VLIV SVALOVÝCH DYSBALANCÍ NA POSTAVENÍ PÁNVE U KARATISTU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem Fakulta zdravotnických studií
Advertisements

kvantitativních znaků
MONITORING PACIENTŮ UŽÍVAJÍCÍCH ArthroStop® PLUS
Použité statistické metody
NORMOVANÉ NORMÁLNÍ ROZDĚLENÍ
GEOSTATISTICKÉ VYHODNOCENÍ DESETILETÉHO POZOROVÁNÍ SESUVU „HALENKOVICE“ Karel Macků Vedoucí práce: Mgr. Pavel Tuček, PhD.
Porovnání hodnotících škál bolesti v závislosti na kognitivní funkci
Analýza variance (Analysis of variance)
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Diplomová práce Autorka: Ing. et Ing. Zuzana Hynoušová
Biologická zralost jedinců ve sportovních třídách se zaměřením na volejbal Šárka Honsová Katedra základů kinantropologie a humanitních.
Rozbory přesnosti v jednotlivých fázích vytyčení
Testování hypotéz (ordinální data)
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Tloušťková struktura porostu
Šárka Honsová Katedra tělesné a sportovní výchovy Západočeská univerzita v Plzni Příspěvek k přenosu motorických předpokladů z rodičů na děti.
Komplexní testové systémy a Systémy pro Evidenci pohybové aktivity
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vlastnosti motorických testů a baterií
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Porovnání středních hodnot: t-test, ANOVA, Tukeyho m.v.p.
Odhady parametrů základního souboru. A) GNR B) neznámé r. ZS (přesné parametry) : ,   VS (odhady parametrů): x, s x.
VY_32_INOVACE_TMM24460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Statistika Ukazatelé variability
ISS Chybějící hodnoty, standardizace Semináře ke kurzu Analytické metody výzkumu Jindřich Krejčí.
Lineární regresní analýza
Biostatistika 6. přednáška
Biostatistika 7. přednáška
SOMATICKÝ PROFIL A SOMATOTYP CHLAPCŮ
projekt disertační práce
Pearsonův test dobré shody chí kvadrát
Biostatistika 8. přednáška
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Základy statistiky Autor: Jana Buršová.
Korelace.
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
PSY717 – statistická analýza dat
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
Zpracování dat z kvantitativního výzkumu. Na základní škole se uskutečnil výzkum, kde se měřila hmotnost žáků 8.tříd. Výzkumu se účastnilo 33 žáků. Byly.
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Možnosti biostatistiky RNDr. Karel Hrach, Ph.D. Ústav zdravotnických studií UJEP Biomedicínský výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích ( )
Perspektivy spolupráce ÚZS UJEP a KZ ve vědě a výzkumu Miroslav Tichý Ústav zdravotnických studií Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Centrum progresivního tréninku UK FTVS Cílem našeho centra je vytvořit komplexní centrum pro péči o sportovce ve všech stádiích sportovního života a zejména.
… jsou bohatší lidé šťastnější?
INDUKTIVNÍ STATISTIKA
Homogenita meteorologických pozorování
Laboratoř tréninkové adaptace UK FTVS
NÁZEV ROČÍKOVÉ PRÁCE vedoucí RP: jméno vedoucího RP
Školení cvičitelů III. třídy VG 1. konzultace
Přednáška č. 3 – Posouzení nahodilosti výběrového souboru
Komplexní testové systémy
Opakovatelnost (koeficient opakovatelnosti) Korelace genetická, prostřeďová a fenotypová Karel Mach.
Homogenita meteorologických pozorování
NÁZEV ROČÍKOVÉ PRÁCE vedoucí RP: jméno vedoucího RP
INDUKTIVNÍ STATISTIKA
POROVNÁVÁNÍ SVALOVÉ AKTIVITY DOLNÍCH KONČETIN PŘI VSTÁVÁNÍ ZE SEDU A OPĚTOVNÉM USEDÁNÍ POMOCÍ POVRCHOVÉ ELEKTROMYOGRAFIE Dudková E., Mihálová E. Klinické.
Hodnocení závislosti STAT metody pro posouzení závislosti – jiné pro:
Homogenita meteorologických pozorování
UNIVERZITA KARLOVA Fakulta tělesné výchovy a sportu Téma bakalářské práce: Úroveň rychlostních schopností a agility u elitních hráčů fotbalu (15-17 let)
Výzkum hodnot u adolescentů s poruchami chování
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Katedra řízení podniku
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

VLIV SVALOVÝCH DYSBALANCÍ NA POSTAVENÍ PÁNVE U KARATISTU PhDr. Eva Buchtelová, Ph.D. Univerzita J.E. Purkyně Ústí nad Labem Katedra fyzioterapie a ergoterapie Biomedicínský výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 23.5. 2013

Teoretická východiska

Cíl práce porovnat rozdíl v postavení pánve vzniklý vlivem svalových dysbalancí u skupiny dětí ve věku 11 - 13 let ze sportovních klubů se zaměřením na karate a dětí 5. - 6. tříd základních škol v okrese Ústí nad Labem, které sportují rekreačně

Úkoly práce provést manuální metody pro zjištění postavení pánve a bederní lordózy (Lewit, 2003) provést diagnostiku stabilizační funkce břišních svalů dle Koláře - brániční test, test flexe trupu a test nitrobřišního tlaku (Kolář,2009) provést 3D analýzu pohybu pro zjištění rozsahu pohybu pánve z maximální retroverze do maximální anteverze ( DK natažené, na šířku pánve)

Vědecká otázka Jsou rozdíly v postavení pánve mezi skupinou dětí ve věku 11 - 13 let ze sportovních klubů se zaměřením na karate a skupinou dětí - žáků 5. - 6. tříd základních škol v okrese Ústí nad Labem, které sportují rekreačně? Prokáže 3D analýza pohybu změny při pohybu pánve v sagitální rovině mezi oběma skupinami? Jaký je rozdíl stabilizační funkce břišních svalů dle Koláře mezi oběma skupinami?

Hypotézy H1 - karatisté mají odlišné postavení pánve než děti z běžných tříd základních škol, z důvodu odlišného způsobu dýchání. H2 - stabilizační funkce břišních svalů dle Koláře bude mít lepší výsledky u skupiny karatistů než u skupiny nekaratistů - dětí ze základních škol (žáků 5. a 6. tříd) H3 - 3D analýza prokáže větší rozsah pohybu pánve z maximální retroverze do maximální anteverze u skupiny karatistů

Metodika a organizace výzkumu Metodologie výzkumu Výběr probandů Charakteristika sledovaného souboru

Metodologie výzkumu deskripce somatických charakteristik a tělesného složení (% BF) probandů (průměry, standardní odchylky, mediány a korelační koeficienty - Pearsonův korelační koeficient pro zjištění korelace mezi % tuku a BMI chí-kvadrát- pro porovnání rozdílu v postavení pánve a testech stab. fce břišních svalů (Kolář,2009) mezi oběma skupinami ; rozdíly byly považovány za významné, jestliže byla p <0,05 vyhodnocení 3D analýzy pohybu aplikací Wilcoxonova testu (realizován pomocí SW R - project) - testována byla rozdílnost mezi karatisty a nekaratisty v jednotlivých charakteristikách (mediány, průměry a výběrové směrodatné odchylky) rozsahu pohybu, měřeného ve stupních

Charakteristika sledovaného souboru 1.skupina (N= 50) děti ze sportovních klubů se zaměřením na karate, cvičí karate 2 roky a trénují 2x v týdnu, nedělají duplicitně žádný jiný sport – registrace – karatisté 2.skupina (N= 50) žáci 5. - 6 tříd základních škol v okrese Ústí nad Labem, které sportují rekreačně (nemají žádnou registraci ve sportu) - nekaratisté

Charakteristika sledovaného souboru   karatisté nekaratisté chlapci dívky počet 33 17 31 19 věk 12,1±0,8 11,5±1,1 11,7±1,1 11,6±1,2 výška 157,4±6,7 154,4±5,5 157,1±6,9 156,6±5,3 hmotnost 52,9±7,4 48,0±7,1 53,7±8,3 50,6±3,4

Výsledky -Pearsonův korelační koeficient (BMI a %tuku) p- hodnota karatisté 0,51 26,37% 0,0001 nekaratisté 0,84 71,37% 1,37E-14

Výsledky – vyšetření pánve (Lewit, 2003) nebyl zjištěn významný vztah ve vyšetření pánve mezi skupinami Anteverze pánve (p = 0,685) Retroverze pánve (p=0,564) Sešikmení pánve (p=0,668) Laterální posun (p=0,672) Rotace pánve (p=0,317)

Výsledky – vyšetření zkrácených struktur nebyl zjištěn významný vztah ve vyšetření zkrácených struktur mezi skupinami m. iliopsoas (p= 0,6882) ischiokrurální svaly (p=0,0672)

Výsledky –diagnostiky stabilizační funkce břišních svalů dle Koláře (2009) v bráničním testu byl prokázán významný rozdíl mezi skupinami (p = 0,00001) ve funkčním testu – testu flexe trupu byl prokázán významný rozdíl mezi skupinami (p = 0,0018) test nitrobřišního tlaku – neprokázán významný rozdíl mezi skupinami (p= 0,2876)

Výsledky 3D analýzy pohybu LAB UP – pohyb pánve do retroverze; LAB DOWN - pohyb pánve do anteverze Tab. 1 – Deskripce napozorovaných „půlvln“ – pohyb pánve v prostoru (pohyb segmentu pánve vůči GSS laboratoře);0-nekaratisté, 1-karatisté   LAB  UP DOWN  medián průměr S 21,82 22,74 4,26 20,5 22,33 4,38 1 21,33 21,07 1,74 21,84 21,48 1,77 p - hodnota 0,8413 0,0556 0,0318

Výsledky 3D analýzy pohybu Bed UP – pohyb bederní páteře do lordózy; Bed DOWN - pohyb bederní páteře do kyfózy Tab. 2 – Deskripce napozorovaných „půlvln“ – bederní páteř vůči pánvi ; 0-nekaratisté, 1-karatisté   BED  UP DOWN  medián průměr S 15,96 17,82 5,14 17,38 18,24 5,48 1 22,61 22,54 3,45 21,68 22,37 3,39 p - hodnota 0,1508 0,143 0,222 0,4206 0,0952

Výsledky 3D analýzy pohybu Tab. 3 – Deskripce napozorovaných „půlvln“ – bez rozlišení, zda jde o půlvlnu vzestupnou či sestupnou, zde jsou brány oba typy dohromady) ; 0-nekaratisté, 1-karatisté   LAB BED medián průměr S 21,02 22,54 4,22 16,55 18,04 5,19 1 21,52 21,27 1,73 22,18 22,46 3,37 p - hodnota 0,8413 0,0318 0,1508 0,2222

Závěr H1 - karatisté mají odlišné postavení pánve než děti z běžných tříd základních škol, z důvodu odlišného způsobu dýchání. Hypotézu H1 zamítáme H2 - stabilizační funkce břišních svalů dle Koláře bude mít lepší výsledky u skupiny karatistů než u skupiny nekaratistů - dětí ze základních škol (žáků 5. a 6. tříd) Hypotézu H2 potvrzujeme H3 - 3D analýza prokáže větší rozsah pohybu pánve z maximální retroverze do maximální anteverze u skupiny karatistů Hypotézu H3 zamítáme

Děkuji za pozornost