PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Vzor titulní strany: PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení snímku (obrázky, texty ….. ) je libovolné. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
ZMĚNY V ŽIVOTĚ ČLOVĚKA VÝVOJOVÉ ZMĚNY Vývojová psychologie – zkoumá člověka od početí až do smrti. Vývoj lidského jedince od jeho početí až do smrti ovlivňují jak dědičné dispozice, tak i prostředí. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Na individualizaci duševního vývoje mají vliv: genetické předpoklady vliv sociálního prostředí: rodina, škola, parta výchova charakterové vlastnosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Psychický vývoj má své zákonitosti vývoj je celostní proces ve vývoji je vzájemná souvislost tělesného a psychického vývoj neprobíhá rovnoměrně v čase a s postupujícím věkem se zpomaluje vývojové zvláštnosti se projevují individuálním způsobem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
vývoj je socializační proces s postupujícím vývojem dochází k individualizaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Stadium prenatální – od početí do narození Stadium novorozenecké – od porodu do 6 týdnů dítě je vybaveno základními vrozenými reflexy spí cca 20 hodin denně budí se cca 8x za den (hlad, pocit vlhka) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
dítě prodělává prudký rozvoj tělesný a psychický KOJENEC (2 – 12 měsíců) dítě prodělává prudký rozvoj tělesný a psychický prořezává se mu mléčný chrup dítě začíná sedět, lézt, chodit používá jednoslabičná slůvka začíná aktivita i v sociálních kontaktech Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
BATOLE (1. – 3. rok) v tomto období je nejvýznamnější chůze a řeč dítě začíná si uvědomovat samo sebe, vzniká „jáství“ dochází k rychlému rozvoji ve všech oblastech motoriky, dítě se snaží ovládat své tělo ke konci 3. roku otázky PROČ Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
dítě rychle roste, proporce postavy se mění, rostou zejména končetiny PŘEDŠKOLNÍ VĚK (3–6 let) dozrává CNS dítě rychle roste, proporce postavy se mění, rostou zejména končetiny převládající činností je hra dítě převážně navštěvuje mateřskou školku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
OBDOBÍ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU (od 6. až 7. roku do 10. až 11. roku) rozvoj psychických funkcí – paměť a myšlení dochází k rozvoji učební činnosti, získávání vědomostí, dovedností a návyků prostřednictvím školy interakce dítěte a učitele Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
biologické dozrávání jedince, rozvoj sekundárních pohlavních znaků OBDOBÍ PUBESCENCE (od 10. až 11. roku do 14. až 15. roku) biologické dozrávání jedince, rozvoj sekundárních pohlavních znaků rozvoj abstrakce a zobecňování vrstevnické skupiny, party 2. vzdor, kritičnost výchova k volbě povolání objevuje se první láska, resp. zamilovanost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG,, OP VK
ustalování tělesného a psychického vývoje příprava na povolání ADOLESCENCE 16 – 22 ustalování tělesného a psychického vývoje příprava na povolání zapojení do společenského života vrchol fyzické výkonnosti citový vývoj rizikové chování – drogy, alkohol, kouření, promiskuita, gamblerství, kriminalita Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
OBDOBÍ RANÉ DOSPĚLOSTI (20 – 35), PLNÉ DOSPĚLOSTI (35 – 50) životní vitalita manželství, děti rozvodovost vrcholná produktivita sociální a ekonomická samostatnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI 60 let a více bohaté životní a pracovní zkušenosti fyzické a psychické změny – individuální odchod do starobního důchodu spokojené stáří – kvalitní využití volného času – kultura, sport, cestování problémy stáří – nemoci – demence, imobilita Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
V průběhu života člověka se setkáváme s různými zdravotními změnami. ZDRAVOTNÍ ZMĚNY V průběhu života člověka se setkáváme s různými zdravotními změnami. Vady vrozené: zrakové sluchové pohybové duševní kombinované Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
špatnou životosprávou životním prostředím Vady získané: nemocí po úrazu špatnou životosprávou životním prostředím Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Nejznámější zdravotní změny v průběhu života onemocnění pohybového ústrojí onkologické choroby, nemoci nervového systému chronické onemocnění ledvin, jater choroby trávicího ústrojí,dýchacího ústrojí choroby srdeční a cévní, diabetes mellitus Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
ONEMOMOCNĚNÍ POHYBOVÉHO ÚSTROJÍ jedná se o onemocnění kostí a kloubů jedná se o onemocnění traumatické, zánětlivé i degenerativní může nastat v jakémkoliv věku, nejčastěji po 50. roku života vyžadují správnou léčbu a rehabilitaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Diagnostické metody, které se využívají ke správné diagnóze rentgenové vyšetření výpočetní tomografie punkce kloubů endoskopické vyšetření kostní biopsie laboratorní vyšetření Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Mezi nejvýznamnější onemocnění pohybového aparátu patří: revmatická artritida – trvalé zánětlivé onemocnění postihující klouby, onemocnění neznámé příčiny, projevuje se mezi 20. – 40. rokem osteoartróza – je degenerativní onemocnění kloubní chrupavky, mezi hlavní příznaky patří bolest při pohybu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Podle druhu tkáně, ze které nádory vyrůstají, se rozlišují: ONKOLOGICKÉ CHOROBY onemocnění může vznikat v jakémkoliv věku Podle druhu tkáně, ze které nádory vyrůstají, se rozlišují: zhoubné – mezenchymální nádory – sarkomy zhoubné – epitelové nádory – karcinomy zhoubné nádory z pigmentotvorné tkáně důležité je stanovení správné diagnózy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
NEMOCI NERVOVÉHO SYSTÉMU vrozené vady např. hydrocefalus zánětlivá onemocnění: meningitida: zánět mozkových blan encefalitida: zánět mozku myelitida: zánět míchy záchvatovitá onemocnění: epilepsie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
poúrazové onemocnění: otřes mozku degenerativní onemocnění: mozková mrtvice roztroušená skleróza Alzheimerova choroba Parkinsonova choroba Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
ONEMOCNĚNÍ LEDVIN, JATER onemocnění může postihnout děti i dospělé nutné je správné rozpoznání diagnózy, včasná léčba, dietní strava a upravený denní režim vyšetření: laboratorní rentgenové výpočetní tomografií CT Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
vyšetření ultrazvukem izotopová nefrografie (ING) ledvin cystoskopie ledvinová biopsie nejčastější projevy onemocnění jater: únava, nevýkonnost, hubnutí, nadýmání a průjmy, křeče a kožní příznaky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
nejznámější onemocnění jater: cirhóza jater rakovina jater jaterní steatóza nejčastějšími příznaky onemocnění ledvin jsou: únava, bolesti v bederní páteři, otoky, vysoký krevní tlak Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
nejznámější onemocnění ledvin: polycystóza ledvin rakovina ledvin polynefritida Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
ONEMOCNĚNÍ TRÁVICÍHO SYSTÉMU onemocnění žaludku – příznaky: nechutenství nevolnost zvracení bolest nejčastější nemoci žaludku: gastrititida, vředy, rakovina Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Nejčastější onemocnění střev: rakovina tlustého střeva a konečníku Crohnova nemoc akutní průjmová onemocnění hemeroidy zánět slepého střeva zauzlení střev Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
CHOROBY DÝCHACÍHO ÚSTROJÍ nejčastější choroby: laryngitida zápal plic – pneumonie tuberkulóza zánět průdušek černý kašel astma, rakovina Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
výpočetní tomografie plic – CT plic bronchoskopie Diagnostické metody: rentgenové výpočetní tomografie plic – CT plic bronchoskopie vyšetření krevních plynů vyšetření sputa Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
ONEMOCNĚNÍ CÉVNÍHO A SRDEČNÍHO SYSTÉMU hlavní příznaky: dušnost bolest otoky kašel Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
EKG – elektrokardiografie vyšetření pulsu a krevního tlaku Diagnostické metody: laboratorní rentgenové ultrazvukové EKG – elektrokardiografie vyšetření pulsu a krevního tlaku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
poruchy srdečního rytmu Srdeční infarkt příznaky: bolest za prsní kostí neklid, úzkost dušnost studený pot bledost poruchy srdečního rytmu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
uzávěr přívodové mozkové tepny krevní sraženinou Mozková mrtvice příčiny: uzávěr přívodové mozkové tepny krevní sraženinou vysoký krevní tlak, cukrovka porucha tukového metabolismu nadváha a nedostatek pohybu nadměrná konzumace alkoholu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
rozlišujeme 2 typy cukrovky ONEMOCNĚNÍ CUKROVKY rozlišujeme 2 typy cukrovky diabetes mellitus 1. typu se vyskytuje převážně v dětství a mladším věku cukrovka 2. typu se objevuje u dospělých příznaky: hubnutí, žízeň, nadměrné pití a močení, únavnost, nevýkonnost léčba – dieta, pohybová aktivita, inzulín u typu 1 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
SOCIÁLNÍ ZMĚNY sociální změny jsou úzce spjaty se životem jedince od narození až po stáří ovlivňují je rodina, škola, zaměstnání, společnost, trávení volného času Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Příchod dítěte do školky: změna prostředí adaptace na kolektiv osamostatnění dítěte (bez pomoci a péče rodičů) dítě si musí zvykat na příkazy a zákazy získávání nových návyků, dovedností a znalostí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Příchod dítěte do školy: zralost duševní zralost fyzická nový kolektiv – socializace příprava na povolání – střední školy, vysoké školy profesní zaměstnání – kolektiv, získávání odborné praxe, kooperace, flexibilita Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
pocit ztráty sebevědomí a vlastní hodnoty změna sociální role Nezaměstnanost: pocit ztráty sebevědomí a vlastní hodnoty změna sociální role sociální stigma nedostatek finančních prostředků deprese, strach, úzkost sociální strádání, sociální izolace sociální degradace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
ztráta vlastní identity nízké sebevědomí dlouhodobé citové strádání Bezdomovectví ztráta vlastní identity nízké sebevědomí dlouhodobé citové strádání celkový úpadek osobnosti kontakty pouze s podobnou skupinou lidí odmítání hodnot a norem společnosti schází seberealizace, nezájem o nápravu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
trvalý handicap může sebou přinášet sociální stigma má subjektivní význam člověk s trvalým handicapem zaujímá ve společnosti specifickou sociální roli trvalý handicap může sebou přinášet sociální stigma může nastat problém se zařazením do společnosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Odchod do starobního důchodu ztráta kontaktu s pracovním kolektivem a pracovními povinnostmi nastávají i pozitivní změny – cestování, kulturní vyžití, sportovní vyžití mohou nastat i změny zdravotního stavu u starších seniorů může docházet i k sociální izolaci, mohou nastat i psychické problémy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK