Příběhy ze života dětí z pohledu hodnotové výchovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Advertisements

Základní škola Rosice, okres Chrudim
Proměny rodiny II. Ohrožující dítě, ohrožující rodina.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Jak se (ne) stát závislákem! „Jak se (ne) stát závislákem !“ je interaktivní výchovný program pro „….náctileté“ s tématikou primární prevence některého.
Občanská nauka Sociálně patologické jevy IV. ; VY_32_INOVACE_D2_12
PODPORA VÝCHOVY ŽÁKŮ K OCHRANĚ PŘED RIZIKY A K BEZPEČNÉMU CHOVÁNÍ Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v.v.i.
Struktura poradenského procesu
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Cíle o.s. ISIS  pomoc náhradním rodičům  zdárný vývoj dětí  přísun informací – vzdělávání  sdílení zkušeností mezi rodiči navzájem  prevence problémů.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Realistický román.
VY_52_INOVACE_DEK_50 PAŘÍŽSKÁ ŠKOLA
Autorská pohádka v české literatuře
Kurz pro výchovné poradce Právní rámec výkonu poradenské činnosti
Teorie a kritika literatury pro děti a mládež
Současná česká a světová literatura
Stop sociálnímu vyloučení MEPCO Sociální vyloučení začíná v dětství Milena Černá, SKOK Seminář MEPCO Stop sociálnímu vyloučení.
Sociální služby poskytované ohroženým rodinám (na příkladu Slezské diakonie)
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Co znamená pro společnost bezdomovství?
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rizikového chování v dospívání
o.s. ISIS: jediné sdružení v Olomouckém kraji specializované výhradně na pomoc náhradním rodinám dvacetiletá tradice:
Sociální patologie SCPT SCPA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte a jeho přijetí
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
Sociálně-právní ochrana dětí Úvod do předmětu Ukončení: klasifikovaný zápočet Požadavky k zápočtu: 80% účast na seminářích aktivní práce na seminářích.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_20_01_náhradní rodinná péče Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Linka bezpečí a důvěry - komunikace se službami odborné pomoci
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_19 Název Radek John Téma hodiny Autoři současné.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_20 Název Michal Viewegh Téma hodiny Generace.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Psychologie adolescentů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Příběhy ze života dětí z pohledu hodnotové výchovy Aktuální trendy v české a světové literatuře pro děti a mládež

Hodnotová výchova Aktuální téma nejen pro pedagogy, ale celou společnost Požadavky hodnotové výchovy Hodnoty v knihách? Podle jakého klíče zvolit správnou hodnotu?

Hodnotová výchova V čem nacházet hodnoty v knihách? Proměny hodnot v čase Aktuální témata v knihách pro děti – zdroje inspirace hodnotové výchovy

Aktuální trendy v LDM V ČR: Ve světě: Společné: Proměny prózy po roce 1989 Rozvolnění, detabuizace témat, pronikání nových motivů, reakce na soudobé reálie a vývoj společnosti Ve světě: Mnohá témata reflektována mnohem dříve než v ČR Inspirační zdroj pro české autory Společné: Palčivá témata soudobé společnosti Pružné reagování příběhů na celospolečenské změny Snaha o oproštění od ideologizace

Témata v české literatuře Neúplná rodina – nefunkční rodina Drogové závislosti – alkoholismus, nealkoholové drogy Poruchy příjmu potravy Sociální sítě Hendikepovaní jedinci

Neúplná rodina – nefunkční rodina

Petra Braunová Nejhorší den v životě třeťáka Filipa L. (2011, Albatros) Záznam jednoho zlomového dne v životě malého chlapce Odpovědnost za činy a sama za sebe

Micheala Fišarová Nikolina cesta (Albatros, 2012; ZS 2013) Neúplná rodina Otčím, domácí násilí

Kateřina Havlová Maminko, prosím tě, nepij! (nakl. Andrej Šťastný, 2004) Otec má milenku, hádky rodičů Oba rodiče alkoholici – u matky přerůstá v silnou závislost  až delirium Rozklad vztahů v rodině

Tomáš Hokeš Panáčci (nakl. Sklářský ateliér v Praze, 2009) Pomluvy vedoucí k rozpadu rodiny (údajná nevěra) Alkoholismus matky  pravý důvod rozpadu rodiny Sociální vyloučení otce (nezaměstnaný) Veronika jedináček = hromosvod všech hádek  útěky do fantazijního světa

Věra Řeháčková Jen neskončit v děcáku (Petra, 2006) Matka zaviní smrtelnou nehodu  vězení Rodina se rozpadá, otec propadá gamblingu a alkoholu  dluhy Neupevněné vztahy rodič-dítě Dětský domov jako vyústění rodinné tragédie

Jiří Holub Kolik váží Matylda? (Knižní klub, 2009) Tematika náhradní rodinné péče Začlenění do nové rodiny

Drogová závislost – alkoholismus, nealkoholové drogy

Karolína Vaverková Bílá moc, podtit.: Autentická výpověď dívky, která prošla rájem i peklem drogové závislosti (Start, 2000) Autobiografické dílo, předmluvu psala matka autorky

Veronika Pánková Vím o čem mlčím – Heroin, toxíxi a konec jako sladké nic (2001) Autobiografické dílo Příběh Veroniky a Hanky (sestry) o jejich cestě k drogové závislosti a následné touze se z ní vymanit

Ivona Březinová Holky na vodítku: Jmenuji se Alice (Albatros, 2002) Psychoterapeutický deník s prostřihy do současnosti (život v léčebně)

Iveta Vochalová Úplná prázdnota (Erika, 1998) Průhled do psychiky a prožívání mladého začínajícího narkomana Tomáše Rozklad vztahů v rodině i osobnosti mladíka

Poruchy příjmu potravy

Alice Vespalcová Raději mrtvá, nežli tlustá (Nová forma, 2013) PPP jako řešení rodinné krize Autobiografické dílo

Ivona Březinová Holky na vodítku: Jmenuji se Martina (Albatros, 2003) Psychoterapeutický deník s prostřihy do aktuálního dění (pobyt v léčebně)

Sociální sítě

Petra Braunová Klub radostí dnešního dne (Plus, 2011) Neintencionální literatura pro DM Sociální síť Facebook Psychologický román s prvky thrilleru Moničin příběh o neutěšených poměrech v rodině a touze manipulovat s lidmi

Život s hendikepy

Ivona Březinová Kluk a pes (Albatros, 2011) Chlapec na inv. Vozíku Jeho přátelství s asistenčním psem

Petra Braunová Pozorovatelka (Albatros, 2007) Život dívky po mozkové obrně, upoutána na inv. Vozík, ochrnutá, spastik

Světová literatura – vybraná díla a témata

Robert Williams Luke a Jon (Albatros, angl. 2010, čes. 2012) 13letý chlapec Luke – zemře mu matka Stěhování s otcem, otcovy problémy Chlapec John – lehké fyzické postižení, šikana, neúplná rodina

Meg Rosoffová S osudem v zádech (Mladá Fronta, angl. 2006, čes. 2010; Carnegie Medal 2007) 15letý David zachrání malého bratra před pádem z okna Utkvělá představa, že změnou identity unikne svému osudu

Frank C. Boyce Miliony (Argo, angl. 2004, čes. 2009; Carnegie Medal 2004) Vyrovnávání se s rodinnou tragédií a osobní ztrátou Sedmiletý Damián a jeho zájem o svaté osoby – způsob vyrovnávání se se ztrátou matky

Ann Dee Ellisová Tohle jsem udělal: (Albatros, angl. 2007, čes. 2010) V knize různá témata – šikana, znásilnění – zneužívání dětí, drogy aj. Logan Paloney trápící se pocity viny ze svého činu

Patricia Reilly Giffová Drsňačka Hollis (Albatros, angl. 2002, čes. 2006; Newberry Honor 2003) Dojímavý příběh 12leté dívky, která nemůže vyrůstat ve své rodině Otázka pěstounství, Alzheimerovy choroby, možnosti ovlivnění psychické deprivace u opuštěných dětí aj.

Joyce Carol Oatesová Z těch zelených očí jde strach (Albatros, angl. 2003, čes. 2005) Narůstající napětí mezi rodiči Matka odchází od rodiny, otec ji pomlouvá a vyvíjí nátlak na své dcery, Francesca to nese velmi špatně Domácí násilí

Carl Hiaasen Soví houkání (Albatros, angl. 2002, čes. 2006; Newberry Honor Book) Autorův debut Roy se s rodiči často stěhuje Tematika ochrany životního prostředí

Shrnutí Axiologická hodnota děl vydávaných v současnosti je pro utváření osobnosti dětí a dospívajících velmi přínosná Témata v knihách reflektují významné, palčivé problémy soudobé společnosti a mnohdy odvážně tyto problematiky zobrazují

Zdroje: Primární zdroje: Sladová, J. a kol. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4025-5. Analyzované knihy + obrázky Internet Sekundární zdroje: Čeňková, Jana a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 171 s. ISBN 80-7367-095-X. Šubrtová, Milena a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 465 s. ISBN 978-80-7277-506-4. Toman, Jaroslav. Současná česká literatura pro děti a mládež: (tvorba devadesátých let 20. století). Brno: CERM, 2000. 31 s. ISBN 80-7204-170-3. URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2003. 363 s. ISBN 80-7198-548-1. URBANOVÁ, S. a KOLEKTIV. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90.let XX. století. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2004. 457 s. ISBN 80-7220-185-9. Aj.