Profesionální zdravotnický přístup k Rómům jako k pacientům Zbyněk Mlčoch.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jedna chyba na ženě!! Když Bůh stvořil ženu, bylo to šestý den práce přesčas. Jeden anděl přišel a ptal se: “proč s ní ztrácíš tolik času?” A bůh odpověděl:
Advertisements

Etická hlediska péče o staré občany
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Základní lidská práva.
Potřeby rodin dětí a mládeže s onkologickým onemocněním Studentská vědecká konference České Budějovice Mgr. Hana Burkertová.
Zvedněte telefon a zavolejte SESTRU V AKCI!
Ze života !?!.
PŘÍKLAD KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Klíčová otázka č. 4 Specifika péče o osoby bez přístřeší na akutní příjmové ambulanci z pohledu všeobecné sestry Mgr. Patrik Burda 26. – 27. listopadu.
Manželský pár hraje golf. Ona odpaluje a... míček letí až do statku ležícího hned u dráhy... kde rozbije jedno okno a prolítne dovnitř!
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Digitalizace výuky Příjemce
Zásady dobré komunikace
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Sociální práce s rodinou 3
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Spirituální péče v hospici z pohledu lékaře
Sdělování nepříznivých informací.
PALIATIVNÍ PŘÍSTUP V KC aneb „Pomoz mi nést můj úděl“ Semiramis o.s. / Laxus o. s. Richard Hanus, Eva Mifková.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Děti by nikdy neměly trpět bolestí Léčba musí probíhat ve spolupráci s rodinou Stále někdy nedostatečná léčba Dítě nedokáže bolest dobře vyjádřit a popsat.
Léčebný řád nemocnice Karel Šebestík. 1. Při přijetí do nemocnice se Vás ujme sestra, která Vás seznámí s oddělením, uvede do pokoje, zapůjčí nemocniční.
Zdravotnický asistent, první ročník Manipulace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Komunikace s rodiči.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Jak by si definoval slovo hrdina? Co podle tebe musí člověk dělat, aby si ho označil jako hrdinu? Znáš nějakého hrdinu ve světě? Ve svém okolí? Promysli.
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
…a jak Nemoc… jí předcházet Lenka Dvořáková.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
1 Životní scénář aneb Naučte se žít v přítomném okamžiku.
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Od výzkumného problému k jeho řešení (výzkumu) Problém: Co tvoří základ interakce zdravotní sestry s pacientem, která má povahu ošetřovatelské péče?
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
Práva Pacientů Tato práva jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992 Schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky.
Komplexní péče o pacienty na 1. interní klinice VFN a 1.LF UK v Praze Mgr. Markéta Čermáková nemocniční kaplanka.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Koučink dětí a mladistvých obětí obchodování Praha
Pravidla chování, právo a morálka
Péče o pacienty v problematických situacích
Čím chci být ,až vyrostu.
Co potřebují oběti znásilnění ?
Ze života !?!.
Koučink dětí a mladistvých
KYBERŠIKANA.
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Shrnutí Jana Konečná.
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Manželský pár hraje golf. Ona odpaluje a
Otázky pro průběžnou práci
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Drogy dnešní doby Študáci.
Jedna chyba na ženě!! Když Bůh stvořil ženu, bylo to šestý den práce přesčas. Jeden anděl přišel a ptal se: “proč s ní ztrácíš tolik času?” A bůh odpověděl:
Jedna chyba na ženě!! Když Bůh stvořil ženu, bylo to šestý den práce přesčas. Jeden anděl přišel a ptal se: “proč s ní ztrácíš tolik času?” A bůh odpověděl:
Předsudky a stereotypy
Zdravotnictví očima pacientů
Transkript prezentace:

Profesionální zdravotnický přístup k Rómům jako k pacientům Zbyněk Mlčoch

Dobrý zdravotník nepodléhá ihned předsudkům, negeneralizuje, uznává individualitu – o Rómech se říká, že jsou:  Agresivní  Hluční  Bez zábran  Nepřizpůsobiví nemocničnímu a léčebnému řádu  Nedodržují hygienu  Povýšení  Sobečtí a vše chtějí hned  Vydírají  Vyhrožují  Kradou  Jsou hrubí a vulgární

Generalizace Rómů: Zdravotník by však neměl podlehnout těmto předsudkům a jakmile za ním přijde Róm do ordinace, říci si: ten mi něco určitě ukradne, bude křičet nebo mě rovnou zmlátí. Jsou skutečně i slušní Rómové, kteří udržují své byty, mají dobré vztahy s okolím, nekradou, pracují a chovají se slušně – Ti však tak často nejsou např. v TV – není to taková senzace jako když vidíme zlikvidované Chánovské sídliště.

Jak by se měl zdravotník k Rómovi chovat:  Měl by být výrazně trpělivý, přistupovat klidně  Neměl by vybuchnout, ale spíše být empatický, snažit se Róma pochopit a získat si jeho důvěru.  Měl by trošku přistupovat k Rómovi jako k dítěti a to hlavně co se týče poučení např. v léčbě  vhodné je též opakovat nebo se jej zeptat na to co lékař říkal (neurážlivou otázkou).  Po celou dobu by měl zdravotník předvídat (např. zda bude léčbu dodržovat) a dívat se na celý problém očima Róma (po všech stránkách).

Snaha o integraci Róma: Rómové se chovají mnohem slušněji a klidněji, jsou-li o samotě, jsou silnější, pokud jsou „v houfu.“ Tím je myšleno, že by neměli být hosp. dva romové v jednom pokoji. Je však nutné brát v potaz i přání Róma – pokud chce mít u vyšetření manželku, nemůžeme to zakázat. Návštěvy nemohou být omezovány. Zdravotníci musí v této věci předvídat. V rozhovoru pro tisk uvedl v článku o Chánově jeden z Romů: „ Jak se dají Romové dohromady, je konec světa. Vy jste inteligentní, máte školy, Romové mají před vámi respekt. Před sebou ho nemají. Tady se chovají jako divoši, a když příjdou do Mostu, jsou z nich jiní lidé. V Kadani, odkud pocházím, je také hodně Romů. Žijí rozptýleně společně s Čechy a bez problémů.“

Hospitalizace Róma: Pokud Róma přijímáme k hospitalizaci, musíme počítat s některými neduhy a předcházet jim  Zvažte, zda je nutné poučení, co se týče např. hygieny. Ne však u vše Romů – jen tam kde počítáme s potížemi. Normálního čistotného Róma bychom tím mohli značně urazit.  Je dobré si všímat Róma na oddělení, ale nehlídat přímo. Opět to záleží na individuálních osobách.  Zamyslete se, zda je nutné poučit, jaký dostává inventář a že si jej on ani rodina nemohou odnést domů, musíme však myslet na to, že nekradou jen Rómové a inventář zabezpečit (zamčít, TV připevnit).  Děti mohou na sebe upozorňovat, vyvolávat pozornost, proto se mohou chovat atypicky (demolace místnosti na infekčním oddělení).

Psychologie Róma – je možnost vyskytnutí těchto vlastnosti:  Temperamentnost  Přecitlivělost na bolest  Impulzívnost  Vyšší strach a úzkost při osamocení a podezíravost, že mi chtějí „gádžové“ záměrně ublížit, výrazný strach ze smrti – Róm někdy chce mít otevřené dveře, světlo na pokoji  Jsou citliví na automaticky devalvující přístup – nadřezenost, aroganstnost. Důležitá je důvěra a braní je jako partnerů. Dobrý lékař je i psychologem a odhadne, jak nejlépe s Rómem vycházet a usměrňovat jej, aby nedošlo ke zbytečným komplikacím.

Na co si zdravotníci nejčastěji stěžují:  Hlučnost  Neukázněnost  Nedoržování pravidel – i pravidel léčby  Agresivitu  Specifika chování (nátlaky, vydírání, krádeže, emotivní nadměrně projevy) Opět: neplatí to u všech Rómů!!!

Na co by nemělo být zapomínáno při lékařském ošetření nebo při hospitalizaci:  Nutno být s Rómem v kontaktu a chovat se k němu jako k ostatním pacientům.  Získat si jeho důvěru.  Projevovat zájem, nebýt odtažitý.  Respektovat důstojnost.  Rómové bývají při podezření na jejich snižování agresivní, mohou vést i verbální útok – opět by měl lékař v tomto případě zachovat klid a důkladně si pro další situaci promyslet, kde udělal chybu.  Povolání zdravotníka je pro ně nečisté řemeslo – nemusí se k nám chovat jak bychom očekávali od jiných lidí.

Co uděláme, když bude mít Róm zábranu se v ordinaci svléknout? Skutečně tradičně vychovaný Róm může mít toto v sobě zakódované.  Nabídneme, že může být přítomný Rómův partner při vyšetření nebo ošetření.  Přímý kontakt – přesně říci, demonstrovat, vysvětlit, co se bude dít. Pak jemné otázky, zda vše pochopil. Nedávat papíry s popisem! (Mohou mít potíže s ČJ, jsou laici).  Je velmi vhodné v tomto případě nabídnout, zda chce, aby jej ošetřoval člověk stejného pohlaví, zda chce mít sestru při ošetření, atd.  Je opět nutné racionálně poučit, že není možné vyšetřovat přes oblečení kvůli nepřesnosti vyšetření.  Pokud Róm odmítne sundat své ozdoby, i zde jej poučíme+nabídneme mu, že může šperky mít po celou dobu v ruce – snažíme se o klidné vystupování, nebýt nervózní, popř. neodesílat hned pacienta pryč nebo k jinému lékaři – i zde je nutné zachovat pravidla lékařské psychologie.

Farmakologická léčba:  Předpokládat možnou laxnost Róma (dle individuálního chování) a dát mu raději lék, který je brán co 24 hodin než co 4 hodiny.  Brát ohled na finanční možnosti, zeptat se, zda je ochoten doplatit určitou konkrkétní částku.  Poučit, co se stane, nebude-li lék brán. Zeptat se jej, zda si v minulosti nezapoměl někdy vzít nějaký lék (neurážlivě).

Lékař však nesmí být zcela submisivní a pasivní! Je-li to nutné, lékař musí trvat na svém. Někteří pacienti přímo čekají na dominanci lékaře. Také by neměl zapomínat, že on je v ordinaci pánem a nesmí každé chování tolerovat. Např. by neměl být vmanipulován do toho, co nechce udělat. Přivolání policie nebo ochranky jen ve skutečně nutných případech, kdy selže veškerá psychologie a pacient může někoho ohrozit nebo ohrozit majetek. I přes potíže by se měl lékař ovládat a „nevybuchout.“