Počítačová grafika
Počítačová grafika je z technického hlediska obor informatiky, který používá počítače k tvorbě umělých grafických objektů a dále také na úpravu zobrazitelných a prostorových informací, nasnímaných z reálného světa (například digitální fotografie a jejich úprava, filmové triky). Z hlediska umění jde o samostatnou kategorii grafiky.
Barvy jako z duhy Barvy se v počítači vytvářejí na základě dvou modelů - RGB (Red Green Blue = červená zelená modrá) a CMY (Cyan Magneta Yellow = azurová purpurová žlutá).
RGB model RGB model vzniká sčítáním barev, proto se mu říká aditivní model. S tímto modelem se setkáte zejména u zobrazovacích jednotek, jako jsou monitory. Body na obrazovce jsou zhasnuté (černé) a po dopadu světla na světlocitlivou mřížku obrazovky, dojde k rozsvícení bodu tou barvou, která vznikne složením příslušného množství červené, zelené a modré barvy
RGB model
CMY model CMY model vzniká odečítáním barev, proto se mu říká tzv. subtraktivní model. S tímto modelem se nejčastěji setkáte u tištěných výstupů. Model sice obsahuje černou barvu, ale tato černá není dostatečně kvalitní, proto se k tomuto modelu přidává ještě černá barva, vzniká tak tzv. model CMYK (Cyan Magneta Yellow Black).
CMY model U tiskáren se přihlíží k ceně nákladů na tisk, a proto se nepoužívá černé barvy vzniklé z modelu CMY, ale barvy přidané v samostatném zásobníku, což je podstatně levnější.
Rastrová grafika Bitmapová grafika (rastrová) je jeden ze dvou základních způsobů, jakým počítače ukládají a zpracovávají obrazové informace. Spolu s vektorovou grafikou představují dva základní způsoby ukládání obrázků.
Rastrová grafika V bitmapové grafice je celý obrázek popsán pomocí jednotlivých barevných bodů (pixelů). Body jsou uspořádány do mřížky. Každý bod má určen svou přesnou polohu a barvu (např. RGB). Tento způsob popisu obrázků používá např. televize nebo digitální fotoaparát. Kvalitu záznamu obrázku ovlivňuje především rozlišení a barevná hloubka.
Rastrová grafika Rastrové obrázky se používají pro ukládání obrazů reálného světa, jako jsou skenované obrázky, digitální fotografie atp. Z větší části se využívají pro zobrazování na zobrazovacích jednotkách, jejich tištěný výstup je ovlivněn kvalitou (rozlišením) obrázku.
Rastrová grafika Mezi nevýhodu tohoto grafického znázornění patří značný velikost souboru nesoucího grafickou informaci. I když se dnes používají speciální komprimační metody, je to spíše na úkor kvality obrázku.
Znáte rastrové formáty? BMP - nekomprimovaný JPG – dost barev, neumí průhlednost GIF – málo barev, umí průhlednost a animaci PNG – spojuje výhody obou TIFF – neoficiální standard pro ukládání snímků určených pro tisk
Ukázky formát.jpg formát.gif
Vektorová grafika Vektorová grafika označuje způsob ukládání obrazových informací v počítači. Spolu s bitmapovou grafikou představují dva základní způsoby ukládání obrázků. V případě vektorové grafiky je obraz reprezentován pomocí geometrických objektů (body, přímky, křivky, polygony).
Vektorová grafika lze měnit jejich velikost bez ztráty kvality při stejné velikosti souboru objekty lze kombinovat logickými operacemi, různě umisťovat a zarovnávat hodí se na tvorbu log, vizitek, upoutávek, ale i prezentační grafiky, plakátů, letáků a koláží
Vektorové formáty WMF- ryze vektorový formát, určený spíše pro kliparty, je rozšířený, neumí vložené rastrové objekty AI – profesionální formát Adobe Illustrátoru, profesionální DWG – formát CAD/CAM konstrukčních aplikací
Vektorové formáty EPS – Encapsulated PostScript – formát souboru umožňující nést v sobě jak vektorové objekty tak zapouzdřené rastrové obrázky, profesionální ZMF – Zoner Media Files – soubory vytvořené v aplikaci Zoner Callisto CDR - jako svůj hlavní výstup používá software Corel Draw
Vektorové formáty PDF - přenosný formát dokumentů, ukládání dokumentů nezávisle na softwaru i hardwaru SVG - značkovací jazyk a formát souboru, popisuje dvojrozměrnou vektorovou grafiku pomocí XML, v budoucnu by se měl stát základním otevřeným formátem pro vektorovou grafiku na Internetu
Ukázky