Antoine de Saint-Exupéry

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Brabcová – Klufová - Sainer. • Člověk • Přírodní působení • Smrt nebo vážné následky pro mnoho lidí • Znečištění životního prostředí.
Název projektu: Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Albert Einstein.
Den Země. Den Země v datech  Roku 1970 poprvé slaven v Americe.  Rok poté začala Den Země slavit OSN.  Jakožto mezinárodní den se začal slavit roku.
Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Den Země – svátek planety
Hodnotová orientace svobodné generace
Internet - historie.
Vzdělávací oblast : Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět : Český jazyk a literatura Ročník : 9. ročník Anotace : Antoine de Saint-Exupéry životopis.
ASIE Jihozápadní Asie III2-Z7-II-01
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku Tomáš Fiala katedra demografie Fakulta informatiky a statistiky VŠE Praha.
Tsunami Josef Matouš.
VODA & ENERGIE VODNÍ DOPRAVA.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Kurz: Asistentka v předškolní péči … reflexe aneb jak bylo a co bude Zdravotnické zařízení MČ Praha 4, Kotorská 1590/40, Praha 4, IČO:
Znečišťování ovzduší Karel Severa.
Globální svět.
Organizace chránící přírodu a životní prostředí
Registrační číslo projektu:
Válečné konflikty II. Petr Machala.
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Vytvořila Šárka Houdková
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
Kontaminace (znečištění) vody
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Ekologické důsledky války
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTA ZNEČIŠTĚNÍ HYDROSFÉRY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Ekonomické dělení států světa
Ellen zvolská , Veronika Frýdová , Sabina Hübschová , Natalie Vaitová
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Ropné katastrofy VY_32_INOVACE_ 17 Ropné katastrofy.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Autor: Mgr. Věra Sklenářová
Antoine de Saint-Exupéry (1900 – 1944)
Přátelství v literatuře
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Konzumní společnost Petr Machala.
Globální problémy.
Životní prostředí a chemie
Září 2013 Slovoživota „Nemilujme jen slovem a jazykem, ale činem, doopravdy!“ (1Jan 3,18)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Ropa Vypracoval: Lukáš Rigo Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Znečištění hydrosféry Lukáš Tureček,Lucie Tomečková A.
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Život Tvorba Malý princ Rozbor Ukázka Otázky Shrnutí.
9.A Zdroj vyhledávání: Internet Dne Patrik Pavlica Renata Schiebertová.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. N IKOLA G RBAVČICOVÁ N ÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.05_A NTOINE DE S AINT -E XUPÉRY N ÁZEV.
Malý princ (referát – český jazyk)
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_15_19_Exxon Valdez
20 TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ
ROPA Vypracovala: Eliška Dosoudilová Třída: 2L Datum:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZÁKLADNÍ PODMÍNKY ŽIVOTA
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Americká próza mezi válkami
Transkript prezentace:

Antoine de Saint-Exupéry  „Nedědíme Zemi po našich předcích, nýbrž si ji půjčujeme od našich dětí.“ Antoine de Saint-Exupéry

Jak tomuto citátu porozumět? Tímto citátem naráží Antoine de Saint-Exupéry na téma, které se dnes stává stále více a více aktuálním. Všichni o něm můžeme slyšet, číst v novinách a na internetu, nebo se můžeme jen zaposlouchat do nejrůznějších diskuzí. Ve škole se s ním setkáváme pod názvem „trvale udržitelný rozvoj“, „ekologická krize“ či „problematika životního prostředí“. Co to však znamená pro naše vlastní chování a život? Co je těmito slovy myšleno a jak se jimi můžeme inspirovat?

Jak tomuto citátu porozumět? Podle mého názoru byla hlavní myšlenkou autora citátu touha lidem říct a ukázat, že stav naší planety Země, její vývoj i její budoucnost závisí pouze na nás a je odrazem našeho života. Dokud nepřevezmeme veškerou zodpovědnost za naše chování, myšlení a činy, nikdy nemáme šanci zde něco změnit.

Proč se tedy měnit? Ačkoli se může mnoha lidem zdát, že se ekologie dnes stává až příliš častým tématem při mnoha diskuzích, je důležité si uvědomit, že snaha zde vytvořit lepší, čistější a příjemnější místo pro život je nezbytná pro nás samé. A to jak z pohledu budoucnosti pro naše děti a děti našich dětí, které zde budou vyrůstat a žít a které mají stejné právo na zdravé životní prostředí jako my, tak z pohledu širšího. Vždyť naším největším odkazem je právě to, co zde po nás zůstane. Copak chceme, aby se na naši generaci vzpomínalo ve zlém?

A kdo se těmito otázkami zabývá? internetové servery věnované ekologii a přírodě (www.priroda.cz; www.enviweb.cz; www.nazeleno.cz) společnosti a organizace (Greenpeace; v ČR např. ČSPE: Česká společnost pro ekologii; Zelený kruh: asociace sdružující 28 členských environmentálních nestátních neziskových organizací)

A kdo se těmito otázkami zabývá? ekozemědělci, prodejci biopotravin (PRO-BIO: svaz ekozemědělců, zpracovatelů, prodejců biopotravin, spotřebitelů či přátele ekologického zemědělství) nebo si můžeme změřit ekologickou stopu (=jednotka, která udává, jak velkou plochu půdy potřebujeme k zajištění našich potřeb i k likvidaci odpadu) ZMĚŘTE SI SVOU EKOSTOPU A PROVONEJTE JI SE ZEMĚMI CELÉHO SVĚTA NA WWW.HRAOZEMI.CZ

Proč se tato slova stávají stále více a více aktuálními? Toho, že se s články a projevy ekologů či dalších lidí, kterým není osud životního prostředí lhostejný, setkáváme častěji, jsme si tedy všimli všichni. Ale proč se tomu tak děje? Já si to vysvětluji tím, že činnost člověka, která zasahuje do přirozeného chodu přírody, se začala výrazně projevovat, až když jsme ji začali praktikovat v opravdu velké míře. To znamená asi od poloviny 20. století, kdy se začínají také objevovat první katastrofy.

Ekologické katastrofy Ixtoc One, Mexický záliv, 1979 Exxon Valdez, jižní Aljaška, 1989 Po výbuchu na ropném zařízení Ixtoc Uno u Yucatánského poloostrova se do moře vylilo 530 milionů litrů ropy. Velmi podobná událost se stala na stejném území v dubnu 2010. Po havárii tankeru americké společnosti vyteklo do průlivu prince Williama 38 tisíc tun ropy. Během 3 měsíců zemřelo až 23 tisíc ptáků a mnoho velryb. Přežila pouze čtvrtina mořského života.

Ekologické katastrofy Perský záliv, 1991 Seveso (Itálie), 1976 V době války vypustil Irák pod vedením Sadáma Husajna při ústupu do moře více než milion tun ropy a zapálil kuvajtská ropná pole, aby tak ztížil vylodění americkému námořnictvu. Ve švýcarské továrně vybuchl chemický reaktor a do ovzduší unikl jeden z nejprudších jedů, zamořil přes 2000 ha. Ptáci, kteří proletěli tímto jedovatým mrakem, padali mrtví k zemi. 

Ekologické katastrofy Bhópálská katastrofa, Indie, 1984 Při výbuchu v chemické americké továrně uniklo asi 40 tun kyano-vodíku. Během prvních tří dnů si tato katastrofa vyžádala asi 8 000 obětí (celkem 20 000) a ti, kteří přežili, mají trvale poškozený zrak, plíce nebo další vážné potíže. Nyní se počet takto poškozených lidí vyšplhal až k neuvěřitelným 500-ti tisícům. Společnost přesto odmítla vyplatit odškodnění s tím, že lidé bydleli v blízkosti továrny bez povolení.

Ptáte se proč? Takových havárií, které v nás zanechávají mnoho otázek a rozrušení, bychom našli miliony. Proč se to všechno děje? Proč muselo za chyby a touhy druhých zaplatit tolik nevinných lidí? Snad jediné pozitivum, které lze na těchto katastrofách vidět, je zvýšená pozornost a pomalu mizející lhostejnost nejen odborníků a ekologů, ale i obyčejných lidí. Můžeme doufat, že rychlost a podrobnost šířených informací v dnešní době přispěje k tomu, že se nad svým životem všichni zamyslíme a třeba snad i přehodnotíme některé hodnoty.

Antoin de Saint-Exupéry autor citátu Tento francouzský spisovatel je znám především jako autor Malého prince - pohádky pro dospělé, ve které vyslovuje své myšlenky o lásce a věrnosti, o smyslu a kráse života či o lidské zodpovědnosti.

ve svém díle se Exupéry inspiroval svým povoláním pilota - byl zaměstnán na lince obstarávající letecké spojení Francie se severní Afrikou z letu nad Korsikou v roce 1944 se již nevrátil, trosky jeho letounu byly v moři objeveny až po více než půl století život plný nebezpečí ho přiměl k přemýšlení nad mnohými existenciálními a filozofickými otázkami

ANTOINE DE SAINT- EXUPÉRY: „Proč se nenávidět? Jsme na sebe napojeni, jsme unášeni touž planetou, jsme posádkou téže lodi. A jako je dobré, měří-li jednotlivé kultury své síly a podněcují tak vznik nových syntéz, tak je obludné, když jedna druhou pohlcují. A nelze říci: mě se to netýká. Protože každý je odpovědný za všechny. Každý je sám odpovědný za všechny... A každý nese všechny hříchy všech lidí.“

„Neobviňuj svět, zlepši ho. Jak? Neustálým zlepšováním sebe samého.“ A na závěr citát Sri Chinmoye: „Neobviňuj svět, zlepši ho. Jak? Neustálým zlepšováním sebe samého.“ Eliška Úlehlová Obrázek: Duchovní učitel Sri Chinmoy na Schilthornu ve švýcarských horách

Prameny (text) http://www.bioklub.cz/vse-o-eko/ekologicke-katastrofy-aneb-tohle-si- priroda-nezaslouzi/ http://www.tydeniky.cz/cz/menu/104/vice/ekologie/clanek-11546-focus- nejvetsi-ekologicke-katastrofy-za-poslednich-40-let/ http://www.vsudedobre.cz/katastrofy-prumysl/ http://poorplanet.blogspot.com/2010/05/some-major-oil-spills-that- ruined-our.html http://www.priroda.cz http://www.hraozemi.cz

Prameny (obrázky) http://kedarphotography.files.wordpress.com/2008/08/sri-chinmoy- mountains.jpg http://4.bp.blogspot.com/_9PRdLIPgX28/TSc0ZI4Q09I/AAAAAAAAAIg/ 4zN3hy7KmQQ/s1600/bhopal+gas096.jpg http://www.photosfan.com/images/lone-bull-elephant1.JPG http://theglobalguard.files.wordpress.com/2010/07/1979-ixtoc-i.jpg http://www.projectpro.co.za/e- Zine/Top_10_Disasters/Seveso_Dioxin_Cloud/seveso_dioxin.jpg http://www.sea-way.org/blog/ExxonValdez2.JPG http://media-1.web.britannica.com/eb-media/75/61475-004- 64AE13F0.jpg http://www.bodhipaksa.com/images/saint-exupery.jpg http://www.iperceptive.com/images/authorimages/antoine-de-saint- exupery.jpg