Prof. PhDr. Lenka Šulová,CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální služby SOZ.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Zákon o sociálních službách
Mateřská a rodičovská dovolená
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Obecná a vývojová psychologie dne
Systém sociální podpory v ČR
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rodina.
DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Občanská výchova 7. ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Náhradní rodinná péče.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Rodinné potřeby a ekonomika
SOS dětské vesničky.
Označení DUM Fi - DUM Autor
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
FUNKCE RODINY Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU-
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Správa sociálního zabezpečení
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Státní sociální podpora
Sociální zabezpečení Sociální služby
II. pilíř sociálního zabezpečení (ČR) - Státní sociální podpora
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Sociální politika Téma: Rodinná politika
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
CHUDOBA A SOCIÁLNÍ VYLOUČENÍ
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Sociální politika Definice Objekty sociální politiky Předmět sociální politiky Úrovně sociální politiky osobní rozsah věcný rozsah.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Sociální zabezpečení Státní sociální podpora Rodinná politika Mirka Wildmannová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Platí teze: „Pozitiva a sociální jistoty“
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
SOS dětské vesničky.
Sociální práce s rodinou 4
Rodina jako sociální instituce
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Rodinná politika Sociální politika II.
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Školská sociální práce
Rodinné právo Občanská nauka 1. M.
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Welfare state Sociální zabezpečení Zabezpečení rodin s dětmi
Velká rodina z pohledu rodinné politiky aneb
Transkript prezentace:

Prof. PhDr. Lenka Šulová,CSc. Rodina a rodičovství – současné projevy v ČR Pro 9. Slovenskou konferenci o sexualitě, sexuálním zdraví a sexuální výchově v Bánské Bystrici – 19. - 20.10.2011

Co charakterizuje současnou rodinu?? Chybí očekávání trvalosti vztahu Nízká stabilita rodiny Odklad uzavření prvního manželství do vyššího věku Odsouvání rodičovství na pozdější období Předmanželská zkušenost v oblasti sexu Intimní vztah a i trvalé partnerství bez vazby na jeho přirozené možné důsledky

Další znaky charakterizující současnou rodinu Zralost partnerů Akceptace dvoukariérové rodiny Výchovné působení rodičů je nahrazováno institucemi Činnosti dříve zajišťované rodinou zajišťuje společnost Omezování bezprostředních kontaktů Specifičnost mužské a ženské role

Obecně se projevuje výrazná zaměřenost na zájem jednotlivce.

Základní funkce rodiny Biologická, či reprodukční funkce Materiální, či ekonomická funkce Výchovná, či socializační funkce Emocionální funkce

Význam rodiny pro dítě Rodiče poskytují svému dítěti v průběhu přirozených společných aktivit ničím nezastupitelný komplementární model chování dvou pohlavních pólů zastoupených v přírodě. Jakékoliv nahrazování rodičů v jeho prvních letech života komplikuje dítěti do značné míry chápání signálů, které mu okolní svět vysílá, nejsou-li mu předem zprostředkovány v přirozené interakci s rodiči.

Faktory ovlivňující funkčnost rodiny nedochází k žádné změně ?? uvolňování protirozpadových bariér možné příčiny rodinné destability : - osobnostně podmíněné - biologicky podmíněné - sociálně podmíněné

L. M. Terman nedůtklivost, kritičnost, sklon k výbuchům, nešetrnost k jiným, neuznávání discipliny, prosazování vlastního řešení, přílišné projevování nelibosti

C. J. Sager 1. Partner orientovaný na rovnoprávnost očekává v manželství stejná práva a povinnosti jako má druhý. 2. Romantický partner hledá v manželství především duševní porozumění. 3. Rodičovský partner o druhého rád pečuje. 4. Dětský partner je spontální a získává moc nad druhým na tzv. metakomplementární úrovni - projevování bezmoci a bezradnosti. 5. Racionální partner neprojevuje emoce, ale přesně vymezuje práva a povinnosti, chybí mu citlivost pro pocity druhého. 6. Přátelský partner očekává od manželství především společníka. 7. Nezávislý partner vyžaduje distanci ve vztahu, nepřeje si aby někdo příliš nahlížel do jeho osobních záležitostí.

Někteří autoři zdůrazňují pro manželskou spokojenost a stabilitu postoje a hodnotové orientace (Dytrych), jiní míru závislosti (Plzák) nebo funkční rozdělení rolí (Bokorová, Martínková).

Biologicky podmíněné činitele snižování odolnosti vůči zátěži obecně disproporce mezi fyzickou a psychosociální zralostí v době dospívání psychofyziologické poruchy

Příčiny spíše sociálně podmíněné vyplývající z procesu socializace a individuace obecně (attachment, deprivace, výchovné principy) vyplývající především z původní rodiny - s důrazem na rodičovskou dyádu - s důrazem na sourozeneckou konstalaci - s důrazem na obecné mechanismy malé sociální skupiny vyplývají z aktuální životní situace ( bydlení, finanční situace, zdraví)

Zdravá a funkční rodina nejdůležitější faktory rodinné harmonie, funkčnosti a stability jsou: tvořivost, jasně vymezené role a schopnost jednotlivců zastupovat se v nich, jasně vymezená vedoucí role a podpora její autority ze strany ostatních, jasnost komunikace, způsob vyjadřování konfliktů a účinnost interakce při jejich řešení.

Funkční rodina Problémová rodina Dysfunkční rodina Afunkční rodina Poruchy rodiny Funkční rodina Problémová rodina Dysfunkční rodina Afunkční rodina

Poruchy rodičovství Rodiče se o dítě nemohou starat Rodiče se neumějí starat o dítě Rodiče se nechtějí o dítě starat Rodiče dítě týrají a zneužívají Rodiče se o dítě nadměrně starají

Nejčastější typy poruch rodičovství : dítě je ihned po narození odvrženo, v extrémních případech likvidováno rodiče si po porodu dítě ponechávají, ale nedochází k jeho plnému přijetí velmi mladí rodiče rodiče ve vyšším věku dítě je od narození vychováváno pouze jedním rodičem somatické poruchy psychické poruchy

Význam sociálního kontextu partnerských a rodinných vztahů Makrosystém - faktory vyplývající z tzv. „sociální adresy“ faktory při jejichž volbě je uplatňováno především procesuální kritérium faktory zdůrazňující dvousměrnost či vícesměrnost sociálních faktorů faktory zaměřené na míru zprostředkovanosti kontextuálních vlivů Mezosystém – se zabývá různými sociálními prostředími, ve kterých jsou nebo byli členové rodiny zařazeni Exosystém – zahrnuje sociální činitele, které nepůsobí přímo na členy rodiny, ale mimo rámec rodiny Mikrosystém – popisuje konkrétní způsoby rodinné komunikace, vzájemnou percepci členů rodiny, určitou rodinnou filozofii, uplatňované výchovné principy, způsob trávení volného času, hospodaření s financemi, rozdělování činností spojených s chodem domácnosti

RODINNÁ POLITIKA Veřejná správa sice disponuje řadou nástrojů, jejichž smyslem je podpora rodin , nicméně jejich celek nevytváří komplexní systém definovaný určitou koncepcí. Rovněž institucionální zajištění rodinné politiky není dosud vyhovující. Spíše než o rodinné politice je proto možno hovořit o jednotlivých prorodinných opatřeních.

Finanční podpora rodiny Dávky státní sociální podpory ( přídavek na dítě, sociální příplatek, rodičovský příspěvek, a porodné, příspěvek na úhradu potřeb dítěte svěřeného do pěstounské péče, odměna pěstouna, příspěvek na bydlení, pohřebné. Dávky sociální péče ( příspěvek na výživu dítěte, peněžité a věcné dávky rodičům nezaopatřených dětí, těhotným ženám a nezaopatřeným dětem, příspěvek na pořízení základního vybavení dítěte před jeho převzetím do pěstounské péče, příspěvek při uzavření manželství dítěte v pěstounské péči, příspěvek na úhradu za užívání bytu nezaopatřeného osiřelého dítěte, příspěvek na rekreaci dětí důchodce a příspěvek při péče o blízkou nebo jinou osobu

Sociální služby pro rodiny - manželské a rodinné poradny služby tzv.“rané péče“ zaměřené na rodiny s malými dětmi, jejichž vývoj je ohrožen vlivem zdravotního postižení nebo negativním vlivem okolního prostředí - podporované bydlení - služby „respitní“ neboli „odlehčovací“ péče určené pro rodiny, které pečují o postižené dítě či jiného člena rodiny - službu osobní asistence - centra denních služeb - stacionáře s denní a týdenní pečovatelskou službu - domovy pro osoby se zdravotním postižením - ochrana rodin před domácím násilím

Literatura: Šulová, Lenka, Raná interakce matka-dítě a její význam pro další psychický vývoj dítěte, In: Mertin V., Gillernová, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školy, Portál, Praha, 2003, s. 193-2003, ISBN 80-7178-799-X Šulová, Lenka, Zaouche-Gaudron, Chantal, Předškolní dítě a jeho svět – L´enfant dans l´age préscolaire et son monde, Praha, Karolinum, 2003, 458 s. Šulová,Lenka,Raný psychický vývoj dítěte,Praha, Karolinum,2004 Šulová, Lenka, Position de l´enfant en République Tchéque et problématique des créches, in: Bergonnier-Dupuy,g.:L´enfant, acteur et/ou sujet au sein de la famille, Ramonville St. Agne, Érés, 2005, 169-182, ISBN,2-7492-0522-0 Šulová, Lenka , Problémové dítě a hra, editor a spoluautor – Hra v raných vývojových etapách, 22 stran, 9.aktualizace, Praha, RAABE, 2005,ISBN 80-86307-15-8 Šulová, L.: Prevence psychosociální patologií – Prevence začíná v raném dětství. In:Fait,T., Vrablík,M.,Češka, R. a kol.: Preventivní medicína, Maxdorf Jessenius,Praha, 2008, str.467-495, ISBN 978-80-7345-160-8 Šulová,L., Gillernová, I. (Eds.):The individual and the proces of socialisation in the environment of current society, MATFYZPRESS,Praha, 2008, ISBN 978-80-7378-072-2 Šulová, L.: Sexuální výchova na školách, In: Weiss, P. ( ed.): Sexuologie, Grada, Praha,2010, ISBN-978-80-247-2492-8