Představuje se vám Střední odborná škola dopravní a Střední odborné učiliště, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Rozvojové záměry na železnici
PROVOZNÍ ASPEKTY APLIKACE ERTMS/ETCS V ČR
Adresa pro stažení ČD Z1 v elektronické podobě:
Nová vozidla dodávaná k splnění závazku veřejné služby
Veselí nad Lužnicí – České Velenice
Tisková konference MD a SŽDC
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Modernizace a rozvoj přenosové soustavy ČR
Informace o současné podpoře kombinované dopravy v České republice
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
Vysokorychlostní vlaková jednotka Velaro E
Doprava. Doprava Témata prezentace Dopravní muzeum Dresden DVB dopravní podnik Letiště Drážďany Stavba mostu Waldschlösschenbrücke Turistická atrakce.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
Elektromechanického staničního zabezpečovacího zařízení
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Železniční spojení Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla
Grafikon vlakové dopravy
Uzavírky silnic II/476 a I/11
Předpis SŽDC D3 Účinnost od
Současnost a budoucnost tratí 171 a 173
Dispečerské řízení pražského metra
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Charakteristické znaky MHD
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Energetika.
ÚVOD DO ŽELEZNIC.
Modernizace záp. části ŽST.
Tramtrain Vozidlo pro kombinaci městskou a příměstskou dopravy při využití vozidel uzpůsobených pro jízdu na železničních i městských kolejových tratích.
Modernizace trati Ústí nad Labem – Kadaň-Prunéřov a nový model dopravy
AK signal Brno a.s. Ing. Ladislav Polcar AK signal Brno a.s.
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Předpis pro používání návěstí pro organizování a provozování drážní dopravy Návěstní předpis D1.
Praha – Ostrava Mohou zde vlaky vydělávat? PETR GOČ.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Železniční doprava Základní pojmy
Statutární město Ostrava
Návěstidla a návěsti D1 Předpis pro používání návěstí při organizování a provozování drážní dopravy.
Měření a simulace zatížení trakčních měníren a
Plánování a organizace veřejné dopravy
Luhačovice, Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014–2020 Ing. Mojmír Nejezchleb náměstek generálního ředitele pro modernizaci.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Ministerstvo dopravy České republiky Rozvoj železniční infrastruktury s vazbou na Sasko a Dolní Slezsko.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Změny v tabulkách traťových poměrů. Změny v tabulce č. 01 Proti původní směrnici byly z tabulky vyjmuty údaje o zábrzdné vzdálenosti a údaje o délce vlaku.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Rozvojové záměry na železnici
Problematika dopravy na Rychnovsku
Dopravní kurz Vlakové cesty
Modernizace trati SŽDC č. 120
Tabulky traťových poměrů
Navrhování tunelových staveb
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
Základní výpočty v silniční nákladní dopravě II Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Materiálně-technické podmínky železniční dopravy
Předpis SŽDC D3 Účinnost od
Železniční nákladní doprava v 21. století
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Transkript prezentace:

Představuje se vám Střední odborná škola dopravní a Střední odborné učiliště, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Současný a výhledový stav železniční tratě 322 (Frýdek-Místek – Český Těšín) Středoškolská odborná činnost Zpracoval: Roman Karczmarczyk Vedoucí práce: Marie Verčimáková

Úvod Dle mého uvážení rozhodl jsem se zpracovat trať 322 a její budoucí vývoj v následujících letech. Z důvodů výstavby korejského automobilového závodu Hyundai Motor Manufacturing Chech (HMMC) dojde k velkému rozvoji této tratě. Trať projde celkovou modernizaci na typ tratě republikového významu. Bude celkově elektrifikovaná, tím dojde k zekologičtění dopravy v daném úseků a také její traťová rychlost bude navržená na 100 km/h s místními omezeními. Korejská firma považuje za strategické dopravní spojení se sesterskou automobilkou Kia v Žilině odkud se má dovážet podstatná většina automobilových součástek do závodu v Nošovicích.

Současný stav V roce 1984 byla provedená poslední zásadní úprava. V nynější době se v traťových úsecích i ve stanicích provádí pouze údržbová činnost, která zajišťuje provoz ve stávajícím rozsahu. Současná trať urychleně potřebuje generální rekonstrukci, nýbrž už se stává, že v určitých mezistaničních úsecích musí být zavedeny pomalé jízdy z důvodů hnití dřevěných pražců, uvolňovaní kolejnic a špatného stavu přejezdu, mostů a propustků. Trať je nyní provozována jako trať regionální se základní obslužností osobními vlaky v hodinovém taktu. Je zde nezávislá trakce, osobní vlaky jsou vedeny motorovým vozem řady 810 a přípojnými vozy BDtax. Železniční stanice Hnojník a Dobrá u F.M. jsou obsluhovány dvěma páry manipulačních vlaků.

Žst. Dobrá u Frýdku-Místku (současný stav)

Žst. Dobrá u Frýdku Místku osobní nádraží (navrhovaný stav)

Žst. Dobrá u Frýdku Místku nákladní nádraží (navrhovaný stav)

Dopravní technologie v žst Dobrá u Frýdku Místku nákladní nádraží Nákladní nádraží je výhodně oboustranně napojeno do trati Český Těšín – Hnojník a je tak připraveno na příjem nákladních vlaků z obou směrů. K dispozici budou čtyři dopravní koleje užitečných délek od 638 do 675 metrů, což jsou dostatečné délky, neboť podle neoficielních informací má mít vlečkové kolejiště automobilky užitečné délky do 600 metrů. Nákladní vlaky pojedou v elektrické trakci do dopravny Nošovice, kde jízdu ukončí a elektrická lokomotiva odstoupí od vlaku do kusé odstavné koleje. Poněvadž vlečkové kolejiště PZ Nošovice nebude zatrolejováno musí na soupravu nastoupit lokomotiva nezávislé trakce a soupravu za pomoci výtažné koleje délky 330 metrů přestavit po dvou částech na vlečkové kolejiště, nebo provést posun do spojovací koleje směr Dobrá u F.M. s celou soupravou vlaku, což bude možné, neboť mezi jízdami osobních vlaků v taktu 60 minut budou časové přestávky 30 a 20 minut a to je čas na takový posun dostačující. Proto je také navrženo spojení dopraven Dobrá u F.M. osobní nádraží a nákladní nádraží do jedné stanice tak, aby se jednalo o posun ve stanici a ne na traťové koleji. Nevýhodou jsou sklonové poměry trati v těchto místech, které dosahují hodnoty 17, 8 a 15 promile při stoupání směrem do nákladního nádraží, kdežto výtažná kolej bude vyrovnána do sklonů maximálně 9 promile.

Ve stanici je počítáno s jednou posunující lokomotivou Ve stanici je počítáno s jednou posunující lokomotivou. Po příjezdu nákladního vlaku v elektrické trakci na jednu z kolejí č.103 až 109 vlaková lokomotiva odstoupí na odstavnou kolej č.103a, 103b nebo obrátí přímo na vlak výchozí, případně odjede ze stanice jako lokomotivní vlak. Následně proběhne technické a přepravní odbavení vlaku. Po jeho ukončení najede na vlak posunující lokomotiva nezávislé trakce. Souprava je nyní vytažena buď v celé délce za pomoci koleje č.90, nebo podle dopravní situace na trati je tažena do výtažné koleje v délce do 360 metrů a přestavena na spojovací kolej č.N1 a dále sunuta na vlečku automobilky. Při posunu do výtažné koleje bude souprava na vlečku přistavena ve dvou částech. Obdobný postup bude i při vytahování souprav z vlečkového kolejiště tažením přímo do koleje č.90 a jejich sunutím zpět na koleje č.103 až 109, nebo tažením ve dvou částech do výtažné koleje č.109a a sunutím zpět na koleje č.103,109. Na těchto kolejích pak proběhne dokončení sestavy vlaku a jeho technické i přepravní odbavení před odjezdem. Kromě základního přestavování souprav mezi obvodem ŽST Dobrá u F.M. nákladní nádraží a vlečkovým kolejištěm půjde o další drobný posun při sestavě výchozích vlaků, vyřazování správkových vozů a zařazování náhradních vozů do soupravy, posun s prázdnými vozy apod. Na tento účel bude využíváno pomocné stavědlo pro posun do výtažné koleje.

Žst. Hnojník

Žst. Hnojník (navrhovaný stav)

Dopravní technologie v žst Hnojník Počet dopravních kolejí je shodný v současném i navrhovaném stavu. Koleje č.1,3 jsou určeny pro vlaky osobní dopravy, které se zde pravidelně křižují, kolej č.2 je pro vlaky nákladní s délkou soupravy nepřesahující 220 metrů. Vlaky osobní dopravy od Frýdku-Místku budou pravidelně vjíždět na kolej č.1 čímž svou jízdou nekříží přechod pro cestující na nástupiště. Vlaky od Hnojníku pojedou pravidelně na kolej č.3 tak, že hnací vozidlo zastaví před přechodem pro cestující. Nákladní vlaky z/do PZ Nošovice budou vzájemně křižovat na kolejích č.1a,3a za podmínky, že minimálně jeden nákladní vlak musí kolej uvolnit před jízdou vlaku osobního, což bude vždy možné při hodinovém taktu vlaků osobní dopravy. Nebude-li kolej č.3a obsazena nákladním vlakem, bude využívána pravidelně jízdou osobního vlaku na směru jízdy Český Těšín – Frýdek- Místek, kde vlak využije rychlosti 80 km/hod odbočné výhybky č.1 a plynule projede touto rychlostí po koleji č.3a až do koleje č.3. Využito tak bude částečného „zdvoukolejnění“ trati čímž se zkrátí pravidelné křižování osobních vlaků ve stanici Hnojník.

Žst. Ropice (navrhovaný stav)

Dopravní technologie v žst Ropice Stanice má jen dvě dopravní koleje délky 270 metrů s určením pro mimořádné křižování dvou osobních vlaků nebo osobního a nákladního vlaku. Vlaky osobní dopravy od Frýdku-Místku budou pravidelně vjíždět na kolej č.1 čímž svou jízdou nekříží přechod pro cestující na nástupiště. Vlaky od Českého Těšína pojedou při křižování pravidelně na kolej č.3 tak, že hnací vozidlo zastaví před přechodem pro cestující. Nepůjde-li o křižování pojedou rovněž po koleji č.1. Nákladní vlaky z/do PZ Nošovice pojedou vždy po koleji č.1, při mimořádném křižování s osobním vlakem pojede tento na kolej č.3. Poněvadž na trati bude intenzivní postrková služba, bude stanice využívána i pro změnu sledu lokomotivních vlaků.

Žst. Český Těšín

Žst. Český Těšín (navrhovaný stav)

Dopravní technologie v žst Český Těšín Dopravní technologie na hlavním kolejišti nedozná výrazných změn v dopravě vlaků po koridorové trati a v práci seřaďovacího obvodu. Prodloužením Frýdeckého kolejiště zaniká jeho přímé napojení na svážný pahrbek. Obsluha nákladkové a vykládkové koleje komerčního obvodu č.146 a dalších kolejí č.142,144 bude nově prováděna přes výtažnou kolej č.110a. Křížem přes výtažnou kolej č.110a budou rovněž prováděny odjezdy a vjezdy nákladních vlaků od/do Třince po traťové koleji č.2 pro průmyslovou zónu Nošovice. Vlaky budou provádět úvraťové jízdy na kolejích č.134, 138+138a a případně na koleji č.140 podle délky vlaku. Zde budou také přidávány postrkové nebo přípřežní lokomotivy u vlaků se zátěží nad normativ hmotnosti směr Hnojník, která je pro lokomotivy řady 163 S 800 tun. Vlaky jedoucí z PZ Nošovice na západ pojedou rovněž po jmenovaných kolejích a dále průjezdem přes osobní nádraží po kolejích č.6,8 směr Louky nad Olší, Albrechtice u Č.T. případně směr PKP. Končící a výchozí osobní vlaky od/do Frýdku-Místku budou přednostně odbavovány na kusé koleji č.138b s nástupištěm délky 100 metrů. Cílem je minimalizovat obsazení kolejí č.6,8 osobního nádraží přes které jednou nákladní vlaky z kolejí č.106 až 124 směr západ a nově také nákladní vlaky z/do PZ Nošovice směr západ. Pro rychlý odstup a nástup souprav osobních vlaků na koleje č.6,8 je navrženo zatrolejování koleje č.132 v délce 250 metrů na straně osobního nádraží.

Výhledový stav tratě 322 Stávající jednokolejná železniční trať bude stavbou uvedena do optimalizovaného stavu což je úprava směrových a sklonových poměrů a výměna železničního svršku a sanace železničního spodku. Výše zmíněna trať bude také v celé délce elektrifikována. Tím budou zlepšeny jízdní parametry trati, komfort pro cestující a bude také zvýšena její přepravní kapacita. Přechod trati do elektrické trakce sníží ekologickou zátěž od železniční dopravy. V rámci tohoto projektu bude také provedeno zkapacitnění této trati z důvodu výrazného zvýšení přepravních nároků jak v nákladní tak v osobní dopravě a nevyhovujícího současného stavu železnice. Navrhované technické řešení optimalizace trati umožní zvýšení traťové rychlosti na 100 km/hod. Trať je stejně jako ve stávajícím stavu navržena jednokolejná, k rozšíření dojde v místě žst. Hnojník – Nákladní nádraží na 2 koleje a rovněž tak v nové žst. Ropice v místě bývalé zastávky Ropice, bude zbudována navíc jedna výtažná kolej. Předmětem stavby je rekonstrukce trati v úseku od žst. Frýdek-Místek (mimo) po km 320,329 v Českém Těšíně směrem na Chotěbuz a po km 317, 296 směrem na Třinec (staničení tratě Petrovice u Karviné st. Hr. – Dětmarovice) a celková délka optimalizovaného úseku činí cca 19 km.

Situační plán navrhované stavby M 1:20 000

Zdůvodnění nezbytnosti stavby V návaznosti na záměr vybudovat v katastru obce Nošovice významnou průmyslovou zónu přijala vláda České Republiky 10.5.2006 vládní usnesení č.550. Toto vládní usnesení určuje rozsah zkapacitnění dopravní infrastruktury navazující na činnost PZ. Jedním z prvků této infrastruktury je rovněž trať Frýdek-Místek – Český Těšín. V současnosti je trať Frýdek-Místek – Český Těšín evidována jako trať regionální. V zastávkové osobní dopravě jsou provozovány lehké motorové soupravy, nákladní dopravu představují manipulační vlaky omezené délky a hmotnosti. Se zahájením výroby v areálu průmyslové zóny nastane od roku 2009 požadavek navýšení kapacity tratě z hlediska osobní a především nákladní dopravy. Areál PZ Nošovice bude obsloužen dlouhými ucelenými nákladními vlaky v elektrické trakci. Návoz zaměstnanců výrobního areálu bude představovat zahuštění vlaků osobní dopravy ve špičce. Tyto výkony zajistí v budoucnu pantografické jednotky. Pro uvedené přepravní nároky je kapacita stávající trati nedostačující. V případě, že by železniční infrastruktura nebyla k datu zahájení výroby v PZ Nošovice připravena pokrýt požadované přepravní nároky, hrozí nebezpečí, že průmyslové podniky v průmyslové zóně si zajistí zásobování po silniční síti. Toto jejich rozhodnutí by mohlo být nezvratné a mělo by mj. velmi negativní dopad na kvalitu životního prostředí v širokém okolí.

Zabezpečovací zařízení Ovládané dopravny tj. Dobrá u Frýdku-Místku osobní nádraží, Dobrá u Frýdku-Místku nákladní nádraží, Hnojník a Ropice budou vybaveny staničním zabezpečovacím zařízením 3. kategorie a dálkově budou řízeny prostřednictvím DOZ dispečerem z jednotného obslužného pracoviště (JOP) ze stanice Český Těšín. Pro případ poruchy zařízení DOZ bude v jednotlivých dopravnách umístěno nouzové ovládání - pult nouzových obsluh nebo JOP. Stavědlové ústředny budou přednostně zřízeny po adaptaci ve stávajících výpravních budovách, v případě nové dopravny v nové budově. Zde bude umístěno technologické zařízení SZZ, TZZ, staničních PZS a DOZ. Technologie SZZ bude doplněna diagnostikou včetně přenosového zařízení, prostřednictvím kterého budou data přenášena a dále ukládána do diagnostického serveru. Hlavní napájení zařízení bude provedeno z trakčního vedení 3kV. Náhradním zdrojem budou baterie a měniče napájecího systému SZZ nebo napájení z veřejné sítě. Hlavní návěstidla budou světelná s rychlostní návěstní soustavou. Vjezdová a odjezdová návěstidla budou s přivolávací návěstí. Samostatná seřaďovací návěstidla budou umístěna tak, aby zabezpečený posun přes všechny ústředně přestavované výhybky byl řízen návěstidly. Mezistaniční oddíly budou vybaveny traťovým zabezpečovacím zařízením 3. kategorie typu AH (dle délky mezistaničního úseku bez, nebo s oddílovými návěstidly) s počítači náprav. TZZ budou ovládána z JOP dispečera a JOP vstupních dopraven. Nouzově z jednotlivých pultů nouzových obsluh. Technologie TZZ bude napájena z rozvodu zajištěné sítě SZZ. V traťové koleji mezi vjezdovými návěstidly nebo vjezdovými návěstidly a hradlem budou zřízeny počítací body, ze kterých bude vyhodnocována volnost jednotlivých úseků.

Navrhované rychlosti Traťová rychlost bude 100 km/hod s místními omezeními podle směrových poměrů tratě. Klasické soupravy s nedostatkem převýšení I<130 mm 111,583 km 40 km/hod 111,800 km 50 km/hod 112,395 km 100 km/hod 117,233 km 90 km/hod 117,556 km 100 km/hod 123,156 km 95 km/hod 123,675 km 100 km/hod 128,654 km 85 km/hod 129,027 km 95 km/hod 129,329 km 100 km/hod 131,680 km 80 km/hod 132,303 km 95 km/hod 134,989 km 85 km/hod 137,564 km 50 km/hod Klasické soupravy s nedostatkem převýšení I<100 mm 111,583 km 50 km/hod 111,800 km 50 km/hod 111,956 km 70 km/hod 117,233 km 85 km/hod 119,554 km 100 km/hod 123,156 km 90 km/hod 128,16 km 100 km/hod 128,654 km 80 km/hod 129,027 km 90 km/hod 131,68 km 75 km/hod 132,303 km 90 km/hod 134,989 km 80 km/hod Traťová spojka Ropice – Třinec je navržena v celé délce na rychlost 60 km/hod

Graf rychlosti Frýdek Místek – Dobrá u Frýdku Místku

Graf rychlosti Dobrá u Frýdku Místku – Český Těšín

GVD Jízdy vlaků budou organizovány podle výhledového GVD. Vlaky budou prováženy v opakující se periodě, která bude určována potřebami osobní dopravy zajišťované mezi stanicemi Český Těšín-Frýdek-Místek osobními vlaky v taktu 60 minut a třikrát denně v taktu 30 minut při střídání ranní a odpolední směny. Ve výhledovém GVD zastavují osobní vlaky i v nové zastávce Nošovice. Dodržen je požadavek na křižování osobních vlaků ve stanici Hnojník z důvodu přípojů na autobusovou dopravu. i když další křižování osobních vlaků až ve stanici Český Těšín vychází velmi těsně při taktu 30 minut.

Výřez výhledového GVD

Porovnání pravidelných jízdních dob současného a navrhovaného stavu Propočítány byly pravidelné jízdní doby na navrhovaný stav pro osobní vlaky s třívozovou elektrickou jednotkou řady 460, pro nákladní vlak jsou stanoveny na lokomotivu stejnosměrné trakce řady 163 se zatížením S 800 tun.

zkrácení jízdní doby směr jízdy Frýdek-Místek – Český Těšín současný stav směr jízdy Český Těšín-Frýdek-Místek současný stav směr jízdy Český Těšín-Frýdek-Místek navrhovaný stav směr jízdy Frýdek-Místek –Český Těšín navrhovaný stav zkrácení jízdní doby u osobního vlaku o 9,5 min. zkrácení jízdní doby u nákladního vlaku o 11 min. zkrácení jízdní doby u osobního vlaku o 8,5 min. zkrácení jízdní doby u nákladního vlaku o 9,5 min.

Závěr Modernizaci a optimalizaci tratě dojde ke zlepšení dopravní obslužnosti v oblasti těšínských Beskyd. Také zde bude brán velký zřetel na ekologii dopravy jelikož podstatná většina objemu přepravy zboží z nošovické automobilky Hyundai bude převážená po železnici, tímto by se měla snížit zátěž nákladní automobilové dopravy na páteřní síť silnic v regionu. Rekonstrukci se hlavně také zvýši kultura cestování, jelikož všechny nádražní prostory budou zrekonstruovány a nasazeny pantografické jednotky řady 460, později se uvažuje ve vytížených časech i o jednotkách řady 471 „CityElefant“, ve kterých je již standardem první třída.

Děkují za pozornost