Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Období před narozením - prenatální trvá od početí do narození devět kalendářních měsíců v tomto období získává jedinec schopnost aktivního kontaktu s matkou
Období novorozence začíná porodem a trvá přibližně jeden měsíc novorozenec si zvyká na podmínky v novém prostředí ze smyslových orgánů je nejvíce vyvinut hmat, čich, zrak postupně rozlišuje nejbližší osoby
Období kojence do jednoho roku věku je období rychlého tělesného růstu, duševního vývoje i velkého rozvoje pohyblivosti kojenec rozvijí sociální kontakty s blízkými osobami objevuje se úsměv a později smích
Období batolete trvá od jednoho do tří let života objevuje dvě důležité funkce – chůze a řeč typické otázky: Co to je? Proč to je? napodobuje co vidí utváří si vazby k členům rodiny typickou činností je hra
Předškolní věk trvá přibližně od tří do šesti let hlavní potřeba dítěte je aktivita a sebepoznání tělesný a pohybový vývoj se stále zdokonaluje ovládá základní hygienické návyky potřeba jistoty a bezpečí v rodině touží po kontaktu s dětmi stejného věku bohatá fantazie
Mladší školní věk od 6 – 11 let dítě získává roli školáka vstupuje do života školní práce a povinnosti spojené se školní docházkou školní zralost – jde o připravenost na školní docházku po stránce tělesné, rozumové, citové i sociální kamarádské party (chlapci i děvčata dohromady)
Období dospívání od 11 – 20 let přechodná doba mezi dětstvím a dospělostí dělí se na dva menší úseky: pubertu a adolescenci
Puberta velmi individuální, začíná většinou mezi 11 a 12 rokem a končí kolem 15 roku období nejdramatičtější a nejdynamičtější dochází k změnám tělesným, duševním i sociálním objevují se známky pohlavního dospívání narůstá zájem o sexuální experimentování mění se citové prožívání období vzdoru, velmi kritičtí vůči dospělým a jejich názorům, odmlouvání první lásky, první zamilovanost
Adolescence volně navazující etapa po pubertě zhruba od 15 – do 20 let dokončený tělesný růst, dozrávájí rozumové schopnosti označováni jako mladiství, dorost, teenageři období, které poskytuje prostor, aby se jedinec připravil na dospělost v oblasti psychické, biologické a sociální dospívání končí tehdy, když je člověk schopen zvládnout všechny role dospělého
Dospělost dlouhá životní etapa, trvající zhruba od 20 do 65 let člověk nabývá zkušenosti, dosahuje realistického pohledu na svět, objevuje trvalé hodnoty života zakládá rodinu, stává se rodičem, později prarodičem přebírá plnou zodpovědnost za svůj život na konci dospělosti se pracovní i životní tempo zmírňuje, rodiče zůstávají většinou sami, děti odcházejí a zakládají vlastní rodiny
Stáří zhruba od 65 let výše dochází k úbytku sil i zdraví, zhoršuje se smyslové vnímání a paměť mění se citové prožívání stáří znamená i přípravu na smrt, která je součástí plynutí života
Použitá literatura V. Dudák, Občanská nauka: SPN, Praha 2007, ISBN 80-7235-237-7
Konec prezentace Autorem materiálu je Mgr. Renata Jindráková, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz