Termomechanika na polích a lukách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Změny skupenství.
Advertisements

Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Struktura a vlastnosti kapalin
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Tepelná výměna prouděním
Projekt teplo Na fyziku.
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69)
Pevné látky a kapaliny.
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Systémy pro výrobu solárního tepla
Teplota Termodynamická (absolutní) teplota, T
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_08
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
Chování částic v látkách při různých skupenstvích
Skupenství látek a vnitřní energie
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Tepelné vlastnosti dřeva
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Elektromagnetické záření látek
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Chemie a její obory.
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Teplo Ing. Radek Pavela.
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Teplo.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Vnitřní energie II. část
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Šíření tepla Pavlína Králová, Jana Neuhauserová, Vladislav Orna, Jan Láska, Zdeněk Vrňák.
Strojní mechanika TERMOMECHANIKA Autor: Ing. Jaroslav Kolář
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Šíření tepla TEPLO Q.
Prezentace tepla Skupina A.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
FYZIKA Změny skupenství.
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Vedení tepla (kondukce)
Skupenské změny 1 © Petr Špína 2011 foto: Pavel Bohatý, Milan Vávrů VY_32_INOVACE_B
Alkany.
Na této prezentaci spolupracovali:
Šíření tepla Dominik Pech Olina Křivánková Sabina Mrázková
Vypařování a kapalnění
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST)
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
Vytápění Ústřední vytápění. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Termika, molekulová fyzika.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku střední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_06 Název materiáluPřenos vnitřní.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Leden  proces rozptylování částic v prostoru (čaj)  v kuchyni, chemii  vznik: smíchání dvou látek, kde se jedna v druhé rozpustí(např. hypermangan.
Teplo Seminární práce z fyziky Vypracoval: Tomáš Pařízek a Jan Šplíchal Základní škola a Mateřská škola, Nový Hradec Králové, Pešinova 146 Leden 2013.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
? Kde se šíří teplo zářením? Kde se využívá tepelného záření ? Vysvětlíš princip termosky ?
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_45_Hraj
ADSORPCE na fázovém rozhraní pevná fáze-plyn.
Změny skupenství látek
Vytápění Teplo.
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
zpracovaný v rámci projektu
ADSORPCE na fázovém rozhraní pevná fáze-plyn.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
4. Normálové napětí, Hookův zákon, teplotní roztažnosti látek
Transkript prezentace:

Termomechanika na polích a lukách Opékání na ohni Termomechanika na polích a lukách rozcestí

Rozcestí Termomechanika Fotogalerie Sdílení tepla Opékání Konvekce Pečicí teplo Kondukce Místo pečení Radiace Chléb a sýr Změna teploty Změna skupenství

Práce s nožem – krájení špekáčků rozcestí

Opékání špekáčků rozcestí

Zpětná vazba Pojem z kybernetiky, popisující vlastnosti vzájemných vztahů mezi dvěma a více prvky, které se vzájemně ovlivňují Pozitivní zpětná vazba: čím víc, tím víc Změní-li se jeden prvek jedním směrem, vyvolá takovou odezvu, že druhý prvek změní první opačným směrem – vyrovná vzniklou odchylku (stále rychlejší pečení tmavnoucího opékaného špekáčku, sýra či krajíce) Negativní zpětná vazba: čím víc, tím míň Změní-li se jeden prvek jedním směrem, vyvolá takovou odezvu, že druhý prvek změní první opačným směrem – vyrovná vzniklou odchylku (kymácení draka ve větru) rozcestí

Jak se pečou špekáčky? Radiace: S – vektor plochy povrchu [m2] Q – tepelný příkon [J/s] Q = E.S = =E.S.cos(α) α E – vektor intenzity tepelného záření [J/m2.s] Radiace: E = S.t.σ.ε. Δ(T4) rozcestí

Teplo předávané špekáčku Teoreticky jde o dost složitou úlohu: Teplo dopadající na elementární plošku je integrálem intenzity vyzařování přes celou zářící plochu (uhlíky) ED = ∫∫ Ev(xv,yv,zv).r(xv,yv,zv,xD,yD,zD).dS Teplo dopadající na celý špekáček je integrálem skalárního součinu vektorů elementárních plošek špekáčku přes celý špekáček a intenzit vyzařování na tyto plošky dopadajících QD = ∫∫ ED(xv,yv,zv).dS rozcestí

Jak špatně péct špekáčky? Často lidé opékají špekáčky nad plameny – tedy konvekcí; to je ovšem chybně: teplota vzduchu nad ohněm je nižší, než u uhlíků a vzduch nad plameny obsahuje zbytky nespálených uhlovodíků, často cyklických a značně kancerogenních (a to je vážnější). rozcestí

Jak správně péct špekáčky? Správné je opékat blízko žhavých uhlíků mimo dosah plamenů (radiací): teplota je tam mnohem vyšší (lze opéct i sýr a chléb) kouř a jiné zplodiny nemají ke špekáčku přístup … ale pozor! Je třeba hlídat, aby záření dopadalo rovnoměrně na co největší plochu špekáčku! s postupujícím opékáním obvykle špekáček tmavne – roste emisivita a tedy účinnost ohřevu radiací! Pozor na spálení! (toto nebezpečí je ještě větší u opékaného sýra nebo chleba!) – pozitivní zpětná vazba: čím víc, tím víc rozcestí

Jak opékat krajíc chleba a sýr? V podstatě stejně jako špekáček; důležitá je velikost a způsob nabodnutí na klacek: Sýr (eidamská cihla nízkotučná) nakrájet na kostičky o straně asi 3 cm (pozor aby nepraskla – stane-li se to, nemá smysl pokoušet se o opékání –pružnost sýra a jeho napružení se sýr bezpečně shodí!) Krajíc chleba ukrojit „tlustý“ a nabodnout na plocho! (pozor, aby neprasknul – viz předchozí bod) Oba při opékání rychle tmavnou a tím se rychlost opékání prudce zvyšuje – pozor na spálení! rozcestí

Předávání tepla Jakými způsoby lze teplo předávat? Konvekcí Kondukcí Radiací Jaké důsledky má předávání tepla? Změna skupenství  Změna teploty  rozcestí

Konvekce - proudění Q = S.t.θ.ΔT Předávání tepla mezi dvěma látkami, nejčastěji pevnou a kapalnou nebo plynnou Q = S.t.θ.ΔT Q – předávané teplo [J] S – plocha, jíž je teplo předáváno [m2] t – doba, po kterou je teplo předáváno [s] ΔT – rozdíl teplot mezi prostředími [K] Θ – součinitel konvekce [J/s.m2.K] (malé řecké písmeno „theta“) rozcestí

Kondukce - vedení Q = S.t.α.ΔT/l Předávání tepla uvnitř látky – tělesa – od místa k místu (od molekuly k molekule) Q = S.t.α.ΔT/l Q – předávané teplo [J] ΔT – rozdíl teplot mezi prostředími [K] α – součinitel vedení tepla [J/s.m.K] l – vzdálenost, na kterou je teplo předáváno [m] t – doba, po kterou je teplo předáváno [s] S – plocha, jíž je teplo předáváno [m2] rozcestí

Radiace – záření, sálání Předávání tepla prostřednictvím elektromagnetického vlnění průhledným nebo průsvitným prostředím Q = S.t.σ.ε. Δ(T4) Q – předávané teplo [J] S – plocha, jíž je teplo vyzařováno [m2] t – doba, po kterou je teplo vyzařováno [s] ΔT – rozdíl teplot mezi prostředími [K] ε – součinitel radiace - emisivita [1] (malé řecké „epsilon“) σ – Stefan – Boltzmannova konstanta [J/s.m2.K] („sigma“) rozcestí

Měrná tepelná kapacita Množství tepla, jež daný materiál hmotnosti 1 kg ohřeje (ochladí) o 1 K (°C) c = Q/m.ΔT [kJ/kg.K] Voda a měrná tepelná kapacita: Tepelná kapacita vody je nejvyšší z běžných látek – přibližně 4,2 kJ/kg.K. Tato hodnota se mírně mění s teplotou, běžně ji lze brát jako konstantu. Proto se voda hodí jako teplený akumulátor do solárních a podobných alternativních systémů. Tato vlastnost vody je dána zvláštní molekulární strukturou vody (H2O, H4O2, H6O3) c – měrná tepelná kapacita Q - množství tepla (energie) ΔT – rozdíl teplot m – hmotnost rozcestí

Součinitel tepelné vodivosti Množství tepla, jež daným materiálem projde za 1 sekundu plochou 1 m2 na vzdálenost 1 m při rozdílu teplot 1 K (°C) α = Q/t.S.(1/l).ΔT [kJ/s.m.K] Q - množství tepla (energie) t – čas l – vzdálenost S – plocha (průřez) ΔT – rozdíl teplot (míst oddělených vzdáleností l) α – součinitel tepelné vodivosti najdeme v tabulkách, pozor na rozsah! Látky podle „α“ Tepelné vodiče: veliké „α“; zejména kovy (Ag, Cu, …) Tepelné izolanty: malé „α“; Organické látky, plasty, keramiky; zejména hmoty s velkým obsahem vzduchu v malých komůrkách: pěny, vlny, vaty, … rozcestí

Součinitel konvekce θ = Q/t.S.ΔT [kJ/s.m2.K] Teplo, jež z jednoho prostředí do druhého projde za 1 sekundu plochou 1 m2 při rozdílu teplot 1 K (°C) θ = Q/t.S.ΔT [kJ/s.m2.K] Typy konvekce: Přirozená konvekce: malé „ θ“; konvekce poháněna jen rozdílem hustot (radiátor – vzduch) Nucená konvekce: velké „θ“; Tekutina uměle poháněna: čerpadlo, ventilátor, foukání, Q - množství tepla (energie) t – čas S – plocha přenosu tepla ΔT – rozdíl teplot prostředí θ – součinitel tepelné vodivosti nutno změřit rozcestí

Vyjadřuje schopnost povrchu tělesa vyzařovat či pohlcovat teplo Emisivita - ε Vyjadřuje schopnost povrchu tělesa vyzařovat či pohlcovat teplo Dokonale černé těleso: ε = 1 Dokonale bílé těleso: ε = 0 Tmavé povrchy: ε  1; tepelné výměníky se vyrábějí nejlépe tmavé (mřížka za ledničkou, tepelné kolektory, …) Světlé povrchy: ε  0; tepelné izolátory se vyrábějí nejlépe světlé či zrcadlové (termoska, lední medvěd, …) Nutno změřit rozcestí

Změna teploty Q = m.c.ΔT Q – teplo [J] m – hmotnost [kg] Dodáváme-li tělesu teplo beze změny skupenství, roste jeho teplota Q = m.c.ΔT Q – teplo [J] m – hmotnost [kg] ΔT = T2-T1 rozdíl teplot [K, °C] c – měrná tepelná kapacita [J/kg.K] rozcestí

Změna skupenství Q = m.lt,v,s Dodáváme-li látce teplo za vhodných podmínek, mění se skupenství ve volnější – a naopak Q = m.lt,v,s Q – teplo [J] m – hmotnost [kg] lt,v,s – měrné skupenské teplo [J/kg] tání/tuhnutí varu/kondenzace sublimace/desublimace rozcestí

Změny skupenství Pevná látka Kapalina Plyn desublimace tuhnutí tání, tavení +Q desublimace -Q sublimace +Q tuhnutí -Q -Q kondenzace Kapalina Plyn vypařování, var +Q rozcestí

Proč je třeba špekáčkem otáčet? Je třeba vyvolat teplotní vlny. Teplo pak bude špekáčkem postupovat tak, že se vždy povrch ohřeje na vysokou teplotu, která – poté, co se příslušná strana špekáčku odkloní od žáru – postupuje dovnitř jako vlna. Postupně se tak prohřeje celý objem, aniž by se povrch příliš spálil (povrch je vysokou teplotou namáhán nejvíc, proto je opečený) T[°C] T[°C] Směrem od ohně povrch nejrychleji chladne – vnitřek je teplejší Směrem k ohni má povrch nejvyšší teplotu rozcestí

Poděkování Řediteli Střední školy stavební Jihlava dr. Pavlu Tomanovi za nesamozřejmé pověření výukou fyziky Studentům 2. ročníku technického lycea školního roku 2005/06 výše uvedené školy za ochotu hrát si i s rizikem upatlání se lepidlem, pořezání nožem či popálení se ohněm a provázkem – i za vstřícnost, píli a nadšení – nejsou samozřejmé a umožnily vyrobit a vyzdobit draka, připravit dřevo, zapálit a udržovat oheň,… Těmtýž studentům za ocenění konečného úspěchu celé akce – pro učitele je to významná odměna a povzbuzení Jmenovitě Matěji Ferdovi za foto- a videodokumentaci rozcestí Tomáš Krásenský