Autor: Mgr. Libor Sovadina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Advertisements

Zrcadla v praxi Zrcadla nemusí být jen rovinná.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Vypuklé zrcadlo Erik Bambušek Ondřej Pavelka.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
ZRCADLA A KALEIDOSKOP Zrcadlo je dostatečně hladký povrch odrážející světlo, čímž vzniká obraz předmětů před zrcadlem. Používá se běžně v domácnosti, dopravních.
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Optické přístroje.
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Autor: Mgr. Libor Sovadina
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
FY_092_ Světelné jevy_Optické přístroje
FY_084_ Světelné jevy_Lom světla
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Fy_102_Elektrické jevy_Elektromotor
GEOMETRICKÁ OPTIKA 06. Zrcadla
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Zákon odrazu, zrcadla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
ODRAZ SVĚTLA (zákon odrazu světla, periskop)
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Chráněná území v České republice
Sabina Mikulecká Anna Hejlová
Vypuklé kulové zrcadlo
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_069_Vesmír_Souhvězdí Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Měření a měřidla v technické praxi
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
FY_074_Síla, Skládání sil_Skládání sil
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Rovnovážná poloha tělesa
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
FY_088_ Světelné jevy_Světelné zdroje
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autor: Mgr. Libor Sovadina
CESTA ŽELEZA A DRUHY KOVŮ
Zdroje elektrického napětí
PČ_137_Kovy_Nástroje pro ruční zpracování kovů
Autor: Mgr. Libor Sovadina
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Odraz světla.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_608_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Michal Marek Lukáš Motl 8.B
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_086_Světelné jevy_ Odraz světla
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_60_ZRCADLA TEMA: FYZIKA ČÍSLO.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 Anotace.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Lupa, mikroskop, dalekohledy Název školy:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Libor Sovadina Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Odraz světla FY_086_Světelné jevy_Odraz světla Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách fyziky Je určen pro předmět Fyzika a ročník 9.

Zrcadlo – odraz světla Zrcadlo je dostatečně hladký povrch odrážející světlo, čímž vzniká obraz předmětů před zrcadlem. Používá se běžně v domácnosti, dopravních prostředcích, zdravotnictví, optických zařízeních, osvětlovacích tělesech či v měřicích přístrojích.

Druhy zrcadel Podle tvaru se rozlišuje: Rovinné zrcadlo Duté (konkávní) zrcadlo Vypuklé (konvexní) zrcadlo

Zrcadlo – stavba zrcadla Jako zrcadlo může sloužit rovné rozhraní materiálů s různým indexem lomu. První zrcadla, vyráběná člověkem, tvořila obvykle deska z leštěného kovu, často ze stříbra. Současná zrcadla jsou tvořena často tenkou vrstvou hliníku nanesenou na zadní stranu skleněné tabule. Protože vrstva je nanesena zezadu, je zrcadlo trvanlivější, za cenu o málo nižší kvality obrazu. Tento typ zrcadla odráží asi 95% dopadajícího světla. Zadní strana je často natřena ochrannou vrstvou proti korozi a poškození kovu.

Zobrazení tělesa zrcadly V rovinném zrcadle mění rovnoběžný paprsek světla svůj směr šíření, přičemž stále zůstává rovnoběžný; obrazy vzniklé v rovinném zrcadle jsou vždy zdánlivé, vzpřímené, stejně veliké a souměrné s předmětem podle roviny zrcadla. Naproti tomu dutá a vypuklá zrcadla mění rovnoběžný paprsek na sbíhavý či rozbíhavý. Na základě Huygensova principu lze odvodit, že paprsek světla se odráží od zrcadla pod úhlem, který je rovný úhlu jeho dopadu. Např. dopadá-li paprsek světla na povrch zrcadla pod úhlem 30°, potom se odráží z bodu dopadu pod úhlem 30° v opačném směru.

Využití zrcadel v praxi Zpětná zrcátka se používají v dopravních prostředcích (auta, motocykly atd.) a umožňují řidiči vidět jiná vozidla jedoucí za nimi. Větší zrcadla se v silniční dopravě používají také na nepřehledných či nebezpečných silničních křižovatkách. Běžným příkladem užití zakřivených zrcadel jsou reflektory automobilů. Zde se používají parabolická konkávní (vydutá) zrcadla, která mění rovnoběžné paprsky světla na konvergentní (sbíhavé), které se protínají v ohnisku zrcadla. Zrcadlo se používá na kontrolu částí těla, u kterých je těžké nebo nemožné vidět je přímo, např. tvář, krk, ústa, oči atd. Též se kontroluje fyzický vzhled nebo různé činnosti jako holení, stříhání vlasů atd. Zrcadla a zrcátka se běžně používají i v mnoha optických přístrojích či ve velkých optických systémech - například : hvězdářské dalekohledy (reflektor), fotoaparáty resp. zrcadlovky, dělostřelecké dalekohledy či ponorkové periskopy.

Zrcadlo na křižovatce Častým použitím zrcadla v praxi je využití vypuklého zrcadla ke sledování provozu na křižovatce. Výhodou použití vypuklého zrcadla je sledování širšího prostoru než pouhým okem.

Dalekohled Podle hlavního určení se rozlišují Optický dalekohled či teleskop je přístroj k optickému přiblížení pomocí dvou soustav čoček nebo zrcadel: objektivu a okuláru, jímž se obraz pozoruje. Podle konstrukce objektivu se optické dalekohledy dělí na : refraktory, jejichž objektiv je tvořen čočkou nebo soustavou čoček reflektory, jejichž objektiv je tvořen zrcadlem. Podle hlavního určení se rozlišují dalekohledy astronomické dalekohledy pozemní (terestrické) včetně zaměřovacích a geodetických divadelní kukátka triedry a další Námořní dalekohled

Periskop Periskop je optické zařízení, které umožňuje boční posun přijímaného světelného paprsku. Používá se především ve vojenství, kde umožňuje výhled, aniž by byl pozorovatel vystaven přímé střelbě. Je důležitou součástí vybavení ponorek a bojových vozidel, používá se ale i v mnoha dalších oborech. Funguje na principu vertikálního tubusu na koncích opatřeného zrcadly nakloněnými v 45° úhlu tak, aby navzájem odrážely vnější obraz. Princip periskopu. A - Periskop se dvěma rovinnými zrcadly B - Periskop se dvěma hranoly 1 - 2 - Zrcadla 3 - 4 - Hranoly 5 - 6 - Oko pozorovatele 7 - 8 - Tubus H - Optická výška periskopu

Zrcadlo v magii V mytologii a magii je zrcadlo považováno za tajemný předmět, zpravidla je nositelem nebezpečí pro toho, kdo do něj nahlíží - například se věřilo, že člověk, který nahlédne do zrcadla o půlnoci, spatří za svým odrazem ďábla a následkem toho onemocní nebo zemře. Zejména dětem a těhotným ženám se nedoporučovalo nahlížet do zrcadla. Zároveň lze však zrcadlo použít jako ochranný prostředek - věřilo se, že strašidlo (noční můra, upír, ďábel), které se uvidí v zrcadle, se lekne svého obrazu a uprchne. Užívalo se nejen proti nadpřirozeným bytostem, ale i bouřím nebo vichřicím. Často byla osoba v zrcadle považováno za dvojníka a některé pověsti se zabývaly tajemným světem za zrcadlem. Při úmrtí panoval zvyk zakrývat všechna zrcadla v domě, aby do něj nevstoupila duše zemřelého.

Použité zdroje: www.wikipedie.org Soubor:Mirror.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 27.8.2006 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mirror.jpg Soubor:Spiegel.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 17.3.2005 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Spiegel.jpg Soubor:Negretti zambra telescope 2.jpgZ Wikipedie, otevřené encyklopedie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 12.2.2007 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Negretti_zambra_telescope_2.jpg Soubor:Simpleperiscopes.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 5.4.2011 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Simpleperiscopes.png