AKTUÁLNÍ KRIZE VE ZDRAVOTNICTVÍ Z pohledu následné péče

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Krajské zdravotnictví
Ing. Dan Jiránek primátor Statutárního města Kladna.
Pohled kraje na nepřetržitou péči MUDr
Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
Ekonomika nemocnic Jihomoravského kraje ve vztahu k poskytované péči Analytická studie Nemocnice ve statistických údajích, které zpracovaly krajské.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
24 hodinová dostupnost lékařské péče Lékařská pohotovostní služba
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Financování sociálních služeb
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
Projekt PŘÍPRAVA+ v Moravskoslezském kraji Závěrečná konference CLARION CONGRESS HOTEL 29. února 2012 Mgr. Martin Kovalský vedoucí monitoringu trhu práce.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
1 Dotace MPSV jako zdroj financování zaměstnanců v sociálních službách Praha, květen 2014 Mgr. Antonín Shejbal Odbor sociálních služeb.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
OSVČ v evidenci úřadu práce
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 17. července 2008 Dopady sociálních reforem leden - květen.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
2. setkání pracovníků ORP v oblasti regionálního rozvoje v Královéhradeckém kraji se zástupci Královéhradeckého kraje a CEP 2. BLOK Centrum evropského.
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Dotace na provoz sociálních služeb v roce 2009 Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 29. ledna 2009.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
Změny v síti nemocnic z pohledu regionálních nemocnic MUDr. Eduard Sohlich, MBA Praha
Hmotná nouze 29. června 2010 Bc. Ivana Šťastná vedoucí OSV
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Aktuální krize zdravotnictví
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
VÝBOR PRO FINANCOVÁNÍ NÁRODNÍ STRATEGIE BESIP (VFNS) Informace o činnosti výboru pro jednání Rady vlády pro BESIP , Praha.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Navyšování platů zdravotníkům MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění.
Příspěvek na péči je nezbytné valorizovat.
Fiala, PSP ČR, AKTUÁLNÍ KRIZE VE ZDRAVOTNICTVÍ Z pohledu následné péče Petr Fiala AČMN PSP ČR, 18. dubna 2013.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Ošetřovatelská péče v pobytových zařízeních sociálních služeb MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek pro zdravotní pojištění.
K 96. schůzi RHSD ČR pracovní skupina MATERIÁL AČMN.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Hospodaření fakultních nemocnic a dalších přímo řízených organizací v roce 2010 (11 FN + IKEM, NNH, MOÚ, ÚPMD)
ČEŠTÍ SENIOŘI V SOUKOLÍ … … našeho zdravotnického (ne)systému Petr Fiala AČMN Konference RSČR v PSP ČR 12. prosince prosince 2013.
Financování hospicové péče. Seznam zdravotních výkonů a úhradová vyhláška Pro zdravotnická zařízení typu hospic je určen ošetřovací den č a jeho.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Rozvoj inovací v kontextu finančních možností českého zdravotnictví
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory Jihomoravského kraje pro rok 2018 v oblasti podpory poskytování sociálních služeb Obecná východiska.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2011
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Ekonomika českého zdravotnictví
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
V. VÝROČNÍ KONGRES POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
Transkript prezentace:

AKTUÁLNÍ KRIZE VE ZDRAVOTNICTVÍ Z pohledu následné péče Petr Fiala AČMN PSP ČR, 18. dubna 2013 Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Modelace úhrad dle vyhl. č. 457/12 Sb. Rok Úhrada dle vyhl. Model: 1000 Kč Vč. příplatku lék. a sester Inflace dle ČSÚ Kumul. inflace Reálná hodnota 2009 100 % 1000,- --- 1% 990,- Kč 2010 100% 1020,- 1,5% 2,5% 995,- Kč 2011 98% (z r. 2009) 980,- 1010,- 1,9% 4,4% 966,- Kč 2012 103% (z r. 2010) 1030,- 3,3% 7,7% 951,- Kč 2013 (z r. 2011) 2,3% 10% 882,- Kč Pozn.: Průměrný nominální růst mezd ve stejném období dle ČSÚ činil 9,8%. Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Následná péče - úhrady Tzv. „následná péče“ byla pro zdravotní pojišťovny vždy něco jako nechtěné dítě; dříve byla financována sociálními odbory okresů (dnes dle vyhl. č. 148/97 Sb., aktuálně dle vyhl. č. 457/12 Sb.). Ta svými letošními úhradami posílá následnou péči k r. 2008, jak vyplývá z modelace ve výše uvedené tabulce: Oproti roku 2009 poklesla úhrada dle vyhlášky č. 457/2012 Sb. z 31.12.2012 v tomto segmentu o 11,8% na 88,2% (!). Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Vývoj úhrad v lůžkové péči Pozn.: Stagnace úhrad v podfinancované následné péči je neudržitelná! Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Makroekonomický kontext Výběr v systému ZP za I.-III./2013 byl opět vyšší než ve stejném období 2012: 56,4 mld. (oproti 54,9 v r. 2012), + 4,4 mld. úroky a přerozdělení. V letošním roce se dle predikce opět očekává růst příjmů v systému kolem 2% (daný růstem průměr. mezd). Zůstatky na fondech pojišťoven činily k 31.1.2013 cca 15 mld. Kč, + rezervní fondy byly naplněny (např. ZPMV téměř +5 mld., ČNZP +3 mld. atd.). Průměrné výdaje na zdravotnictví v ČR 6,8% z HDP, vyspělé země v EU 10-11% z HDP. V absolutních částkách je to 2-3x víc (1 tis. Euro oproti 2,5-3,5 tis. Eur). Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Vývoj výběru pojistného 2009-13 Rok Výběr v mld. Kč Rozdíl v mld. Kč Rozdíl v % 2008 208,9 --- 2009 208,8 - 0,1 mld. + - 0% 2010 212,7 + 3,9 mld. + 1,9 % 2011 215,6 + 2,9 mld. + 1,4% 2012 226,0 + 10,4 mld. + 4,8% 2013 231,4 + 5,4 mld. + 2,4% Výběr v systému neustále roste, v r. 2012 byl rekordně vysoký, nejvyšší v historii ČR. Výběr není navázán na HDP, ale na mzdy. Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Definice „následné péče“ Historicky nebyla tzv. „následná péče“ řádně ošetřena žádným zákonem (ani její definice ani úhrady). Dlouhá léta platilo pouze „zvykové právo“, tj. kódy její úhrady pojišťovnami podle vyhl. č. 148/97 Sb. (dnes akt. 457/12 Sb.) – rhb. lůžka, LDN, psychiatrie atd. Dnes je o něco určitěji vymezena zákonem č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách. Její úhrady však jsou stanoveny nereálně nízko pod nutné náklady, proto péče vypadá tak, jak vypadá: „Nikomu se nechce do LDN, ale každý ví, že tam jednou musí…!“ (Pomsta dětí rodičům „za jesle“…) Ve vnitřním připomínkovém řízení je novela, která chystá řadu překvapení: Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Novela ZZS v dikci MZ ČR MZd. definuje poskytování zdravotních služeb jako „službu v obecném hospodářském zájmu“…! Vstup do „následné péče“ je omezen jen z lůžka akutní péče a do „dlouhodobé“ buď přes akutní anebo z následné (ne z domova či od PL). Násl. péče má být hrazená bez souhlasu revizního lékaře jen 2 měsíce a dlouhodobá jen 3 měsíce. Pak si ji budou platit pacienti sami? Lze za dlouhodobou péči považovat tříměsíční? Jedná se o zásadní změny, které by nejen zhoršily postavení našich občanů, ale zdražily by celý systém a přetížily už tak na hranici únosnosti snížené kapacity akutních lůžek. Odborné společnosti (zejm. geriatrická) i AČMN tento návrh zásadně odmítají! Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Výnosy a náklady v regionálních nemocnicích Údaje jsou v Kč na 1 oš. den Nem. AČMN 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Náklady/1OD 1 884 1 931 2 010 2 225 2 411 2 685 2 988,- Výnosy/ 1 OD 1 824 1 924 2 062 2 254 2 413 2 670 3 016,- Rozdíl - 60 - 7 + 52 + 29 + 2 - 15 + 28,- Marže - 3,2% - 0,4% + 2,6% + 2,2% + 0,1% - 0,5% + 0,9% V regionálních nemocnicích oscilují náklady a výnosy kolem nuly. Na akutních lůžkách je bilance zpravidla lehce pozitivní, na následných lůžkách často negativní. Závěr: V regionálních zařízeních nejsou žádné rezervy pro pokrytí inflace, DPH a zvýšení mezd na úroveň slibů vlády v r. 2012. Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Výnosy a náklady v regionálních nemocnicích Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Výnosy a náklady v nemocnicích MZ ČR Údaje jsou v Kč na 1 ošetřovací den Nem. MZ 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Náklady/1 OD 3 148 3 277 3 448 3 822 4 118 4 276 4 818 Výnosy/ 1 OD 3 797 4 099 4 500 4 928 5 330 5 977 6 554 Rozdíl + 649 + 822 + 1 052 + 1 106 +1 212 +1 701 + 1 736 Marže +20,6% +25,1% +30,5% +28,9% +29,4% +39,8% +36% Výnosy (úhrady od ZP) nemocnic MZ ČR jdou vysoko nad jejich náklady (+1736 Kč/1 den)! Situaci navíc „rozmělňují“ následná lůžka, zejm. psychiatrická, rhb. atp. zřizovaná a přímo řízená MZ ČR. V minulosti byly FN státem vícekrát oddlužovány. Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Graf: výnosy a náklady v nemocnicích zřizovaných MZ ČR Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

(Zdravotně-) -sociální péče V posledních letech je sociální péče (doma i v lůžkových zařízeních) dána zákonem č. 108/2006 Sb. § 52 hovoří o „sociální péči na zdravotních lůžkách“. Podle všech dostupných údajů z terénu i z přísl. zařízení je sociální, resp. „zdravotně-sociální“ péče hrazena nesystematicky a nedostatečně. Úhrada se skládá ze 4 složek, a na její část není žádný právní nárok! Jde o granty a ostatní dávky, kt. se neustále snižují. MPSV snížilo objem fin. prostředků do veřejné soc. sféry ze 7,5 mld. na 6,0 mld. Kč … možná je navýší na 6,2-6,5 mld. č (?). Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Úhrady lůžkové (zdrav.-) soc. péče Přímá úhrada: 300-350 Kč/den (vyhl č. 391/11 Sb.) na „hotel“ vč. stravy. Musí zůstat 15% kapesné. Při průměrném důchodu (cca 10,5 tis.) nebo dokonce nižším (relativně často) je úhrada i pod 300,- Kč/den. Příspěvek na „bezmocnost“: 800 Kč-12 tis. Kč/měsíc, průměr na den cca 250-300 Kč (tj. 2.-3.stupeň). Úhrady ZP: 50-70 Kč/den. Zvláštní kód („zdrav. sestra na soc. lůžkách“- 913). Dřív slibovaly ZP až 300 Kč, daly max. 200 Kč, nyní se snižuje na 50-70/den! Granty (=nenároková složka): Nikdo neví, zda a kolik dostane. Dotace různé, např. dřív až 400 Kč/den, nyní cca 250 Kč/den. Navíc nutno žádat v předchozím roce. Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Pokles důchodů vůči mzdám Heslo z r. ´89, že důchodci mají do penze chodit se svým posledním platem se nikdy nenaplnilo… Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Bilance lůžkové zdrav.-soc. péče Zdroje celkem: 850-1000 Kč/klient/den. Část z nich je nejistá, neboť na ni není právní nárok. Náklady: venkov 850-900, města až 1300 Kč/den Závěr: Bilance je velmi napjatá. (podobně jako v celé následné zdravotní péči). Hierarchie domovů pro seniory dle zřizovatele (zřizovatelé dokrývají provoz a navíc hradí celé investice a obnovu): MPSV Kraje Města Neziskovky (i církve) Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Přechod z jednoho systému do druhého V minulých 24 letech se nepodařilo systematicky vyřešit problém financování stavu na rozhraní zdravotní a sociální péče (a pohybu mezi nimi). Neřeší jej ani novela MZ (ZZS) ani ZP ani MPSV. MZ(ZP) x MPSV vedou neustálé spory, zda je „pacient“ víc tzv. „sociální“ anebo „klient“ víc tzv. „zdravotní“… Tento neudržitelný stav je třeba řešit. V sousedních zemích jej vyřešili zavedením tzv. „ošetřovatelského pojištění“ („Pflegeversicherung“), kt. je solidární a tvoří jej zvl. příspěvky (část jako by ze zdravotních fondů, část ze sociálních – cca 4,3%). Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

ZÁVĚRY Letošní úhradová vyhláška posouvá úhrady následné péče až k roku 2008 – z každé tisícovky hrazené v r. 2009 se stává pouhých 882,- Kč v r. 2013. Úhrady v celé následné péči dlouhá léta klesají až stagnují a mají na tento segment devastující účinky. Makroekonomická situace rezortu je přitom stále relativně příznivá, výběr pojistného meziročně stoupá kolem +2%, neboť je navázán na růst mezd. Není uspokojivě řešena problematika péče na rozhraní zdravotně-sociálním, a to ani v její úhradě ani v plynulém, obousměrném přechodu z jednoho systému do druhého. Fiala, PSP ČR, 18.4.2013

Děkuji Vám za pozornost petrfiala@hotmail.com Fiala, PSP ČR, 18.4.2013