stěhování a šíření populace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Advertisements

Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Migrace zvířat Klára Frankotová Srovnávací psychologie.
RYBY.
Ryby.
Digitalizace výuky Příjemce
Prvouka 3.ročník Gabriela Mikulková 2012
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Zpracovala Jitka Ciprová
Živočichové našich rybníků – ryby, obojživelníci a plazi
Rozšiřování semen a plodů
Migralita – stěhování organismů
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Sleď obecný Žije v severských mořích
Biotopy ČR.
TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ.
M O Ř E A O C E Á N Y.
Vytvořila Šárka Houdková
Živočichové - obratlovci
Manta obrovská Kateřina Fidlerová 2014.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
TUNDRA A LESOTUNDRA.
MOŘE, OCEÁN.
Biotické podmínky života
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
VY_32_INOVACE_13_ Přírodověda pro 4. ročník
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka, přírodověda Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_06_11.
Migralita – stěhování organismů
Putování přírodou Putování přírodou S Patem a Matem.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Slyší neslyšitelné - Zvířata používají sonary
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bezobratlí.
Třída Ryby Nejpočetnější skupina obratlovců, výskyt od prvohor
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Savci.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
RYBNÍK JAKO CELEK.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
NAŠI OBOJŽIVELNÍCI Obr.1.
Potravní pyramida, potravní řetězec
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
EKOLOGIE NOCI Pavla Hudcová Pavel Suchan.
Richard Gall Vyučující:Mgr.Ludvík Kašpar Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Školní rok: 2012/13 Třída: 1.L.
Migrace živočichů (s důrazem na faunu Libereckého kraje) Prezentace „ Film a Škola – O zvířatech a lidech očima obyvatel Libereckého kraje „ je podporován.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.7 Živočichové - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Název prezentace (DUMu):
LOUKA živočichové.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LOUKA
RYBY VY_32_INOVACE_06-55 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
ŽIVOT V OCEÁNECH A MOŘÍCH
VY_52_INOVACE_36_ Život v oceánech a mořích
Ekosystém les Živočichové
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
VY_32_INOVACE_10_PŘV_OBRATLOVCI A BEZOBRATLÍ
RYBY sladkovodní a mořské.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_118_Ryby
VY_52_INOVACE_19_ Živá a neživá příroda
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

stěhování a šíření populace Migralita stěhování a šíření populace

migralitou se rozumí jakékoli přemísťování jedinců je ovlivněna vlastnostmi populace a působením vnějších činitelů umožněna je pohyblivostí nebo možností pasivního přenosu

Migralita živočichů ploutve, nohy, křídla pasivní přenášení větrem, vodou, příp. prostřednictvím jiných živočichů příčiny: klima, potrava, rozmnožování, prostor rozlišuje se: emigrace, imigrace, migrace impuls: teplota, délka dne, nedostatek potravy, přemnožení, nástup období rozmnožování apod.

orientace živočichů prostřednictvím slunce, měsíce, hvězd, magnetických siločar, čichem i učením

tahy ptáků tahy ryb – ke tření z moře do sladkých vod nebo opačně u savců – potulky nebo tahy způsobené proměnlivou potravní nabídkou obojživelníci – do míst rozmnožování, přezimování nebo získávání potravy hmyz – aktivně (motýli, saranče, vážky) i pasivně (drobní pavouci, roztoči; forézie = přenášení jinými živočichy)

ptáci se pro poznání migrací kroužkují, jejich migrace se studují od konce 19. století ptáci v zimovištích obvykle nehnízdí

u mořských ryb periodické migrace obrovských hejn do míst s dostatkem potravy (sledi, sardinky, makrely, tuňáci)

některé ryby střídají sladkou a mořskou vodu při migracích za rozmnožováním losos obecný (Salmo salar)

úhoř říční (Anguilla anguilla)

zajímavý způsob orientace těchto ryb mnohé se vracejí do míst, kde se vylíhly zdá se, že je pro ně při tahu rozhodující chemické složení vody

potulky a migrace savců vyvolané změnou potravní nabídky, příp potulky a migrace savců vyvolané změnou potravní nabídky, příp. nedostatkem vody

nejznámější u stád tropických kopytníků také u sobů, bizonů, slonů, medvědů kytovci migrují mezi tropickými a chladnými moři v souvislosti s rozmnožováním

žáby a čolci se každoročně k páření vracejí na totéž místo, do téže tůně nebo rybníka

pasivně větrem – mšice, třásněnky, drobní motýli apod. význam má studium masových tahů obávaných druhů – saranče stěhovavá (Locusta migratoria)

migrace motýlů směr jejich letu minimálně ovlivněn větrem (na rozdíl od sarančí) monarcha stěhovavý (Danaus plexippus)

Šíření populace rostlin k šíření a přemísťování rostlin dochází prostřednictvím jejich diaspor DIASPORA je jakákoli část rostliny, která může vyrůst v nového jedince – semeno, výtrus, část lodyhy, hlíza, cibule, oddenek apod. šíření pouze pasivní

šíření diaspor větrem, vodou, živočichy, člověkem hromadí se v půdě a tvoří tzv. semennou banku různé druhy si tu zachovávají různě dlouhou dobu klíčivost

anemochorie

zoochorie endochorie

další způsoby šíření diaspor: člověkem – antropochorie vodou - hydrochorie

Invaze cizích druhů šíření nových druhů na naše území podmínky: odpovídající klima, potrava, vhodná ekologická nika – vhodné biotopy invaze – důsledek klimatických změn nebo změny nároků druhů

Invaze hrdličky zahradní (Streptopelia decaocto): obrázek vyznačuje šíření druhu od roku 1900 do roku 1973.