Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Operace s vektory.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Mechanika Dělení mechaniky Kinematika a dynamika
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_32.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_25.
Měření fyzikálních veličin – Měření hmotnosti
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_19_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Měření fyzikálních veličin – Hustota
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_02_ZT_TK_1 Ročník: I. Základy techniky Vzdělávací oblast: Odborné.
Měření fyzikálních veličin – Měření času
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _620 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09_ZT_E Ročník: II Základy techniky Vzdělávací oblast: Odborné.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_15_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Digitální učební materiál
Síla. Měření síly. Gravitační síla.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A JEJICH JEDNOTKY.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_31.
Výukový materiál:VY_32_INOVACE_Veličiny Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
VEKTORY.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
M ECHANICKÝ POHYB Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 2. Fyzikální veličiny a jejich jednotky, vektory Název sady: Fyzika.
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Technická mechanika – Skládání sil
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: 1. 4. 2013 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_FY_FV Ročník: I. a II. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Fyzikální veličiny Téma: Fyzikální veličiny, skalár, vektor Metodický list/anotace: Sada DUM pro opakování fyzikálních veličin, jejich názvů, značek, jednotek a definičních vzorců. Fyzikální veličina jako základ pro studium fyziky, technických oborů a spřízněných přírodních věd i pro praktické využití v každodenním životě. Cílem je upevnit základní pojmosloví, formy zápisu (zobrazení) skalárních a vektorových veličin, přispět k zautomatizování jejich používání. První DUM se zaměřuje na pojmy: fyzikální veličina, hodnota FV, označení hodnoty FV, způsoby jejich zápisu v tab. a grafech, určení pojmů skalár a vektor, jako doplněk DUM je základní pojmosloví v AJ. Prezentaci lze použít pro výklad, opakování, předlohu pro psaní poznámek i samostudium studentů. Při tvorbě DUM byla využita metoda CLIL (Content and language integrated learning / integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka) v základní formě – rozšiřovaní slovní zásoby pro anglický jazyk z oblasti fyziky, matematiky a chemie. Tato část může být chápána jako volitelná, forma závisí na časových možnostech a konkrétních podmínkách v jednotlivých třídách. Nechcete-li odvádět pozornost od výkladu fyziky tabulky s názvem CLIL neodkrývejte, použijte samostatně nebo pro samostatnou práci žáků. Výslovnost není součástí textu.

pro střední odbornou školu Fyzikální veličiny pro střední odbornou školu ► Fyzikální veličiny ► Hodnota fyzikální veličiny ► Označení hodnoty fyzikální veličiny ► Zápis fyzikálních veličin v tabulkách a grafech ► Opakování „anatomie“ fyzikální veličiny ► Typy fyzikálních veličin ► Skalár a vektor ► Scalars and vectors Obr. 1

CLIL Fyzikální veličiny popisují: které můžeme změřit, případně fyzikální vlastnosti, stavy těles, látek, silových polí, jejich změny a děje mezi nimi, objektivní dráha, hmotnost, hustota, … Obr. 2 které můžeme změřit, případně vypočítat. CLIL fyzikální veličina – physical quantity fyzikální velikost – physical magnitude fyzikální vlastnost – physical property jev – phenomenon látka – substance tělo (tělesa) – body hodnota – value rychlost – speed délka – length metr – meter kilometr – kilometer čas – time sekunda – second hodina – hour   875 517 Obr. 4 Obr. 3 Fyzikální veličina je měřitelná nebo vypočitatelná: vlastnost, stav, děj nebo změna, látek, těles a silových polí. Charakterizujte fyzikální veličinu, nebo-li co je fyzikální veličina? klikni pro odpověď

Hodnota fyzikální veličiny Hodnotu fyzikální veličiny vyjadřujeme rovnicí, která obsahuje: značku FV, znaménko = číselný údaj a příslušnou jednotkou CLIL fyzikální výpočet – physic calculation fyzikální jednotka – physical unit číselná hodnota – numerical value základní jednotky – base units závorky – brackets { } složená závorka – curly brackets [ ] hranaté závorky – square brackets ( ) kulaté závorky – round brackets rovnice – equation rovná se – equals = … equal sign krát – times x … multiplication sign / … division sign : … ratio (division) děleno – divided by zlomek – fraction závaží – weights 1. zápis obecné rovnice fyzikální veličiny X       = značka FV jednotka FV 2. zápis údajů pro hmotnost       = vyjadřuje vlastnost společnou různým fyzikálním objektům / kvalitativní stránka FV číselný údaj = číselná hodnota fyzikální veličiny vyjadřuje velikost v závislosti na jednotce / kvantitativní stránka FV 3. běžně používaný zápis Obr. 3   1 kg = 𝑚 = 1∙1000∙𝑔

Označení hodnoty fyzikální veličiny Z výchozí rovnice, pro hodnotu fyzikální veličiny X, odvodíme označení velikosti číselné hodnoty fyzikální veličiny {X}.       obecný výraz   po dosazení Číselná hodnota fyzikální veličiny je určena její značkou a jednotkou. Volbou jednotky ovlivňujeme číselnou hodnotu (velikost) fyzikální veličiny (1 = 1, ale 1 g ≠ 1 kg). Vysvětlete následující pojmy: fyzikální veličina, značka fyzikální veličiny, jednotka, značka jednotky, hodnota fyzikální veličiny, číselná hodnota (velikost) fyzikální veličiny, označení číselné hodnoty fyzikální veličiny

Zápis FV v tabulkách a grafech s / [m] konstrukce a označení os grafu 2 t [s] 1 2 s [m]   nebo 1 t / [s] 1 2 s / [m] 1 cm ≜1m nebo t / [s] 1 2 1 cm ≜1s 1 2 vyšší řádky 1 2 Vynecháním hranaté závorky může dojít ke snížení srozumitelnosti zápisu. Způsob zápisu označení FV volíme také podle místa, které máme k dispozici.

Opakování „anatomie“ FV hmotnost m = 1 kg jednotka měřené FV, uzavíráme do hranatých závorek značka fyzikální veličiny „skutečná velikost“ číselného údaje závisí na použité jednotce 𝑚= 1 𝑘𝑔 { } [ ] číselný údaj pro FV, uzavíráme do složených závorek číselný údaj a jednotka FV tvoří hodnotu FV, zapisujeme společně se značkou FV Pro zobrazení odpovědi klikněte do textových polí. Hodnotu fyzikální veličiny vždy vyjadřujeme: klikněte pro dokončení věty její číselnou hodnotou {X} a jednotkou [X]. Rovnice pro zápis fyzikální veličiny není totožná s rovnicí pro výpočet této veličiny.

Typy fyzikálních veličin Některé fyzikální veličiny určíme pouze jejich číselnou hodnotou (číslem a jednotkou), jiné potřebují, ke svému úplnému popisu, doplnit ještě směr. Fyzikální veličiny podle toho dělíme na: 𝑔=9,81 𝑚 𝑠 2 skalární veličiny / skaláry vektorové veličiny / vektory hmotnost m = {X} [kg] rychlost v = {X} [m/s] délka s = {X} [m] síla F = {X} [N] doba t = {X} [s] zrychlení g = {X} [m/s-2] Zápis vektorových veličin, od skalárních, odlišujeme šipkou nad značkou. Popřípadě se vektorová veličina v textu tiskne tučně v [m/s], F [N], g [m/s-2]

} Skalár a vektor } Opakování Skalár, např. hmotnost, je určen: m = 1 najděte společné a rozdílné vlastnosti Skalár, např. hmotnost, je určen: m = 1 kg číselným údajem } velikostí a měřící jednotkou Vektor, např. síla, je určen: 𝐹 = 10 𝑁 } číselným údajem, velikostí měřící jednotkou a směrem a směrem (orientovanou úsečkou) Vektorovou fyzikální veličinu, její číselný údaj, převádíme na délku orientované úsečky za použití měřítka.       Sem zadejte rovnici.rovnici.  5𝑐𝑚

CLIL Scalars and vectors 𝑣 = 𝑠 𝑡 Skaláry vyjadřují množství a jsou plně popsány pouze velikostí (nebo číselnou hodnotou). Vectors are quantities that are fully described by both a magnitude and a direction. Scalars are quantities that are fully described by a magnitude (or numerical value) alone. Vektory jsou veličiny, které jsou popsány velikostí a směrem. Obr. 5 skalární veličina – scalar quantity skalár (číslo) – scalar (number) vektorová veličina – vector quantity vektor – vector 𝑣 = 𝑠 𝑡 směr – direction orientace vektoru –  orientation vector orientovaná úsečka – directed line segments šipka – arrow délka šipky – the length of the arrow délka – length (magnitude) veličiny – magnitudes Obr. 3

Citace Obr. 1 GERALT. Duha, Svět Umění, Prostor - Veřejně přístupný obrázek 89841 [online]. [cit. 1.4.2013]. Dostupný na WWW: http://pixabay.com/cs/duha-sv%C4%9Bt-um%C4%9Bn%C3%AD-prostor-89841/ Obr. 2 PUBLICDOMAINPICTURES. Centimetr, Zařízení, Palec, Palců - Veřejně přístupný obrázek 2261 [online]. [cit. 1.4.2013]. Dostupný na WWW: http://pixabay.com/cs/centimetr-za%C5%99%C3%ADzen%C3%AD-palec-palc%C5%AF-2261/ Obr. 3 GERALT. http://pixabay.com/cs/evropa-vlajka-hv%C4%9Bzda-tla%C4%8D%C3%ADtko-67396/ [online]. [cit. 1.4.2013]. Dostupný na WWW: http://pixabay.com/cs/evropa-vlajka-hv%C4%9Bzda-tla%C4%8D%C3%ADtko-67396/ Obr. 4 PUBLICDOMAINPICTURES. Prohlížet, Podnikání, Tlačítko, Tlačítka - Veřejně přístupný obrázek 2263 [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://pixabay.com/cs/prohl%C3%AD%C5%BEet-podnik%C3%A1n%C3%AD-tla%C4%8D%C3%ADtko-2263/ Obr. 5 NEMO. Znamení, Školy, Černá, Stop, Ikona - Veřejně přístupný obrázek 36952 [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://pixabay.com/cs/znamen%C3%AD-%C5%A1koly-%C4%8Dern%C3%A1-stop-ikona-36952/ Snímek 8 Zdroj obrázků: MS Office, Verze: 14.0.6129.5000(32bitová verze)

Literatura SVOBODA, Emanuel. Přehled středoškolské fyziky. 2. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 497 s. ISBN 80-7196-006-3.