Veřejné zakázky Ústí nad Labem, 8. října 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejné zakázky - pochybení v souvislosti s VZ.
Advertisements

Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Veřejné zakázky 1 Karlovy Vary, 24. září Zdroje informací o veřejných zakázkách 2.Právní prostředí – normy a řídící akty 3.Základní pojmy 4.Nejčastější.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Liberec, 19. května 2008.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Veřejné zakázky 1 Ústí nad Labem, Zdroje informací o veřejných zakázkách 2.Právní prostředí – normy a řídící akty 3.Základní pojmy 4.Povinnosti.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Zadávání veřejných zakázek §§§
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Zlepšení prostředí v problémových sídlištích Centrum pro regionální rozvoj ČR Zadávání veřejných zakázek.
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
Veřejné zakázky Karlovy Vary, 14. srpna 2014.
Veřejné zakázky 1 Ústí nad Labem, Zdroje informací o veřejných zakázkách 2.Právní prostředí – normy a řídící akty 3.Základní pojmy 4.Povinnosti.
Pravidla výběru dodavatelů při pořizování zboží a služeb z prostředků finanční podpory OP VK Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem.
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Seminář pro žadatele k 18. a 19. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 9. –
Seminář pro žadatele o finanční podporu – Výzva č. 51 Veřejné zakázky v oblasti ICT.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Výběr dodavatele, veřejné zakázky. Legislativa, informace Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Důležité.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Seminář pro žadatele k 49. výzvě IROP „Deinstitucionalizace sociálních služeb za účelem sociálního začleňování II." Zadávání a kontrola veřejných zakázek.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK Seminář pro příjemce 10. ledna 2012.
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ (zvláštní část) Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Projekt „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Zadávání veřejných zakázek Ing. Jana Nedrdová Ústí nad Labem,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek Mgr. Barbora Dedková - Specialista na administraci VZ Seminář pro SC 1.3 ZVÝŠENÍ PŘIPRAVENOSTI K ŘEŠENÍ A ŘÍZENÍ.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP „Administrace projektů ve fázi realizace"
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Veřejné zakázky vybrané kapitoly
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

Veřejné zakázky Ústí nad Labem, 8. října 2013

Zdroje informací o veřejných zakázkách Obsah - program   Zdroje informací o veřejných zakázkách Právní prostředí – normy a řídící akty Základní pojmy Nejčastější pochybení

Zdroje informací o veřejných zakázkách Sbírka zákonů http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu Ministerstvo pro místní rozvoj hhttp://www.mmr.cz/Verejne-zakazky-a-PPP http://www.portal-vz.cz (metodiky, stanoviska, otázky a odpovědi) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky.html (stanoviska, rozhodnutí) Věstník veřejných zakázek http://www.vestnikverejnychzakazek.cz/  

Zdroje informací o veřejných zakázkách Úřad Regionální rady regionu soudržnosti Severozápad http://www.nuts2severozapad.cz/pro-prijemce/metodicke-pokyny-2 http://www.nuts2severozapad.cz/pro-prijemce/pochybeni-pri-realizaci-vz http://www.nuts2severozapad.cz/pro-zadatele/vyzvy-a-dokumentace/aktualni-vyzvy http://www.nuts2severozapad.cz/pro-prijemce/nesrovnalosti/definice-a-priklady  

Právní prostředí – normy a řídící akty Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění Prováděcí právní předpisy (vyhlášky, nařízení) Nařízení vlády č. 77/2008 Sb., o stanovení finančních limitů …. Předpisy EU (směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2004/17/ES a č. 2004/18/ES, nařízení Komise k fin. limitům) Metodika zadávání veřejných zakázek podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách a metodika zadávání zakázek financovaných ze zdrojů Evropské unie Závazné postupy pro zadávání zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách,v programovém období 2007 – 2013 (NOK) Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Právní prostředí – normy a řídící akty Prováděcí právní předpisy (vyhlášky, nařízení) Vyhláška č. 230/2012 Sb., kterou se stanoví podrobnosti vymezení předmětu veřejné zakázky na stavební práce a rozsah soupisu stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr Vyhláška č. 231/2012 Sb., kterou se stanoví obchodní podmínky pro veřejné zakázky na stavební práce Vyhláška č. 232/2012 Sb., o podrobnostech rozsahu odůvodnění účelnosti veřejné zakázky a odůvodnění veřejné zakázky Vyhláška č. 133/2012 Sb., o uveřejňování vyhlášení pro účely zákona o veřejných zakázkách a náležitostech profilu zadavatele Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Právní prostředí – normy a řídící akty Pokyny pro zadávání zakázek, příloha č. 5 Příručky pro žadatele Metodika změn projektů (Příloha č. 11A Příručky pro příjemce) – zejména článek 2 a 3 Externí metodický pokyn č. 49 – Limity veřejných zakázek Externí metodický pokyn č. 47 – Kontrola veřejných zakázek plně hrazených z kategorie nezpůsobilých výdajů Externí metodický pokyn č. 41 – Definice pojmu zadavatele Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Základní pojmy Veřejná zakázka Zakázka - vymezena v § 7 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách „Veřejnou zakázkou je zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. …“ Zakázka - plnění realizované na základě písemné smlouvy nebo písemné objednávky mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jehož předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Základní pojmy Zakázka Zakázka nemusí být realizována na základě písemné smlouvy nebo písemné objednávky, pokud jde o zakázky malého rozsahu, jejichž hodnota nepřekračuje částku 15 000 Kč. Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Základní pojmy Výběrové řízení Zadávací řízení Příjemce – postup zadavatele stanovený v Pokynu pro zadávání zakázek, jehož účelem je zadání zakázky, a to až do uzavření smlouvy nebo do zrušení výběrového řízení. Zadávací řízení – postup zadavatele podle zákona č. 137/2006 Sb., jehož účelem je zadání veřejné zakázky, a to až do uzavření smlouvy nebo do zrušení zadávacího řízení. Příjemce – subjekt realizující projekt spolufinancovaný z rozpočtu EU, který na základě uzavření právního aktu o poskytnutí dotace žádá a přijímá od poskytovatele podpory veřejné prostředky na realizaci projektu. Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Základní pojmy Zadavatel Zájemce Uchazeč Dodavatel – každý příjemce, který během realizace projektu provádí výběrové nebo zadávací řízení. Zájemce – dodavatel, který byl ve výběrovém/zadávacím řízení vyzván zadavatelem k podání nabídky. Uchazeč – dodavatel, který podal nabídku ve výběrovém/zadávacím řízení. Dodavatel – fyzická nebo právnická osoba, která dodává zboží, poskytuje služby nebo provádí stavební práce. Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Základní pojmy 2) Zadavatelé mimo zákon 1) Zadavatelé dle zákona Veřejný zadavatel (ČR, státní PO, ÚSC, PO ÚSC, jiné právnické osoby) Dotovaný zadavatel (nad 50 % z veřejných prostředků, 200 mil. Kč) Sektorový zadavatel (relevantní činnost) 2) Zadavatelé mimo zákon - právnická či fyzická osoba, která nespadá do výše uvedených kategorií Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Základní pojmy Předpokládaná hodnota zakázky Předpokládaná výše peněžitého závazku vyplývající pro zadavatele z plnění zakázky. Zadavatel je povinen určit předpokládanou výši peněžitého závazku vyplývající pro zadavatele z plnění zakázky. Při stanovení předpokládané hodnoty zakázky je vždy rozhodná cena bez DPH, a to cena ke dni odeslání či uveřejnění výzvy k podání nabídky. Při stanovení předpokládané hodnoty zakázky zadavatel vychází z údajů a informací o zakázkách stejného nebo obdobného předmětu plnění, z údajů a informací získaných průzkumem trhu nebo informací získaných jiným vhodným způsobem. Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Základní pojmy Předpokládaná hodnota zakázky – předmět zakázky Pro účely stanovení předpokládané hodnoty zakázky je nezbytné přesně vymezit předmět dané zakázky. Hlavní zásada při vymezení předmětu - všechna obdobná a spolu související plnění, která zadavatel zamýšlí zadat v průběhu jednoho účetního období (dodávky, služby). Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Základní pojmy Zakázky dle výše předpokládané hodnoty malého rozsahu < 1 mil. Kč (dodávky, služby) < 3 mil. Kč (stavební práce) podlimitní 1 000 000 Kč - < 5 010 000 Kč (služby, dodávky, veřejný zad.) 1 000 000 Kč - < 10 021 000 Kč (služby, dodávky, sektorový z.) 3 000 000 Kč - < 125 265 000 Kč (stavební práce) nadlimitní > finanční limit pro podlimitní Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Základní pojmy Kategorie zakázek malého rozsahu (do 31.12.2013) Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Základní pojmy Zadavatelé dle zákona - jsou povinni postupovat při zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky dle ustanovení zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění a v souladu s Pokyny pro zadávání zakázek; při zadávání zakázky malého rozsahu dle Pokynů pro zadávání zakázek a u zakázek s cenou nad 500 tisíc Kč bez DPH veřejní zadavatelé dle ustanovení § 147a odst. 2 písm. a) cit. zákona = uveřejnění celé smlouvy na profilu zadavatele Zadavatelé mimo zákon jsou povinni postupovat při zadání zakázky dle Pokynů pro zadávání zakázek. Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Základní pojmy Zásady postupu zadavatele rovného zacházení zákazu diskriminace transparentnosti + další uvedené v pokynech Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Základní pojmy – předkládání dokumentace Před doručením Doporučení projektu k uzavření Smlouvy o poskytnutí dotace V případě, že zadávací/výběrové řízení proběhlo před podáním žádosti, předloží žadatel s žádostí jako povinnou přílohu sdělení o proběhlém zadávacím/výběrovém řízení a smlouvu (případně objednávku) s dodavatelem, Sdělení musí obsahovat: - Název zadávacího/výběrového řízení, druh zadávacího řízení dle předmětu, předmět, datum vyhlášení, identifikační údaje vybraného uchazeče, celková smluvní částka. Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Základní pojmy – předkládání dokumentace Po doručení Doporučení projektu k uzavření Smlouvy o poskytnutí dotace předložení dokumentace ke kontrole (10 pracovních dnů před zahájením), pozvánka na jednání komise (5 pracovních dní předem), rozhodnutí o námitkách, návrh na přezkum, předložení relevantní dokumentace (do 5 pracovních dnů od výběru nejvhodnější nabídky), předložení zbývající dokumentace (do 15 dnů po podpisu smlouvy). Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Nejčastější pochybení v souvislosti s VZ Neoprávněné dělení zakázek (chybné stanovení předpokládané hodnoty VZ = režimu) - § 13 Nesprávné vymezení předmětu zakázky (stavební práce společně s dodávkami) - § 16 Nedostatečné, nepřesné vymezení předmětu zakázky (obecný předmět = nesrovnatelnost nabídek) - § 6 Diskriminační požadavky v zadávacích podmínkách (bezdlužnost vůči zadavateli, smlouva o půjčce, …/ zadávací dokumentace s neúměrnými administrativními nároky – přenos nákladů zadavatele na uchazeče) - § 6 Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Nejčastější pochybení v souvislosti s VZ Nepřiměřené nároky zadavatele na rozsah kvalifikace s ohledem na předmět, předpokládanou hodnotu zakázky = netransparentní a diskriminační kvalifikační předpoklady (profesní, technické, ….) - § 6 Netransparentní hodnotící kritéria (způsob hodnocení – klíčové parametry, váha dílčích kritérií) - § 6 Zadávací dokumentace (náležitosti, uveřejnění) - §§ 44 a 48 Nesprávné vymezení požadavků na způsob prokázání kvalifikačních předpokladů (aktuálnost, odpovídající způsob prokázání, rozpory v oznámení a ZD, 3 roky u staveb, …) - §§ 53 a 56 Nevhodný způsob uveřejnění (profil zadavatele) Náležitosti – pro stavbu (předmět, obchodní podmínky – upraveno v prováděcích předpisech) Uveřejnění – všechny texty

Nejčastější pochybení v souvislosti s VZ Nedodržení lhůty pro podání nabídek (počet dní, začátek běhu lhůt) - § 39 Nesprávné posouzení kvalifikace (nevyloučení, nevyžádání doplnění, rovné zacházení; osvědčení) - §§ 6 a 60 Vyloučení uchazeče z důvodů nadměrných nároků v zadávací dokumentaci (kvalifikační předpoklady, příloha smlouvy – zadávací dokumentace, podpisy na všech dokumentech,…) Neoprávněné vyloučení pro administrativní chyby – zadávací dokumentace s nadměrnými administrativními nároky (počet vyhotovení nabídky,…) Vyloučení uchazeče, který nebyl vyzván k předložení nabídky - § 38 (platnost i pro VZMR) Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Nejčastější pochybení v souvislosti s VZ Nevyloučení uchazečů, kteří nesplnili zadávací podmínky (především u VZMR) Chyby v hodnocení nabídek (netransparentní hodnocení – chybí bližší popis, odůvodnění, váha dílčích kritérií; cena včetně DPH) - §§ 79 a 80 Nezrušení zadávacího/výběrového řízení v případě, kdy zůstala pouze jedna nabídka (neplatí pro VZMR I. kategorie) - § 84 a článek 14 Pokynů Nedovolená změna/úprava smlouvy (předmět zakázky, hodnotící kritéria – doba plnění) - § 6 Absence JŘBU před realizací víceprací (vícepráce bez dodatku, dodatek uzavřen později, dodatek uzavřen bez bližší specifikace víceprací) - § 7 Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Nejčastější pochybení v souvislosti s VZ Neodůvodněné použití JŘBU - § 23 odst. 7 písm. a) Změny vyvolané chybami projektové dokumentace, Vícepráce/položky, které neobsahoval výkaz výměr, Změna situace/technického stavu oproti době zpracování projektové dokumentace – DOPORUČENÍ REVIZE Změny vyvolané korekcemi představ objednatele a návrhy na změny řešení ze strany zhotovitele (vylepšení vlastností objektu, optimalizace provozu, lepší využití, úspora nákladů,..), Nové technologické postupy či materiály představující zvýšení kvality či levnější řešení, Dodatečné služby – aktualizace žádosti o dotaci z důvodu podání žádosti v rámci jiné výzvy než bylo původně plánováno. Nejedná se o dodatečné služby, jejichž potřeba vznikla v důsledku objektivně nepředvídatelných okolností. Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Nejčastější pochybení v souvislosti s VZ U JŘBU nezpracování zprávy o posouzení nabídky, rozhodnutí a oznámení o výběru, písemné zprávy dle § 85 ZVZ, Neuveřejnění informací o zadání zakázky na VVZ (především u JŘBU), Neodpovídající profil zadavatele (technické podmínky), Nerealizace průzkumu trhu v rámci VZMR I. kategorie Vyzývání opakovaně stejného okruhu zájemců (bezdůvodné) k podání nabídek Nedodržení informační povinnosti vůči ÚRR dle Pokynů pro zadávání zakázek, příloha č. 5 PPŽ (dokumentace ke kontrole před zahájením, pozvánka na jednání komise, námitky, návrh na přezkum, předložení relevantní dokumentace, předložení zbývající dokumentace, předložení dokumentace do 5 dnů po Doporučení) Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Nejčastější pochybení v souvislosti s VZ Objednávky / Smlouvy nemají všechny požadované součásti (především závazek dodavatele, rozpis ceny) Nereagování na výzvu k součinnosti ve stanovené lhůtě Předložení pouze originální dokumentace ze ZŘ ke kontrole (bez kopií) Nevypracování předávacích protokolů k předané dokumentaci ZŘ/VŘ Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Nejčastější pochybení v souvislosti s VZ Chybně nastavené zadávací podmínky mohou odradit některé dodavatele od podání nabídek (může mít vždy vliv na výběr nejvhodnější nabídky) – „Vzhledem k tomu, že netransparentní hodnotící kritérium mohlo odradit potencionální uchazeče od podání nabídky, mohl mít tento postup zadavatele podstatný vliv na výběr nejvhodnější nabídky.“ Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce

Děkuji za pozornost! Závěr   Doposud se jednalo pouze o stavební práce v nadlimitní zakázce