Číselné obory -Zákony, uzavřenost a operace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GONIOMETRICKÝ TVAR KOMPLEXNÍHO ČÍSLA
Advertisements

Sčítání a odčítání desetinných čísel
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Pravidla pro počítání s mocninami
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
Úpravy algebraických výrazů
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Násobení desetinného čísla desetinným číslem
Základní číselné množiny
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematické pojmy Matematika 7. – 8. ročník
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Počítáme s celými čísly
1.přednáška úvod do matematiky
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Číselné obory Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Komplexní čísla.
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Pre-algebra Antonín Jančařík.
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Komplexní čísla algebraický.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Algebraické výrazy a jejich úpravy
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
* Číselné výrazy Matematika – 8. ročník *
Srovnání možností matematického vyjádření části celku
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Písmena N; Z; Q; R jsou používána pro označení číselných oborů.
Násobení desetinných čísel
Čísla Množiny a podmnožiny čísel Přirozená čísla Nula Celá čísla
Rozklad mnohočlenů na součin
Sčítání desetinných čísel
Geome trie Des. čísla Zlomky Matem.
Racionální čísla.
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_18 Název materiáluČíselné.
Číselné obory 9.ročník Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Druhá mocnina a odmocnina VY_32_INOVACE_077_Druhá mocnina a odmocnina.
Celá čísla.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Definiční obor a obor hodnot
ČÍSLA KOLEM NÁS.
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
MOCNINY.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Základní škola Čelákovice
GONIOMETRICKÝ TVAR KOMPLEXNÍHO ČÍSLA
ČÍSELNÉ MNOŽINY © Jitka Mudruňková 2014.
RACIONÁLNÍ ČÍSLA.
ČÍSELNÉ VÝRAZY = výrazy, v nichž se vyskytují pouze čísla a početní operace mezi nimi. Hodnotu číselného výrazu určíme, provedeme-li všechny početní.
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁSOBENÍ A DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL
Transkript prezentace:

Číselné obory -Zákony, uzavřenost a operace Ondřej Nebeský T4A

Druhy čísel Přirozená čísla N – slouží k vyjádření počtu osob, zvířat předmětů atd. 1,2,3,4 … Celá čísla Z – umožňují vyjádřit změny těchto počtů a jejich porovnání (přírůstek, úbytek) …, -2, -1, 0, 1, 2 …

Druhy čísel Racionální čísla Q se používají k vyjádření počtu dílů celku jako jsou zlomky, mohou být kladná i záporná 1/2 ; -0,83; 0; 8,1; -3 Reálná čísla R umožňují vyjádření výsledků měření; stejná jako racionální, navíc zahrnují i čísla iracionální ; -0,1; ; 1; sin45°

Schéma číselných oborů Reálná R -5,479 Racionální Q tg 60° -3/4 Celá Z 1 -2 0,583 Přirozená N 8 5 -8

Věty Věta o asociativnosti sčítání a násobení – sčítance při součtu a činitele při násobení můžeme libovolně sdružovat (nezáleží na pořadí závorek.) a + (b + c) = (a + b) +c Věta o komutativnosti sčítání a násobení – pořadí sčítanců při součtu a pořadí činitelů při násobení můžeme měnit a + b = b + a a * b = b * a Věta o neutrálnosti čísla 1 – při násobení jakéhokoliv čísla x číslem 1 dostáváme vždy číslo x 1 * x = x Věta o distributivnosti násobení vzhledem ke sčítání – násobíme-li číslem součet dvou nebo více čísel, vynásobíme tímto číslem každého sčítance a(b + c) = ab + ac

Přirozená čísla Přirozená čísla dovedeme jmenovat, zapisovat číslicemi a znázorňovat na číselné ose Základní operace: sčítání a násobení Uzavřenost: při sčítání nebo násobení dvou přirozených čísel dostáváme vždy číslo přirozené Ostatní operace v oboru přirozených čísel při zachování uzavřenosti (odčítání, dělení a umocňování) můžeme definovat pomocí základních operací a € N /\ b € N Rozdíl a - b a = b+x (x€N /\ a > b) Podíl a : b a = b * x (x€N) Mocnina ab a = a1 * a2 * … ab

Celá čísla Jsou to Přirozená čísla rozšířená o nulu a záporná čísla. Uzavřenost: při sčítání, odčítání nebo násobení dvou celých čísel dostáváme vždy číslo celé Operace při uzavřenosti oboru jsou podobné jako u přirozených čísel (a, b, x € Z) Rozdíl a – b = x Podíl a = b * x Mocnina a = 1 * a1 * a2 * … ab (b € N0)

Racionální čísla Množinu racionálních čísel lze vyjádřit ve tvaru zlomku p/q, kde p je celé číslo a q je přirozené číslo a jejich společným dělitelem je pouze číslo jedna (zlomek v základním tvaru) Uzavřenost: při sčítání, odčítání, násobení nebo dělení dvou racionálních čísel dostáváme vždy číslo racionální. Výjimkou je dělení nulou. Možné tvary zápisu: Zlomek 1/3 Desetinné číslo s konečným periodickým rozvojem 0,8 Nekonečný periodický desetinný rozvoj s vyznačenou periodou 0,3

Racionální čísla - zlomky Základní početní operace se zlomky odčítání sčítání násobení dělení

Racionální čísla Perioda – nekonečná řada neustále se opakující skupiny čísel za desetinnou čárkou Značí se vodorovnou čárkou nad číslicemi V rozvoji se před periodou může vyskytovat ještě skupina číslic (tzv. předperioda) a jedná se o rozvoj neryze periodický Každé desetinné číslo můžeme zapsat také jako desetinný zlomek, v jehož jmenovateli je přirozená mocnina deseti (tj. 10n, n € N)

Reálná čísla Skládá se z množiny čísel racionálních a iracionálních Iracionální čísla lze zapsat jenom takovým desetinným rozvojem který je nekonečný a neperiodický Patří mezi ně některé odmocniny (2,3,5), Ludolfovo číslo a hodnoty některých goniometrických funkcí např. sin 45°, cos 30°, tg 60° atd. Pro iracionální čísla není zaveden žádný obor protože výsledky operací s iracionálními čísly nemusí být iracionální číslo. Např. pro iracionální čísla \/2 a -\/2 je součet i součin racionální. Množina všech iracionálních čísel není uzavřená vzhledem ke sčítání a násobení.

Reálná čísla Pro každá tři reálná čísla a, b, c platí: Jestliže a > b a zároveň b > c, pak a > c. Jestliže a > b a zároveň c > 0, pak ac > bc. Jestliže a > b a c je libovolné reálné číslo, pak a + c > b + c Zaokrouhlování: V praxi se iracionální čísla nahrazují desetinnými čísly, která jsou tvořena částí desetinného rozvoje zaokrouhleného na zvolený počet desetinných míst, jenž je určen požadovanou přesností výsledku. Výsledek nebude nikdy absolutně přesný. Např. = 3,141 592 653 589 79 … se běžně zaokrouhluje na 3,142 nebo 3,14