Normální psychomotorický vývoj dítěte do 1. roku života

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOMATOMETRICKÉ BODY NA TĚLE
Advertisements

ERGONOMIE PRÁCE NA PC Petra Spáčilová, 4. Z
JAK PODPOŘIT SPRÁVNÝ VÝVOJ NOVOROZENCE A DÍTĚTE - PŘÍPADNÁ TERAPIE VOJTOVOU METODOU (Mgr. Janetzky Vanda)
POLOHOVÁNÍ.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
8. Signály následků hry – jak se bude pokračovat
FÁZE OBLOUKU.
Jak přežít sezení u počítače?
Orientace na lidském těle
Senzomotorika prevence proti zranění, návrat po zranění, rozvoj koordinace, posilovací cvičení … Zásady: chodidlo (a) stojné musí být vždy mírně nakloněné.
8. měsíc V poloze na zádech je během dne již zcela minimálně, většinou pouze ve spánku. Ze zad se okamžitě přetáčí na břicho, kde se plazí,umí se dostat.
Strečink Je možné provádět denně před i okamžitě po tréninku nejméně však 3x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychomotorický vývoj kojence
KLASIFIKACE DRŽENÍ TĚLA
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Mechanika pohybu koní.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Psychomotorický vývoj dítěte do jednoho roku
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Roviny, směry a osy.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
Jak správně sedět u počítače
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Anatomické názvosloví
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Downův a Edwardsův syndrom
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
POSILOVÁNÍ BŘICHA.
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
ONTOGENEZE LIDSKÉ MOTORIKY V 1. ROCE ŽIVOTA
DMO Olga Bürgerová.
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
BOZP – Práce s počítačem
Testování silových schopností © Tom Vespa.
POSTAVA ( z boku).
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Znamená zvedání a přenášení věcí pomocí vašich rukou nebo fyzické námahy Je třeba se naučit správnému zvedání a přenášení věcí jako prevence úrazů a zranění.
Která čísla označují správné držení těla?
Elektronické učební materiály – I. stupeň Společnost Autor: Mgr. Romana Martináková CO MÁME SPOLEČNÉHO???
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Správné držení těla obr.1. Při tomto postoji jsou nohy volně u sebe, kolena a kyčle nenásilně nataženy. Pánev je v takovém postavení, aby hmotnost trupu.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Závodní chůze: práce paží 1
Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná Lidské tělo
Šátkování nošení dětí v šátku
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
Hlavní části těla: hlava krk trup horní končetiny dolní končetiny
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_18_lidské tělo
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
TECHNIKA ZNAK – poloha, činnost dolních končetin Lekce č. 15
LIDSKÉ TĚLO ANOTACE DATUM AUTOR JAZYK OČEKÁVANÝ VÝSTUP
Popis svalových skupin
Transkript prezentace:

Normální psychomotorický vývoj dítěte do 1. roku života Vypracovali: Jan Brož Zdena Brožová Lucie Rousová

Novorozenecké období

Váha a délka novorozence při narození Průměrná váha normálních novorozených dětí je mezi 3500g až 3700g, ale mohou mít normálně váhu i pod 3000g a na druhé straně i přes 4000 g. Chlapci mají v průměru váhu vyšší, jak děvčátka. Délka novorozence je průměrně 49-50 cm

Novorozenec Většinu dne prospí. Při bdění převažuje flekční držení končetin, ale umí i nechat končetinu volně ležet v extenzi. V klidu má otevřené dlaně na horních končetinách, pěstičky se objevují při křiku, při strachu, apod.

Zdravý novorozenec umí otáčet hlavičku na obě strany, někdy tato rotace hlavy způsobí i rotaci trupu na bok, tzn. že na zádech je ještě nestabilní. Na bříšku se dotýká podložky všemi částmi těla, ojediněle krátce zvedne hlavičku Řeč: vydává slabé hrdelní zvuky připomínající ah, eh, uh

Otáčí se za světlem, pohyb očí je pouze horizontální Otáčí se za světlem, pohyb očí je pouze horizontální. Vidí jen na krátkou vzdálenost pouze větší předměty. Zraková ostrost je při narození nízká. Mimo dobře rozvinutého sluchu má novorozenec dobrý čich a jsou u něho již vyvinuty chuťové preference (dává přednost sladké chuti).

1. měsíc Většinu dne prospí Narůstá svalový tonus, na bříšku o něco déle udrží zvednutou hlavičku, ale jinak se zásadněji neliší od zralého novorozence. Palec je pokrčen v dlani, má výrazný reflexní úchop. Ve 4. týdnu umí na malou chvilku sledovat očima velký světlý či lesklý předmět umístěný před očima ve vzdálenosti 30-50 cm . Fixace je ještě monokulární. Na tichý klidný hlas reaguje zklidněním hybné aktivity.

2. měsíc • Dítě je schopno krátce zdvihnout dolní končetiny nad podložku. • Na bříšku krátce (déle než 5 sec) zvedne hlavičku ve střední rovině s opřením o předloktí a s volným natažením dolních končetin. • Má otevřené dlaně, palec ruky je v odtažení (není již v dlani).

S matkou nakloněnou nad ním krátce naváže zrakový kontakt a usměje se (sociální úsměv). Začíná fixovat a sledovat předmět - volně otáčí hlavu za předmětem Zpozorní na hlas, zvukový podnět. Silný zvuk vyleká. V řečovém projevu se objevují jednotlivé dlouhé samohlásky .

3. měsíc Zajímá se o okolí - živě sleduje, reaguje úsměvem či pláčem na okolí Na zádech je stabilní (těžiště je mezi lopatkami), čile se pohybuje, hlavu drží ve střední poloze a spontánně ji otáčí k oběma stranám. (pěsti se objevují jen při pláči, strachu či nejistotě). Začíná si hrát s rukama, začíná se objevovat koordinace oko - ruka - ústa. Ruce si dává do středu zorného pole. V poloze na bříšku "pase hříbátka" - tj.hlava symetricky vzpřímená v ose těla v úhlu cca 45-50 stupňů nad podložku, udrží ji již dlouho zdviženou, volně s ní otáčí za směrem motivace (zvuk chrastítka,apod.).

Musí již mít otevřené dlaně, aby mohl začít vývoj volního úchopu. Menší předmět v zorném poli brzo zpozoruje, od tohoto měsíce je již možné dokonalé zaostření očí, souběžné vodorovné i svislé pohyby očí. Na zvuk se zklidní, zpozorní, na silný zvukový podnět se vyleká a reaguje prudkým pohybem celého těla. Začíná si broukat, houkat (a-a-a-, e-e-e)

Vzpřímení trupu dosahuje mezi lopatky, dítě je opřené o celé předloktí včetně loktů a má pootevřené až otevřené dlaně Dolní končetiny jsou volně nataženy,ve vnější rotaci a přitažení. Tato poloha na bříšku musí být stabilní a nesmí přepadávat na některou stranu V tomto měsíci dochází k výraznému útlumu novorozeneckých reflexů mimo reflexní úchop na dolních končetinách.

4. měsíc Na zádech si prohlíží obě ruce, hraje si s nimi, dává je do úst (souhra oko - ruka - ústa) - Začíná si brát hračky, uchopuje hračky oběma rukama (tzn. neupřednostňuje žádnou ruku), nohy zvedá vysoko nad podložku. • !! V tomto měsíci nejpozději musí zdravé dítě zvládnout kvalitní provedení polohy na bříšku, tzn. správné provedení "pasení hříbátek" (tj. první vzpřímení) s opřením o - předloktí.

Na dolních končetinách můžeme pozorovat snahu o cílené uchopování i nohou. Novorozenecké reflexy jsou již vyhaslé mimo reflexního úchopu na dolních končetinách. Vyhledá zdroj zvuku, tzn. cíleně otáčí hlavu za zvukem, později vyhledá zdroj i jen očima. Hlasitě se směje, výská, vyžaduje kontakt s okolím. Začíná se vytvářet specifický vztah k matce- odliší ji od jiného lidského obličeje.

5. měsíc Dítě v tomto měsíci vyžaduje pozornost,rozeznává osoby kolem sebe • Dává si hračky do úst a přendává si je z ruky do ruky za kontroly zrakem. • Nabízený předmět uchopí ze střední roviny při postavení ruky palcem nahoru. Začíná se přitahovat do sedu.

Na břiše si hraje s hračkami, kdy opěrnými body Jsou loket, přední trn kyčelní a vnitřní část kolenního kloubu. Umí přemístit těžiště do strany na jeden loket a uvolnit druhou ruku k úchopu Úchop je do celé dlaně. Začíná odlišovat cizí osoby.

Na zádech konec 5. měsíce

Posazování koncem 5. měsíce

Na bříšku konec 5. měsíce

V závěsu konec 5. měsíce

6. měsíc V poloze na zádech si hraje s dolními končetinami, uchopí si palce u nohou. Aktivně třese chrastítkem, přendává věci z ruky do ruky vše dává do úst a kouše. Otočí se ze zad na břicho a zpět na záda oboustranně. Někdy se z polohy na boku může dostat do šikmého sedu, ale v této době je tento sed ještě nestabilní. .

Na břiše se umí dostat do tzv. "vyššího vzporu" - tj Na břiše se umí dostat do tzv. "vyššího vzporu" - tj. symetricky se vzepře o natažené horní končetiny s otevřenými dlaněmi a vzpřímenou hlavou, s opřením o stehna (Tzn. dochází k dalšímu posunu těžiště do oblasti bederní)

V poloze na' břiše se točí kolem vlastní osy Udrží svoji váhu těla, je-Ii postaveno na chodidla a podpíráno v podpaží - nebezpečí Objevuje se střemhlavý reflex, při kterém dítě přiblížíme hlavou náhle k podložce, dítě proti ní natáhne ruce, aby se opřelo a zabránilo pádu na obličej. U tohoto reflexu je, opět důležité hodnocení symetrie, tj. symetrického opření o otevřené dlaně o podložku . Úchop se posunuje od malíkové strany ke straně palcové

Tluče hračkou o podložku: Žvatlá jednotlivé otevřené slabiky (ba, da, ... ).

Konec 6. měsíce Na zádech

Konec 6 měsíce

Konec 6. měsíce Na bříšku

Ve svisu

Konec 6. měsíce Svislá poloha

7. měsíc Na zádech si hraje s nohama (koordinace ruka - noha - ústa - oko), začíná si být jistý v poloze na boku Na břiše (dělá )letadlo"),točí se kolem vlastní osy dokola později válí sudy • Začíná se plazit':" zpočátku dozadu, až později dopředu se střídáním horních a dolních končetin. • Začíná se dostávat do polohy na čtyři, ve které se houpe • Z polohy na čtyřech se už může začít dostávat do šikmého sedu,který je však ještě . nestabilní

Při posazení se v sedu udrží (pasivní sed), ale sám se neposadí. Vyslovuje slabiky, začíná je zdvojovat

Konec 7. měsíce Na zádech

Konec 7. měsíce