Amatér × profesionál Kdo je lepší?. V čem je spor? V našich zemích se výraz amatér používá s opovržením, nejčastěji s lehkým přídechem, že dotyčný nic.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
Malí andělé.
Život je jako cesta vlakem…
Pracovní smlouva VY_32_INOVACE_ 18 Pracovní smlouva.
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
ROVERING co nabízí a přináší
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Dětský svět Dětské naivní teorie
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Školní poradenské pracoviště
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Jak vybírat povolání?. Jaká máme povolání?Víte, že…? Povolání nejsou stále stejná, vznikají, zanikají, mění se… Pro drtivou většinu povolání je nutné.
Dupo Dupo je optimistický, šťastný a spontánní Engendro. Obvykle zvládá několik činností současně.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
OPEN LEARNING Moderní výuka odborných cizích jazyků 89% žáků cítí potřebu umět cizí jazyk pro svou budoucí práci, NIDV, červen 2012 Brno, 4. červen 2014,
HESLA TÝDNE „2“
Efektivní učení.
Přesvědčujeme sami sebe, že život bude lepší, až se jednou provdáme a nebo oženíme, budeme mít děti atd. Pak jsme otrávení, že naše děti nejsou dost velké.
Vypracovala: Týnka Malá A – den – Milano Ráno jsme přijeli do Milana prohlédnout si katedrálu Duomo di Milano. Je to jedna z nejznámějších.
Patronus 9/06 Madam Pomfrey, prof. McGonagallová, prof. Snape od Veni.
Prosím zapněte si zvuk a klikněte na ikonku
Každý den jsme trochu starší…
Informace ke kurzu Manažerské účetnictví I a jak ho studovat.
Proč mají spermie ocásek?
Učitel. jeden ze základních činitelů výchovně vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, který je spoluzodpovědný za: přípravu,
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Listopad 2006 (c) Radek Maca ÚVOD Průvodní prezentace ke studiu ICTK STRATEGIE ROZVOJE SLUŽEB ICT VE ŠKOLE.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Odborný růst a celoživotní učení Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
Moje prezentace Aneta Trpišovská
OSTROV CUKROVÍ Vytvořila: Marie Anna Kurková START.
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Námitky Karel Jarušek, Fit Academy
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Jak učit tvorbu www stránek Filip Procházka. Úvodem HTML není programovací jazyk, neobsahuje žádné programovací ani datové struktury, jejichž pochopení.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
1 Proč potřebujeme systém managementu ? Cesta k dosažení harmonického a úspěšného života. Modul 1 Ing. Miroslav Weber.
Personální strategie mezinárodní firmy
Rozhovor s paní učitelkou Pavlou Jemelíkovou. 1.Na naší školu jste nastoupila teprve nedávno. Představte se nám, prosím. Bydlím v Krupce, učím 7. rokem,
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
AnotaceMetodický pokyn Prezentace obsahuje celkem 9 snímků. Po spuštění jsou na 2. snímku pokyny pro postup práce s prezentací. Do 3. snímku je vložen.
..kam jdu a odkud přicházím.. Sestavil: Willi Nowak.
Třída KUŘÁTKA PROJEKT MALÝ ZAHRADNÍK Dílčí projekt: KULIHRÁŠEK
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
HESLA TÝDNE „2“
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Malí andělé.
Hrozby a příležitosti pro vzdělávání v pražském prstenci
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Proč potřebujeme systém managementu ?
Paměť a soustředění.
Název projektu Cesta k vědě poznáním všemi smysly II
Malí andělé.
Každý den jsme trochu starší…
František Saleský Modlitba ve stáří z roku 1567.
Proč mají spermie ocásek?
Malí andělé.
Spotřebitelské vzdělávání dětí a mládeže Poznatky z praxe
Transkript prezentace:

Amatér × profesionál Kdo je lepší?

V čem je spor? V našich zemích se výraz amatér používá s opovržením, nejčastěji s lehkým přídechem, že dotyčný nic nemůže vědět, umět…, nemůže tomu rozumět. Že pravdu má profesionál. Na druhé straně je stejně časté tvrzení, že mnohý amatér je lepší než profesionál. Opravdu je amatér fušer a diletant? A souvisí to se vzděláním?

Odpoví grafické rozvržení vztahů „0“ znalostí (Neumí, nezná, neodborník) Odbornost (znalost oboru)

Grafické rozvržení „0“ znalostí (Neumí, nezná, neodborník) Odbornost (znalost oboru) Neživí se tím; dělá to pro radost, platí si to ze svého. Živí se tím; dělá to pro jiného za mzdu.

Graf „Odbornost – mzda“ „0“ znalostí (Neumí, nezná, neodborník) Odbornost (znalost oboru) Neživí se tím; dělá to pro radost, platí si to ze svého. Živí se tím; dělá to pro jiného za mzdu. AmatérProfesionál

Zhodnocení Oba jsou odborníci v daném oboru, stupněm odbornosti se mohou lišit. Zaměstnavatel po něm chce co nejlepší výkon. Snaží se udržet v práci, ale nechce se zničit. Rutinér oboru podávající standardní výkon. Nemusí být schopen řešit atypické úlohy, ty se také běžně neškolí. Nemusí být motivován k novinkám. Pro zaměstnavatele neodzkoušené novinky představují značné riziko. Profesionál, který ve svém oboru přichází s novinkou je většinou kolegy zdiskreditován. Proč? ProfesionálAmatér Amatéra to zajímá. Všechny aktivity si musí hradit. Odbornost si zvyšuje pro radost. Učí se novinky, svým tempem. Stále výše zvedá laťku. Je otevřen všem novinkám, není nucen brzdit vývoj. V historii poznání, vědy i techniky, byli většinou hybnou silou pokroku právě nadšení badatelé – amatéři. Amatéři – hybná síla pokroku!

DILETANT Neučí se! Graf „Odbornost – mzda“ „0“ znalostí Neumí, nezná, neodborník Odbornost (znalost oboru) Neživí se tím; dělá to pro radost, platí si to ze svého. Živí se tím; dělá to pro jiného za mzdu. AmatérProfesionál Lze tolerovatNebezpečný všem ODBORNÍK

Multiodbornost Amatér dělající doma to samé co v práci si koleduje o psychickou poruchu. Amatér bavící se jiným oborem, než se živí coby profesionál, má dvojí odbornost. Je víceoborový. Je schopen posoudit problém i z jiných úhlů, přinést netradiční řešení. Znalost jednoho oboru nedává automatickou znalost jiného oboru. Odborník jednoho oboru je pro jiný obor, pokud se o něj hlouběji nezajímá, DILETANT. Pokrok vždy sleduje mezioborovou linii. Vyžaduje dvoj- a více-odbornost.

Další termíny FušerFušerkdo nekvalitně, neodborně provádí nějakou činnost. Individualita osoby projevená v díle, nesouvisí s odborností. AmatérAmatérkoná pro radost, ten to nemůže být. ProfesionáloviProfesionálovi to zase nedovoluje čest. LaikLaik(z řeckého laos - lid) je obecně osoba ve vztahu k určitému tématu nezasvěcená, v něm odborně nevzdělaná. „Vzdělání v oboru“ - je nabyté (lze kombinovat): •Absolvováním příslušné, v oboru akreditované školy, kdy daná škola je v daném oboru institučně uznána za schopnou vycvičit standardní rutinéry („součástky stroje“). •Dlouhodobou praktickou přípravou pod vedením zkušeného Mistra – učitele … není vázáno na instituce. Individuální příprava a výcvik talentů, budoucích Mistrů. •Zcela samostatnou praxí a individuální průpravou. Reinkarnovaní mistři a mimořádné talenty, géniové. Vytváří nové obory, které se teprve jednou budou učit. Za svého života většinou neuznávaní a pronásledovaní. Jejich úkolem je posunout hranice lidského vědění.

Rozšíření schématu o vzdělání Diletant AmatérProfesionál Odborník Neodborník Živí se tímNeživí se tím Osa délky praxe Osa vzdělání Diletantovi je to jedno. „On se přece nic učit nemusí!“ Ani Bůh nás před takovým neochrání. Jen my sami. Diletant AmatérProfesionál Odborník Neodborník Živí se tímNeživí se tím Osa délky praxe Osa vzdělání Ani profesionál ve svém oktantu činnosti nemusí mít původní vzdělání ve svém oboru. Avšak čest mu velí, alespoň si je doplnit některou jinou formou a osobním úsilím (obdobně jak amatér). Aby se udržel, stane se teroristou.

Jak se z tovaryše stane mistr? •Vrozený talent je vhodný, ale bez trvalé práce se vytratí. Vytrvalé úsilí nakonec vždy přinese ovoce i s nižším nadáním. •Na počátku je nutno co nejvíce hlubokého vzdělání, široký záběr. •Stálá praxe a stálé další individuální učení. Zvídavost. Teorie bez praxe je utopie, praxe bez teorie je chaos. Pamatuj: „Nikdy nevíš vše.“ „Vše je jinak, než se zdá.“ „Nic není věčné, vše pomine“. •Měj více učitelů. Slabý žák, jenž se spokojí jen s jedním učitelem. •Když je žák připraven, učitel přijde. Nese poklad tvého vědění. Buď neustále pozorný, abys jej nepromeškal. •Pozoruj mistra a klaď si otázky, hledej odpovědi. Vše posuzuj ze všech úhlů poznání. Různé znalosti porovnávej. Hledej souvztažnosti i tam, kde nikdo nehledá. Neptej se – odpovídej. •Mysli dopředu, v širších souvislostech. Kontroluj vše co stvoříš. Nenarušuj harmonii. Nepáchej dobro – ve zlo se změní!

A na závěr Starý děda na procházce lesem pozoruje partu dřevorubců, jak štípají dříví. Po chvíli povídá: „Chlapi, nabruste si ty sekery, takhle se moc nadřete.“ „Dědku neruš! Nemáme čas brousit sekery. My - musíme štípat dříví…“ Sedí mladík na lavičce. Přisedne si starý děda, zapřede hovor. Po chvíli mladík vstává, něco prohodí, nakvašeně odchází. A stařík se ptá: „Promiňte mladý muži. Poněkud nedoslýchám. Kamže si mám strčit své bohaté životní zkušenosti… ?“ Zkušenosti jsou nepřenositelné Vytvořil ŠM 2014