Cesta k růstu životní úrovně Aktualizace sociální a hospodářské politiky ČSSD Jiří Paroubek předseda ČSSD Praha, květen 2007
Kritika Topolánkových tzv. reforem Vládní reforma slibující stabilizaci veřejných rozpočtů (snižování dluhu) k tomuto cíli fakticky nevede, naopak – může prohloubit deficit veřejných rozpočtů Vládní reforma je útokem na: sociální stát – především sektor veřejných služeb střední třídu i na nízkopříjmové skupiny obyvatel, především důchodců sociální jistoty obyvatel ČSSD nikdy nesouhlasila, nesouhlasí a nebude souhlasit s: rovnou daní z příjmů FO, neboť jde o útok na solidaritu ve společnosti zvýšením DPH z 5 % na 9% u potravin a základních služeb, neboť jde o útok na životní náklady širokých vrstev obyvatel poplatky ve zdravotnictví, neboť znamenají miliardové zatížení občanů prodloužením povinného důchodového pojištění na 35 let, neboť to může vést ke snížení počtu dětí v rodinách a znevýhodní vysokoškoláky snížením nemocenské a jejím zrušením v prvních třech dnech nemoci, neboť to povede k omezení lékařské prevence a zhoršení zdravotního stavu řady lidí zrušením společného zdanění manželů, privatizací nemocnic a zdravotních pojišťoven, útokem na podnikové a veřejné stravování …
Faktický cíl navrhovaných opatření (srov. ODS x ČSSD) ODS: Zatížení 95% obyvatel země zvýšením jejich životních výdajů ve prospěch zbylých 5% nejbohatších občanů Premiér Topolánek mluví o tzv. záchranné brzdě v situaci, kdy: - naši ekonomiku ratingové agentury hodnotí jako stabilní, - problém s veřejnými rozpočty fakticky neexistuje a - můžeme se chlubit sociálním smírem s nejnižším podílem obyvatel pod úrovní hranice chudoby v EU X ČSSD: Rozložení výsledků rostoucího společenského bohatství mezi všechny občany ČR. Jde o to zajistit rostoucí životní úroveň občanů a růst kvality života.
Rozdílná filozofie vlády a ČSSD Proti reformní bublině stavíme střízlivou aktualizaci hospodářské politiky – permanentní reformy Podporujeme růst hospodářství, ne přerozdělení ve prospěch bohatých – přerozdělením nic nevznikne Sociální smír v zemi – základ stability a růstu Nejlepší politikou je politika růstu životní úrovně, tj. růstu mezd i zisků, zvyšování důchodů i kvality lékařské péče
Cíle sociální a hospodářské politiky ČSSD Zvyšování kvality života Efekty pro všechny, nejen pro vybrané Stimulace výkonu, represe falešných hráčů Důchodci a děti nejsou černými pasažéry
Vláda neřeší rozpočtové schodky je to lživé heslo pro ty, kdo neumí počítat zdroj: MF ČR, metodika fiskálního cílení
Pro koho jsou výhodné reformy? Srovnání ODS a ČSSD v %
O kolik si polepší majetné osoby a instituce? Optimistický scénář dopadů vládní reformy k roku 2010 vyčísluje prospěch majetných na cca 55 miliard, pesimistický kolem 70 miliard…
Aktualizujeme úspěšný program Dosáhli jsme v letech impozantního růstu HDP přes 6% Jsme špičkou mezi novými zeměmi EU Rozpočtové schodky byly vždy nižší, než požadoval konvergenční program Reálné mzdy rostly za sociálně-demokratických vlád každoročně pravidelně přes 4% (za 8 let vzrostly o 43%) Deficit zdravotnictví byl v roce 2006 prakticky zlikvidován Aktualizujeme úspěšnou strategii hospodářského růstu, kterou navrhl Martin Jahn
Hospodářský růst v % HDP, zdroj: Eurostat
Ekonomická úroveň ČR v % HDP na hlavu, parita kupní síly zdroj: Eurostat
Deficity veřejných financí v % HDP, zdroj: Eurostat
Veřejný dluh v % HDP, zdroj: Eurostat
Cesta k růstu životní úrovně Prosperita a rozpočtová odpovědnost - alternativní plán ČSSD na stabilizaci veřejných rozpočtů Bohuslav Sobotka místopředseda ČSSD Praha, květen 2007
Jaký je současný problém veřejných financí? Deficit veřejných rozpočtů ,95% HDP, cíl v konvergenčním programu byl 3,5% HDP Očekávaný deficit % HDP, což je o 0,7% HDP více, než stanovil původní konvergenční program pro rok 2007 ( 3,3% HDP). Příčinou jsou poslanecké pozměňující návrhy ( Severa, Julínek, Páralová), které zvýšily meziročně mandatorní výdaje v sociální oblasti o cca 25 miliard korun s další automatickou valorizací v následujících letech. Skutečný problém tak činí až 60 miliard (nutnost snížit udržitelně deficity pod 3% HDP) Problém vláda akceleruje snížením daní o 45 až 60 miliard
Jaký je současný problém veřejných financí? Vláda si tak způsobila a způsobí nárůst problému až na chybějících 105 až 120 miliard Tento problém vláda řeší zvyšováním DPH a nerealistickými škrty, které navíc nejsou jasně definovány (viz 16 miliard „nespecifikovaných škrtů“ v roce 2010 nutných pro dodržení vládního scénáře) Kombinace snižován daní a snahy o pokles deficitu nebude úspěšná, deficit nelze snížit snižováním daní Hlavní prioritou naší rozpočtové politiky je další snižování deficitu. Teprve úspěch v rozpočtové konsolidaci by předurčil rozsah snížení daní. Toto snížení by následovalo až ve druhé fázi reformy.
ČSSD proto navrhuje následující alternativní postup v oblasti snižování deficitu veřejných rozpočtů a modernizace daňového systému: Ponecháváme cíl pro snížení deficitu veřejných rozpočtů v roce 2010 na 2 –2,5% HDP, o něco rychleji však snižujeme deficit státního rozpočtu (až na 60 mld v roce 2010) V letech definujeme jako hlavní prioritu snižování rozpočtového deficitu a dočasně pozastavujeme další snižování daňových sazeb. Složená daňová kvóta bude klesat autonomně.
ČSSD proto navrhuje následující alternativní postup v oblasti snižování deficitu veřejných rozpočtů a modernizace daňového systému: V letech připravíme snížení daně z příjmů pro středně příjmové skupiny a rodiny s dětmi. Efektivní zdanění právnických osob zůstane do roku 2010 na úrovni cca 17%. Umírněná daňová politika nám umožní omezit neproduktivní škrty a nezvyšovat sníženou sazbu DPH při současném plnění rozpočtových cílů. Takový způsob rozpočtové stabilizace sníží inflační rizika v roce 2008, neomezí spotřebu domácností a zvýší hospodářský růst.
Vývoj deficitu veřejných rozpočtů altrenativa ČSSD
Vývoj deficitu státního rozpočtu v metodice fiskálního cílení
Vývoj složené daňové kvóty alternativa ČSSD
Ztráty příjmů veřejných rozpočtů předkládací zpráva zákonů daňové reformy, MF ČR, vlastní propočty porovnání s autonomním scénářem miliard
Předpokládaná opatření ČSSD na příjmové straně veřejných rozpočtů Snižování daní až po kompenzaci rozpočtu, tedy v období Detailní audit rozpočtových příjmů Zavedení stropu na sociální a zdravotní pojištění ve výši pětinásobku průměrné mzdy ( ušetří cca 3 miliardy oproti vládnímu návrhu) Ponechání stávající efektivní sazby daně z příjmů právnických osob na cca 17% ( při adekvátním rozšíření daňového základu může o něco poklesnout stávající nominální sazba, v roce 2010 ušetří toto opatření cca 27 miliard oproti vládnímu návrhu)
Předpokládaná opatření ČSSD na příjmové straně veřejných rozpočtů Přijetí nového, jednoduššího a moderního zákona o dani z příjmů s účinností nejpozději od V jeho rámci navrhujeme snížit stávající 19% pásmo na %, valorizovat slevy na dani popřípadě mírně valorizovat stávající daňová pásma. Nerušit daň z nemovitostí ze zemědělských pozemků, dědickou a darovací daň. Sníženou sazbu DPH ponechat na 5%. Realizovat ekologickou daňovou reformu.
Předpokládaná opatření ČSSD na výdajové straně veřejných rozpočtů Výdajová střídmost, úspory, testování dávek, nominální stagnace výše některých dávek, odstranění automatické valorizace u rodičovského příspěvku Motivace k práci a podnikání Moratorium na přijímání nových zákonů, navyšujících mandatorní výdaje až do roku 2010 včetně. Přiměřená valorizace důchodů a životního minima
Předpokládaná opatření ČSSD na výdajové straně veřejných rozpočtů Rozumný růst reálných mezd ve veřejném sektoru Zvýšení efektivity veřejných výdajů prostřednictvím dokončení systému Státní pokladny do roku Selektivní snižování počtu úředníků na základě analýzy agend a externích procesních auditů Razantní omezení národních dotačních programů ve prospěch priority spolufinancování prostředků z EU
Cesta k růstu životní úrovně Udržíme a rozvineme sociální stát a úroveň veřejných služeb Zdeněk Škromach místopředseda ČSSD Praha, květen 2007
28 Vzdělanostní společnost Kvalitní veřejná škola – základ systému Celoživotní vzdělání – fundament konkurenceschopnosti Odměňování efektu vzdělání a výzkumu NE paušální výpovědi pro učitele NE snížení reálných platů učitelů Příležitost získat dobré vzdělání pro všechny
29 Růst reálné mzdy ve školství s ČSSD pokles s ODS zdroje: ÚIV, MŠMT, Eurostat, vláda ČR, expertní odhady
30 Počty studentů vysokých škol zdroj: ČSÚ
31 Životní jistoty a kvalita života Koncept efektivního sociálního systému ANO parametrickým úpravám důchodového systému NE paušální redukci plnění nemocným, dětem a důchodcům NE omezování zdravotní péče a privatizaci zdravotnictví ANO stabilizaci a růstu příjmů zdravotníků, učitelů a všech zaměstnanců Umírněná valorizace dávek a přísné testování příjemců Rozvoj služeb zaměstnanosti – individuální práce s klienty, stimulace nezaměstnaných
32 Kolik stojí náš sociální stát Sociální výdaje v % HDP, Eurostat 2004
33 Složená daňová kvóta Eurostat 2004, ČR 2006