Provozní hmoty pro dopravní prostředky v praxi a ve výuce Doc. RNDr Provozní hmoty pro dopravní prostředky v praxi a ve výuce Doc. RNDr. Jaroslava Machalíková, CSc. Univerzita Pardubice Dopravní fakulta Jana Pernera Katedra provozní spolehlivosti, diagnostiky a mechaniky v dopravě Dislokované pracoviště Česká Třebová tel. 0465-533 006, 040-603 8998 e-mail machalikova@upce.cz
Provozní hmoty pro dopravní prostředky PALIVA + MAZIVA Provozní hmoty pro dopravní prostředky PALIVA + MAZIVA OSTATNÍ PH uhlovodíková brzdové kapaliny, neuhlovodíková mrazuvzdorné směsi, autokosmetika a čisticí prostředky, přípravky k údržbě motoru, přípravky k ošetřování chladičů a akumulátorů, opravárenské přípravky, voda Paliva: klasická vs. alternativní aj.
Paliva a maziva PALIVA - Uhlovodíková klasická: benzín, nafta alternativní: LPG - zkapalněné ropné plyny (Liquified Petroleum Gas) CNG - stlačený zemní plyn (Compressed Natural Gas) LNG - zkapalněný zemní plyn (Liquified Natural Gas)
- Neuhlovodíková. vodík. alkoholy (methanol, ethanol) - Neuhlovodíková vodík alkoholy (methanol, ethanol) ethery (MTBE, ETBE) estery (MEŘO, EEŘO) biopaliva: bioplyn, bionafta, bioethanol
Provozní hmoty pro dopravní prostředky PALIVA + MAZIVA Provozní hmoty pro dopravní prostředky PALIVA + MAZIVA OSTATNÍ PH uhlovodíková brzdové kapaliny neuhlovodíková mrazuvzdorné směsi autokosmetika a čisticí prostředky přípravky k údržbě motoru přípravky k ošetřování chladičů a akumulátorů opravárenské přípravky voda Paliva: klasická vs. alternativní aj.
MAZIVA • plynná • kapalná (oleje) • plastická • tuhá MAZIVA • plynná • kapalná (oleje) • plastická • tuhá jednotlivé přednášky podle programu
Dopravní fakulta Jana Pernera vznik:. 1. dubna 1993 aktuálně: Dopravní fakulta Jana Pernera vznik: 1. dubna 1993 aktuálně: • 900 posluchačů prezenčního studia, • téměř 500 posluchačů kombinovaného studia, • 120 posluchačů doktorandského studia DFJP - fakulta charakteru obchodně-ekonomického a technologicko-technického.
V magisterském studiu lze studovat v prezenční (5 let) a kombinované formě (6 let) ve studijním programu 3708T Dopravní inženýrství a spoje studijní obory: • Dopravní management, marketing a logistika • Technologie a řízení dopravy • Dopravní prostředky • Dopravní infrastruktura
Bakalářské studium Dopravní technologie a spoje + další obory Absolventi vysokých škol se mohou ucházet o přijetí na doktorské studium ve studijním programu 3710V Technika a technologie v dopravě a spojích ve dvou studijních oborech: • Technologie a management v dopravě a telekomunikacích • Dopravní prostředky a infrastruktura
dfjp.upce.cz
Provozní hmoty ve výuce všechny obory: předmět Životní prostředí (2 Provozní hmoty ve výuce všechny obory: předmět Životní prostředí (2. roč.) oborově: Základy dopravní techniky, Dopravní prostředky, Přeprava nebezpečného zboží, Ekologické aspekty liniových staveb, Provozní hmoty, Spalovací motory aj.
DALŠÍ AKTIVITY • Řešení diplomových DALŠÍ AKTIVITY • Řešení diplomových a doktorských dizertačních prací • Projekty podporované FRVŠ • Server ODPADY & DOPRAVA (doprava.odpady.cz)
Laboratorní vybavení: v Univerzitním ekologickém centru V současné době k dispozici : • FTIR spektrometr VECTOR 22 Bruker • Plynový chromatograf CHROM 5 • Přístroj pro izotachoforézu ZKO-1 • Elektrochemický analyzátor EP 100 • Viskozitní lázeň TV 2000 s přísl. • Refraktometr AR 3
• REO 1 Ferrograf • REO 22 Ferrometr • REO 31 Denzimetr a další zařízení Během 2 měsíců budou dodány přístroje dotované FRVŠ: • Přístroj pro stanovení teploty vzplanutí • Viskotester VT-7R • Viskozimetr Höppler • Automatický titrátor TITLAB
V rámci projektu MŠMT LI0003 “Multifunkční knihovnické a informační centrum pro dopravu” je do univerzitní knihovny postupně doplňována odborná literatura z oblasti PH (časopisy, normy, monografie - tuzemské i zahraniční).
Spolupráce: České dráhy Dopravní podniky Centrum dopravního výzkumu Brno Scientific Instruments Brno ReoTrade Ostrava Ilabo Kyjov B Original Havířov Jan Kučera - Wollman Choceň OilTEAM Ostrava aj.
Tribotechnická diagnostika: fyzikální a fyzikálně-chemické kontrolní metody pro posuzování stupně opotřebení provozních kapalin, zejména olejů, při důsledném uplatňování přináší značné úspory, získané analytické údaje poskytují kromě diagnostické informace i informaci prognostickou.
V mnoha případech výměnné lhůty neodpovídají optimálním vyměňovaný olej může být nadměrně opotřebený, nesplňuje požadavky, kladené na kvalitní mazivo, může být vyměňován olej, který ještě mohl plnit svou funkci (výměna je nevýhodná zvláště z ekonomického hlediska).
Význam TTD pro provoz - prodloužení dobrého technického stavu Význam TTD pro provoz - prodloužení dobrého technického stavu mechanismů, - zabezpečení vysoké provozní spolehlivosti, - úspory energie, surovin, pohonných hmot, maziv, konstrukčních materiálů i lidské práce, - úspory při prevenci havarijních stavů zařízení i při snižování spotřeby maziv příspěvek ke snižování zátěže životního prostředí.
Experimentální práce FTIR spektrometrie v analýze olejů Experimentální práce FTIR spektrometrie v analýze olejů pro hnací vozidla ČD + klasické metody TTD sledování procesu opotřebení olejů pro vznětové motory autobusů, vytvoření databáze - vlastností olejů dostupných v ČR - vlastních FTIR-spekter.
FTIR-spektrometrie = technika vhodná především pro identifikaci a strukturní charakterizaci zejména organických sloučenin. Je založena na měření absorpce infračerveného záření o různé vlnové délce analyzovaným materiálem.
Metoda zeslabené úplné reflektance (ATR - Attenuated Total Reflectance), - princip násobného úplného odrazu záření na fázovém rozhraní vzorku a měřicího krystalu z materiálu o vysokém indexu lomu (ZnSe, diamant aj.).
Zkoušky motorových olejů z KV. Hnací vozidla řady 810 Zkoušky motorových olejů z KV Hnací vozidla řady 810 + 714, 730, 742 Stanoveny základní charakteristiky (Tvz, kinematická viskozita, obsah vody, NRL v směsi HEO směsi odstředěním), Vzorky analyzovány s využitím FTIR-spektrometru Vector 22, Bruker: spektrální rozsah 600 - 4000 cm-1, rozlišení 4 cm-1, počet scanů 32.
FTIR spektrometr Vector 22 (Bruker)
FTIR spektrum oleje M7 ADS III
Typické pásy v FTIR-spektru motorového oleje
Rozdílové FTIR-spektrum
FTIR-spektrum oleje M7 ADS III z hnacího vozidla řady 810 (1 - nepoužitý olej, 2 až 6 - odběry po přibližně 4.000 km)
Testy: vozidla řady 810 (DKV Letohrad): 810 512-4: vozidlo zkoušené Testy: vozidla řady 810 (DKV Letohrad): 810 512-4: vozidlo zkoušené (M 7 ADS III + Bishop‘s Original) 810 339-2: vozidlo referenční (M 7 ADS III bez přísady) další vozidla: ř. 714, 730, 742, 810 (DKV Č. Třebová)
FTIR spektra: BO - přísada Bishops’Original, M7 ADS III - čistý nepoužitý olej, 512 - zkoušené vozidlo, 339 - referenční vozidlo
Zkoušky motorových olejů z AD analyzovány vzorky motorových Zkoušky motorových olejů z AD analyzovány vzorky motorových olejů (autobusy ČSAD České Budějovice a.s., DZ Písek) Výměny prováděny v pevných kilometrických intervalech Sledováno 16 vozidel průměrné stáří 8,9 roku (Karosa, Vysoké Mýto), provozována ve všech druzích dopravy (městská, linková meziměstská, zájezdová).
Vybudování databáze Pro každý olej se uvádí: obchodní název výrobku, jméno výrobce + logo, aktivní odkaz na webovou prezentaci, viskozitní třída SAE, výkonnostní specifikace (ACEA, API aj.), název a umístění datového souboru FTIR spektra oleje na CD_RW disku, parametry oleje + další údaje. Spektra jsou ukládána ve formátu OPUS.
Okno formuláře databáze
Tiskový výstup databáze
Děkuji Vám za pozornost. Kontakt: tel.: 0465-533 006, 040-603 8998 e-mail: machalikova@upce.cz