Farní charita Prachatice Dům sv. Petra pro muže bez domova CZ.04.1.03/2.1.25.2/2273
Identifikace projektu Operační program Rozvoj lidských zdrojů Název projektu Dům sv. Petra pro muže v Prachaticích Číslo projektu CZ.04.1.03/2.1.25.2/2273 Příjemce podpory Farní charita Prachatice IČ 62529919
Partneři projektu REALIZÁTOR - Farní charita Prachatice PARTNER - Městská charita České Budějovice SPOLUPRACUJÍCÍ ORGANIZACE: Úřad práce Prachatice o.s. Prevent – Krizové a kontaktní centrum
Farní charita Prachatice Vznikla v roce 1998, působí na území okresu Prachatice. Provozuje registrované sociální služby - prevence: Dům sv. Petra pro muže (azylové domy -Záblatí, Prachatice) CHD sv. Dominika Savia pro matky s dětmi (azylový dům - Prachatice) Most naděje (terénní program – Prachatice) Další projekty: Agentura práce pro osoby znevýhodněné na trhu práce Charitní šatník
Městská charita České Budějovice Partner v projektu Městská charita České Budějovice Provozuje služby sociální prevence: Dům sv. Pavla pro muže (azylový dům – Č. Budějovice) Dům na půli cesty (Č. Budějovice) a další služby nesouvisející s projektem Úloha partnera – poradensko-konzultační (předávání příkladů dobré praxe, pomoc při publicitě projektu, doplnění stavů uživatelů do RK, pomoc při koordinaci projektu, konzultace při tvorbě metodik, konzultace při hodnocení projektu a další drobné práce). Partner nečerpal finanční podporu z projektu.
Spolupracující organizace Úřad práce Prachatice pomoc při výběru účastníků projektu, konzultační pomoc při plánování aktivit (zejména rekvalifikačních kurzech), účast a konzultace při hodnocení jednotlivých aktivit projektu o.s. Prevent – Krizové a kontaktní centrum poradenství u účastníků se závislostí na drogách, alkoholu a automatech – ambulantní léčba ve spolupráci s psychiatry, podpora při hodnocení aktivit projektu
Obecný cíl projektu „Integrace skupiny osob vyloučených či ohrožených sociálním vyloučením - muži jednotlivci, muži bez rodinného zázemí, muži bez domova“.
Cíle projektu - specifické Podpora řešení akutní krizové situace jedince, který ztratil rodinné zázemí či se ocitl bez domova. Motivace k řešení své situace a podpora v řešení jednotlivých kroků vedoucích k vyřešení tíživé životní situace s cílem následného osamostatnění. Změna rizikového způsobu života (závislosti, trestná činnost...) a udržení si nových pozitivních sociálních návyků (vzájemné soužití s druhými lidmi, abstinence, hygienické návyky, sociální návyky...). Zvýšení kvalifikace a odbornosti, které následně povede k snadnějšímu získání pracovní pozice na trhu práce. Znovunabytí soběstačnosti a sebedůvěry, která povede k celkovému osamostatnění jedince (získání kvalifikace, získání a udržení si práce, bytu). Znovunabytí své role v rodině a společnosti a upevnění pocitu zodpovědnosti za sebe i své činy.
Zaměření projektu Poskytnutí sociální služby azylového domu doplněného o další aktivity Pracovní program pro uživatele Rekvalifikace pro uživatele Tvorba 2 ks metodik Práce s cílovou skupinou Práce s podnik. sektorem – podpora CS Předávání dobré praxe
Cílová skupina projektu Cílovou skupinu vymezujeme: osoby ohrožené sociální izolací/exkluzí. V užším slova smyslu jsou to osoby: bez přístřeší nebo osoby potencionálně ohroženi ztrátou bydlení a sociálního zázemí. osoby, které se dlouhodobě pohybují na hranici sociální chudoby (neumístitelní na trhu práce, snížený sociální status – trestná činnost, osoby z marginalizovaných skupin) a další
Cílová skupina - charakteristika Ve velké míře se cílová skupina vyznačuje: závislostí stigmatizací stran veřejnosti sociální izolací nízkými či žádnými sociálními návyky Dále je pro cílovou skupinu typické: nízké vzdělání mizivé či žádné pracovní návyky narušené rodinné vztahy slabá motivace ke změně
Cílová skupina – účastníci projektu Rozdělení podle pohlaví Rozdělení podle znevýhodnění na trhu práce
Klíčové aktivity projektu Podpůrné aktivity – sledují zabezpečení základních potřeb účastníkům projektu Pracovní program – rozdělujeme na: a) získání či obnovu pracovních návyků b) zprostředkování zaměstnání Vzdělávací aktivity – mají za úkol zpřístupnit trh práce nízkokvalifikovaným osobám
Podpůrné aktivity Veškeré podpůrné aktivity můžeme shrnout pod standardní poskytování sociální služby prevence: UBYTOVÁNÍ, SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ PORADENSTVÍ, AKTIVITY VE PROSPĚCH DUŠEVNÍ POHODY, PODPORA PRACOVNÍKŮ (ODBORNOST)
Základním motem zařízení Domu sv. Petra je "práce ti pomáhá". Pracovní program Základním motem zařízení Domu sv. Petra je "práce ti pomáhá". Na základě zkušeností rozdělujeme uživatele do 2 kategorií: bez pracovních návyků – tyto osoby podporujeme pracovní terapií, ve které si mohou obnovit či získat pracovní návyky (chodit včas do práce, používat pracovní pomůcky, BOZP, zvyšovat pracovní zátěž...) s pracovními návyky – můžeme zprostředkovat práci u podniků v okrese Prachatice Původní záměr: podpořit uživatele zapojené do projektu v rámci pracovního programu také finančně. Protože projekt nevytváří praco místa – nelze tuto položku rozpočtu využít.
Pracovní program Projekt nebyl zaměřen pouze na registrované uživatele z ÚP, byl otevřen i neregistrovaným. Hodnoty nemáme přesně vyčíslené – uživatelé, kteří odešli z projektu mohli najít práci, nejsme však schopni to doložit.
Vzdělávání uživatelů REKVALIFIKAČNÍ KURZY - sledují doplnění vzdělání, které je u cílové skupiny na velmi nízké úrovni. Volili jsme RK podle: uplatnitelnosti na trhu práce přiměřené k schopnostem uživatelů (krátké kurzy, zaměřené spíše na praktické znalosti a dovednosti) akreditace – všechny kurzy musí splňovat dostupnost – co nejblíže našemu sídlu ceny
Vzdělávání uživatelů RK - PRÁCE NA PC - rozsah 80 hodin, plán 11 osob RK - KÁCENÍ STROMŮ DO 15 CM - rozsah 40 hodin, plán 7 osob RK - KÁCENÍ BEZ OMEZENÍ - rozsah 64 hodin, plán 5 osob RK - ODBORNÝ DŘEVORUBECKÝ KURZ - rozsah 96 hodin, plán 3 osoby RK - SVAŘOVÁNÍ V CO2 - rozsah 168 hodin, plán 5 osob
Celkové výstupy projektu Věková struktura uživatelů zapojených do projektu. Mnozí uživatelé volili kombinaci několika nabízených aktivit.
Silné stránky projektu Zkušenosti s cílovou skupinou – vliv na plánování MI a jejich plnění. Volba partnerů projektu a spolupracujících organizací – velmi dobrá a užitečná. Stálost pracovního týmu – nedocházelo k fluktuaci pracovníků. Jasně vymezená koncepce práce s cílovou skupinou. V klíčových aktivitách: Znalost cílové skupiny – vliv na výběr, motivaci i udržení uživatelů v projektu. Zázemí sociální služby, která již funguje. Znalost pracovního trhu v regionu. Úzká spolupráce s partnery.
Slabé stránky projektu Malé zkušenosti s administrováním ESF projektů z naší strany – vyšší zátěž na pracovníky. Počáteční obtíže se schvalováním MZ, včetně počátečního proplácení plateb. Změna podmínek na trhu práce v průběhu realizace projektu. Nepochopení MI – vliv na plnění plánu. Plánování aktivit – jsou plánovány s velkým předstihem (neumíme s tím pracovat, není to pružné). Administrativa by mohla být snazší.
Náměty, doporučení Možnost konzultací podpořených projektů před uzavřením smluv (týká se zejména úprav v rozpočtu, MI...). Volba administující organizace by měla předcházet zahájení jednotlivých projektů. Vyšší podpora při prezentaci loga ESF – k dispozici nejsou všechny možné varianty pro loga (my si je musíme dotvářet).
Poděkování Chci touto cestou velmi poděkovat zejména našim partnerům a všem, se kterými jsme v průběhu projektu spolupracovali. Také děkuji novému týmu z NVF, který dohnal v krátkém čase skluz ve schvalování MZ.
při následující diskuzi rád/a zodpovím všechny Vaše dotazy. Děkuji za pozornost, při následující diskuzi rád/a zodpovím všechny Vaše dotazy.