• Vyjadřuje skutečnost, že si uvědomujeme své myšlenky a vjemy. • Vědomě přijímáme zkušenosti a víme, že existujeme. • Je pro nás samozřejmé, že i ostatní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Hodnotová orientace svobodné generace
Řeč, jazyk, mluva.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
Moudrost h usí Kladli jste si už někdy otázku, proč husy na svých dlouhých cestách létají vždycky ve formacích ve tvaru V? Jak se často stává, můžeme.
Welfare = „životní pohoda˝ „kvalita života” – PRODUKCE je hlavním cílem komerčních chovů: – Světová organizace pro výživu a zemědělství (FAO) udává,
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PŘÍKLAD KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU
Proč je důležité studovat Principy
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
PSYCHICKÉ JEVY.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Emoce (city).
Psychologie test.
City Pavel Šuranský.
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Poznání se v zrcadle = sebeuvědomění?
Zvířata – Síla myšlení Zuzana Gissyová.
Mirror Self - Recognition ( MSR ). KONTROVERZNÍ TÉMA SROVNÁVACÍ PSYCHOLOGIE V roce 1970 přišel poprvé Gordon Gallup s důkazem, že šimpanzi jsou schopni.
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
Fotky a klipárty psů. Fotky a klipárty psů II Fotky štěňátek.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Emoce: Jak víme, že zvířata mohou cítit?
Jessica COX.
domácí psi využívají lidi jako nástroje.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Okamžik Aus dem portugiesischen übersetzt
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Orangutani.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Děti by nikdy neměly trpět bolestí Léčba musí probíhat ve spolupráci s rodinou Stále někdy nedostatečná léčba Dítě nedokáže bolest dobře vyjádřit a popsat.
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Teorie vzdělávání dospělých
Pavouci a Štíři.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Seminář Trauma.
1. Nervová soustava: úvod.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Od výzkumného problému k jeho řešení (výzkumu) Problém: Co tvoří základ interakce zdravotní sestry s pacientem, která má povahu ošetřovatelské péče?
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Zvířecí motivace ke hře Dagmar Stromšíková, 1. ročník, 2016.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Reportáž z akce Smysly živočichů Kateřina Bílková | 5. A 1.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Jak si můžeme být jisti, že Alex chápe popisky v jeho repertoáru?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Socializace Kejřová.
Temperament, charakter, motivace
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Témata kognitivní psychologie
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

• Vyjadřuje skutečnost, že si uvědomujeme své myšlenky a vjemy. • Vědomě přijímáme zkušenosti a víme, že existujeme. • Je pro nás samozřejmé, že i ostatní lidé si uvědomují vše co my sami. • Jak je to ale se zvířaty? • Mají také něco jako vědomí?

• Etologové považují řeč za indicii existence vědomí. • U primátů byly zjištěny určité zárodky primitivní zvířecí řeči, nebo zvuky podobné řeči. • Příklad: Opice z ostrova Cailos Santiago Experiment s šimpanzicí Sheebou - situační plán

• Vědci upírají zvířatům vědomí a pokládají jejich činy za nevědomé. • Příklad: Pokus s krysami • Dosud nikdo nedokáže přesně popsat jaké vjemy, pocity, myšlenky zvířata prožívají. • Nedokážeme se totiž nijak do jejich nitra ponořit.

• H. Hediger objasnil, že mnozí savci znají a chápou svá jména, která dostali do cvičitelů a na příslušné zavolání na ně reagují. • Stejné zkušenosti mají chovatelé domácích zvířat, především se psy, ale také s kočkami. • Zřejmě i kočky si uvědomují „jméno“, které dokázaly spojit s vlastní osobností, jinak by totiž při zavolání reagovaly na libovolná slova.

• M. Bunge dospěl k závěru, že zvířecí vědomí vlastního Já je vázáno na tyto předpoklady: 1. Zvíře si uvědomuje vlastní Já, pokud dokáže odlišit sebe sama od okolních bytostí. 2. Pokud si je vědomo vlastních minulých myšlenkových procesů. 3. Zvíře má své Já v určitém momentu jen v případě, že si je svého Já v tomto okamžiku vědomo.

• Biolog a etolog Donald R. Griffin pokládá za nepravděpodobné, že existují „neurony vědomí.“ • Je pravděpodobnější, že vědomí pochází ze vzorů aktivit, na kterých se podílejí miliony neuronů.

• I malé poruchy nebo zásahy do lidského nebo zvířecího mozku mohou omezit nebo zcela zrušit vědomí vlastního tělesného já. • Příklad: Okusování ochrnutých končetin • Také ukrývání zvířat nasvědčuje existenci vědomého myšlení, ale taky vnímání sebe sama. • Zvířata se často ukrývají velmi rafinovaně.

• Někteří vědci jsou dokonce ochotni připustit, že zvířata vědomě vyhodnocují své okolí a uvažují o jednotlivých skutečnostech. • Gallup experimentoval se šimpanzi – snažil se zjistit, zda si alespoň některé druhy zvířat uvědomují svou osobnost. • Příklad: Experiment se šimpanzi a zrcadlem Experiment s čokoládou • Lidoopové se po určitém čase na monitoru nebo v zrcadle poznávají. Ostatní zvířata v tomto směru zaostávají - stejné je to však u dětí do 18. měsíců věku.

Washoe

• Etologové tedy experimentálně prokázali, že někteří lidoopové opravdu disponují vědomím vlastního Já. • Snažili se také zjistit, zda zvířata mají představu o tom, co si myslí ostatní. • Příklad: Experiment s šimpanzicí Panzee

• Vysílání akustických, pachových a vizuálních signálů je další známkou toho, že si zvířata uvědomují svoji osobnost, kterou dokážou odlišit od zvířat stejného druhu. - ptáci se poznají podle tváří - zebry používají vizuální jména jiného druhu, jejich pruhování se totiž navzájem liší - podle pachu – psi, ryby

• Emoce jsou stavy duševního vzrušení a pohnutí. • Zvířata ztělesňují svými výbuchy emocí určitou míru individuality. • Pokud objektivně pozorujeme chování zvířat a procesy v jejich organismu, můžeme se vyjadřovat k jejich citovému stavu. • Nevíme však, jak své pocity prožívají. • Naše nevědomost o duševním stavu jiným živých tvorů ≠ důkazu, že zvířata pocity nemají.

• Soucit je u zvířat spíše něčím výjimečným. • Příklad: Gazely Husy šedé • Existují ale výjimky: Zraněná opice v Indii Sloni

• Skeptici ještě do nedávna popírali, že by zvířata mohla reagovat na některé scény v televizi. • Příklad: Experiment s pudlem Terr • Majitel psa nebyl u pokusů přítomen, takže odpadlo podezření z ovlivňování. • Po tomto pokusu někteří skeptici změnili názor.

• Citové reakce se projevují i ve snech. • Jestli také zvířata mají sny, není úplně jasné. • U zvířat byly aktivity podobné snům zjištěny především během paradoxního spánku. • Nikdy však nemůžeme s určitostí říci, zda skutečně během této fáze spánku sní. • Pokud zvířata však skutečně sny mají, je to indicií vyššího stavu vědomí.

• Strach a bolest patří k objektivně zjistitelným emocionálním reakcím. • Strach je aktivován amygdalou - v nebezpečných situacích vyvolává okamžité reakce. • Otázka, zda zvířata vnímají strach ve stejném měřítku jako člověk nebo zda toto vnímání je specificky lidskou záležitostí založenou na tom, že člověk o nebezpečných situacích přemýšlí.

• Zvířata reagují na bolest různě. • Nevíme však, zda ji pociťují se stejnou intenzitou jako my. • Bylo zjištěno, že při zranění jakéhokoli druhu se uvolní endorfiny a peptidy s účinkem podobným opiátům, které působí jako prostředek k tišení bolesti. • Bolest a s ní související jevy jsou u člověka a ostatních savců velmi podobné. • Zvířata jsou totiž rovněž vybavena senzory registrujícími bolest.

• Existují ojedinělé případy, kdy zvířata vystavená tělesným nebo duševním bolestem vylučují slzy. • Příklad: Stračena Elvíra • Také sloni mají na vnitřní straně oka žlázu, která vylučuje sekret podobný slzám. • Nemůžeme se ponořit do pocitového světa zvířat, a proto jsme nuceni měřit vyplavování hormonů a další fyziologické reakce, abychom mohli alespoň v jisté míře odhalit pocity zvířat, jako jsou strach, bolest, láska, deprese, radost aj.

• Pocity „lásky“ jsou u zvířat různě silné. • Pávi si například ihned po kopulaci hledají novou partnerku, ale hraboši žijí většinou v celoživotním partnerském svazku a i po kopulaci zůstávají spolu – díky oxytocinu.

• Pocity štěstí jsou pro zvířata stejně důležité jako pro lidi. • Hledání potravy, sex atd. • Velmi důležité jsou pocity štěstí vznikající při hře mladých zvířat - podporují jejich sociální chování. • U orangutanů etologové dokonce zjistili pocity studu nebo rozpaky. • Příklad: Experiment s orangutaní samičkou Indou

• Pozorní etologové zjistili, že i zvířata mohou v důsledku negativních vlivů pociťovat něco jako zármutek, i když je vyvoláván většinou jinými emocemi a okolnostmi než u lidí. • Příklad: Slepice v klecích • Známe také případy, kdy zvířata trpí emocionálním zármutkem stejně jako lidé. • Například opičí matka, které zemře mládě v náručí, je dlouhé dny nosí s sebou, jako by ještě žilo.

• Nevíme, zda zvířata vnímají zármutek stejně jako my. • Je zřejmé, že smutek jim tak dlouho jako u lidí nevydrží, protože zvířata na rozdíl od lidí nejsou náchylná k přemítání. • Musí se totiž zabývat především vlastním přežitím.

• Existuje dostatek důkazů, že zvířata reagují smutkem na smrt nebo zmizení svého ošetřovatele. • Je znám případ italské fenky, která se zřejmě po smrti svého pána cítila velmi osamělá a každý den po východu slunce chodila k jeho hrobu.

• Zvířata reagují na smrt jedince svého druhu různě. • Nemůžeme posoudit, zda se se smrtí nějak vyrovnávají. • Příklad: Sloní „hřbitovy“ • Případ delfína Petra a trenérky Margaret.

• Zvířata JSOU tedy bez pochyby vybaveni pocity a duševními vjemy. • Rozhodně NEJSOU monotónně vegetujícími roboty, jak se nám snaží někteří etologové namluvit.

Použitá literatura: Meckelburg, E. (2004). Tajemný život zvířat. Liberec: Dialog. Uhlenbroeková Ch. (2009). Život zvířat. Praha: Knižní klub Děkuji za pozornost. ☺