Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Abiotické podmínky prostředí
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_08
Základní ekologické pojmy
Životní podmínky organizmů
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ABIOTICKÉ FAKTORY 3. LEKCE.
EKOLOGIE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Registrační číslo projektu:
Rozmanitost podmínek života na zemi
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Planeta Země – Pedosféra
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI611 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Registrační číslo projektu:
Světlo, sluneční záření
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Složky krajiny a životní prostředí
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Abiotické faktory prostředí
Registrační číslo projektu:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
VY_32_INOVACE_01_Sluneční záření Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
LES ŘASY.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
HYDROLOGIE A OCHRANA VODY
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - SVĚTLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název prezentace (DUMu): Voda
Název prezentace (DUMu): Půda
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Součásti neživé přírody
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Abiotický faktor teplo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Abiotický faktor světlo
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Rostliny - význam a jejich dělení.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Abiotický faktor půda.
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 – Přírodovědné předměty Sada: 1 – Ekologie Číslo materiálu v sadě: 10 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Abiotické faktory Jméno autora: Mgr Název: Abiotické faktory Jméno autora: Mgr. Vladimíra Rohovská Předmět: Přírodovědné předměty - Ekologie Jazyk: český Klíčová slova: světlo, teplo, vzduch, voda, půda Cílová skupina: studenti 1. ročníku SOŠ Stupeň a typ vzdělání: 1. ročník SOŠ Očekávaný výstup: Studenti umí vyjmenovat jednotlivé abiotické faktory životního prostředí, znají jejich význam pro organismy a alespoň některé adaptace rostlin i živočichů k tomuto faktoru.

Anotace V tomto výukovém materiálu se studenti seznámí s pojmem abiotické podmínky života i s faktory, které mezi ně patří tj. světlo, teplo, vzduch, voda, půda. Metodika Materiál se skládá z prezentace a pracovního listu. Prezentace je zaměřená na stručnou charakteristiku jednotlivých abiotických faktorů, adaptace rostlin i živočichů na daný faktor, popř. jsou uvedeny příklady. V materiálu jsou v zájmu lepšího zapamatování studenty použity české ekvivalenty odborných výrazů, např. světlobytné rostliny místo heliofyty. Pracovní list navazuje na prezentaci a studenti jej mohou vypracovat sami popř. s využitím internetu pro vyhledání příkladů rostlin a živočichů.

ABIOTICKÉ FAKTORY Organismy působí na prostředí, v němž žijí, a prostředí působí zase na ně. Faktory, kterými působí prostředí na organismy, lze rozdělit na abiotické (vlivy neživé přírody, tj. vlivy fyzikální a chemické) a biotické (přímé nebo nepřímé působení ostatních organismů) Mezi abiotické faktory patří světlo, teplo, vzduch, voda a půda.

SLUNCE Zdrojem tepla a světla na naší planetě je hvězda naší sluneční soustavy - Slunce. Vznik slunce se předpokládá před 4,6 miliardami let a září díky termonukle-árním reakcím v jádře. Jeho povrch se neustále mění, vznikají a zanikají sluneční skvrny (oblast s intenzivní magnetickou aktivitou), protuberance (výtrysky sluneční hmoty), erupce (náhlá zjasnění slunečního povrchu doprovázená výrazným uvolněním hmoty a energie aj.

SVĚTLO viditelné světlo má vlnovou délku 380-750 nm. u světla je důležitá kvalita (spektrum, barva), intenzita a délka osvitu. světlo je především zdrojem energie pro nejdůležitější životní proces na planetě = FOTOSYNTÉZU = proces, při kterém rostliny z oxidu uhličitého a vody s pomocí dalších látek vytvářejí stavební a zásobní látky svých těl, které pak slouží jako potrava pro další organismy.

ROSTLINY A SVĚTLO Rostliny zachycují světlo svými barvivy, zejména chlorofylem. Podle vztahu ke světlu můžeme rozlišit rostliny: stínobytné (nesnášejí nadbytek světla, např. kapradiny, mechy) světlobytné (vyžadují maximální ozáření, např. břízy, duby, jedle, plevele a pouštní rostliny, rostliny při vodní hladině) dlouhodenní (pro kvetení vyžadují den delší než 12 hodin, např. řepa, oves, pšenice, jetel) krátkodenní (pro kvetení vyžadují den kratší než 12 hodin, např. rýže, chryzantéma)

ŽIVOČICHOVÉ A SVĚTLO Živočichové vnímají světlo pomocí zraku. U živočichů žijících celý život ve tmě dojde často k redukci až vymizení zrakových orgánů. Světlo ovlivňuje i biorytmy (pravidelně se opakující životní projevy) živočichů, např. rozmnožování, stěhování, výměnu srsti. Existují také živočichové s denní nebo noční aktivitou (sovy, netopýři, ježek, křeček…)

TEPLO Zdrojem tepla je infračervené záření slunce (vlnová délka 750-1000 nm) Každý organismus má rozmezí teplot, kdy se mu daří nejlépe, tzv. teplotní optimum. Některé ho mají široké a vyskytují se díky tomu v různých zeměpisných šířkách, některé ho mají úzké a pak mohou být teplomilné nebo chladnomilné TEPLO A ROSTLINY: rostliny mají různé způsoby obrany proti nepříznivým teplotám a nedostatku vody, např.: lesklé, chlupaté nebo voskovité listy, redukci listů, snížení obsahu vody v semenech, výtrusech, některé rostliny mají v listech nemrznoucí látky a přežijí mírné mrazy (pór) TEPLO A ŽIVOČICHOVÉ: přečkání nepříznivého období (zimní spánek, letní spánek), v chladnějších oblastech mají příbuzní živočichové menší tělní výrůstky např. uši, ocas (menší ztráty tepla), také jsou často větší a hmotnější (výkonnější metabolismus než povrch těla a ztráty tepla), svalový třes, migrace do oblasti s příznivějšími podmínkami, pocení, koupání

VZDUCH důležité vlastnosti: tlak – klesá se stoupající nadmořskou výškou stejně jako parciální tlak jednotlivých plynů hustota – nízká – nízká nosnost obsah kyslíku – 21% - největší producenti tropické deštné lesy a mořské řasy proudění – význam pro rostliny (přenos, pylu, semen) i živočichy (přenos pachů, zvuků), negativním důsledkem může být vysoušení, vývraty nebo vlajkové formy stromů

VODA nepostradatelná pro všechny organismy, základ vnitřního prostředí, pro některé i prostředí životní (rostliny mohou být suchomilné, vlhkomilné, bahenní, vodní, stejně tak živočichové jsou suchozemští, vodní a ti kteří potřebují vodní prostředí, ale mohou žít i na souši) důležité vlastnosti vody: tlak – zvyšuje se s hloubkou, adaptace hlubokomořských živočichů hustota – hustota vyšší než vzduch - vyšší nosnost × menší pohyblivost živočichů (hydrodynamický tvar) propustnost světla - důležitá pro fotosyntézu rostlin a pro živočichy orientující se zrakem, adaptace hlubinných živočichů obsah kyslíku - je vyšší v chladné vodě adaptace organismů na nedostatek vody rostliny – dlouhé kořeny, chlupy, zásobní orgány, redukce listů živočichové – redukce potních žláz, suché a koncentrované výkaly

PŮDA Vzniká zvětráváním litosféry. Má složku pevnou (zrnka půdy), plynnou a kapalnou (vzduch a roztoky v půdě). Zdroj živin pro rostliny a životní prostředí pro půdní organismy (edafon) Důležité vlastnosti: velikost pórů (velké póry - pojme více vzduchu, ale neudrží vodu, např. písčité půdy, malé póry - málo vzduchu, drží vodu, např. jílovité půdy) sorpce = schopnost vázat na sebe ionty a vodu pH = na kyselé nebo zásadité půdy jsou vázány odlišné druhy rostlin (společenstva zásaditých půd bývají většinou druhově bohatší) slanost (salinita) půdy - vysoký obsah solí znemožňuje příjem vody a živin, některé druhy rostlin se tomu dokázaly přizpůsobit

Použité zdroje: ŠLÉGR, Jiří; KISLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana. Ekologie a ochrana životního prostředí: pro gymnázia. 1. vydání. Praha: Nakladatelství Fortuna, 2002, 160 s. ISBN 80-7168-828-2. ČERVINKA, Pavel a kol. Ekologie a životní prostředí: Učebnice pro střední odborné školy a učiliště. 1. vydání. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o., 2005, 120 s. ISBN 80-86034-63-1. BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí: Učebnice pro střední školy. 1. vydání. Praha: Nakladatelství INFORMATORIUM, spol. s r. o., 1997, 144 s. ISBN 80-86073-03-3. České kliparty společnosti Zoner software, a.s. dostupné pod licencí freeware [online]. [Cit. 30. 10. 2012] Dostupné z: <http://www.callisto.cz/__download/ceske-kliparty-free.zip> NASA GODDARD LABORATORY FOR ATMOSPHERES. File:Sun in X-Ray.png [online]. [cit. 30.10.2012]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Sun_in_X-Ray.png> VICTOR BLACUS. File:Electromagnetic-Spectrum.svg [online]. [cit. 30.10.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/Electromagnetic-Spectrum.svg>