MALÍŘSTVÍ S KŘESŤANSKÝMI MOTIVY V ČESKÉ REPUBLICE KŘESŤANSTVÍ MALÍŘSTVÍ S KŘESŤANSKÝMI MOTIVY V ČESKÉ REPUBLICE
Od počátku křesťanství pokrývá stěny chrámů výzdoba v podobě mozaiky nebo fresky. Zpočátku s dominujícím Kristem ve výjevu Posledního soudu, později často skládající cyklus výjevů ze života Krista.
Od počátku křesťanství pokrývá stěny chrámů výzdoba v podobě fresky Od počátku křesťanství pokrývá stěny chrámů výzdoba v podobě fresky. Zpočátku s dominujícím Kristem ve výjevu Posledního soudu, později často skládající cyklus výjevů ze života Krista.
Časem se objevují samostatné deskové obrazy, jednak skládající více či méně složité oltáře (časté jsou diptychy a triptychy), jednak volně rozmístěné v interiéru kostelů; oblibu získal zvláště cyklus výjevů Křížové cesty.
Vyšebrodský oltář
Starozákonní motivy Adam a Eva - obvyklým námětem je Prvotní hřích a Vyhnání z ráje; Adam s Evou stojí často po stranách stromu, kolem nějž se ovíjí had s jablkem v tlamě, jindy jsou vyháněni z bran Ráje rukou ukazující z mraků.
Nejsvětější trojice Často ztvárňovaná na barokních sloupech, kde Bůh Otec drží kříž s Kristem a výjev doplňuje holubice jako ztvárnění Ducha svatého.
Kristova ikonografie alegorické ztvárnění Krista - typické v počátcích křesťanství, někdy i později. Obvykle bylo ztvárnění Krista jako Dobrého pastýře nebo Beránka božího
Mariánská ikonografie Madona - zobrazení Panny Marie s dítětem, nejčastější mariánský motiv. Pieta - zobrazení truchlící Madony s mrtvým Kristem v náručí;
Apoštolové Apoštolové jsou většinou ztvárňováni společně s Kristem ve výjevech jako je Poslední večeře. Známé je ztvárnění dvanácti apoštolů na Staroměstském orloji v Praze.
Evangelisté Čtyři evangelisté (tedy autoři čtyř evangelií Nového zákona) bývají znázorňováni se svými atributy nebo jsou těmito atributy zastoupeni: Matouš - s andělěm Marek - se lvem (známý jako patron Benátek) Lukáš - s obětním dobytčetem Jan - s orlem;