VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Zn. NÁHRADNÍ RODIČ CZ.1.04/5.1.01/ Jak aktivně nacházet náhradní rodiče P rofesionalizace procesů při výběru adeptů na nový typ zaměstnání.
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Irena Smetáčková
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Jolana Těšinová Litomyšl 17. července 2012
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Potřeby rodin dětí a mládeže s onkologickým onemocněním Studentská vědecká konference České Budějovice Mgr. Hana Burkertová.
Testování osob mladších 18 let – právní a kriminologický pohled
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Asistivní technologie a asistivní život ATIS workshop , Praha Mgr. Filip Novotný Odbor sociálních služeb a sociální práce Ministerstvo práce.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
Stop sociálnímu vyloučení MEPCO Sociální vyloučení začíná v dětství Milena Černá, SKOK Seminář MEPCO Stop sociálnímu vyloučení.
Datum: Zpracovali: Tomáš Hirt, Daniel Hůle, Ladislav Toušek Analýza potřebnosti služeb sociální prevence v Plzeňském kraji Zadavatel:
Psychologie nadaných dětí Doc.Mgr.Šárka Portešová, Ph.D.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sociální práce s rodinou 3
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
Náhradní rodinná péče.
Rizikového chování v dospívání
Sociální patologie SCPT SCPA
SOS dětské vesničky.
Náhradní rodinná péče aneb „Děti patří domů“ Karel a Petra HENNHOFEROVI.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku
Dětský domov (tedy nikoli dětský domov se školou) a základní škola pod jednou střechou Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Ondřej Vala.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Modely mentální retardace
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Centrum Masarykovy univerzity pro nadané děti v JM kraji Šárka Portešová.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
AKČNÍ POLE SOCIÁLNÍ PRÁCE – VÝCHODISKO I CÍL STUDIA OBORU Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Osvětová kampaň zaměřená na práva dětí v náhradní rodinné péči
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Limity a úskalí resocializačního působení u pachatelů z řad mládeže
Sociální práce s rodinou 4
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Strategie reformy psychiatrické péče geneze, současný stav
Koncepční záměry MPSV v oblasti náhradní rodinné péče
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T PhDr. Radek Ptáček, Ph.D. DĚTI NA CESTĚ Vliv náhradních forem péče na vývoj dětí   VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T

Řešitelský tým Hlavní řešitel: PhDr. et PhDr. Radek Ptáček, Ph.D. Psychiatrická klinika, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy Národní institut pro děti a rodinu Řešitelský tým dospělé studie: PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy   RNDr. Hana Kuželová, Ph.D. Ústav lidské biologie a genetiky, 2. lékařská fakulta Univerzity Karlovy Mgr. Lucie Myšková Mgr. Hana Novotná Mgr. Jakub Onder Řešitelský tým longitudinální dětské studie: RNDr. Hana Kuželová, Ph.D. Ústav lidské biologie a genetiky, 2. lékařská fakulta Univerzity Karlovy Psychiatrická klinika, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy   Doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy MUDr. Bc. Rostislav Čevela, Ph.D. Mgr. Terezie Pemová Národní institut pro děti a rodinu

Poděkování   Autoři projektu děkují Nadačnímu fondu J&T, který umožnil realizaci této mimořádné studie. Poděkování patří též všem účastníkům – dospělým, dětem, jejich rodičům i pěstounům, kteří se projektu účastnili. Mimořádné poděkování patří všem ředitelům dětských domovů, kteří umožnili realizaci druhé fáze testování a vychovatelům, kteří na tomto spolupracovali. Poděkování dále náleží velkému počtu spolupracovníků, kteří se podíleli na různých fázích realizace tohoto projektu

ÚVOD DO PROBLEMATIKY

Východiska Raná sociálně emoční zkušenost, vzájemnost, stimulace, pozitivní postoj a emoční podpora jsou rozhodující pro další sociální, emoční a kognitivní vývoj, předpovídají pozdější sociální a mentální dovednosti, podporují vývoj důstojnosti a sebeúcty (např. Avierzer et al., 2002; Bradley et al. 2001; Landry et al., 2006). Nejistota, neuspořádanost a nedostatek těchto zkušeností jsou spojovány se změnami ve vývoji a např. také s pozdějším nárůstem problémů v chování (Crittenden, 2001; Stams et al., 2002).

Východiska Většina vývojových teorií zdůrazňuje důležitost rané sociálně emoční zkušenosti a možnosti zažít lidské vztahy pro zdravý duševní i somatický vývoj (Langmeier a Matějček, 1974; Matějček, 1989). Děti, které neměly možnost prožít ranou zkušenost individuálního emočně vřelého vztahu, vykazují ve všech následných fázích svého života vyšší nemocnost, nižší sociální uplatnění, vyšší výskyt závislostí, vyšší míru nezaměstnanosti a častěji se dopouštějí trestné činnosti (Matějček, 1989, 1996). Prostředí, ve kterém dítě vyrůstá, a forma péče a výchovy mají zásadní vliv na všechny oblasti dalšího vývoje dítě a obecně i na celoživotní úspěšnost a výskyt duševních i somatických onemocnění. (Matějček, 1989, 1996).

Metodika a realizace studie

Longitudinální studie Longitudinální studie navazuje na výzkumný průřezový projekt zadaný Ministerstvem práce a sociálních Psychiatrické klinice 1. lékařské fakulty UK a VFN s cílem zmapovat vývojovou úroveň dětí v náhradních formách péče, které byly vyšetřeny v tomto přechozím výzkumné projektu. Tento tzv. longitudinální přístup umožňuje porovnat vývojové trajektorie dětí v daných formách péče a hodnotit možné kauzální vlivy dané formy výchovy na jejich vývoj.

Zkoumaná otázka Liší se vývoj dětí v různých formách péče: dětských domovech, pěstounské péči a biologických rodinách a eventuálně jak?

Soubor Děti z vlastních biologických rodin - B Děti v dětských domovech - D Děti v pěstounské péči - P

Počty subjektů DĚTSKÉ DOMOVY PĚSTOUNSKÉ RODINY BIOLOGICKÉ RODINY 1. Fáze 100 130 120 2. Fáze 50 70

Hodnocené oblasti Kognitivní vývoj, Socioemoční a sociální vývoj, Přítomnost vývojových poruch nebo symptomů duševních poruch, Specifické oblasti jako např. symptomy možné traumatizace apod.

Intelektový vývoj Děti z dětských domovů byly z intelektového hlediska skupinou nejslabší a tou i zůstávají. Ve všech parametrech intelektového výkonu dosahují též nejmenšího posunu. Nejvyšší pozitivní posun v celkovém intelektovém výkonu a zvláště oblasti verbální inteligence u skupiny dětí z pěstounských rodin. Posun v této oblasti je i velmi výrazně vázán na intenzivní individuální sociální interakci s pěstouny – dospělými pečujícími osobami, která není v ústavním prostředí možná.

Intelektový vývoj (p<0,01)

Vývoj expresivní řeči

Vývoj expresivní řeči

Socioemoční vývoj Děti v pěstounských rodinách se v oblasti schopnosti rozeznávání a regulace emocí, ale též porozumění sociálním situacím přibližují dětem, které žijí v biologických rodinách. Děti v dětských domovech dosahují v této oblasti též určitého vývoje, ale zcela nedostatečného. V této oblasti zvláště je patrné chybění silných osobních a vzájemně uspokojivých vztahů s dospělou osobou. Důležitou informací je též, že mentální reprezentace budoucí rodiny, tzn. jak děti vnímají model rodiny, se u dětí v pěstounské péči přibližuje modelu obvyklé rodiny (tzn. rodiče a děti, event. další osoby). U dětí v dětských domovech se ovšem v kresbách budoucí rodiny začíná projevovat více samoty a více osob, se kterými sdílí svůj osud aktuálně – např. vlastní sourozenci.

Sociemoční vývoj

Sociemoční vývoj

Sociemoční vývoj Sociálně kompetentní jednání Porozumění sociálním situacím Sociálně kompetentní jednání

Sociemoční vývoj

Sociální vývoj Socioemoční vývoj úzce souvisí s vývojem sociálním a pocity osamělosti. U dětí ve všech sledovaných skupinách dochází k mírnému nárůstu pocitů osamělosti. Jedná se o vývojově typický projev v daném věku. Nejvíce osamělé se při prvním testování cítily děti v dětských domovech a jejich pocity osamělosti, přestože vykazují jistým způsobem specifický vývoj, který dále může v budoucnu vést k povrchním vztahům, zůstávají nejsilnější. Pocity deprese a projevy traumatu byly při prvním testování nejvýraznější u dětí v dětských domovech a u nich zůstávají nejvýraznějšími i při testování druhém. Určité projevy špatné nálady lze sice hodnotit u dětí ve všech skupinách a opět to souvisí s vývojovým obdobím nastupující puberty. Ovšem u dětí z dětských domovů tyto projevy jsou nejvýraznější.

Hodnocení traumatu

Sebehodnocení Při prvním testování v roce 2011 byly statisticky významné rozdíly nalezené především ve škálách agresivity, sebehodnocení a emoční lability, překvapivě u dětí z biologických rodin, ihned poté u dětí z pěstounských rodin, které dle těchto výsledků měly nejhorší sebehodnocení. U obou skupin došlo k významnému poklesu skórů na těchto škálách a tedy zlepšení celkového sebehodnocení. U skupiny dětí z pěstounských rodin jsou aktuálně skóry nejnižší, tedy došlo k výraznějšímu zlepšení sebehodnocení. Naopak u dětí z dětských domovů došlo k výraznému nárůstu skórů u většiny položek – tedy dochází k nejvýraznějšímu snižování sebehodnocení. Tato skutečnost může částečně souviset opět s nastupujícím obdobím puberty, kdy tento jev lze označit za vývojové očekávatelný.

Špatná nálada

Nízké sebeocenění B D P -2,91 -0,02 -3,28 -1,18 -2,68 -0,08 -3,41 1,64 Agresivita -2,91 -0,02 -3,28 Závislost -1,18 -2,68 -0,08 Nízké sebeocenění -3,41 1,64 -4,26 Nízké sebehodnocení -1,66 2,16 -2,70 Emoční inhibovanost -3,90 0,58 -2,12 Emoční labilita -1,69 2,04 -5,10 Pesimismus -2,40 0,66 -8,40

Sebedůvěra

Pocity osamělosti Graf : Rozdíly ve skórech pro škálu osamocenosti s vrstevníky Graf : Rozdíly ve škále sklonu k osamělosti

Co jsi dělal v neděli?

Co jsi dělal v neděli? Dívka 15 let, biologická rodina

Co jsi dělal v neděli? Dívka 15let, pěstounská rodina

Co jsi dělal v neděli? Dívka 14 let, dětský domov

Nakresli svoji budoucí rodinu

Moje budoucí rodina Dívka 13 let, biologická rodina

Moje budoucí rodina Chlapec 12,5 let, pěstounská rodina

Moje budoucí rodina Dívka 12 let, dětský domov

HLAVNÍ NÁLEZY Děti vyrůstající v pěstounské péči prakticky ve všech oblastech „dohánějí“ děti v biologických rodinách, děti v dětských domovech zdaleka nedosahují takového pokroku v žádné oblasti vývoje jako děti v těchto formách péče.

HLAVNÍ NÁLEZY Nejvýraznější nedostatečný pokrok je patrný v oblasti sociemočního vývoje, tedy schopnosti chápat a regulovat emoce, rozumět sociálním situacím.

HLAVNÍ NÁLEZY Projevuje se nejvýrazněji: smutná nálada, pocity osamělosti, pocity emočního zneužívání a zanedbávání, problémy v sebehodnocení.

ZÁVĚRY Výsledky studie přinášejí důležitou informaci o tom, že ať se jedná o prostřední „ústavní“ (dětské domovy) nebo pěstounské péče, děti oproti předpokladům některých dostupných studií ve vývoji nezaostávají, ale vyvíjejí se v očekávaném směru. Přesto je patrný velmi významný rozdíl mezi vývojem dětí v dětských domovech a pěstounské péči. Najdeme řadu závažných a velmi významných rozdílů v oblasti psychického a sociálního vývoje. Návazně též budoucího života těchto dětí v dospělosti.