Ženy, gender a věda Adéla Souralová CZ.1.04/3.4.04/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dělba práce v rodině a měnící se genderové role
Advertisements

CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?
Citigroup soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR Bc. Jitka Kolářová, Gender Studies o.p.s.
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast:Ekonomika Tematická oblast:Zaměstnanci Téma:Získávání pracovníků Ročník:3. Datum vytvoření:prosinec.
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
Zastupitelé v obcích Moravskoslezského kraje. Analýza postojů, názorů a cílů zastupitelů v obcích do tří tisíc obyvatel Michal Kuděla Radomír Sztwiertnia.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Vybrané výsledky výzkumu postojů akademických pracovníků veřejných vysokých škol Miroslav Pidra The Academic Career: Adapting to Change. úterý 23. září.
Jak vybírat povolání?. Jaká máme povolání?Víte, že…? Povolání nejsou stále stejná, vznikají, zanikají, mění se… Pro drtivou většinu povolání je nutné.
Česká asociace adiktologů
Co brání ženám ve výzkumu
1 Tento projekt je spolufinancován Evropským Sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Představení výzkumného projektu CZ / /0203 POSTAVENÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_231.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Podpora částečných úvazků?
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Systémy odměňování a hodnocení. K čemu slouží odměňování?
Imigranti na trzích práce v EU
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Genderové aspekty rozvoje klastrů v ČR Ing. Markéta Novotná Praha.
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
OPERAČNÍ PROGRAM ZAMĚSTNANOST Podpora rovných příležitostí žen a mužů v Operačním programu Zaměstnanost Jihlava.
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
N. Witzanyová Lichtenštejnský palác 16. října 2012; obrázky v prezentaci jsou z webu EK ohledně Evropského výzkumného prostoru
VLÁDNÍ STRATEGIE PRO ROVNOST ŽEN A MUŽŮ V ČR NA LÉTA Radan Šafařík Oddělení rovnosti žen a mužů, Sekce pro lidská práva Úřad vlády ČR.
Gender mainstreaming Proč a jak na to? Monika McGarrell Klimentová Praha,
Postavení osob do 25 let, nad 50 let a absolventů a mladistvých na trhu práce 24. listopadu 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Gender Pay Gap a jeho determinanty s využitím dat EU-SILC 2005 PhDr. Martina Mysíková IES FSV UK ČSÚ.
IV. kongres Sítě mateřských center Máš se starat o dítě, aneb mají rodiče právo dělat v mateřském centru něco „jenom“ pro sebe?
Výměna mezinárodních zkušeností a dobré praxe v sociální oblasti Oblast rovných příležitostí žen a mužů PhDr. Ivana Štrossová Havlíčkův Brod, 23. dubna.
Rovné šance žen a mužů Bc. Milan Žák, DiS. sociální pracovník organizace.
Genderové aspekty na trhu práce Genderová segregace na trhu práce Týden 6 (24/03/09)
Nástroje na podporu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice: zkušenost České republiky Radan Šafařík Odd. rovnosti žen a mužů Sekce pro lidská práva.
Úřad vlády České republiky nábřeží Edvarda Beneše 4, Praha února Seminář ke koncepci státní služby Ústavně právní výbor Poslanecké.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Z0027 Geografická analýza trhu práce
Slaďování pracovního a rodinného života podle dat VŠPS
PŘÍLOHA Č. 4 – PROFIL OSOB ŽIJÍCÍCH V DOTÁZANÝCH RODINÁCH
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Rodinná politika Sociální politika II.
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Ženy, gender a věda Adéla Souralová 11.2.2013 CZ.1.04/3.4.04/76.00328 Rodina a práce: PROČ NE?

struktura rovnost versus odlišnost ve vědě gender a produkce vědění ženy a věda – hlavní témata ženy, rodina a věda

brainstorming na téma ŽENY A VĚDA

Rovnost a svoboda rozhodnutí? premiér Topolánek ve svém projevu při zahájení Roku rovných příležitostí pro všechny dne 2. 4. 2007 „Žena se může svobodně rozhodnout děti nemít a pak jsem přesvědčen, že má stejné příležitosti uplatnění jako muž“.

produkce vědění a ženy „Vědění vždy vzniká v určitých společenských a kulturních souvislostech, které dávají vzniknout mnoha různým perspektivám. Historicky zvýhodněnou perspektivou, nejen v oblasti, vědy byla perspektiva bílého muže z vyšší třídy pocházejícího z euroatlantického kulturního prostředí. Tyto mužské elity měly největší vliv na to, jak má věda vypadat, co je považováno za vědecké a jaké znalosti naopak vědecké nejsou. Stanovily také vědecké metody a postupy a dodnes si v této oblasti zachovávají dominantní pozici.“ http://zenyaveda-dev.dark-side.cz/gender-veda/1836-genderove-stereotypy-ve-vede/gender-v-produkci-znalosti/

ženy ve vědě – kvantitativní údaje radikální proměna za posledních 150 let – od naprostého vyloučení k polovině všech studujících věková skupina nad 65 let: ženy tvoří 37 % všech držitelů a držitelek VŠ diplomů; ve věkové skupině 25-34 je to 54 % v akademickém roce 2010/2011 ženy představovaly 56 % všech studujících na VŠ a téměř 60 % všech absolventů VŠ  Česká republika má tedy vyrovnaný podíl mužů a žen, kteří mají kvalifikaci pro práci v oblasti výzkumu a vývoje. Přesto však jejich podíl mezi zaměstnanci v této oblasti nedosahuje ani jedné třetiny (přesně 32 %, údaje z roku 2010, ČSÚ 2011). Pokud se zaměříme pouze na pozici vědeckých pracovníků a pracovnic, je jejich podíl ještě nižší a pohybuje se pouze kolem 26 %.

ženy ve vědě – kvalitativní pohled horizontální segregace vertikální segregace rozdíly v platech

vertikální segregace efekt děravého potrubí Ženy jsou častěji zastoupeny v hierarchicky nižších pozicích, zatímco muži převažují v rozhodovacích pozicích. V mezinárodním srovnání patří ČR 24. místo z 25 evropských zemí, co se podílu žen na rozhodování o vědě týče (She Figures 2012). Rozhodovací pozice jsou tu doménou mužů, čím více pravomocí, tím méně žen v tom kterém orgánu najdeme. efekt děravého potrubí

horizontální segregace

platový rozdíl obecně rozdíl v odměňování: zatímco průměrný rozdíl mezi hodinovou mzdou mužů a žen v EU-27 se pohybuje okolo 16 %, v ČR je to podle dat z Eurostatu z roku 2010 25,5 % největší rozdíl u vysokoškolaček a vysokoškoláků: vysokoškolačky vydělávají 67,2% platu mužů 2011, výzkum Ústavu pro informace ve vzdělávání o průměrných příjmech akademických a vědeckých pracovníků a pracovnic na veřejných vysokých školách: rozdíl vyčíslen na16,4 % (jde o mzdy bez odměn – skutečný rozdíl může být vyšší)

stereotypy o vědě… věda je objektivní, tj. maskulinní projekt ve vědě nejde o pohlaví, ale o kvalitu ženy se nehodí do „tvrdých“ věd ženy se nehodí na vedoucí pozice... ženy nejsou vědě dostatečně oddány kvůli péči o děti

věda a rodina nejde sedět na dvou židlích najednou? nastavení rodinné politiky a obecné postoje a představy týkající se výkonu správného mateřství, které preferují dlouhou rodičovskou dovolenou a přítomnost ženy v domácnosti po dobu tří a více let + nedostupnost institucionální podpory předškolní péče = buď – anebo?

věda a rodina nejde sedět na dvou židlích najednou? rodinné politiky v přímém rozporu k tomu, co vyžaduje náročná profese vědkyň – rychlý návrat zpět organizace vědecké práce a jejího hodnocení přitom s mateřstvím (a kariérními pauzami spojenými s rodičovstvím) nepočítá (přerušení grantu apod.) Pokud se ženy i přes tyto bariéry rozhodnou pro delší kariérní pauzu, jsou mnohdy zpochybňovány jejich profesní role a vědecké kompetence.