PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Zákon o sociálních službách
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
FÁZE ŽIVOTA.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Alkoholismus Kateřina Jahodová.
Návykové látky, závislosti
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Opakování - vývoj jedince
Vývojová stádia člověka
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Ontogeneze Lidské Motoriky
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Stadia lidského života
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
BULIMIE Hana Szarowská 2. HA.
Rozdíly mezi osobnostmi
DOSPĚLOST.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Civilizační choroby autor VM:Ing.
Alkoholismus.
VY_32_INOVACE_9C2 CIVILIZAČNÍ CHOROBY
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
CIVILIZAČNÍ CHOROBY VY_32_INOVACE_ 19 Civilizační choroby.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 03
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Zhoubné nádory dětí a sport Jan Novotný, Hana Hrstková*, Martina Novotná Pedagogická fakulta MU, Brno *Lékařská fakulta MU, Brno.
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_41 Vzdělávací.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Civilizační choroby VY_32_INOVACE_06_36.
DMO dětská mozková obrna
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
CMP je porucha v prokrvení mozkové tkáně
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
DMO (dětská mozková obrna)
Období lidského života
Základní pojmy speciální pedagogiky
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Transkript prezentace:

PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Vzor titulní strany: PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení snímku (obrázky, texty ….. ) je libovolné. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

ZMĚNY V ŽIVOTĚ ČLOVĚKA VÝVOJOVÉ ZMĚNY Vývojová psychologie – zkoumá člověka od početí až do smrti. Vývoj lidského jedince od jeho početí až do smrti ovlivňují jak dědičné dispozice, tak i prostředí. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Na individualizaci duševního vývoje mají vliv: genetické předpoklady vliv sociálního prostředí: rodina, škola, parta výchova charakterové vlastnosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Psychický vývoj má své zákonitosti vývoj je celostní proces ve vývoji je vzájemná souvislost tělesného a psychického vývoj neprobíhá rovnoměrně v čase a s postupujícím věkem se zpomaluje vývojové zvláštnosti se projevují individuálním způsobem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

vývoj je socializační proces s postupujícím vývojem dochází k individualizaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Stadium prenatální – od početí do narození Stadium novorozenecké – od porodu do 6 týdnů dítě je vybaveno základními vrozenými reflexy spí cca 20 hodin denně budí se cca 8x za den (hlad, pocit vlhka) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

dítě prodělává prudký rozvoj tělesný a psychický KOJENEC (2 – 12 měsíců) dítě prodělává prudký rozvoj tělesný a psychický prořezává se mu mléčný chrup dítě začíná sedět, lézt, chodit používá jednoslabičná slůvka začíná aktivita i v sociálních kontaktech Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

BATOLE (1. – 3. rok) v tomto období je nejvýznamnější chůze a řeč dítě začíná si uvědomovat samo sebe, vzniká „jáství“ dochází k rychlému rozvoji ve všech oblastech motoriky, dítě se snaží ovládat své tělo ke konci 3. roku otázky PROČ Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

dítě rychle roste, proporce postavy se mění, rostou zejména končetiny PŘEDŠKOLNÍ VĚK (3–6 let) dozrává CNS dítě rychle roste, proporce postavy se mění, rostou zejména končetiny převládající činností je hra dítě převážně navštěvuje mateřskou školku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

OBDOBÍ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU (od 6. až 7. roku do 10. až 11. roku) rozvoj psychických funkcí – paměť a myšlení dochází k rozvoji učební činnosti, získávání vědomostí, dovedností a návyků prostřednictvím školy interakce dítěte a učitele Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

biologické dozrávání jedince, rozvoj sekundárních pohlavních znaků OBDOBÍ PUBESCENCE (od 10. až 11. roku do 14. až 15. roku) biologické dozrávání jedince, rozvoj sekundárních pohlavních znaků rozvoj abstrakce a zobecňování vrstevnické skupiny, party 2. vzdor, kritičnost výchova k volbě povolání objevuje se první láska, resp. zamilovanost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG,, OP VK

ustalování tělesného a psychického vývoje příprava na povolání ADOLESCENCE 16 – 22 ustalování tělesného a psychického vývoje příprava na povolání zapojení do společenského života vrchol fyzické výkonnosti citový vývoj rizikové chování – drogy, alkohol, kouření, promiskuita, gamblerství, kriminalita Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

OBDOBÍ RANÉ DOSPĚLOSTI (20 – 35), PLNÉ DOSPĚLOSTI (35 – 50) životní vitalita manželství, děti rozvodovost vrcholná produktivita sociální a ekonomická samostatnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI 60 let a více bohaté životní a pracovní zkušenosti fyzické a psychické změny – individuální odchod do starobního důchodu spokojené stáří – kvalitní využití volného času – kultura, sport, cestování problémy stáří – nemoci – demence, imobilita Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

V průběhu života člověka se setkáváme s různými zdravotními změnami. ZDRAVOTNÍ ZMĚNY V průběhu života člověka se setkáváme s různými zdravotními změnami. Vady vrozené: zrakové sluchové pohybové duševní kombinované Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

špatnou životosprávou životním prostředím Vady získané: nemocí po úrazu špatnou životosprávou životním prostředím Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Nejznámější zdravotní změny v průběhu života onemocnění pohybového ústrojí onkologické choroby, nemoci nervového systému chronické onemocnění ledvin, jater choroby trávicího ústrojí,dýchacího ústrojí choroby srdeční a cévní, diabetes mellitus Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

ONEMOMOCNĚNÍ POHYBOVÉHO ÚSTROJÍ jedná se o onemocnění kostí a kloubů jedná se o onemocnění traumatické, zánětlivé i degenerativní může nastat v jakémkoliv věku, nejčastěji po 50. roku života vyžadují správnou léčbu a rehabilitaci   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Diagnostické metody, které se využívají ke správné diagnóze rentgenové vyšetření výpočetní tomografie punkce kloubů endoskopické vyšetření kostní biopsie laboratorní vyšetření Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Mezi nejvýznamnější onemocnění pohybového aparátu patří: revmatická artritida – trvalé zánětlivé onemocnění postihující klouby, onemocnění neznámé příčiny, projevuje se mezi 20. – 40. rokem osteoartróza – je degenerativní onemocnění kloubní chrupavky, mezi hlavní příznaky patří bolest při pohybu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Podle druhu tkáně, ze které nádory vyrůstají, se rozlišují: ONKOLOGICKÉ CHOROBY onemocnění může vznikat v jakémkoliv věku Podle druhu tkáně, ze které nádory vyrůstají, se rozlišují: zhoubné – mezenchymální nádory – sarkomy zhoubné – epitelové nádory – karcinomy zhoubné nádory z pigmentotvorné tkáně důležité je stanovení správné diagnózy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

NEMOCI NERVOVÉHO SYSTÉMU vrozené vady např. hydrocefalus zánětlivá onemocnění: meningitida: zánět mozkových blan encefalitida: zánět mozku myelitida: zánět míchy záchvatovitá onemocnění: epilepsie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

poúrazové onemocnění: otřes mozku degenerativní onemocnění: mozková mrtvice roztroušená skleróza Alzheimerova choroba Parkinsonova choroba Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

ONEMOCNĚNÍ LEDVIN, JATER onemocnění může postihnout děti i dospělé nutné je správné rozpoznání diagnózy, včasná léčba, dietní strava a upravený denní režim vyšetření: laboratorní rentgenové výpočetní tomografií CT Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

vyšetření ultrazvukem izotopová nefrografie (ING) ledvin cystoskopie ledvinová biopsie nejčastější projevy onemocnění jater: únava, nevýkonnost, hubnutí, nadýmání a průjmy, křeče a kožní příznaky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

nejznámější onemocnění jater: cirhóza jater rakovina jater jaterní steatóza nejčastějšími příznaky onemocnění ledvin jsou: únava, bolesti v bederní páteři, otoky, vysoký krevní tlak Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

nejznámější onemocnění ledvin: polycystóza ledvin rakovina ledvin polynefritida Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

ONEMOCNĚNÍ TRÁVICÍHO SYSTÉMU onemocnění žaludku – příznaky: nechutenství nevolnost zvracení bolest nejčastější nemoci žaludku: gastrititida, vředy, rakovina Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Nejčastější onemocnění střev: rakovina tlustého střeva a konečníku Crohnova nemoc akutní průjmová onemocnění hemeroidy zánět slepého střeva zauzlení střev Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

CHOROBY DÝCHACÍHO ÚSTROJÍ nejčastější choroby: laryngitida zápal plic – pneumonie tuberkulóza zánět průdušek černý kašel astma, rakovina Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

výpočetní tomografie plic – CT plic bronchoskopie Diagnostické metody: rentgenové výpočetní tomografie plic – CT plic bronchoskopie vyšetření krevních plynů vyšetření sputa Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

ONEMOCNĚNÍ CÉVNÍHO A SRDEČNÍHO SYSTÉMU hlavní příznaky: dušnost bolest otoky kašel Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

EKG – elektrokardiografie vyšetření pulsu a krevního tlaku Diagnostické metody: laboratorní rentgenové ultrazvukové EKG – elektrokardiografie vyšetření pulsu a krevního tlaku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

poruchy srdečního rytmu Srdeční infarkt příznaky: bolest za prsní kostí neklid, úzkost dušnost studený pot bledost poruchy srdečního rytmu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

uzávěr přívodové mozkové tepny krevní sraženinou Mozková mrtvice příčiny: uzávěr přívodové mozkové tepny krevní sraženinou vysoký krevní tlak, cukrovka porucha tukového metabolismu nadváha a nedostatek pohybu nadměrná konzumace alkoholu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

rozlišujeme 2 typy cukrovky ONEMOCNĚNÍ CUKROVKY rozlišujeme 2 typy cukrovky diabetes mellitus 1. typu se vyskytuje převážně v dětství a mladším věku cukrovka 2. typu se objevuje u dospělých příznaky: hubnutí, žízeň, nadměrné pití a močení, únavnost, nevýkonnost léčba – dieta, pohybová aktivita, inzulín u typu 1 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

SOCIÁLNÍ ZMĚNY sociální změny jsou úzce spjaty se životem jedince od narození až po stáří ovlivňují je rodina, škola, zaměstnání, společnost, trávení volného času Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Příchod dítěte do školky: změna prostředí adaptace na kolektiv osamostatnění dítěte (bez pomoci a péče rodičů) dítě si musí zvykat na příkazy a zákazy získávání nových návyků, dovedností a znalostí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Příchod dítěte do školy: zralost duševní zralost fyzická nový kolektiv – socializace příprava na povolání – střední školy, vysoké školy profesní zaměstnání – kolektiv, získávání odborné praxe, kooperace, flexibilita Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

pocit ztráty sebevědomí a vlastní hodnoty změna sociální role Nezaměstnanost: pocit ztráty sebevědomí a vlastní hodnoty změna sociální role sociální stigma nedostatek finančních prostředků deprese, strach, úzkost sociální strádání, sociální izolace sociální degradace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

ztráta vlastní identity nízké sebevědomí dlouhodobé citové strádání Bezdomovectví ztráta vlastní identity nízké sebevědomí dlouhodobé citové strádání celkový úpadek osobnosti kontakty pouze s podobnou skupinou lidí odmítání hodnot a norem společnosti schází seberealizace, nezájem o nápravu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

trvalý handicap může sebou přinášet sociální stigma má subjektivní význam člověk s trvalým handicapem zaujímá ve společnosti specifickou sociální roli trvalý handicap může sebou přinášet sociální stigma může nastat problém se zařazením do společnosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Odchod do starobního důchodu ztráta kontaktu s pracovním kolektivem a pracovními povinnostmi nastávají i pozitivní změny – cestování, kulturní vyžití, sportovní vyžití mohou nastat i změny zdravotního stavu u starších seniorů může docházet i k sociální izolaci, mohou nastat i psychické problémy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK