Workshopy (kolegové pro kolegy) Věra Voršilková Gymnázium F. X. Šaldy Liberec září 2008
DVPP velké množství kolegů na seminářích a konferencích problém předávání poznatků ostatním 1. fáze – v rámci komise (neformálně) 2. fáze – všem zájemcům ve škole (organizovaně)
organizované předávání poznatků forma dílen (workshopů) délka trvání 1 – 2 hodiny témata dílen nabízejí sami vyučující, kteří pak dílnu vedou nabídka několika alternativních dílen, ze kterých si vyučující vyberou asi 2 – 3 termíny za pololetí, kdy dílny ve škole probíhají
výhody dílen Systematické předávání zkušeností 1) ze školení 2) z vlastní výuky 3) vyzkoušení některých aktivit z pozice žáka Zapojení všech pedagogů zlepšení vzájemné komunikace a spolupráce
Příprava workshopů Návrhy – minimálně 1 měsíc před termínem dílen Forma návrhu workshopu: název: téma: vedoucí: místnost: doba trvání: určeno vyučujícím předmětů : počet účastníků – max. technické požadavky na účastníky: obsah workshopu (stručná anotace):
Ukázka č.1 Téma: Základy práce s interaktivní tabulí Vede: Pavel Taibr Místnost: učebna zeměpisu Den: středa 30.8. Čas: skupina 1 – 9.30-10.30 hod skupina 2 – 11.00 – 12.00 hod Určeno: vyučujícím různých předmětů, hlavně zeměpisu, dějepisu, matematiky, fyziky, informatiky Počet účastníků: 8-10 Technické požadavky na účastníky: ovládání software v prostředí MS Windows Obsah workshopu: Seznámení s IT Smart Board Možnosti IT Návaznost na jiné softwarové produkty Ukázky práce v hodině Praktické odzkoušení
Ukázka č. 2 Název: Co si o nás myslí? Téma: Motivace a vedení hodin vede: Blanka Pokorná, Martina Ulvrová místnost včetně technických požadavků: C1 – počítač + dataprojektor termín: 20.12.2006 14 – 15 hod. určeno vyučujícím těchto předmětů: všem počet účastníků – max. 18 technické požadavky na účastníky: žádné Obsah workshopu: Návody a tipy pro práci s teenagery shromážděné na základě mezinárodního výzkumu, který se zabýval tím, co si vlastně žáci o učitelích a výuce myslí. Vedoucí semináře ukáží účastníkům desatero úspěšného učitele a návrhy k jeho realizaci a budou-li mít účastníci chuť a sílu, mohou přispět dalšími nápady. Vedoucí semináře slibují, že tyto návrhy zpracují a rozešlou všem účastníkům.
Ukázka č.3 Název : Trénování paměti a mozkový jogging Téma: Metody zlepšování paměti vedoucí: RNDr. Věra Voršilková termín: 20.12.2006 14 – 15 hod. místnost včetně technických požadavků: A1 určeno vyučujícím těchto předmětů: všem počet účastníků – max. 15 technické požadavky na účastníky: nejsou Obsah workshopu: Seminář ukáže některé způsoby a metody, kterými lze vylepšit zapamatování informací i jejich vybavování z paměti, jako je trénink koncentrace, strukturování pojmů, mnemotechnika, či metoda „Loci“. Předvede rovněž několik koordinačních cvičení.
Ukázka č.4 Název: Nikdy nikomu nevěřte aneb všechno je jinak?! Téma: MÉDIA?! (Průřezové téma: Mediální výchova) vedoucí: Mgr. Rudolf Folke termín : 7.6.2006 místnost: učebna chemie (blok C, C38) určeno vyučujícím všech předmětů, zejména ZSV, Dě, Čj, Cj počet účastníků – max. 12 technické požadavky na účastníky: žádné obsah workshopu: - co jsou média - modelace práce redakce při tvorbě zpravodajského pořadu - etika reklamy - zkusíte si sestavit zpravodajský pořad ze skutečných událostí - práce ve skupinách, posoudit vhodnost či nevhodnost konkrétní kontroverzní reklamy
Přihlašování 1 – 2 dny předem výběr jednoho z nejméně tří (většinou čtyř) workshopů zápis do přihlašovacího formuláře
Workshop č. 2 „Otevřené vyučování, hodnocení projektové práce“ Místo: P1 Datum: 26.3.2008 Určeno vyučujícím všech předmětů Počet účastníků – max. 16 Požadavky na účastníky: chuť zkusit nové metody práce Vedení: p. Eger, p. Podzimková (překlad) Obsah workshopu: Cílem je seznámení s pojmem otevřené vyučování, dát náměty, jak hodnotit projektovou práci u studentů. Workshop bude překládán do češtiny. 1……………………………………………… 2……………………………………………… 3………………………………………………. 4…………………………………………….. 5…………………………………………….. 6…………………………………………..…. 7……………………………………………… 8…………………………………………….. 9……………………………………………… 10……………………………………………. 11……………………………………………. 12…………………………………………….
Workshopy pro gymnázia v Libereckém kraji 14.3. 2007 Německý jazyk: počet přihlášených 9 - Školení k tvorbě ŠVP - Prezentace a rétorika - ICT v německém jazyce Šípová Dějepis: počet přihlášených 10 - tvorba ŠVP – interaktivní seminář zabývající se problematikou použití Bloomovy taxonomie cílů při tvorbě výstupů ŠVP - Realizace ŠVP –výběr vhodných strategií pro výuku dějepisu Ulvr Matematika: počet přihlášených 8 - ŠVP – ukázka hodiny s interaktivní tabulí - Interaktivní tabule v M Voršilková Fyzika: počet přihlášených 8 - Tvorba ŠVP Zkušenosti se sazbou ŠVP Voženílek Chemie: počet přihlášených 3 - ŠVP – zkušenosti s tvorbou a ověřováním Kuglerová ZSV( Společenské vědy): počet přihlášených 6 - ŠVP – společenské vědy Minster
Závěr Pozitivní hodnocení ze strany pedagogů Iniciativa pro další dílny a) co potřebují zařadit do dílen b) s čím chtějí seznámit ostatní
Nenechte se odradit počáteční nedůvěrou. Stojí to za námahu.