Mladí, Internet, bezpečnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
Advertisements

Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
IVIG 2008 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 Zpracovala: Hana Landová, UK v Praze, ÚISK Prezentuje: Lenka Bělohoubková, VŠE.
Češky a Češi, Internet, bezpečnost Europen (Štědronín) Petr Soukup a kol. FSV UK.
Studie: Data retention v ČR v praxi Petr Kučera Iuridicum Remedium, o. s.
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
INTERNET A WORL WIDE WEB JAKO SOUČÁST INFORMAČNÍHO SYSTÉMU ZÁKLADNÍ ŠKOLY Petr Vitásek, 2004 Diplomová práce.
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Závěry zahraničního výzkumu Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Projekt č. 4 Mediální a osvětové nástroje kultivace lidských zdrojů
Aktivity projektu E-BEZPEČÍ & E-SYNERGIE
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Piktogramy Připraveno pro: FSV - UK Datum: 4. července 2008 Projekt: 28506/2 Připravili: Jan Vavřík, Naďa Nevěřilová Příloha Grafy.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Potřeby rodin dětí a mládeže s onkologickým onemocněním Studentská vědecká konference České Budějovice Mgr. Hana Burkertová.
Šikana v České republice
Letní olympijské hry Názory obyvatel ČR a hl. m. Prahy
Úvod do předmětu Požadavky k zápočtu Požadavky k zápočtu Požadavky ke zkoušce Požadavky ke zkoušce Organizace výuky Organizace výuky.
10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
Alkohol a mladiství situace v Plzni
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Právní rámec domácího násilí v ČR Praha, 5. června 2014 Konference k problematice domácího násilí MŠMT ČR Petra Vitoušová.
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
Druhá mezinárodní konference k finanční gramotnosti Praha, 27. listopadu 2009 Eva Zamrazilová členka bankovní rady ČNB Finanční krize a finanční gramotnost.
O.s.MOSTY vás vítá na závěrečné konferenci k projektu RADDAR naše téma: Alternativní způsoby podpory rodiny jako prevence institucionalizace.
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Neber úplatky… …nebo se z toho zblázníš
Výsledky výzkumu mezi obyvateli MČ Praha 2 a návštěvníky Riegrových sadů „Soužití pejskařů a nepejskařů v parcích na území Prahy 2“ 28. června 2011 / Prezentace.
Nobody’s Unpredictable Ipsos Tambor pro Město Opava Názory na budovu Slezanka v centru Opavy Kvantitativní výzkumu Leden 2009.
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
Národní strategie finančního vzdělávání (inspirovaná Koncepcí informačního vzdělávání na vysokých školách v ČR)
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Nebezpečí na Internetu
Čtenáři a čtení v ČR v roce 2007 Výzkum dospělé populace nad 15 let Vít Richter Národní knihovna ČR Brno
Workshop SFDP - Telč 2007 Fotogrammetrické firmy v České republice - průzkum současného stavu Ing. Jindřich Hodač Ph.D. Bc. Tereza Klečková Telč, 22. -
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
(2) Doporučení odboru prevence kriminality Ministerstva vnitra k realizaci vybraných projektů prevence kriminality na místní úrovni.
Sexualita uživatelů pervitinu a Subutexu
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Průzkum sebehodnocení zdravotního stavu a disability Popis metody průzkumu Datum: 13. června 2006 Číslo projektu: Připravil: Petr Hrala.
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Bezpečnostní politika
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
Bezpečně v kyberprostoru Jihlava 19. – projekt zaměřený na omezení rozšiřování nebezpečných počítačových jevů.
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU „Nebezpečí číhá všude“ workshop Brno 2011.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
Lektor: Ing. Ludmila Brestičová Vítejte na dnešní přednášce.
Hasiči a veřejnost Tisková konference 24. července 2008.
Informační kriminalita Informační kriminalita l kpt. Mgr. Pavel Zmrhal 2 Dvě věci jsou nekonečné – vesmír a lidská hloupost. Tím prvním.
Komunikační chyby řídících pracovníků v Českém statistickém úřadu
UŽIVATELÉ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ V ČR
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Prezentace výzkumu Zbiroh 2018
Škola základ občanského života
Transkript prezentace:

Mladí, Internet, bezpečnost Americké centrum (Praha) 14.4. 2009 Petr Soukup a kol. FSV UK

Struktura prezentace Představení použitých výzkumů Mladí na Internetu Problémová chování mladých Rodiče, děti, Internet Závěry a doporučení 2

I. POUŽITÉ VÝZKUMY 3

Výzkumný projekt Kybernetické hrozby: MV ČR (2007-2010) 4 části: Technická – forensní analyzátor (FEL ČVUT) Síťová – vytvoření CERT v ČR (CESNET) Právní – návrhy na úpravy českého práva (trestní, občanské, atd.) (PF UK) Sociálně-psychologické mapování kyberprostoru (FSV UK a FSS MU) 4

Použité výzkumy: WIP (World Internet Project) 2005-8 Výzkum náctiletých Výzkum neuživatelů Internetu Výzkum IT odborníků Výzkum rodičů dětí (6-17 letých) (převzato) 5

1. World Internet Project* WIP (World Internet Project) 2005, 2006, 2007 a 2008 Velké kvantitativní šetření české populace (věk 12 a více let) Cca 1,5 – 2 tisíce respondentů ročně Sběr dat agentura STEM (vždy v září) Dotazník vychází z mezinárodního projektu a z otázek navržených na FSS MU a FSV UK *mezinárodní šetření zaměřené na užívání Internetu, v ČR koordinace FSS MU (doc. Šmahel) v letech 2005,2006, 2007, 2008 6

1. World Internet Project WIP základní otázky a témata: Užívání Internetu doba strávená týdně (z práce, domova, školy a odjinud) Používané služby (komunikační, multimediální, obchodní, volnočasové) Typ připojení Dopad na lidské vztahy a kontakty v reálném světě Chaty, fóra, komunity Test závislosti na Internetu Důležitost jednotlivých médií Možnost vyšší účasti na politických rozhodováních skrze Internet Sociodemografické otázky (věk, pohlaví, vzdělání, zaměstnanecký status, příjem rodinný stav, složení domácnosti, okres bydliště) 7

1. WIP v roce 2008 (změny) Nová témata v roce 2008 (bezpečnost): zjištění míry ohrožení bezpečnostními incidenty populace užívající Internet v ČR; vnímání nebezpečnosti možných incidentů a určitých typů operací na Internetu; zjištění hardwarového vybavení českých domácností a způsobů nákupu počítačů; zjištění softwarového vybavení českých domácností, včetně užívání bezpečnostních prvků; průzkum chování populace na Internetu a při práci s počítačem; kontrola dětí při užívání Internetu a srovnání dovedností rodičů a dětí Poznámka: Došlo k navýšení výběrového souboru o 700 osob ve věku 12-30 8

2. Výzkum náctiletých 12 hloubkových rozhovorů (trvajících cca 1 hodinu) s náctiletými, konkrétně s osobami ve věku 12-20 let z různých typů škol, s různou mírou užívání Internetu Témata: využívání médií, komunikačních prostředků, bezpečnost na Internetu, posouzení trestnosti různých chování bezpečnostní incidenty, se kterými se mladí stýkají Bezpečnostní aspekty ve výuce na ZŠ a SŠ Doba šetření: květen, červen 2008 Výzkum provedl: FSV UK Doplňkově využita dotazníková šetření mládeže: A) Pocit bezpečí provedený Institutem sociologických studií Fakulty sociálních věd UK v lednu 2008 (800 osob ve věku 14-16). B) Mezinárodní kriminologické šetření české mládeže ISRD2 (2006). Šetření organizovala katedra sociologie na FF UK a celkem bylo dotázáno 2283 osob ve věku 12-17 let. 9

3. Výzkum neuživatelů 3 skupinové diskuse (trvající cca 1,5 hodiny), zaměřeny na osoby neužívající Internet nebo užívající Internet poměrně málo. Účastníci diskusí byly osoby mezi 16 a 60 lety, rovnoměrně muži a ženy různého sociálního postavení Témata: využívání médií, komunikačních prostředků, povědomí o Internetu , posouzení trestnosti různých chování reálné a virtuální kriminality rozdíly mezi rodiči a dětmi v oblasti Internetu Doba šetření: počátek roku 2008 Výzkum provedl: společnost NMS,s.r.o. 10

4. Výzkum IT odborníků 11 hloubkových rozhovorů s IT odborníky v oblasti bezpečnosti (rozhovory trvající cca 1 hodinu) Témata: kyberkkriminalita a její vymezení typologie kyberkriminality a četnosti jednotlivých útoků, možné dopady kyberkriminality a její prevence, popis pachatelů kyberkriminality doporučený standard pro domácí uživatele problematičnost spolupráce s Policií ČR při reálných útocích a interní kyberkriminalita u určitých typů zaměstnavatelů Doba šetření: červenec-říjen 2008 Výzkum provedl: FSV UK 11

5. Výzkum rodičů (Eurobarometr) Kvantitativní šetření (CATI) 500 rodičů dětí ve věku 6-17 let Dotazování ve všech 27 zemích EU Témata: Užívání Internetu a MT dětmi Kontrola dětí rodiči Obavy z rizik hrozících dětem Zakázané praktiky na Internetu Zdroje informací o bezpečnostních rizicích pro děti Doba šetření: Říjen 2008 Výzkum provedl: Gallup na objednávku EU 12

II. MLADÍ INTERNETU 13

UŽIVATELÉ A NEUŽIVATELÉ INTERNETU V ČR 14

Vývoj podílu uživatelé/neuživatelé 2005-08 Zdroj: WIP, 2005, 2006, 2007,2008 (věk 12-18), n=950 Mezi náctiletými je jen 10 % neuživatelů Internetu, nadto téměř všichni (98 %) mají mobilní telefon. 15

Důvody neužívání Internetu Mezi náctiletými je jen 10 % neuživatelů, hlavním důvodem neužívání je zejména skutečnost, že nemají počítač či Internet doma. 16

Mladí na Internetu Využívání komunikačních služeb: Email (62 % min 1x denně) Instant messages (51 % min 1x denně) Chat (49 % min. týdně) VoIP (27 % min. týdně) Srovnatelné či vyšší hodnoty než u vrstevníků v USA či Kanadě Dále mladí stahují (dvě třetiny min týdně) Doplňkově Internet využíván pro školu (hledání informací, zjišťování aktualit atd.) Průměrně 1,5 hodiny denně na Intenetu 17

PROBLÉMOVÁ JEDNÁNÍ 18

Účast na problémových jednáních Zdroj: Obavy 2007/8 (věk 14-16), n=689

Názory na sdílení, stahování, osobní data Stahování vnímají jako legální „Když to tam je, proč si to nestáhnout“ (dívka, gymnázium, 17 let) Někdy tendence odlišovat a sdílení software považovat za problematičtější: „Stahování je trestné, ale když nemám peníze, není jiná možnost, stahování programů je podle mě závažnější, trestal bych pokutou“ (kluk, SPŠ, 16 let). Trestné je šíření osobních dat přes Internet a případně stahování či sdílení ve firmách. „Stahování software by mělo být trestné zejména ve firmách, v domácnostech by se to mělo tolerovat“ (chlapec, SŠE, 19 let). Stahování a vypalování CD či DVD (zejména s filmy či hudbou) je legální, protože si přeci již v poplatcích uvalených na média a kopírovací přístroje toto užití předplatili Obdobné výsledky viz i Eurobarometr 2007 20

ŠKOLA A INTERNET 21

Co chybí ve škole (názory náctiletých a IT odborníků) Školní výuka: aplikace Microsoft Office, zejména WORD a Excel plus případně protokol pro tvorbu webu Výuka není zaměřena na možná rizika na PC a Internetu, jejich řešení, bezpečné chování na Internetu. Také otázka autorských práv a jejich dodržování s ohledem na duševní výtvory lidské činnosti není součástí výuky ani specializovaných přednášek „Ve škole máme protidrogovou ochranu, počítačovou ne“ (dívka, ZŠ, 13 let). „Učitel by nás s tím mohl více seznámit, žádná taková osvěta není“ (dívka, gymnázium, 17 let). 22

Co chybí ve škole (názory náctiletých a IT odborníků) I oslovení odborníci na IT bezpečnost postrádají výraznější vliv školy na děti a mladistvé. (rodiče to být nemohou, protože sami o dané problematice moc neví). „Nikdo zde lidi nepřipravuje, to že nemáte otevřít nedůvěryhodnou přílohu apod. To, že nemáte jít na červenou, Vám odmala rodiče vštěpují“. Důležitost bezpečnostní osvěty ve školách vyjádřil jeden z IT takto:„je to důležitější než sexuální výchova“. 23

RODIČE A DĚTI NA INTERNETU 24

Kontrola dětí ze strany rodičů: Nejčastější formou dohledu jsou spíše „pasivní“ omezení: jednak omezení doby strávené na Internetu (37 %), dalším omezením je fyzické umístění počítače do prostor využívaných celou rodinou.

Kontrola rodiči: Rodiče kontrolují některým z možných způsobů své děti ve dvou třetinách případů. Nicméně kontrola je neefektivní a osvěta mnohdy chybí (viz dále)

EU 27 : monitoring dětí rodiči MEZINÁRODNÍ VÝSLEDKY EU 27 : monitoring dětí rodiči „EU rodiče“ kontrolují děti zpravidla méně efektivními způsoby (zpětný dotaz na aktivity). Source: Eurobarometr 2008

EU 27: přímý dohled na děti MEZINÁRODNÍ VÝSLEDKY EU 27: přímý dohled na děti Rodiče v ČR dohlíží téměř nejméně (Nebo nejméně lžou?). Source: Eurobarometr 2008

EU 27: monitorovací software MEZINÁRODNÍ VÝSLEDKY EU 27: monitorovací software V užívání těchto SW jsou velké rozdíly mezi zeměmi, více než polovina rodičů ve VB udává, že mají instalován tento SW, v Rumunsku a Bulharsku je to jen 5%. V Bulharsku, ČR, Maltě a Slovensku pětina rodičů udala, že neví. Source: Eurobarometr 2008

EU 27: zakázané praktiky na Internetu MEZINÁRODNÍ VÝSLEDKY EU 27: zakázané praktiky na Internetu Rodiče některé aktivity na Internetu striktně zakazují svým dětem. Opět jsou velké rozdíly mezi zeměmi: ČR, Estonsko, Lotyšsko a Slovensko vykazují nejnižší zakazujících podíly rodičů. Source: Eurobarometr 2008

EU 27: Zdroje bezpečného Internetu MEZINÁRODNÍ VÝSLEDKY EU 27: Zdroje bezpečného Internetu Rodiče by rádi, aby jejich děti byly informovány ve školách, aby probíhaly kampaně o online rizicích a aby existovaly i lepší informace pro rodiče. Požadují též regulaci obsahu Internetu, kontaktní místa pro děti a lepší dostupnost či funkčnost monitorovacího SW. Source: Eurobarometr 2008

IV. SHRNUTÍ 32

Shrnutí V ČR patří téměř všichni náctiletí mezi uživatele Internetu Internet je užíván zejména k zábavě (komunikace, stahování, hry), využíván též pro školu Děti často učí s Internetem rodiče, dohled rodičů na děti je neefektivní či žádný Lidé mají spíše pocit neinformovanosti o kyberkriminalitě a prevenci, ve škole se toto nevyučuje → Je třeba systematická kampaň (pro celou populaci) a výuka ve školách již od prvního stupně 33

Díky za pozornost a případné otázky Petr Soukup soukup@fsv.cuni.cz 34