Výstavba justičních areálů v Ústí nad Labem a v Karlových Varech - Zkušenosti z pilotního PPP projektu - Marcel Babczynski, MA, MBA ředitel Erste Corporate Finance, a.s. Pilotní projekty PPP Diskusní setkání Stavebního fóra a Asociace PPP 19. dubna 2007
Ministerstvo spravedlnosti ČR potřebovalo efektivně řešit potřeby soudů v regionech Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí Zajištění plynulého chodu institucí Zlepšení dostupnosti justičních institucí pro občany Zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců Karlovy Vary Splnění legislativních požadavků souvisejících s územním členěním ČR Zlepšení dostupnosti justičních institucí pro občany Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Na základě provedených analýz bylo doporučeno realizovat formou PPP justiční areál v Ústí nad Labem Výsledky analýz Současná hodnota výdajů Ministerstva Projekt Ústí n. L. Současná hodnota výdajů Ministerstva Projekt Karlovy Vary Rozdíl 8,4% objemu projektu hovoří ve prospěch PPP pro areál v Ústí nad Labem Rozdíl 2,7% objemu projektu ve prospěch PPP u areálu v Karlových Varech je méně průkazný
veřejný sektor na druhou stranu nehradí náklady komerčního úvěru PPP varianta realizace justičního areálu v Ústí nad Labem je efektivnější zejména v oblastech provozních nákladů a rizik Výhodnost PPP Rizika, jejichž přenos je v PPP projektu součástí celkové nabízené ceny Náklady na financování PPP projektu Provozní náklady v průběhu smlouvy Provozní náklady v průběhu 25 let Investiční náklady a náklady životního cyklu areálu Investiční náklady a náklady životního cyklu areálu Na straně soukromého sektoru je hlavním kladným aspektem efektivita při provozování služeb a řízení rizik, veřejný sektor na druhou stranu nehradí náklady komerčního úvěru
Daňové aspekty ovlivňují výhodnost PPP z pohledu zadavatele, z pohledu státu je jejich vliv neutrální Daňové aspekty Dopad plateb DPH je výraznější do varianty PPP. Platby jsou příjmem státního rozpočtu a stát je ve svém důsledku nezaplatí v ceně projektu Vliv plateb DPH Daň z příjmu je plyne do státního rozpočtu, a proto PPP variantu prodražuje pro Ministerstvo spravedlnosti, nikoliv pro stát Vliv daně z příjmu operátora PPP
Poradce připravuje zadávací řízení projektu v Ústí nad Labem Současný stav Zadání Projektová a inženýrská činnost Dokumentace pro stavební povolení Stavební povolení Vypracování studie proveditelnosti (tzv. OBC) Analýza možností, due diligence OBC Příprava projektu Návrh koncesní smlouvy Zadávací dokumentace Pomoc s realizací výběrového řízení Vyhodnocení kvalifikace Výzva k podání nabídek Uzavření smlouvy Fáze projektu Fáze 0 Mezník 1 Mezník 2 Fáze 1 Fáze 2 Fáze 3 Mezník 3 Stav Probíhá Probíhající fáze projektu
V současné době očekáváme následující průběh projektu Další kroky Schválení Projektu vládou Uveřejnění na Centrální adrese a v OJEU Doručení žádostí o účast vč. kvalifikace Hodnocení kvalifikace zájemců Soutěžní dialog Úprava ZD a Koncesního projektu Podání nabídek Vyhodnocení nabídek Finalizace smlouvy o realizaci projektu Konečné schválení klientem a vládou
Zobecnění některých zkušeností Vybrané zkušenosti PPP je alternativní formou financování investic Je výhodné v případech, kdy efektivita výstavby, provozu a řízení rizik převýší rozdíl v ceně financování Z pohledu MFČR nesmí být PPP pro jednotlivé resorty nástrojem pro obcházení rozpočtových limitů Ve srovnání s klasickou veřejnou zakázkou je PPP mnohem transparentnější formou realizace veřejných potřeb Specifika PPP v ČR se projevují zejména v daňové oblasti
Erste CF připravuje několik PPP projektů Zkušenosti Erste CF Ústí n. L. Liberec Praha Pardubice Karlovy Vary Litomyšl Svitavy Telč ? Zlín Kontakt: Marcel Babczynski, MA, MBA ředitel Erste Corporate Finance, a.s. Na Perštýně 1/342, 113 98 Praha Tel.: +420 224 995 166, Fax: +420 224 995 167 E-mail: marcel.babczynski@erste-cf.com