IDS Středočeského kraje Ing. Martin Trpišovský 20. 05. 2013
Struktura příspěvku Středočeský kraj Současný stav a vývoj Požadavky na středočeský IDS
1. Středočeský kraj NUTS 3 1 273 094 obyvatel 11 015 km2 http://www.czso.cz/xs/redakce.nsf/bce41ad0daa3aad1c1256c6e00499152/9c770ffe55f010cfc1256f1c005b3fbd/$FILE/13-210108m002.jpg http://www.kr-stredocesky.cz/NR/rdonlyres/B58A1C9E-5460-4FCB-96E5-62C08B1A9483/0/znak2.jpg Přestože kraj je územně celistvý, uprostřed území je díra pro Prahu.
Výdaje na DO
Podíl na HDP
Podíl na1 obyv.
Plán dopravní obslužnost Výhled rozsahu objednávky 2012-2016/2017+ na jednotlivých tratích Výhled veřejné linkové dopravy 2012-2016/2017+ v jednotlivých okresech Popsán nestandardní stav PID/SID a potřeba jednotného IDS
2. Současný stav VLAD, VDD, přívozy
Vývoj integrace 1/2 PID 1991 – 2007 / 2009 SID 2005 – 2009 / 2010 2009/2010 žákovské jízdné 2011 razantní omezení VLAD 2011 výpovědi dopravcům Publikace 15 let ROPIDu - http://www.ropid.cz/download.php?s=1&idg=78&i=1&id=1135&file=%2Fdata%2FGalleries%2F70%2F78%2Fd1135_1_15_let_Ropidu.pdf&Lang=cs http://www.kr-stredocesky.cz/NR/rdonlyres/81ECFD96-EFDA-4789-8F9F-916124EB26C3/0/sid_schema_new2abcdef.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Hostivice,_Pr%C5%AFmyslov%C3%A1,_zast%C3%A1vka.jpg/150px-Hostivice,_Pr%C5%AFmyslov%C3%A1,_zast%C3%A1vka.jpg 2009 už jen optimalizace Průhonicko – Jesenicko atd. Možná optimální, ale v Praze dynamický vývoj neustále posouvá někam dál Jak těžké se vyznat – linky značené nejsou v IDS
Vývoj integrace 2/2 5/2012 zatčení hejtmana MUDr. Davida Ratha zrušení výpovědí dopravcům opuštění koncepce dvou IDS obnova vztahů s PID 10. 06. 2012 Rozšíření PID do Středočeského kraje Už vytlačilo SID
Integrace 10. 06. 2012 Od roku 2007 poprvé významnější rozvoj PID ve Středočeském kraji Kutná Hora – ŠpKH (13), TOP 09 (2) / 27 Milovice – starosta ODS (2), široká koalice / 15 Poděbrady – PF (7), VpP (6), TOP 09 (3) / 27 Uhlířské Janovice – N 2010 (5), ODS (4) / 15 PF – Poděbradské fórum, VpP – Volba pro Poděbrady,
Vývoj po červnu 2012 Deklarována vůle k další integraci do PID Mělnicko, Praha - Mělník Ustanovena pracovní skupina k analýze dopadů přechodu na PID možné zrušení SID 9/2012 vznik přípravného výboru „Metropolitní integrované dopravy“ odložen 10/2012 volby do zastupitelstva kraje 12/2012 jednání kraje s ROPIDem Robin Povšík Ing. Miloš Petera - statutární zástupce hejtmana a náměstek hejtmana pro oblast dopravy Do ledna měly být výsledky, ale je květen, a pořád nic…
3. Požadavky na středočeský IDS Společný IDS pro Prahu a Středočeský kraj Politický koncensus - společná dopravní politika Páteřní síť tvořená železnicí Tarifní integrace Vhodné rozhraní
Společný IDS pro Prahu a Středočeský kraj Systém k zajištění přepravy cestujících v obou krajích Integrace veškeré VHD v regionu Společná rozhodovací pravomoc obou krajů, příp. dalších subjektů Otázka dálkové do Prahy „Základním účelem je zabezpečování zájmů a potřeb hlavního města Prahy při vytváření, organizování a kontrole funkce systému hromadné přepravy osob v Praze a v jejím spádovém území.“ Zřizovací listina ROPID, čl. II
Systémy v okolí evropských hlavních měst Syndicat des transports d'Île-de-France (Svaz dopravy v Île-de-France) - zástupci regionu a departementů Helsingin seudun liikenne – Helsinská regionální dopravní autorita – zástupci Helsinek a municipalit Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg The Consorcio Regional de Transportes de Madrid – španělská vláda, město Madrid, zastupitelé municipalit Příklady v okolí velkých, hlavních měst – NUTS 3
Brusel - STIB Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles 19 communes v oblasti Bruselu 11 communes v okolních oblastech Oblast 241.5 km² 1 100 000 obyvatel Pouze zástupci regionu hlavního města Brusel Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel
Požadavky na středočeský IDS Společný IDS pro Prahu a Středočeský kraj Politický koncensus - společná dopravní politika Páteřní síť tvořená železnicí Tarifní integrace Vhodné rozhraní
Politický koncensus - společná dopravní politika Ochota ke spolupráci Praha – Středočeský kraj 1 cíl – kvalitní VHD Spolupráce k jeho dosažení Stejný přístup k rozvoji VHD Obdobné priority Dosažení stanovených cílů bez ohledu na politickou příslušnost a délku volebního cyklu
Požadavky na středočeský IDS Společný IDS pro Prahu a Středočeský kraj Politický koncensus - společná dopravní politika Páteřní síť tvořená železnicí Tarifní integrace Vhodné rozhraní
Páteřní síť - železnice Páteřní kolejové doprava v místech, kde splňuje kvalitativní požadavky Radiální tratě do Prahy Tangenciální tratě po území regionu Svoz autobusy na vlaky Tvorba P&R Nyní živelný vznik neoficiálních P&R (Řevnice, Kladno, Hněvice,…) Není v SID
2002 / 2004 Memorandum o železnici Memorandum o spolupráci při řešení dopravní obslužnosti a rozvoji železniční infrastruktury v pražském metropolitním regionu a spolupráci při rozvíjení integrovaného dopravního systému pro oblast Středočeského kraje a kraje Hlavní město Praha 30. 10. 2002 Petr Bendl, Igor Němec, Pavel Stoulil (MDČR), Dalibor Zelený 15. 07. 2004 Petr Bendl, Pavel Bém, Milan Šimonovský, Petr Kousal, Jan Komárek Deklaratorní – část splněna Není v SID
Požadavky na středočeský IDS Společný IDS pro Prahu a Středočeský kraj Politický koncensus - společná dopravní politika Páteřní síť tvořená železnicí Tarifní integrace Vhodné rozhraní
Rozhraní tarifní integrace Pásma kolem Prahy vhodná pouze pro oblast se silnou dojížďkou do Prahy Pražský metropolitní region Dále od Prahy nutnost řešit tangenciální vztahy a spádovost velkých sídel Hampl, M. (2005): Geografická organizace společnosti v České republice: Transformační procesy a jejich obecný kontext, PřF UK, Praha, 148 s.
Závěr Společný IDS pro Prahu a Středočeský kraj Politický koncensus - společná dopravní politika Páteřní síť tvořená železnicí Tarifní integrace Vhodné rozhraní Vůle - Systém opravdu přínosný pro občany regionu Vize systému splňujícího uvedené požadavky Detaily technického řešení, ekonomiky provozu, přepravních podmínek lze dořešit po splnění uvedených požadavků
Prostor pro případné dotazy Ing. Martin Trpišovský Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera Katedra dopravního managementu, marketingu a logistiky Studentská 95, 532 10 Pardubice, Česká republika tel.: +420 466 036 383 e-mail: martin.trpisovsky@student.upce.cz „Příspěvek vznikl v souvislosti s řešením vědeckovýzkumného projektu Univerzity Pardubice č. 51030/20/SG530001. Autor děkuje za poskytnutou podporu“. Děkuji za pozornost!