VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Základní elementy trhu Mikroekonomie i
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Formování trhu
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Mikroekonomie I Základní elementy trhu
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ekonomika – základní pojmy.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE 20.10.2012

VÝROBA = VÝROBNÍ PROCES představuje sled souvisejících a na sebe navazujících činností, kt.přetvářejí přírodu v užitečné věci pomocí výrobních faktorů Výsledek: výrobek nebo služba Členění: Pracovní proces Nepracovní proces Činitele pracovního procesu: Lidský činitel (člověk schopný konat práci = prac.síla) Věcné činitele (hmotné statky,kt.člověk při práci využívá) DM (postupně se spotřebovává, použití vícekrát) OM (jednorázová spotřeba)

VÝROBNÍ FAKTORY PRÁCE PŘÍRODNÍ ZDROJE KAPITÁL Při výrobě ekonomických statků člověk používá vzácné statky, tzv. výrobní faktory ( 3 základní) PRÁCE PŘÍRODNÍ ZDROJE KAPITÁL

PRÁCE Lidské síly a schopnosti vrozené i získané, tělesné i duševní Kvalita a množství práce ovlivněno fyz.a dušev.vlastnostmi Množství práce ve společnosti – počet schopných pracovat Množství a kvalitu zvyšovat: kvalifikace, lepší vybavení Výsledek práce: mzda

PŘÍRODNÍ ZDROJE Veškeré dary přírody určitého státu Omezené množství (nerostné suroviny, přírodní materiály) Nejdůležitější přírodní zdroj: půda (účastní se výr.procesu) Půda Není volný statkem – množství omezeno Rozdílná kvalita – rozdílné dosahování výnosů Využití: - zemědělství - stavební pozemek Důchod plynoucí z půdy: pozemková renta

KAPITÁL Všechny ostatní prostředky lidmi vymyšlené, vyrobené a určené především k tvorbě dalších nových statků Výsledek předchozí výroby (na rozdíl od práce a půdy) Př.: kombajn, kosa, tovární budova,… Není omezeno, můžeme jich vyrobit kolik chceme, ALE… OMEZENO SPOTŘEBOU Z vlastnictví neplynou žádné výhody Aby přinášel důchod, musí se podnikat Výsledek: zisk nebo úrok

TRH Charakteristika Funkce Oblast ekonomiky, která určuje pravidla, podle nichž dochází k výměně činností mezi účastníky trhu prostřednictvím směny zboží Směnu zprostředkovávají peníze Střetává se zde nabídka s poptávkou Funkce Možnost odpovědět na otázky Co vyrábět? Jak vyrábět? Pro koho vyrábět? Lidé v ekonomickém životě vstupují: jako jednotlivci = FO jako skupinové subjekty = PO

TRŽNÍ SUBJEKTY Na trhu se setkávají kupující a prodávající, aby prostřednictvím peněz směnili své výrobky a služby Domácnosti Rodiny nebo jednotlivci chtějí uspokojit své potřeby Na trhu vystupují jako kupující i prodávající Firmy Podniky, které organizují podnikání Účel: dosažení maximálního zisku Stát Zasahuje prostřednictvím orgánů státní správy (parlament, vláda,..) Regulátor (odstranění negat.dopadů, které trh sám nevyřeší) Př.: regulace plynu, elektřiny, nájemného,…

TYPY TRHŮ Ekonomické subjekty se setkávají na trhu, kde dochází mezi nimi k výměně zboží Výměna ve formě koupě a prodeje uskutečněna v: Prodejnách, obchodních domech Kancelářích, na tržištích Po telefonu, přes internet Trh není ohraničen určitým místem Vzájemné nákupy a prodeje se uskutečňují na celém území státu, i za hranicemi

TYPY TRHŮ Dle předmětu koupě Dle vztahu nabídky a poptávky Dle míry zapojení ekonomiky do mezinár.dělby práce Dle množství druhů zboží a služeb Dle územního hlediska Dle konkurence

Dle předmětu koupě Trh zboží a služeb Trh výrobních faktorů Trh spotřebních statků Trh kapitálových statků Trh výrobních faktorů Práce, půda, kapitál Trh finanční Trh peněžní Trh kapitálový Trh devizový

Dle vztahu nabídky a poptávky Trh nasycený Nabídka je větší než poptávka Odběratel si může vybírat, nekupuje za jakoukoliv cenu Dodavatelé bojují o zákazníka Trh nenasycený Nabídka je menší než poptávka Odběratel musí snižovat své požadavky vůči dodavateli Vede ke snižování: Jakosti výrobků i služeb spojených s prodejem Technickému zaostávání Zvyšování cen

Dle míry zapojení. Dle množství druhů zboží ekonomiky do Dle míry zapojení Dle množství druhů zboží ekonomiky do a služeb mezinárodní dělby práce Trh celkový Trh veškerého zboží Trh dílčí Trh jednoho druhu zboží Př.: automobilů Trh otevřený Pokud velká část produkce, zejména zpracovatelského průmyslu, směňuje se zahraničím Trh uzavřený Pokud podíl směny se zahraničím je nízký

Dle územního hlediska Dle konkurence Trh místní Jarmark, obchůdky v městečku Př.: poděbradské oplatky Trh národní Vznik na základě dělby práce Trh v rámci státu Trh světový Specializace na mezinár.úrovni Výsledek: mezinárodní obchod světový trh Trh konkurenční Probíhá soutěž domácích i zahraničních dodavatelů o získání odběratele Trh monopolizovaný Jde o výsadní postavení jednoho dodavatele na trhu

POPTÁVKA Množství statků a služeb, které jsou kupující ochotni a schopni při daných podmínkách koupit (při dané ceně v určitém čase a místě) = koupěschopnost spotřebitelů Závislost mezi množstvím poptávané produkce a cenou Zákon klesající poptávky (s rostoucí cenou klesá poptávané množství)

POSUN POPTÁVKOVÉ KŘIVKY Množství statků, které jsou kupující ochotni koupit závisí i na jiných faktorech než je cena Změny znázorněny posunem poptávkové křivky Faktory ovlivňující posun křivky Cena kupovaného zboží Ceny substitutů Ceny komplementů Výše příjmů (plat, mzda) Zvyky a změny v preferencích kupujících Typy poptávky Agregátní (souhrn všech koupí), individuální(poptávka 1 kupujícího), dílčí (všech kupujících po 1 druhu zboží)

NABÍDKA Množství statků, které výrobci dodají na trh při určité ceně Vyjadřuje závislost mezi množstvím nabídkové produkce a cenou S rostoucí cenou roste nabídkové množství Zákon rostoucí nabídky Tvar nabídkové křivky způsoben: Výrobci mohou s danými zdroji měnit strukturu výroby (při zvýšení ceny určitého statku se zvýší jeho podíl a sníží podíl jiných) Do odvětví mohou stoupit noví výrobci (ti, kteří mají vyšší náklady a při nižší ceně nemohli daný statek vyrábět)

POSUN NABÍDKOVÉ KŘIVKY Posun po křivce: změny v cenách za jinak stejných podmínek Posun křivky: způsobeno změnami jiných faktorů Chování firem nabízející statky silně ovlivněno ziskem Zisk je cílem podnikání Proto firmy reagují na ↑ ceny ↑ výroby daného statku Faktory ovlivňující křivku Ceny prodávaného zboží Změny cen substitutů Ceny komplementů Výrobní náklady Typy nabídky: agregátní, individuální, dílčí

TRŽNÍ ROVNOVÁHA Děje se tak při určité tržní ceně Stav na trhu, kdy nabídka a poptávka po určitém statku nebo službě jsou vyrovnané(všechno nabízené zboží bude vykoupeno) Děje se tak při určité tržní ceně Stav rovnováhy je velmi vzácný – neustálé střetávání S a D Jestliže: nabízené množství = poptávané množství = rovnováha Cena v rovnováze = rovnovážná cena Při jiných cenách vzniká přebytek nebo nedostatek

KONKURENCE Forma hospodářské soutěže mezi prodávajícími nebo kupujícími Na jejím základě dochází ke zvyšování technické úrovně, kvality, užitnosti, produkce, rozšiřování výroby, a tím ke ↓ cen Motivuje k inovaci výrobků, prodeje i služeb Z konkurence má prospěch spotřebitel Soutěž o zákazníky nutí výrobce, aby: ↓ náklady Zdokonalovali a vyvíjeli nové výrobky a služby Nezvyšovali ceny

KONKURENCE CENOVÁ NECENOVÁ DOKONALÁ NEDOKONALÁ MONOPOL (využívání tvorby cen jako nástroje konkurenčního boje) NECENOVÁ (získat zákazníka jinými metodami než cenová konk.) DOKONALÁ (statky stejnorodé, vstup není omezen,nelze ovlivnit cenu) NEDOKONALÁ MONOPOL jediná firma tvoří celou nabídku odvětví, produkt jedinečný OLIGOPOL malý počet firem, kt.ovlivňují cenu a konkurenční podmínky MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE mnoho firem, výrobky diferencovány, vstup i výstup snadný