Komunitní školy – cesta k celoživotnímu učení trochu jinak Jan Fiala Národní síť venkovských komunitních škol.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Dagmar Fialová Asociace muzeí a galerií České republiky
Advertisements

Národní soustava povolání
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
ECVET v Programu celoživotního učení
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Finanční možností svépomocných skupin
Zákon č. 179/2006 Sb. a právní úpravy systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Knihovna v obci - proč? aneb Víme, co máme? Kardašova Řečice říjen 2005 Zlata Houšková.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému Knihovnické profese v NSP Havlíčkův Brod, Zlata Houšková.
Aktuální uplatnění praktických zkušeností na trhu práce z pohledu FDV
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení IPn SETKÁNÍ ŘEDITELŮ STŘEDOČESKÉHO KRAJE
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Koordinační centrum pro EQF (EQF NCP) Setkání zástupců evropských iniciativ NAEP Milada Stalker Antonie Ondrouchová Pavel Hradecký.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Konference NIDM k uznávání neformálního vzdělávání Praha, 2. a 3. listopadu 2011.
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu - rekapitulace dosavadní činnosti a úkoly.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
Místní akční skupiny a vzdělávání Horní Ředice
Knihovny současnosti 2011 České Budějovice
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji - Klíčové aktivity projektu a jeho úloha v rámci současného vzdělávacího systému ČR přednáší.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 KRAJE , Liblice.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Komunitní a otevřená škola
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
S DRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV Nevládní a politická organizace s celostátní působností, která sdružuje a hájí zájmy obcí a měst v ČR Vznik na počátku 2008.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Komunitní školy - kulturní, vzdělanostní a prorodinná centra v malých obcích Mgr. František Eliáš.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Adopce na dálku. Mnozí z nás často mívají pocit, že pomoc jednoho nic nezmůže. Není tomu tak. Pomoc každého jednotlivce je důležitá.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Bohemia EU Planners, s.r.o. PhDr. Vendulka Raymová
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Liberec.
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Poznámky z pohledu rodiny Ing. arch. Jan Florian
Transkript prezentace:

Komunitní školy – cesta k celoživotnímu učení trochu jinak Jan Fiala Národní síť venkovských komunitních škol

Trocha otravné terminologie Co je škola ? Co je komunita ? Jaký je rozdíl mezi celoživotním vzděláváním a celoživotním učením? Co to je profesní vzdělávání ? Co je komunitní škola v nejobecnějším smyslu slova ?

Názory na vzdělání v Česku Dědictví - „Nejdůležitější je kázeň“ - „Naše síla je v průměru“ - Bezvýhradná dominance učitele - Systémové potlačování žáků, kteří jsou„jiní“ Tradiční mýty • „Hlavně mít maturitu..“ • „Školu jsem vychodil, co bych tam ještě dělal“ • „Vzdělání mi k lepšímu místu nepomůže“ • Vzdělání není společností vnímáno jako hodnota – osobní statek ( pouze v proklamacích politiků)

Pozadí vzdělávání v ČR • Je prosazována koncentrace škol základních i středních ve městech i na venkově ( slučování a rušení škol) ) z ekonomických důvodů bez ohledu na dopady na žáky a studenty a ducha (atmosféru) školy • Školní vzdělávací programy z mnoha důvodů vnějších i vnitřních ve významné řadě škol pouze zakonzervovaly předchozí praxi ( aby se vlk nažral…)

Pozadí vzdělávání v ČR Máme téměř nejvyšší procento středoškoláků na světě • Středoškolské vzdělání je zejména úzce odborně směrováno směrem ke konkrétní profesi, přináší málo obecných kompetencí pro udržitelný rozvoj - jejich výuka je však opomíjena i na školách všeobecných ( gymnáziích a lyceích 4- 8letých) • Máme velmi nízké procento vysokoškolsky vzdělaných( zejména absolventů bakalářských studií)

Atmosféra vzdělávání v ČR • Ve školách se prolínají dva hlavní problémy • Věcný: Velice málo se učí obecně využitelné procesní kompetence …. T.zn JAK CO DĚLAT ? ( jak se učit, jak se rozhodovat, jak komunikovat, jak spolupracovat ve skupině, jak projektově ( holisticky)myslet, jak hledat a třídit informace……… • Procesní : Při výuce nejsou využívány nové a ověřené metody, přístupy a motivace žáků ( jako ve Finsku, Švédsku, Holandsku, Anglii…..) • Oba problémy souvisejí a závisejí na lidech !!

Celoživotní učení v ČR Zákon č.179/2006 o uznávání kvalifikací a skutečná praxe akreditační oborové komise nepracující chybějící • Národní soustava kvalifikací připravovaná v návaznosti na zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání. Národní soustava kvalifikací by měla formulovat požadavky na kompetence pro výkon kvalifikovaných činnosti (úplných a dílčích kvalifikací pro účely jejich uznávání a certifikace)

Celoživotní učení v ČR • Národní strategie CŽU v ČR ( MŠMT 2007) poprvé definující v ČR celoživotní učení jako nekončící proces v Evropském kontextu • Slabými stránkami jsou nízká účast dospělých ve všech formách dalšího vzdělávání, ale také, malé stimuly pro účast dospělých na vzdělání. Příležitostmi jsou využití škol jako center vzdělanosti obce a rozvoj distančního vzdělávání dospělých • Ve strategické části je dán důraz na rozvoj klíčových zaměstnaneckých kompetencí(funkční gramotnosti) a regionálního poradenství.

Komunitní škola • Co to je ? • Škola otevřená … JAK ? otevřenost školy může být vnímána jako – rovnost přístupu k různým skupinám žáků – zapojení veřejnosti do chodu školy – transparentnost na základě přijatých standardů – vzdělávání pro komunitu

Komunitní škola • Co to je ? • Škola otevřená … KOMU ? – Minoritám a migrantům – Rodičům dětí – Komunitě pro její vzdělávání …ČEMU ? – Novým metodám a přístupům – Spolupráci s rodiči a přáteli školy – Spolupráci v komunitě

Komunitní škola • Definice dle semináře MŠMT 2008 Telč Komunitní škola je vzdělávací instituce, která nabízí možnost celoživotního učení komunitě (dětem, rodičům, veřejnosti) a reaguje na její potřeby a zájmy. Pracuje na principu otevřenosti, aktivním zapojováním rodičů a občanů a budováním partnerství zlepšuje sociální klima školy i komunity. Efektivně využívá místních zdrojů a napomáhá místnímu rozvoji.

Komunitní školy – česká historie 1996 Obecně prospěšná společnost Nová škola ( se sídlem v Praze) je nevládní, nezisková organizace, která podporuje vzdělávání menšin, především Romů, dospělých i dětí po celé republice. www.novaskola.org (Výroční zprávy na webu 2004,7,8) • 2002,3 Programy Fondu Vysočiny „Škola a knihovna základ vzdělanosti „ pro podporu zakládání komunitních škol na venkově Vysočiny • 2005 Duha pro venkov – hnutí, které definovalo právo venkova na vzdělání www.leaderplus.cz • 2005 Založení Národní sítě venkovských komunitních škol se sídlem v Borech ( v ČR funguje dle tehdejších informací zhruba 5 venkovských KŠ) www.branaprovenkov.cz, Výroční zpráva NSVKŠ 2005-8 • 2006 Evropský týden venkovského vzdělávání • 2007 Mobilizace venkovských obcí-mezinárodní seminář v Borech • 2007 Smlouva o spolupráci mezi Novou školou a NSVKŠ, Ustavena komise MŠMT pro koncept KŠ

Komunitní školy – současnost • 2008 březen Přijata definice venkovské KŠ valnou hromadou NSVKŠ • 2008 duben Celostátní seminář MŠMT Telč ( zhruba 10 fungujících KŠ ve městech, cca 10 na vsích) Ukazují se společné rysy např potřeba koordinátora, ale i rozdílné akcenty ve vnímání role KŠ ve městech a na venkově • 2008 květen – dokončen a akreditován kurz Obecní koordinátoři CŽV jako celostátní rekvalifikační kurz ( pilotní kurz – 10 absolventů) • 2008 říjen - 3. mezinárodní seminář o VKŠ v Borech • 2008 listopad představen záměr projektu MŠMT pro podporu KŠ • 2009 červen - rozběh dvou mezinárodních projektů ( NSVŠ a Bory) pro podporu venkovských komunitních škol a rozvoje venkovských obcí • 2009 listopad – 4. mezinárodní seminář o VKŠ v Borech cca 15 venkovských KŠ s výhledem 50 - 80 VKŠ do 3 let 10 koordinátorů VKŠ s výhledem 70 - 80 koordinátorů do 3 let

Městské komunitní školy Podmínky v nichž působí • Města nad 5000 obyvatel • Městská sídliště často ve specifických čtvrtích • Anonymní okolní komunita • Často ani učitelé se mezi sebou neznají • Specifika velkých škol (šikana, drogy) • Dospělá komunita nemá příliš zájem o vzdělávání ve škole( má jiné možnosti) Problémy a zaměření • Zapojit rodiče do spolupráce, naučit je chodit do školy, motivovat k zahájení spolupráce, budovat důvěru, spolupodílet se na výchově, zajímat se o školu a podporovat ji • Zvláštní programy pro integraci minorit • Snaha o standardizaci školy ( jaké standardy musí splňovat, aby byla komunitní)

Městské komunitní školy Nabízená spolupráce školy komunitě, motivace • „Rodiče, zajímejte se o školu, kam chodí vaše děti“ • Setkání děti s rodiči ve škole, společné zájmové akce • Prostory, zejména tělocvična k využití pro vlastní aktivity skupin Nabízené cílové skupiny a typy vzdělávání • Rozšíření volnočasových aktivit pro děti • Zájmové vzdělávání dospělých( např. ruční práce) pro rodiče a sem tam někoho dalšího • Přednášky například ke zdravému životnímu stylu nebo o výchově zase zejména pro rodiče.

Informace k městským školám a hnutí na www. novaskola Informace k městským školám a hnutí na www.novaskola.org Informace k venkovským komunitním školám a hnutí na www.branaprovenkov.cz Děkuji za pozornost Jan Fiala, NSVKŠ