05_1_Fyzikální veličiny a jejich měření Ing. Jakub Ulmann

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operace s vektory.
Advertisements

FYZIKÁLNÍ VELIČINY Podmínky používání prezentace
Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
Síla Výslednice navzájem rovnoběžných sil 1. díl F1 F3 F5 F6 F4 F2
M e c h a n i k a Václav Havel, katedra obecné fyziky ZČU v plzni.
Úvod Fyzikální veličiny a jednotky Mezinárodní soustava jednotek Skalární a vektorové veličiny Skládání vektorů Centrum pro virtuální a moderní metody.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_22.
ÚVOD DO PROBLEMATIKY 1. Fyzikální jednotky 2. Stavba hmoty
Fyzikální veličiny a jednotky
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
3. KINEMATIKA (hmotný bod, vztažná soustava, polohový vektor, trajektorie, rychlost, zrychlení, druhy pohybů těles, pohyby rovnoměrné a rovnoměrně proměnné,
Mechanika tuhého tělesa
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_FYZIKALNI.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _601 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
1 ÚVOD.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _631 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Strojní mechanika ÚKOLY STATIKY Autor: Ing. Jaroslav Kolář
3. Základní, doplňkové a některé odvozené jednotky soustavy SI
(snímek 5): Ujasněte si pojmy, které nejsou přesně definovány.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _620 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _626 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
A) Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_701.
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Digitální učební materiál
RF Dodatky 1.Účinné průřezy tepelných neutronůÚčinné průřezy tepelných neutronů 2.Besselovy funkceBesselovy funkce Obyčejné Besselovy funkce Modifikované.
Měření fyzikálních veličin
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A JEJICH JEDNOTKY.
Mechanika a kontinuum NAFY001
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co to je?.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Fyzikální veličiny a jejich jednotky v soustavě SI
Technická mechanika Statika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Technická mechanika Hydromechanika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Základní chemické pojmy
Repetitorium z fyziky I
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Úvod do fyziky SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Impuls síly.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_0 2 _05_úvod do fyziky Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 2. Fyzikální veličiny a jejich jednotky, vektory Název sady: Fyzika.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
1. Obsah a význam fyziky, struktura látek
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
1 Lineární (vektorová) algebra
Fyzika 1 Mgr. Antonín Procházka.
VY_32_INOVACE_
Fyzika – Veličiny a jednotky
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Transkript prezentace:

05_1_Fyzikální veličiny a jejich měření Ing. Jakub Ulmann Zavádění inovativních metod a výukových materiálů do přírodovědných předmětů na Gymnáziu v Krnově 05_1_Fyzikální veličiny a jejich měření Ing. Jakub Ulmann

1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává Fyzika je z řeckého fysis (příroda). Původně byla fyzika naukou o celé přírodě, postupně se z ní vyčleňovaly přírodní (chemie, biologie) i technické vědy (stavitelství, strojírenství). Obsahem fyziky je studium nejobecnějších vlastností, stavů a změn hmotných objektů. Za místo vzniku vědy považujeme starověké Řecko. Referát: Archimédes

Základním pojmem (a objektem zkoumání) fyziky je hmota. Hmotné objekty mohou existovat ve dvou základních formách: 1. látka - látkovou formu mají všechna běžně známá tělesa (pevná, kapalná, plynná i plazma), molekuly, atomy i částice, z nichž se atomy skládají. 2. pole - např. pole gravitační, elektrické, magnetické. Pole se skládá např. z fotonů, které existují pouze v pohybu. Mají proto nulovou klidovou hmotnost. Důsledkem jejich neustálého pohybu je však nenulová energie. Částicové vlastnosti fotonů se projevují především při vysokých frekvencích (tedy při vysokých energiích fotonů).

1.2 Metody k získávání poznatků 1. pozorování - sledování určitého jevu v jeho přirozených podmínkách, aniž by pozorovatel do průběhu jevu zasahoval (pohyb padajícího kamene, blesky při bouři, …) 2. experiment (pokus) - sledování jevu v uměle připravených podmínkách v laboratoři. 3. vytváření hypotéz - vytváříme vědecky zdůvodněnou představu o průběhu a příčinách zkoumaného jevu. Pravdivost hypotéz vždy ověřujeme experimenty!

1.3 Dělení fyziky Podle povahy zkoumaných jevů dělíme fyziku na: mechaniku, molekulovou fyziku a termodynamiku, elektřinu a magnetismus, optiku, … Podle velikosti zkoumaných objektů dělíme fyziku na tyto obory: 1. fyzika mikrosvěta - poznatky z molekulové fyziky, termodynamiky, kvantové fyziky, atomové a jaderné fyziky, 2. fyzika makrosvěta – poznatky o pevných, kapalných a plynných látkách, 3. fyzika megasvěta - poznatky o vesmíru.

1.4 Fyzikální veličiny a jejich jednotky Fyzikální veličiny označujeme značkami většinou podle prvního písmena z angličtiny (mass m, velocity v, force F) Měřit fyzikální veličinu znamená určit její hodnotu. Tu určíme tak, že ji porovnáme s určitou předem smluvenou hodnotou - jednotkou fyzikální veličiny. Např. délka stolu 1,5 m znamená, že je 1,5 krát větší než jeden metr (měřící jednotka). Př. 1: Rozdělte následující pojmy na fyzikální veličiny a ostatní: těleso, tíha tělesa, čas, kapalina, teplota, teplo, vypařování, energie, tlak, molekula, atom, metr, kilogram. Určete jednotky těchto veličin.

Hodnota fyzikální veličiny je určena číselnou hodnotou a jednotkou. Obecně zapisujeme: X = {X}  [X] {X} číselná hodnota (množství, velikost) [X] měřící jednotka. Např.: F = 5 N, tzn. {F} = 5, [F] = N, Př. 2: Zapište velikost napětí, je-li: {U} = 220, [U] = V U nás je normou zavedena Mezinárodní soustava jednotek označovaná SI (z francouzštiny Systéme International ď Unités), která je používána v mnoha zemích. V některých zemích (např. USA) se nové jednotky nepodařilo prosadit doposud. Referát: Používané jednotky mimo SI.

Mezinárodní soustavu jednotek tvoří tyto skupiny jednotek: základní - sedm jednotek: m - metr (délka) kg - kilogram (hmotnost) s - sekunda (čas) A - ampér (elektrický proud) K - kelvin (termodynamická teplota) mol - mol (látkové množství) cd - kandela (svítivost) Základní jednotky jsou přesně definovány. Př. 1: Pokus se vysvětlit, jak je možné, že obvod Země je téměř přesně 40 000 km.

Historické definice jednoho metru: 1793: 1 metr je desetimilióntina zemského kvadrantu. 1889: 1 metr je vzdálenost rysek na mezinárodním prototypu metru uloženém v ústavu pro míry a váhy v Serves u Paříže. 1960: 1 metr je roven 1,650,763.73 vlnových délek oranžové emisní čáry atomu kryptonu 86 měřené ve vakuu. 1983: 1 metr je délka, kterou urazí světlo ve vakuu za 1/299792458 s.

Měření zemského kvadrantu Zemský kvadrant je délka poledníku od rovníku k pólu. K jeho určení je třeba změřit alespoň dva oblouky na různých místech poledníku a zeměpisné šířky koncových bodů oblouků. Měření na pařížském poledníku vykonali v letech 1792 – 1798 členové pařížské Akademie Delambre, Méchain a Borda. Bylo to Velké francouzské stupňové měření, které neobyčejně přispělo k rozvoji geodézie. Pařížský oblouk byl prodloužen tak, že probíhal od Dunkerque až k Barceloně. Měl rozpětí 9° 40' a délku 1 075 km – v té době nejdelší oblouk. V severní částí pracoval Delambre, v jižní Méchain, řetězec měl 115 trojúhelníků. Úhly se měřily tzv. "repetičním kruhem Bordovým", obrázek vpravo. Poprvé  bylo také měřeno na některých bodech v noci, na světlo lamp. Přesnost měření byla na tehdejší dobu velmi vysoká. Odchylky součtu úhlů v trojúhelnících od přesné hodnoty (180° + exces) byly v mezích od 0” do 2”.

Za posledních 10 let ubyl o 50 g. Kilogram byl odvozen od 1 litru vody při normálním atmosférickém tlaku. Byl však problém určit přesně atmosférický tlak. Vzorový kilogram je proto velmi střežen. Za posledních 10 let ubyl o 50 g.

2. odvozené – např. jednotka rychlosti, hustoty, newton, joule 2. odvozené – např. jednotka rychlosti, hustoty, newton, joule. Mezi jednotky odvozené patří též dvě doplňkové jednotky: radián (rad) jako jednotka rovinného úhlu a steradián (sr) jako jednotka prostorového úhlu. 3. násobné a dílčí - tvoří se ze základních a odvozených jednotek pomocí mocnin o základu 10. Je zde jedna výjimka: kilogram je jednotka základní, nikoli násobná. Přehled násobných a dílčích jednotek pro studenty. 4. vedlejší - jejich používání je příslušnou normou dovoleno, i když do jednotek soustavy SI nepatří. Povolení bylo uděleno na základě praktických důvodů. Jedná se např. o tyto jednotky: minuta (min), hodina (h), litr (l), tuna (t), …

Př. 2: Vyjádřete pomocí mocnin o základu 10 tyto jednotky: kN, nm, mA, kJ, MV. Které fyzikální veličiny měříme v těchto jednotkách? Př. 3: Pracovní list na převádění jednotek.

1.5 Skalární a vektorové fyzikální veličiny Skalární fyzikální veličiny (skaláry) - jsou fyzikální veličiny, které jsou plně určeny jen číselnou hodnotou a měřící jednotkou. Mezi skaláry patří např. hmotnost, čas, délka, objem, teplota. Vektorové fyzikální veličiny (vektory) - jsou fyzikální veličiny, k jejichž úplnému určení je nutno znát nejen jejich číselnou hodnotu a měřící jednotku, ale i směr - např. rychlost, zrychlení, síla. Vektorové fyzikální veličiny zobrazujeme geometricky orientovanou úsečkou. V tištěné podobě je zapisujeme tučně F1, při psaní s šipkou nahoře . působiště F1 nositelka

Násobení vektoru číslem k ≠ 0 1.6 Operace s vektory Dva vektory jsou si rovné, pokud jejich orientované úsečky mají stejnou velikost i směr.   Opačný vektor k danému vektoru je takový vektor, který má stejnou velikost a opačný směr, značíme –F1 Násobení vektoru číslem k ≠ 0 Při násobení vektoru skalární veličinou (tedy číslem) se vynásobí velikost vektoru skalární veličinou. Pokud násobíme číslem větším než nula směr vektoru se nemění. Pokud násobíme číslem menším než nula směr vektoru se obrací. F1 F2 -F1 F1

Pro velikost výsledné síly platí: Fv = F1+ F2 Sčítání vektorů: Rovnoběžné ve stejném směru: Na konec síly F1 naneseme sílu F2 a po spojení počátečního bodu F1 a koncového F2 dostaneme výslednou sílu Fv Pro velikost výsledné síly platí: Fv = F1+ F2 Rovnoběžné v opačném směru: Stejný postup, výsledná síla má směr podle větší síly. Pro velikost výsledné síly platí: Fv = |F1- F2|   F1 Fv F2 F1 Fv F2

Stejný grafický postup se uplatňuje, i pro různoběžné vektory.   F2 F1 Fv F2 F1 Fv F3

Př. 1: Sečti graficky i početně síly na obrázku. a) Můžeme dát druhou šipku za první nebo první za druhou nebo sestrojit rovnoběžník sil. Početně určíme velikost výsledného vektoru pomocí pravoúhlého trojúhelníka. F1 = 6 N F2 = 8 N F1 = 6 N F2 = 8 N F1 = 6 N F2 = 8 N

Př. 2: Rozlož graficky sílu do naznačených směrů. a) b) Fv = 6 N Fv = 6 N

Autor prezentace a ilustrací: Ing. Jakub Ulmann Fotografie použité v prezentaci: Na snímku 1: Ing. Jakub Ulmann Na snímku 2: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Archimedes_naples_statue.jpg Na snímku 5: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stylised_Lithium_Atom.png Na snímku 10: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Metre_Derivation.png Na snímku 11: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CGKilogram.jpg

Použitá literatura a zdroje: [1] RNDr. Milan Bednařík, CSc., doc. RNDr. Miroslava Široká, CSc.: Fyzika pro gymnázia - Mechanika, Prometheus, Praha 2007 [2] Doc. RNDr. Oldřich Lepil, CSc., RNDr. Milan Bednařík, CSc., doc. RNDr. Miroslava Široká, CSc.: Fyzika – Sbírka úloh pro střední školy, Prometheus, Praha 2010 [3] Mgr. Jaroslav Reichl: Klíč k fyzice, Albatros, Praha 2005 [4] Mgr. Jaroslav Reichl, www.fyzika.jreichl.com [5] Mgr. Martin Krynický, www.realisticky.cz