Počítačová grafika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Počítačová grafika.
Úvod do tématu.  Odvětví informatiky -> používáme PC k tvorbě uměleckých grafických materiálů  Vytváříme ji buď zcela digitálně, nebo s využitím nasnímaných.
Rastrová a vektorová grafika
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
Vývoj počítačové grafiky
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Vývoj počítačové grafiky
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace
Rastrová grafika Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Bitmapová (rastrová) grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Počítačová grafika.
Bitmapová a Vektorová grafika
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA VY_32_INOVACE_F3-03 AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš
Grafické editory Vyučující: Mgr. Marek Chlup Konzultace: dle domluvy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
GRAFIKA.
Vektorová grafika Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Základní pojmy Grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová grafika, prezentace
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření duben 2013 Ročník 6.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GRAFIKA.
Převod objektů mezi formáty
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Barvy v počítačové grafice
Počítačová grafika.
Transkript prezentace:

Počítačová grafika

Počítačová grafika je z technického hlediska obor informatiky, který používá počítače k tvorbě umělých grafických objektů a dále také na úpravu zobrazitelných a prostorových informací, nasnímaných z reálného světa (například digitální fotografie a jejich úprava, filmové triky). Z hlediska umění jde o samostatnou kategorii grafiky.

Barvy jako z duhy Barvy se v počítači vytvářejí na základě dvou modelů - RGB (Red Green Blue = červená zelená modrá) a CMY (Cyan Magneta Yellow = azurová purpurová žlutá).

RGB model RGB model vzniká sčítáním barev, proto se mu říká aditivní model. S tímto modelem se setkáte zejména u zobrazovacích jednotek, jako jsou monitory. Body na obrazovce jsou zhasnuté (černé) a po dopadu světla na světlocitlivou mřížku obrazovky, dojde k rozsvícení bodu tou barvou, která vznikne složením příslušného množství červené, zelené a modré barvy

RGB model

CMY model CMY model vzniká odečítáním barev, proto se mu říká tzv. subtraktivní model. S tímto modelem se nejčastěji setkáte u tištěných výstupů. Model sice obsahuje černou barvu, ale tato černá není dostatečně kvalitní, proto se k tomuto modelu přidává ještě černá barva, vzniká tak tzv. model CMYK (Cyan Magneta Yellow Black).

CMY model U tiskáren se přihlíží k ceně nákladů na tisk, a proto se nepoužívá černé barvy vzniklé z modelu CMY, ale barvy přidané v samostatném zásobníku, což je podstatně levnější.

Rastrová grafika Bitmapová grafika (rastrová) je jeden ze dvou základních způsobů, jakým počítače ukládají a zpracovávají obrazové informace. Spolu s vektorovou grafikou představují dva základní způsoby ukládání obrázků.

Rastrová grafika V bitmapové grafice je celý obrázek popsán pomocí jednotlivých barevných bodů (pixelů). Body jsou uspořádány do mřížky. Každý bod má určen svou přesnou polohu a barvu (např. RGB). Tento způsob popisu obrázků používá např. televize nebo digitální fotoaparát. Kvalitu záznamu obrázku ovlivňuje především rozlišení a barevná hloubka.

Rastrová grafika Rastrové obrázky se používají pro ukládání obrazů reálného světa, jako jsou skenované obrázky, digitální fotografie atp. Z větší části se využívají pro zobrazování na zobrazovacích jednotkách, jejich tištěný výstup je ovlivněn kvalitou (rozlišením) obrázku.

Rastrová grafika Mezi nevýhodu tohoto grafického znázornění patří značný velikost souboru nesoucího grafickou informaci. I když se dnes používají speciální komprimační metody, je to spíše na úkor kvality obrázku.

Znáte rastrové formáty? BMP - nekomprimovaný JPG – dost barev, neumí průhlednost GIF – málo barev, umí průhlednost a animaci PNG – spojuje výhody obou TIFF – neoficiální standard pro ukládání snímků určených pro tisk

Ukázky formát.jpg formát.gif

Vektorová grafika Vektorová grafika označuje způsob ukládání obrazových informací v počítači. Spolu s bitmapovou grafikou představují dva základní způsoby ukládání obrázků. V případě vektorové grafiky je obraz reprezentován pomocí geometrických objektů (body, přímky, křivky, polygony).

Vektorová grafika lze měnit jejich velikost bez ztráty kvality při stejné velikosti souboru objekty lze kombinovat logickými operacemi, různě umisťovat a zarovnávat hodí se na tvorbu log, vizitek, upoutávek, ale i prezentační grafiky, plakátů, letáků a koláží

Vektorové formáty WMF- ryze vektorový formát, určený spíše pro kliparty, je rozšířený, neumí vložené rastrové objekty AI – profesionální formát Adobe Illustrátoru, profesionální DWG – formát CAD/CAM konstrukčních aplikací

Vektorové formáty EPS – Encapsulated PostScript – formát souboru umožňující nést v sobě jak vektorové objekty tak zapouzdřené rastrové obrázky, profesionální ZMF – Zoner Media Files – soubory vytvořené v aplikaci Zoner Callisto CDR - jako svůj hlavní výstup používá software Corel Draw

Vektorové formáty PDF - přenosný formát dokumentů, ukládání dokumentů nezávisle na softwaru i hardwaru SVG - značkovací jazyk a formát souboru, popisuje dvojrozměrnou vektorovou grafiku pomocí XML, v budoucnu by se měl stát základním otevřeným formátem pro vektorovou grafiku na Internetu

Ukázky