu Přiměřeného použití síly Minimální použití síly za účelem sebeobrany; Obrana mise; Kombinované mandáty podle Čl. VI a VII Charty OSN; Priorita politických cílů; Priorita lidské bezpečnosti a principů humanity; Jednoty úsilí Paralelní působení civilních a vojenských aktérů v krizové oblasti; Dominantně vojenský mandát a obsah mírové operace; Mandátem úzce geograficky vymezená oblast vojenského působení; Komplexní mírové operace; Komplexní mandát mírové operace; Civilní mise s vojenským komponentem plnícím podpůrné funkce; Mise probíhá uvnitř společností; Komplexní charakter soudobých a budoucích krizí; Sociálně ekonomický rozvoj; Mnohonárodního charakteru operace Poměrné regionální zastoupení s vyloučením participace mocností; Mnohonárodní charakter operace; Zánik bipolarity; Nová role vojenských aliancí; Změna bezpečnostního prostředí; Respektování principů mezinárodního humanitárního práva Respektování místních zákonů a zvyků Formální úprava vztahu mezi mírovými silami a jejich příslušníky a vojenskými složkami znepřátelených stran; Formální úprava vztahu mezi silami vyslanými do mírové operace a hostitelskou zemí; Bezpečnostní a morální požadavek; Na znalostech založené vedení mírových operací;

Mírové operace dnes Mandát Personál Politický rámec Participace Čl. VI Charty OSN Čl. VII Charty OSN Čl. VI a VII Charty OSN Personál mezinárodní civilní mezinárodní vojenský mezinárodní policejní mezinárodní dobrovolný místní personál legitimita a podpora Politický rámec mezinárodní koaliční alianční jiné ekonomika sil dostupnost schopností Participace mezinárodní organizace nevládní organizace agentury, organizace a fondy OSN agentury, organizace a fondy regionálních organizací vojenské aliance regionální bezpečnostní iniciativy národní státy Charakter paralelní hybridní integrované jiné schopnosti a účinek Struktura civilní mise vojenské operace multidimenzionální komplexní přístup podstata krize

Graf č. 1: Vývoj celkových počtů vojenského a civilního personálu OSN, EU, NATO a OBSE působícího v misích a operacích Základ – vojenské síly Trend – růst angažovanosti

Graf č. 2: Vývoj celkových počtů vojenského a civilního personálu v misích a operacích podle podílu organizací OSN, EU, NATO a OBSE Trend – snižování hustoty sil a prostředků – geografické podmínky

Graf č. 3: Vývoj počtů vojenského a civilního personálu v misích a operacích OSN, EU a OBSE Trend – od vojenské operace ke komplexní misi

Nové koncepce CÍLE ZPŮSOBY NÁSTROJE RIZIKA DIPLOMATICKÉ VOJENSKÉ Multidimenzionální mírové operace (OSN) Přístup k operacím založený na účincích (EBO/US, EBAO/NATO) Stabilizační operace (US, NATO) Provinční rekonstrukční tým (US, NATO) Mise na podporu reforem bezpečnostních sektorů (EU) Tradiční model NATO Navrhovaný model Bezpečné prostředí S&R IOs,NGOs,HOs Operations MISE/OPERACE KOMPLEXNÍ PŘÍSTUP Úkoly - Oblast sociální, ekonomická, bezpečnostní, rozvojová, humanitární, lidská práva CÍLE ZPŮSOBY NÁSTROJE RIZIKA DIPLOMATICKÉ VOJENSKÉ EKONOMICKÉ INFORMAČNÍ

Trendy ve struktuře budoucích misí

Trendy ve způsobech řešení krizí integrované mise OSN (struktura) Rozvojové programy OSN (UNDP) FONDY A PROGRAMY OSN Rozvojová skupina OSN (UNDG) Politická Rozvojová Vojenská Bezpečnostní Oblasti integrované mise OSN (struktura) Humanitární Úřad vysokého komisaře OSN pro lidská práva (UNOHCR) Právo a zákonnost Lidská práva Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR) Mezinárodní dětský fond OSN (UNICEF) Veřejné informace Civilní záležitosti Regionální rozvoj Světový potravinový program (WFP) Humanitární organizace (HO) MEZINÁRODNÍ SPOLEČENSTVÍ Nevládní organizace (NGO) bezpečnostní prostředí – komplexní krize, komplexní humanitární ohrožení, komplexní přístup k řešení krizí, integrované mise, civilní řízení, posilování role EU, posilování spolupráce mezinárodních organizací (OSN, EU, OBSE, NATO, AU …), profilace rolí mezinárodních organizací, OBAMA: „…civilian surge…“; civilní expediční kapacity a schopnosti,

Požadavky na výstavbu civilních a vojenských schopností enablers, koncepce celkových sil, pružné struktury a personál, společná příprava vojenských a civilních komponentů, sbližování sociálních a vojenských věd, Civilní komplexní přístup, změna vnitřní kultury, civilní expediční schopnosti, legislativní podpora, společná příprava vojenských a civilních komponentů, účinnost a efektivita participace státu, posilování významu civilních pracovišť řešících bezpečnostní problematiku, Vojenské síly Role – vytvořit podmínky ze kterých krize může být teprve rozhodnuta, Velikost, struktura a schopnosti vojenských sil jsou přímo závislé na způsobu řešení krizové situace, který bude v procesu politického rozhodování zvolen,