PŘEVODOVÁ ÚSTROJÍ 3.4.2017
Podle způsobu přenosu výkonu: mechanické hydraulické (hydrodynamické) Převodová ústrojí Převodovky Velmi široké spektrum konstrukčních provedení traktorových převodovek vyžaduje jejich rozdělení podle základních hledisek. Podle způsobu přenosu výkonu: mechanické hydraulické (hydrodynamické) kombinované (diferenciální hydrostatické) elektrické Podle změny převodového poměru: se stupňovitou změnou s plynulou změnou Podle způsobu řazení převodových stupňů: s manuálním řazením s poloautomatickým řazením s automatickým řazením 3.4.2017
3.4.2017
Převodová ústrojí Převodovky 3.4.2017
Druhy převodovek s ozubenými koly převodovky s čelními ozubenými koly Převodová ústrojí Převodovky Druhy převodovek s ozubenými koly převodovky s čelními ozubenými koly -bez synchronizace převodovky s čelními ozubenými koly, -se synchronizací převodovky planetové 3.4.2017
Řazení přesunem ozubeného kola Převodová ústrojí Převodovky Řazení přesunem ozubeného kola 3.4.2017
Řazení zubovou spojkou Převodová ústrojí Převodovky Řazení zubovou spojkou 3.4.2017
Převodová ústrojí Převodovky Zubová spojka 3.4.2017
Převodová ústrojí Převodovky Zubová spojka 3.4.2017
Řazení synchronizační spojkou Převodová ústrojí Převodovky Řazení synchronizační spojkou 3.4.2017
Převodová ústrojí Převodovky Řazení synchronizační spojkou 3.4.2017
Převodová ústrojí Převodovky Borg-Warner 3.4.2017
Řazení synchronizační spojkou Převodová ústrojí Převodovky Řazení synchronizační spojkou 1 2 3 4 5 Dvojitá synchronizace (VW) 1-ozubené kolo rychlostního stupně, 2-vnitřní synchronizační kroužek, 3-vnější prstenec, 4-vnější synchronizační kroužek, 5-synchronizační vložka s řadící objímkou 3.4.2017
Převodová ústrojí Převodovky Dvojitá a trojitá synchronizace 3.4.2017
Převodová ústrojí Převodovky 1-převodové kolo 2-unášecí ozubení 3-vnitřní prstenec 4-vnější prstenec 5-synchronizační kroužek 6-synchronizační jádro 7-synchronizační objímka 8-jistící prvky Převodová ústrojí Převodovky 1 2 3 4 5 6 7 Borg-Warner 8 3.4.2017
Řazení lamelovou spojkou Převodová ústrojí Převodovky Řazení lamelovou spojkou 3.4.2017
Převodová ústrojí Převodovky 3.4.2017
Převodová ústrojí Převodovky 1 2 3 4 5 6 7 Moderní traktorová převodovka Full Powershift 18/4 rychlostními stupni : 1-pohon od motoru, 2-pohon přední nápravy, 3-hlavní převodovka, 4-pojezdová spojka, 5-spojka pro pohon přední nápravy, 6-skupinová převodovka, 7-koncový převod 3.4.2017
Převodová ústrojí Převodovky 3.4.2017
Násobič točivého momentu – mezi spojkou a převodovkou Převodová ústrojí Násobič točivého momentu – mezi spojkou a převodovkou Předlohové násobiče točivého momentu s čelním soukolím Planetové násobiče točivého momentu Zapínání třecích elementů je: - elektrohydraulické, - mechanickohydraulické - elektropneumatické 3.4.2017
Násobič točivého momentu – dvoustupňový Převodová ústrojí Násobič točivého momentu – dvoustupňový 3.4.2017
Násobič točivého momentu Převodová ústrojí Násobič točivého momentu 1-pásová brzda 2-korunové kolo 3-satelity 4-unašeč satelitů 5-lamely 6-píst 1 2 3 4 5 6 3.4.2017
Násobič točivého momentu Převodová ústrojí Násobič točivého momentu 1-Unašeč satelitů 2-satelit 3-centrální kolo 1 2 3 3.4.2017
Diferenciální hydrostatická převodovka Princip funkce CVT převodovky Jízda vzad Jízda vpřed a zrychlování Neutrál k p u 3.4.2017
Diferenciální hydrostatická převodovka 3.4.2017
Vario převodovka Rozdělení výkonu Diferenciální hydrostatická převodovka Vario převodovka 25 % Výkon Mechanický přenos 75 % 75 % Hydrostatický přenos 25 % 0 km/h 12 km/h 38 km/h Rozdělení výkonu 3.4.2017
Převodová ústrojí Převodovky 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Diferenciální hydrostatická převodovka ZF 3,5 Eccom s rozsahem pojezdových rychlostí 0 – 50 km.h-1 1-hnací hřídel, 2-slučovací planetové soukolí, 3-hydromotor, 4-hydrostatický převodník, 5-hydrogenerátor, 6-reverzační převod, 7-pohon přední nápravy, 8-výstupní hnaný hřídel, 9-pohon vývodového hřídele 3.4.2017
Převodová ústrojí Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe) 3.4.2017
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe) 1 2 3 6 4 5 7 6 stupňové provedení 7 stupňové provedení Převodovka DSG pro osobní automobily 1-tlakový filter, 2-olejový chladič, 3-mechanická převodovka, 4-dvoukotočová spojka, 5-lamelová spojka, 6-hydrogenerátor, 7-sací filter 3.4.2017
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe) 3.4.2017
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe) 3.4.2017
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe) 3.4.2017
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe) – Twin Clutch SST (Sport Shift Transmission) – např. Škoda Octavia 3.4.2017
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe) 1-Tlumič torzních kmitů 2-Dvojčinná spojka 3-Řídící elektronika s akčními členy 4-Převodovka 5-Výstup k pohonu přední nápravy 6-Rozdělovací převodovka 7-Výstup k pohonu zadní nápravy 1 2 3 4 5 6 7 3.4.2017
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe) 3.4.2017
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe) 3.4.2017
Převodovky – osobní automobily DSG (Direkt Schalt Getriebe) 3.4.2017
i > 1 převod dopomala, i < 1 převod dorychla Převodový poměr Mění velikost přenášeného točivého momentu mezi spalovacím motorem a hnacími koly vozidla Velikost a počet převodových stupňů ovlivňuje: dynamické vlastnosti vozidla ekonomiku provozu vozidla využití výkonu motoru i > 1 převod dopomala, i < 1 převod dorychla 3.4.2017
Blokové schéma přenosu točivého momentu Základní převodový poměr i0 označuje celkový převod při nejmenším zařazeném převodu. Je to převod, při němž vozidlo jede nejčastěji. 3.4.2017
Převodový poměr Výpočet pojezdové rychlosti: 3.4.2017
Změna převodového poměru Převodový poměr Měnitelný (převodovky, hydraulické mechanizmy) Stálý (rozvodovka, koncový převod, pohon přední nápravy) Změna převodového poměru stupňovitě (synchronizační, lamelovou nebo zubovou spojkou, přesunem ozubeného kola) plynule (změnou geometrického objemu, změnou vzdálenosti řemenice) 3.4.2017
Převodové poměry Převodový stupeň Osobní automobily Nákladní Autobusy 10 3 až 4 10 až 14 6 až 8 Rychloběh 0,7 až 1 0,84 až 1 0,9 až 1,1 3.4.2017
3.4.2017
Způsoby uložení ozubených kol a b c volně uložené ozubené kolo suvně uložené ozubené kolo pevně spojené s hřídelí 3.4.2017
3.4.2017
Převodová ústrojí Schéma převodovky 3.4.2017
Převodová ústrojí Účinnost převodů Energie obsažená v palivu 42 % 97 % Výkon přenášený přes vývodový hřídel Mechanické ztráty 8 % Ztráty prokluzem 15 % Ztráty na překonání valivého odporu 11 % Užitečný (tahový výkon) 76 % Mechanické ztráty 3 % Chlazení 30 % Výfukové plyny 28 % 42 % Využitá energie pro pohon traktoru Výkon přenášený přes hnací kola Účinnost převodů 3.4.2017
Převodová ústrojí Účinnost převodů Část výkonu přenášena od motoru na pojezdové ústrojí se zmaří v převodovém ústrojí, tj. v ozubených soukolí a ložiskách. Zmařená energie se převede v převážné míře na teplo, vzniklé třením v zubech ozubených kol, v ložiskách a těsněním, vířením oleje a vzduchu ve skříních převodů. Množství zmařené energie závisí na jakosti a přesnosti opracování stykových ploch, na druhu ozubení a ložisek, na způsobu mazaní a vlastnostech maziva, na velikosti přenášeného zatížení. Označíme-li výkon na hnacích kolech traktoru Ph, je možno mechanickou účinnost Mechanickou účinnost můžeme obecně vyjádřit vztahem: Mechanickou účinnost ovlivňuje počet párů ozubených kol, které jsou v záběru m – párů čelních kol, n – párů kuželových kol a p – uložení hřídelů přenášejících výkon od motoru k hnacím kolům. Účinnost soukolí s čelními koly bývá podle provedení minimálně ηčk = 0,98, soukolí s kuželovými koly ηkk = 0,97 a uložení hřídelů ηl = 0,995 (Semetko). Obvykle se mechanická účinnost kolového traktoru pohybuje v rozmezí: 3.4.2017
Hnací charakteristika Převodová ústrojí Hnací charakteristika 3.4.2017