Alternativní paliva pro dopravu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Advertisements

Druhý – učebního oboru „Karosář“
Topení biomasou Vypracoval: Pavel Bárta
Nasycené uhlovodíky Martina Kubáčková.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Technická 5, Praha 6 Školitel: Ing. Pavel Machač,
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Vliv dopravy na životní prostředí
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Technické plyny Složky vzduchu kyslík, dusík, vzácné plyny
zdroj: zpracovala: Ema Conevová, VI.B
možnosti a význam použití
ZEMNÍ PLYN Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Obnovitelné zdroje energie (OZE)
Teplo a chemické reakce
Automobily a výfukové plyny
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Alkany.
Průmyslové plyny.
Zdroje uhlovodíků Ropa
ZEMNÍ PLYN Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Vyhodnocení scénářů: Dopady na poptávku po palivech.
Adsorpční sušení zemního plynu za zvýšeného tlaku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_108_Zemní plyn AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
Zdroje organických sloučenin
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Vodík palivo budoucnosti
Alkany.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Fosilní paliva – Zemní plyn
Hydráty methanu příslib nebo hrozba?. Hydráty methanu 1. Úvod 2. Vlastnosti 3. Výskyt a původ 4. Energetické využití methanu 5. Skleníkový efekt a hydráty.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Spalovací Motory Benzínové
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Ochrana ovzduší IV (pp+ad-blue)
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
EKOLOGICKÁ LIKVIDACE PLEVELE.
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Vývoj CNG v České republice
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Transkript prezentace:

Alternativní paliva pro dopravu Aneb paliva budoucnosti Autor: Jan Habětínek Gymnázium Cheb Nerudova 7 350 02 Cheb Garant: Ing. Jan Hadrava

ÚVOD vysoká spotřeba ropy vede ke ztenčování celosvětových zásob → vychází ze širokého uplatnění ropných produktů Doprava 95% dopravních prostředků využívá k pohonu ropné produkty (benzín, nafta,…) Léky Kyselina acetylsalicylová, která je produktem petrochemikálií, je součástí většiny léků proti bolesti (Aspirin,…) Plasty Veškerá výroba je závislá na ropných produktech Potraviny Díky průmyslovým hnojivům se na téměř 95% celosvětové produkce potravin podílí ropné produkty (za každou kalorií běžné potraviny se dnes ukrývá až 10 kalorií ropy) hledání alternativních paliv dopravě → snížení enviromentalních dopadů na ropné produkty, důraz kladen i na potlačení rizik v ochraně ovzduší

Alternativní paliva Vodík LNG CNG LPG

Vodík Perspektivní palivo nejen v dopravě V přírodě se nevyskytuje, je třeba vyrobit Ideální je výroba vodíku z obnovitelných zdrojů energie (slunce, vítr, voda) Již Jules Verne ve svém románu Tajuplný ostrov předpověděl využití vodíku jako paliva Je nejčistším druhem paliva, hlavním produktem jeho užívání je voda

Vodík jako palivo Dvě varianty Jako palivo ve spalovacích zážehových motorech Jako surovina pro elektrochemickou oxidaci v palivových článcích Výhody Nevýhody Produktem spalování je voda => tato reakce vodík „recykluje“ Energeticky náročná výroba, skladování a doprava Vodíkové články mají vyšší účinnost než běžné motory s vnitřním spalováním Energetická efektivita vodíku je okolo 60% (u fosilních paliv je zhruba 80%)

Výroba vodíku Parní reformování/autotermní štěpení zemního plynu - nejrozšířenější, nejlevnější, při výrobním procesu vznikají nežádoucí složky (CO, CO2, NO, NH3), separace vodíku Parciální oxidace těžkých ropných frakcí - poměrně rozšířená, vyšší investice, produkce CO, CO2, CH4 a sirné sloučeniny Zplyňování uhlí – analogie parciální oxidace, čištění vodíku od CO a CO2 včetně sirných látek Elektrolýza vody - vysoká energetická náročnost, přímá výroba vodíku a kyslíku jako vedlejšího produktu, nulové emise. Zplynění biomasy - využívá se mikroorganismů k rozkladu biomasy, velice perspektivní (nevzniká oxid uhličitý ani jiné nežádoucí látky), problémová je reakce vodíku s kyslíkem (dochází k inhibici vodíku).

Porovnání jednotlivých výrobních procesů Surovina pro výrobu vodíku Emise CO2 % (vůči benzínu) Uhlí 52 Zemní plyn -25 Biomasa -75 Elektrolýza vody -82 *Relativní porovnání emisí GHG pro spalovací motor používající jako pohonnou hmotu vodík vyrobený různým způsobem, vztaženo na emise GHG při použití benzinu (100 %) Z tabulky jasně vyplývá, jak moc záleží na zvolené metodě. Musíme však vzít v úvahu také energetickou náročnost a cenu. Elektrolýza vody za použití obnovitelných zdrojů energie vykazuje nejnižší emise

Vodíkové spalovací motory Vysoká rychlost hoření vodíku Má vysokou výhřevnost na kg paliva Už dnes BMW používá vodíkové spalovací motory a prosazuje „vodíkovou budoucnost“ V principu se neliší od běžných zážehových motorů Největší pozitivum představuje odpadní látka hoření: čistá voda Problematika skladování a tankování

Vodíkové články Palivo - plynný vodík + oxidační činidlo (vzdušný nebo čistý kyslík) Princip: Na vstupu je vodík a oxidační činidlo, chemické reakce jsou inverzní k elektrolytickým - spojují se atomy vodíku a kyslíku do molekul vody. Produktem je elektrická energie, která pohání elektromotor, jenž pohání samotné vozidlo. Jedná se katalytický proces → vysoká čistota vodíku, absence CO a sirných složek ve vodíku Celková efektivita tohoto systému může být vyšší než 80%

Typy vodíkových článků Jednotlivé články se liší provozní teplotou a maximálním výkonem. Základní princip jejich provozu se zásadně neodlišuje. Rozdíly jsou v použitém prostředí k přenosu náboje MCFC PAFC PEMFC SOFC Vodivé prostředí Tavenina uhličitanů Kyselina fosforečná Alkalický roztok Tuhý oxid Účinnost ≤ 50 % 40 % 35 – 45 % Maximální výkon 1 MW 200 kW 250 kW 2 MW Provozní teplota 650 °C 220 °C 80 °C 1000 °C

Porovnání emisí skleníkových plynů

Výhody využití vodíku v dopravě Letecké - menší hluk, menší údržba, delší životnost motoru, vyšší hustota energie na kg paliva Automobilové - nižší energie potřebná k zapálení směsi vodíku se vzduchem, možnost spalování i velmi chudých směsí, vysoká rychlost hoření směsi, nulové emise permanentních plynů

Vodík- závěr Vodík je vhodným kandidátem určeným v dopravě jako alternativním zdrojem paliva. Fyzikálně-chemické vlastnosti vodíku předurčují jeho rozšiřující se užívání. Současná cena výroby vodíku a vysoké nároky na jeho uskladňování prozatím omezují jeho komerční zapojení v dopravě Pozitivní důsledky - řádové snížení produkce emisí a spotřeby ropy, jedná se obnovitelnou formu energie.

Zemní plyn Zásoby zemního plynu vydrží minimálně dalších 200 let Zemní plyn má mnohem užší využití než ropa Měřítkem kvality je methan - vysokou kvalitu plynu značí obsah methanu nad 90%, další příměsi zhoršují jeho výhřevnost Jako palivo v dopravě se používá ve dvou základních formách – LNG (zkapalněný zemní plyn) a CNG (stlačený zemní plyn)

CNG technologie - Graficky

CNG technologie Zemní plyn je uskladňován za vysokého tlaku Doplňování paliva probíhá přes vysokotlaký ventil Snadná přestavba běžného spalovacího motoru Kombinace CNG a benzínu

LNG technologie Zemní plyn se uchovává za snížené teploty a atmosférického tlaku Nádrž je dvojvrstvá, s izolační mezivrstvou Doplňování paliva probíhá přes klasický ventil Mimo skladování a doplňování paliva je technologie LNG obdobná technologii CNG 600x menší objem než u CNG

Porovnání LNG a CNG LNG CNG Větší dojezd vozidla Energetická náročnost přípravy je více jak dvakrát menší Menší objem a hmotnost nádrže pro uskladnění stejného množství plynu Menší nebezpečí úniku methanu (neodpařuje se vlivem tepla) Vysoce čisté palivo Menší počáteční investice Kratší doba plnění nádrže Bezpečnější tankování Rozvoz zatěžuje silniční dopravu a zvyšuje provozní náklady Využívá k dopravě klasické plynové potrubí

Zemní plyn - závěr LNG kvůli vysoké ceně jde především o alternativní možnost k mezikontinentální přepravě zemního plynu CNG někteří výrobci automobilů již dnes využívají jako doplňkové palivo Do budoucna se počítá s růstem poptávky po zemním plynu vzhledem k rostoucím cenám ropy Nejedná se o obnovitelný zdroj energie

LPG Zkapalněný ropný plyn Jde získat dvěma způsoby- ze zemního plynu (zhruba 60%) a z ropných rafinérií Od CNG a LNG se liší především složením. Je to směs propanu a butanu Bezbarvá, extrémně hořlavá, výbušná a zapáchající palivová směs

Využití LPG v dopravě Lze použít v obou možnostech spalovacích motorů Při použití katalyzátorů je LPG šetrnější k životnímu prostředí než nafta či benzín

Porovnání LPG, benzínu a nafty Nafta -75% CO -60% CO -40% NOx -90% NOx -87% Ozonu −70 % Ozonu -85% uhlovodíků −90 % prachových částic

LPG - závěr Poptávka po LPG stále roste V současnosti jde o nejrozšířenější alternativní palivo, díky příznivé ceně, snadné výrobě a nízkou investicí k přestavbě vozidla Nejedná se o obnovitelný zdroj energie

Zdroje www.national-geographic.cz www.hytep.cz PETROL magazín 4/2008 Permitting Stationary Fuel Cell Installations: US department of energy Technicko – ekonomická analýza vhodných alternativních paliv v dopravě- Prof. Ing. Gustav Šebor, CSc., Doc. Ing. Milan Pospíšil, CSc., Ing. Jan Žákovec (Vysoká škola chemicko – technologická v Praze) Využití LPG v České republice - Daniela Římanová a Ondřej Prokeš Motorové palivo zkapalněný zemní plyn - Josef Laurin (Technická univerzita v Liberci)

Prohlášení Prohlašuji, že práce je mým původním autorským dílem s využitím výše uvedených zdrojů Jan Habětínek, student 3. ročníku Gymnázia Cheb