Zpracování návrhu vlastního projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

Značka výrobku Značka se skládá:
Hodnocení konkurenčního postavení produktu. 2 Agregační hodnocení konkurenčního postavení KS = a * TZ + b * EZ + c * MZ PT = a*TP + b*EP + c*MP PT KS.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
VSTUPNÍ ANALÝZY A PRŮZKUM CÍLOVÝCH SKUPIN 1 Projekt HC 198/10 Sledování krátkodobých trendů v poptávce po pracovní síle.
ÚVOD DO MARKETINGU.
Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
Tvorba cen v maloobchodě
Printforum 2011 Přednáška Technologická přeměna – a důsledky pro tiskárny Prof. Dr. Thomas Helbig Poradce podniků v polygrafickém průmyslu
METODA QFD QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT.
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Výrobek a jeho životní cyklus
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Strategické plánování cílem strategického plánování je vytvářet a přetvářet obchody a výrobky firmy, tak aby jejich kombinace zabezpečovala uspokojivé.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Marketing v pojišťovnictví února 2007 E :00 – 15:30.
MARKETING FINANČNÍCH SLUŽEB E :00 – 13:30.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Marketing v podnikatelském plánování ZČU, Plzeň
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
1 Kriteria hodnocení simulace – Balanced Scorecard (BSC) Toto metoda může být s úspěchem využita i pro stanovování cílů konkrétních projektů. Detailně.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Produkt.
úvod pojetí a obsah marketingu
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Název organizace Podnikatelský plán (bližší specifikace aktivity) Vaše logo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Analýza návratnosti investic/akvizic
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Positioning Finance v podnikatelském plánování ZČU, Plzeň
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Model struktury strategického managementu
Téma 9-10 Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
MARKETING Přednáška P
Stanovení ceny v marketingu
Analýza hodnot zákazníka
MARKETING Přednáška P
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Zpracování návrhu vlastního projektu

Úkol Zaslat do 28.11. 2010 Postup: Zpracovat projektový záměr Projekt VaV Transfer technologie, komercializace Postup: Identifikace problému, který bude řešen Vypracování harmonogramu a rozpočtu projektu Identifikace možných finančních zdrojů a cílových trhů (věnovat pozornost finanční analýze a marketingu - bývají nejslabší stránkou projektů) Zaslat do 28.11. 2010 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Identifikace problému Problémová situace: vyžaduje řídící zásah Manažer za ni nese zodpovědnost (zcela nebo dílčí) Jednoznačné – splnění termínovaného úkolu, náhrada chybějícího pracovníka, … Ne jednoznačné co do obsahu či pravomoci a zodpovědnosti – hrozby a příležitosti 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Příklad – snížení výkonnosti změna plánovaná výkonnost nepříznivá odchylka skutečná výkonnost čas LS 2009/10 KIP/MR - 2

Rozpoznání a identifikace stanovení cílů v oblasti zodpovědnosti manažera zpracování přehledu odchylek, hrozeb a příležitostí sledování vývoje vzhledem ke stanoveným cílům vnímání hrozeb a příležitostí hledání možných zlepšení LS 2009/10 KIP/MR - 2

Zeptejte se … V jakých oblastech se neplní stanovené cíle? Které problémy zůstávají nevyřešeny? Na jakých řešeních pracujeme nebo budeme pracovat v blízké budoucnosti? Jaká rozhodnutí je nyní třeba učinit? Jaká rozhodnutí jsme již učinili? Musí být realizována? Které významnější projekty, procesy, plány je třeba realizovat? LS 2009/10 KIP/MR - 2

Stanovení priorit kritéria odrážející aspekty významnosti jednotlivých problémů: velikost zdrojů ovlivněných problémem vážnost negativních dopadů časová naléhavost řešení problému odhad trendů budoucího vývoje problému (stagnace, zeslabování, zesilování) číselné hodnocení, preferenční uspořádání dodržet stanovené priority LS 2009/10 KIP/MR - 2

Popis problému CO? - identita, nositel problému KDE? – lokalizace objektu nebo jeho části KDY? – čas, kdy došlo k poruše, v jaké části životního cyklu, … KOLIK? – rozsah: podíl zmetků, počet reklamací, trendy, … LS 2009/10 KIP/MR - 2

Vydělení jedinečných rysů srovnání s jinými objekty, kde by se problém mohl projevit, ale neprojevuje se: CO? na jakém objektu by bylo možné očekávat poruchu, k jaké konkrétní poruše by mohlo dojít (ale nedošlo)? KDE? kde by mohlo dojít k poruše (ale nedošlo)? KDY? kdy mohla porucha nastat (ale nenastala), v jakém sledu se mohla projevit? KOLIK? V jaké míře by mohl být objekt defektní (ale nebyl)? výsledek: stanovení, co je a není problém, izolace specifických rysů problému LS 2009/10 KIP/MR - 2

Specifikace pravděpodobných příčin prověření jednotlivých odlišností a rozdílů, zjištění, zda představují změnu které relevantní změny nastaly před identifikací problému? výsledek: seznam změn, mezi kterými by měla(y) být příčina(y) problému; jak by mohla vést daná změna ke vzniku problému?  vytvoření seznamu pravděpodobných příčin pozor: někdy může být příčinou problému současný výskyt dvou či více změn LS 2009/10 KIP/MR - 2

Vypracování harmonogramu a rozpočtu projektu Viz Projektové řízení, Podnikatelský plán 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Obvyklé chyby podnikatelů Podcenění doby potřebné k získání financí Snížená možnost přežití Nepochopení hnacích sil tvorby zisku Chybné předpoklady a předpovědi Snížená pravdě-podobnost přežití Podcenění nákladů Nedostatečné srovnání Podcenění doby potřebné k vytvoření zisku

Časová hodnota peněz 1000 Kč dnes není totéž co 1000 za pět let Pokud chceme určovat investice a výnosy v různých časových obdobích, musíme je přepočítat k jednomu referenčnímu časovému bodu, obvykle k počátku projektu. Míra změny hodnoty peněz: diskontní faktor r Př.: dnes mám I Kč, pokud je uložím s úrokem r, budu mít za rok I * (1+r), za 2 roky [I*(1+r)]*(1+r) = I * (1+r)2, atd. Naopak, současná hodnota částky I, která vznikne v n-tém období, je PV = I / (1+r)n 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Čistá současná hodnota Ik = příjem v období k (může být i záporný) Projekt proveditelný: NPV > 0 http://www.entrepreneur.com/calculators/discountedcashflow.html 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Míra výnosnosti Míra výnosnosti IRR = diskontní sazbě, při níž je NPV = 0 Projekt přijatelný: IRR > míra výnosnosti alternativní bezpečné investice 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Výpočty v Excelu Viz též např. http://www.datadynamica.com/IRR.asp 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Tok hotovosti V účetnictví pracujeme s časovým rozlišením – pohledávky a závazky se zaúčtovávají v čase vydání / přijetí faktury, která ovšem nemusí být v té době proplacena. Pro podnik je důležité kontrolovat tok hotovosti, aby měl vždy dostatek peněz na pokrytí okamžitých výdajů (např. mezd); hotovost jsou peníze v pokladně a na běžném účtu. Tok hotovosti je třeba plánovat a včas učinit opatření, abychom se nedostali do blízkosti nulových či dokonce záporných hodnot – v takové situaci těžko získáme úvěr. Vyzkoušejte si, jak změny různých veličin ovlivňují tok hotovosti: http://www.entrepreneur.com/calculators/cashflowcalculator.html 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Bod zlomu Při jakém objemu prodejů začneme vytvářet zisk? Fixní náklady Variabilní náklady http://www.entrepreneur.com/calculators/breakeven.html 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Počítačová podpora Excel a jeho nástroje (řešitel, scénáře) Tok hotovosti pracovní listy JV, komentář Šablony finančních výpočtů http://www.score.org/template_gallery.html 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

systematický sběr, zaznamenávání a analýza informací o trzích MARKETINGOVÝ VÝZKUM systematický sběr, zaznamenávání a analýza informací o trzích

Co chceme vědět Kdo jsou moji zákazníci? Jací jsou to lidé? Kde žijí? Mohou, chtějí a budou kupovat mé produkty? Nabízím takové produkty, jaké chtějí – na nejlepším místě, v nejlepším čase a v pravém množství? Jsou moje ceny v souladu s hodnotou produktu pro zákazníka a s jeho očekáváním? Mám dobrou propagaci? Co si zákazníci myslí o mém podniku? Jak je na tom můj podnik ve srovnání s konkurencí? 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Proč to chceme vědět Snížení podnikatelského rizika Sledování stávajících a potenciálních trendů Identifikace příležitostí k získání či rozšíření trhů 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Primární a sekundární výzkum Primární: sběr originálních dat o preferencích, nákupních zvyklostech, názorech a přístupů současných nebo potenciálních zákazníků. Základní techniky viz dále. Sekundární: data z příruček, časopisů, novin, hospodářských komor, sdružení, vládních agentur, databází; trendy, tempa růstu, demografická a statistická data 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Pět základních technik Dotazníková šetření Řízená diskuse (focus groups) Osobní interview Pozorování field trials 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Dotazníková šetření Analýza reprezentativního vzorku cílového trhu; větší vzorek větší spolehlivost Osobní dotazování: v místech, kde je hodně lidí. Lze používat vzorky, balení, ochutnávky, … a získat okamžitou odezvu. Vysoká návratnost odpovědí (90%), ale nákladné. Telefonní dotazování: levnější než osobní, dražší než pošta a mail. Získat odpovědi je obtížnější, návratnost cca 40-50%. Pošta, mail: relativně levné, návratnost 3 – 15%. Online: není přímá kontrola nad výběrem respondentů, návratnost a spolehlivost se nedá předpovědět. Jednoduchá a levná metody sběru názorů a preferencí zákazníků. Lze přesněji zacílit při využití CRM. 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Řízená diskuse Moderátor na základě připraveného scénáře diskutuje se skupinou. Neutrální místo, výhodou je možnost videozáznamu. 1-2 hodiny Pro vyváženost výsledků jsou potřebné alespoň 3 skupiny. 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Osobní interview Zahrnují nestrukturované otevřené otázky. Trvání: 30 -60 min., obvykle se záznamem. Stejně jako řízená diskuse poskytují subjektivnější data než dotazníky;výsledky obvykle nereprezentují dostatečně velký vzorek populace. Cenný náhled do myšlení zákazníků, odhalení problémů spojených s vývojem nových produktů. 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Pozorování Odpovědi v dotaznících a diskusích často neodrážejí skutečné chování a názory lidí. Zpřesnění lze získat pozorováním zákazníků při nákupech, v práci, doma. Tak lze získat přesnější obraz způsobů nakupování a užívání produktů. 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Terénní testy Umístění nového produktu ve vybraných obchodech apod., testování odezvy zákazníků v reálných podmínkách Využití: modifikace produktu, úprava cen, zlepšení balení, … MSP by měly spolupracovat s lokálními prodejci a používat webové stránky k testování produktů. 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Nejčastějších 10 chyb Příliš vysoké náklady Nevíme, co se chceme dozvědět Špatný výběr zdrojů dat Nedostatečný průzkum konkurence Nedostatečná pozornost věnovaná nákladům Špatný výběr vzorku respondentů Nevyladěný nástroj výzkumu Nedostatečná asertivita (tlak na získání odpovědi) Spolehnutí na jediný zdroj dat Ignorování výsledků výzkumu 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Účelem marketingu je získat zákazníky + Lidé + Produkt + Objem, frekvence nákupů ZVÝŠENÍ ZISKU 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Nabídnutím vyšší HODNOTY zákazníkům Jak může podnik dosáhnout vyššího zisku? Nižší cena Nabídnutím vyšší HODNOTY zákazníkům Více výhod za vyšší cenu DIFERENCIACE “Nestačí se odlišovat; pro úspěch je nutné odlišovat se způsobem, který vyhovuje zákazníkům.” Philip Kotler 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Jak může podnik docílit diferenciace své nabídky? Image výkon vlastnosti design instalace pomoc rychlost podpůrné služby Personál 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Umístění produktu (positioning, placement): místo, které produkt obsadí v mysli zákazníka ve srovnání s konkurencí. […] pro umístění není důležité, co děláte s produktem; důležité je, co děláte s myslí potenciálního zákazníka. Al Ries, Jack Trout 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

“Proč by si měl zákazník vybrat právě naši firmu?” Umístění znamená: Co je naše firma a čím se zabývá Jak to dělá Jak, kde, kdy a proč je naše firma pro zákazníka tou nejlepší volbou Musí odpovědět na velice jednoduchou otázku: “Proč by si měl zákazník vybrat právě naši firmu?” 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Kroky umístění Identifikace cíle analýzy Informace o produktech firmy Zdůraznění vlastností důležitých pro zákazníky Analýza důvodů ovlivňujících preference a volbu produktu 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Strategie umístění Posílení SOUČASNÉ POZICE firmy v mysli zákazníka “Jsme dvojka. Ale zlepšujeme se.” Obsazení PRÁZDNÉHO MÍSTA prémiová nebo nízká cena Poukázání na SLABÉ MÍSTO KONKURENCE “pro miliony lidí, kteří nemohou užívat aspirinf , protože jim může způsobit obtíže … je tu naštěstí Paralen! 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Diferenciace v různých tržních segmentech Mapa umístění Určete osy, na kterých budete zobrazovat hlavní vlastnosti produktu, které ovlivňují volbu zákazníka Určete měřítko na těchto osách Diferenciace v různých tržních segmentech 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Preference na trhu s pivem Slabé Staropramen Prazdroj Hořké Sladké Meister Brau Budvar Silné Preference na trhu s pivem 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Mnohoúrovňová analýza Hlavní výhody Náš produkt Technické vlastnosti Konkurenční produkt Komponenty Náš produkt Celkový dojem Konkurenční produkt 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Kolik a které vlastnosti a rozdíly budeme zdůrazňovat? Jedinečnost: Hlavní (funkční) výhoda, kterou se podnik rozhodne prosazovat Emocionální náboj: Výhody, která přímo nesouvisí s funkcí, ale budí v zákazníkovi jedinečné asociace 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Kritéria, podle kterých vybíráme vlastnosti, které budeme zdůrazňovat Důležitost. Vlastnost, která vytváří vysokou hodnotu pro zákazníka. Odlišnost. Konkurence tuto vlastnost nemůže nabídnout nebo naše nabídka je lepší než konkurenční. Výjimečnost. Vlastnost, která je výjimečná ve srovnání se jinými produkty. Sdělitelnost. Vlastnost lze sdělit zákazníkům, je pro ně viditelná. Výlučnost. Konkurence nemůže tuto vlastnost snadno a se ziskem kopírovat. Dostupnost. Cena a místo prodeje jsou pro zákazníky přijatelné Ziskovost. Zavedení přináší podniku zisk. 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Typické chyby při umisťování Podnik je při umístění produktu (a sebe) NEÚSPĚŠNÝ. Výsledný trh je PŘÍLIŠ ÚZKÝ V zákazníkovi je vytvořen ZMATENÝ OBRAZ produktu (i firmy) Vytvořený obraz je tak vzdálený očekávání a chápání zákazníka, že je těžké mu uvěřit. 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Čtyři klíčové oblasti Cílový trh (sektor, segment) Konkurenční prostředí (přímí a nepřímí konkurenti) Rozdíly Vlastnosti a výhody, díky kterým je náš podnik lepší než konkurence Mohou být zvýrazněny podpůrnými argumenty Obvykle se na ně soustřeďuje pozornost při propagaci Je obtížné efektivně podporovat více než jednu jedinečnou vlastnost. Podobnosti Může jich být více Nemusí být explicitně zdůrazňovány 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Příklady Ariel Cílový trh: Prací prášek Konkurenční prostředí: Prací prášky ….. Rozdíl: “Běloskvoucí” Podobnost: vůně, cena 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Příklady Birell Cílový trh: pivo Konkurenční prostředí : Prazdroj, Gambrinus, Budvar, … Rozdíl : nealkoholické Podobnost : Stejná chuť jako alkoholické pivo 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Definice funkčních aspektů: diferenciace Příjemná vůně Snadno se vymáchá Snadná použitelnost Je všestranně použitelný Jasné barvy Nepoškozuje povrch Dobře odstraňuje nečistoty Odstraňuje všechny druhy nečistot Dlouhá použitelnost Produkt 1 Produkt 2 Je levnější Vysoká kvalita Produkt 3 Odstraňuje i velké znečištění Je šetrný k látce Produkt 4 Produkt 5 Nedráždí pokožku Proniká do hloubky Je hygienický 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Definice funkčních aspektů: překrývání Příjemná vůně Snadno se vymáchá Snadná použitelnost Je všestranně použitelný Jasné barvy Nepoškozuje povrch Dobře odstraňuje nečistoty Odstraňuje všechny druhy nečistot Dlouhá použitelnost Produkt A Je levnější Vysoká kvalita Produkt B Odstraňuje i velké znečištění Je šetrný k látce Produkt C Nedráždí pokožku Proniká do hloubky Produkt D Je hygienický 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Marketing a inovace

Tlak technologie a tah trhu Tlak technologie: inovační proces začíná nápadem, objevem Tah trhu: podněty pro inovace přicházejí z trhu 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Tlak technologie Východisko: trh je odbytištěm výstupů výzkumu a vývoje, více V&V vede k více inovacím Model: V&V tým vyvine produkt a „hodí ho přes zeď“ uživatelům, předpokládá, že po něm bude poptávka a uživatel ho bude umět používat bez další pomoci. Běžný do 60. let 20. století – převis poptávky nad nabídkou. Vhodný pro radikální inovace, pro které trh neexistuje, je třeba ho vytvořit; nelze používat standardní postupy marketingu; velké riziko 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Příklad 1 – walkman, PC, mobil Úspěch se dostavil poté, co byl přístroj vyvinut a vrhnut na trh a lidé zjistili, že se hodí pro mnoho účelů. V tomto smyslu měly další generace přehrávačů založené na mp3 snazší cestu, potenciální zákazníci již byli známi. Největší technický problém: malá sluchátka, ostatní technologie v podstatě existovala. PC – původně hračka, až poté, co je rodiče kupovali dětem, zjistili, že se s nimi dá dělat užitečná práce. Mobil 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Příklad 2 - klávesnice Sholes 1868 - QWERTY (QWERTZ) – často používané klávesy co nejdál od sebe Dvorak 1932 – nejčastěji používaná písmena - A, O, E, U, I, D, H, T, N, S – uprostřed, 70% úhozů (QWERTY 32%), levá ruka 44% (QWERTY 57%) Neúspěch – zvyk, výcvik Ruské a francouzské klávesnice 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Tah trhu Východisko: nejdříve zjistíme, po čem je na trhu poptávky, jaké jsou potřeby, jak jsou splňovány stávajícími produkty a jak tyto potřeby uspokojit lépe; pokud je pak produkt vyvinut, je na něj trh připraven „Nutnost je matkou vynálezu“. 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Konzultativní model - V&V zkoumá potřeby a požadavky uživatelů a zákazníků, ale nezapojuje je do procesu V&V; spoléhá se na svoji zkušenost a na to, že se dokáže zákazníků správně zeptat a získat tak všechny potřebné informace. Tento model může být funkční pro inkrementální inovace Pro radikální inovace je vhodnější model spolupráce s potenciálními uživateli již ve stádiu V&V (lead users – př.: sportovní nářadí, volný čas, …) To, že existuje potřeby, neznamená, že se povede vymyslet něco, co ji uspokojí. Přílišné soustředění na tah trhu vede k tomu, že podnik je přetížen přírůstkovými a často triviálními inovacemi na úkor radikálních. 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Kombinovaný přístup Nezdar může být způsoben jak tím, že se nepodaří vyvinout správnou technologii, tak tím, že špatně odhadneme trh. Pravděpodobnost úspěchu se zvýší, jestliže přistupujeme k řešení z obou stran – technologie i trhu. 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Strategie modrého oceánu Jediný způsob, jak porazit konkurenci, spočívá v tom, že se přestaneme snažit ji porazit. W.Ch.Kim, R. Mauborgne Udeřte na ně tam, kde nejsou, kde nejsou . P. Drucker Kim, Mauborgne: „ … vymanit se z neúprosné a krvavé konkurence zuřící ve vodách „rudého oceánu“ tím, že si firma vytvoří svrchovaný tržní prostor a vyřadí tak konkurenty ze hry. Strategie modrého oceánu se nezaměřuje na rozdělování existující – a často se propadající – poptávky, nýbrž na vytváření poptávky a odpoutání se od konkurence.“ Tradiční přístup: lze buď vytvářet vyšší hodnotu s vyššími náklady, nebo ještě přijatelnou hodnotu s nižšími náklady; volba strategie je pak rozhodováním mezi odlišením se a nízkými náklady. Strategie modrého oceánu je založena na současném odlišení se a nižších nákladech. Hodnotová inovace klade stejný důraz na hodnotu jako na inovaci. 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Hodnotová inovace Hodnotová inovace Náklady Hodnota pro zákazníka Hodnotové inovace lze dosáhnout jen tehdy, když je systém činností firmy zaměřujících se na užitek, cenu a náklady správně sladěn 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Obraz strategie nízkonákladových aerolinií 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Životní cyklus produktu halek.info 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Skupiny zákazníků podle vztahu k rozšíření produktu http://openlearn.open.ac.uk/mod/resource/view.php?id=254301&direct=1 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Inovátoři a časní uživatelé (early adopters) - cílové skupiny při zavedení produktu na trh, dychtivě očekávají inovace (a jsou schopni za ně zaplatit), získávají informace ve specializovaných publikacích, internetu, apod. Častý zdroj inovačních nápadů (lead users) Časná většina (early majority) - většina zákazníků je opatrnější a počká si, až se produkt „usadí“ a vyřeší se počáteční problémy. Tento postoj je pochopitelný zvláště při rychlé obměně high-tech výrobků. Na tuto skupinu se zaměřuje propagace ve stadiu růstu. Pozdní většina (late majority) – je ještě opatrnější, čekají na pokles cen, který je typický pro „zralé“ produkty. Časná i pozdní většina získávají informace z médií a reklamy. Opozdilci (laggards) produkt kupují na konci jeho životního cyklu, často před jeho náhradou další verzí. Důvodem mohou být ekonomické důvody (čekají na výprodejové ceny). 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT

Optimalizace a akceptace inovativních výrobků / služeb, http://www Marketing na internetu, http://www.innosupport.net/uploads/media/9_2_internet_marketing.pdf Conversion Rate Calculator Vliv poměru získaných zákazníků k počtu návštěvníků webové stránky na celkové prodeje online. E-Mail ROI Calculator Určení návratnosti e-mailové kampaně Pay-Per-Click ROI Calculator Určení návratnosti reklamní kampaně „pay-per-click“ 19.-20.10.2010 FREE - VaVaI, TT