Komunikační dovednosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
verbální komunikace Škola:
Advertisements

Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Řeč, jazyk, mluva.
Komunikace Společenská kultura
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Komunikační dovednosti
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Komunikační styly v knihovnické praxi Profesionalita a komunikační styl Efektivní komunikace Komunikační proces Postoje a sociální jednání PhDr. Jaroslava.
Zásady pozorování a vyjednávání
Komunikace.
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI A VEDNÍ TÝMŮ Obecná část pro vedoucí pracovníky společností Ing. Rudolf Pánek, CSc. ABC Professional
Neverbální komunikace
Komunikační dovednosti
Charakteristiky zdravé komunikace
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Komunikace a její využití v řízení
KOMUNIKACE A JEJÍ VYUŽITÍ V ŘÍZENÍ
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE.
KOMUNIKACE V..
Zpracovala: Simona Hyková
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Komunikace s rodiči.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
VERBÁLNÍ KOMUNIKACE Olga Bürgerová.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
VY_32_INOVACE_08/3/1 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Komunikace Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Zásady efektivní komunikace
Pedagogická komunikace
Sociální psychologie se zaměřením na sport
MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE V EU. AIDA + informovat, přesvědčit, stimulovat komunikace v mezinárodním prostředí: jazykové bariéry kulturní bariéry/rozdíly.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_01.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 1. ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE A MANAGEMENTU VRATISLAV POKORNÝ Operační program Vzdělávání.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_9A_10F Škola:
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
KOMUNIKACE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Masová média a jejich vliv
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Přijímání informace a porozumění sdělovanému
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Komunikace v kontextu rozhovoru. Dotazování a aktivní naslouchání
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Komunikační dovednosti Lukáš melničák

Obsah Co je komunikace? Komunikační styly Průběh a fáze komunikace Důvody pro komunikaci Problémy v komunikaci a jejich řešení

Význam slova komunikace spojení, přenos, sdělování, výměna informací proudění informací z jednoho bodu (ze zdroje) k druhému bodu (k příjemci) přenos nebo vytváření znalostí z latinského communicatio vespolné účastnění z latinského communicare činit něco společným, společně něco sdílet

Komunikace jako interakce komunikace vzniká spoluvytvářením a vzájemným ovlivňováním komunikace vzniká přímým (mezi)lidským stykem, dorozumíváním

Druhy komunikace verbální komunikace – slovní komunikace, tedy komunikace slovem či písmem neverbální komunikace - dorozumívání beze slov (např. mimika, haptika, gestikulace atd.) vizuální komunikace – komunikace prostřednictvím vizuálních médií intrapersonální komunikace - vnitřní komunikace jednoho člověka v myšlenkách interpersonální komunikace – vzájemná komunikace mezi dvěma a více lidmi skupinová komunikace – komunikace v sociální skupině masová komunikace – jednosměrná komunikace k většímu počtu osob (např. televize, rozhlas či tisk)

Komunikační styly – podle typu osobnosti analytická osobnost – přemýšlí, analyzuje, nerozhoduje se impulzivně řídící osobnost – je aktivní, ambiciózní, soutěživá přátelská osobnost – je empatická, chápavá, společenská expresivní osobnost – má sklon k unáhleným řešením, zobecňuje

Komunikační styly – podle postavení komunikátorů symetrické postavení - účastníci komunikace mají stejná práva asymetrické postaveni - mezi účastníky je nerovnost (např. učitel - žák, nadřízený - podřízený).

Komunikační styly – podle účelu komunikace konvenční komunikační styl - například seznamování, svatba, kondolence, slavnostní večeře, pozdravy, poklony či lichotky konverzační komunikační styl - výměna informací, názorů, sebeprosazení a vyjádření sounáležitosti, pobavení se (např. povídání si při jídle, společenské zábavy a hry, diskuze) operativní komunikační styl – udržení kontroly nad lidmi, uspokojování běžných potřeb, zvládání životního prostoru (např. jednání na úřadech, v obchodech, pracovní činnosti, prohlídka u lékaře) vyjednávací komunikační styl – řešení problému (např.: rozvodové dohody, smlouvání při nákupu, jednání s únoscem) osobní, intimní komunikační styl

Průběh komunikace komunikátor 1 – „sender“ myšlenka, koncept, zpráva zakódování přenos komunikátor 2 – „receiver“ přijetí komunikace rozkódování – analýza, syntéza interpretace

Důvody pro komunikaci informovat – předat či doplnit zprávu poučit – navést, zasvětit, naučit přesvědčit – ovlivnit, získat, zmanipulovat pobavit sdružit se – navázat vztah sebepotvrdit se – nalézt vlastní identitu/pozici ve společnosti uplatnit se

Problémy v komunikaci rozdílný přístup ke světu rozdíly ve vědění a poznání odlišné postoje lišící se očekávání odlišné potřeby interkulturní rozdíly nedorozumění: slyšíme, co chceme slyšet; ignorujeme informace ; hodnotíme sdělení podle osoby komunikátora; včleňujeme do komunikace emoce či vliv skupiny zdravotní problémy (špatný sluch, vady řeči,…) akustické problémy (šum, hluk)

Řešení Problémů v komunikaci příprava předem věcná, systematická a logická argumentace s jasným cílem, přímá a jednoduché sdělení úcta ke komunikačnímu partnerovi (jeho času, citům, postavení) empatie a vcítění prostor na rozhodnutí a poskytnuté alternativy využití zpětné vazby osobní komunikace (na místo např. telefonické)

Rozvoj komunikačních dovedností rozvíjejte aktivní naslouchání věnujte komunikačnímu partnerovi pozornost snažte se porozumět nesoustřeďte se pouze na sebe, nezdůrazňujte své já soustřeďte se na verbální i neverbální komunikaci buďte empatičtí (zajímejte se, co si partner myslí/cítí) nedokončujte partnerovi věty rozvíjejte schopnost vyjednávat snižujte napětí nesoupeřte, spolupracujte navrhujte řešení, která vedou k uspokojení obou stran nemanipulujte rozvíjejte schopnost zpětné vazby dávejte zpětnou vazbu přijímejte zpětnou vazbu

závěr a literatura Berckhan, Barbara: Komunikace bez zábran, Portál, 2012 DeVito, Joseph: Základy mezilidské komunikace, Grada, 2008 Maříková, Marie: Rétorika – Manuál komunikačních dovedností, Professional Publishing, 2006 Mikuláštík, Milan: Komunikační dovednosti v praxi, Grada, 2003 Vybíral, Zbyněk : Psychologie lidské komunikace, Portál, 2000 Děkuji za pozornost