Dopad sociální reformy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Advertisements

Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Panelová diskuse ČSSD Daňová reforma
Reformy v sociální oblasti Změny ve financování sociálních služeb Ing. Ondřej Mátl.
Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu
Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany 1.
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Mateřská a rodičovská dovolená
Životní úroveň (II. část)
Nepojistné sociální dávky STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA
DAŇ Z PŘÍJMŮ ZE ZÁVISLÉ ČINNOSTI
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
Rozdíly a interakce veřejné služby a dobrovolnické služby Mgr. Petr Beck Odbor rodiny a dávkových systémů Ústí nad Labem
Systém sociální podpory v ČR
Příležitost dělá(t) zaměstnance
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
– – Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Studijní obor: Sociální činnost
Podpora v nezaměstnanosti
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 3. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Představení projektu Příležitost dělá(t) zaměstnance
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Učíme se podnikat Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
1 Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany.
Realizace aktivní politiky zaměstnanosti – Kritéria a postupy pro poskytování příspěvků z prostředků APZ pro rok 2015 Úřad práce ČR, Krajská pobočka.
Zdravotní pojištění. Účast na pojištění:  osoby s trvalým pobytem na území ČR  osoby jejichž zaměstnavatel má sídlo na území ČR  zaměstnanec volí ZP.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 3. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.7.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 7 Politika zaměstnanosti v ČR (2/2)
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Státní sociální podpora
Sociální zabezpečení Sociální služby
ŽIVOTNÍ A EXISTENČNÍ MINIMUM
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
JAK VYUŽÍT SLUŽEB ÚŘADU PRÁCE Mgr. Ivona Černohausová Jeronýmovy dny.
Dopad sociální reformy Zaměstnanost Státní sociální podpora Sociální služby Dávky osobám zdravotně postiženým Daně a pojistné odvody.
Systém nepojistných sociálních dávek Mgr. Kateřina Jirková Ředitelka odboru sociální a rodinné politiky, MPSV.
Proč by měl dát zaměstnavatel šanci pracovat člověku po ukončení léčby aneb legislativou dané motivační nástroje Hana Potměšilová 23. října 2015, PRAHA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1 Aktivní politika zaměstnanosti a agenturní zaměstnávání.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Novela zákona o pomoci v hmotné nouzi – veřejná služba Alena Zieglerová Praha, Úřad vlády, Setkání ASZ s NNO působících v oblasti sociálního.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vysoká škola technická a ekonomická Bakalářská práce Daňové a odvodové zatížení podnikatelů ČR Autor: Radka Přibylová Vedoucí práce : Ing. Marta Hortová.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Odborná konference „Veřejná služba“
JAK VYUŽÍT SLUŽEB ÚŘADU PRÁCE Mgr. Ivona Černohausová
PODNIKÁNÍ CIZINCŮ V ČESKÉ REPUBLICE 10/2017
Legislativní zakotvení veřejné služby a jeho historie
OSVČ – zdravotní pojištění 2017
Transkript prezentace:

Dopad sociální reformy Zaměstnanost Státní sociální podpora Sociální služby Dávky osobám zdravotně postiženým Daně a pojistné odvody přehled nejzásadnějších legislativních změn plynoucích z balíčku návrhů změn sociálních zákonů (květen 2011)

Oblast zaměstnanosti Přehled zásadních změn: redukce státní podpory při zaměstnávání zdravotně postižených osob oslabení definice vhodného zaměstnání zpřísnění podmínek pro evidenci uchazečů o zaměstnání na ÚP privatizace zprostředkování zaměstnání výplata dávek prostřednictvím nově navržené „karty sociálních systémů“

Oblast zaměstnanosti Zaměstnávání zdravotně postižených ruší se institut chráněné pracovní dílny redukuje se příspěvek na úhradu provozních nákladů na chráněné pracovní místo - roční výše max. 48 000 Kč omezuje se podpora zaměstnávání zdravotně znevýhodněných osob – kategorie zdravotně znevýhodněných, tj. i jejich podpora při zaměstnávání, se od 1.1. 2014 ruší Současná výše příspěvku na úhradu provozních nákladů na chráněné pracovní místo je maximálně trojnásobek průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předchozího kalendářního roku - obava ze zhoršení postavení původně chráněných skupin osob.

Oblast zaměstnanosti Privatizace v oblasti zprostředkování zaměstnání nákup zprostředkovatelské činnosti od soukromých agentur práce odměna agentuře: 5000 Kč za každého uchazeče, jemuž zprostředkovává práci + 1250 Kč za zprostředkování práce na dobu neurčitou + 500 setrvá-li uchazeč min 6 měsíců v pracovním poměru na dobu neurčitou ruší se povinnosti zaměstnavatelů hlásit volná pracovní místa na úřady práce Jde o destrukci veřejných služeb v podobě privatizace státní politiky zaměstnanosti. Hlášení volných pracovních míst bude pouze na principu dobrovolnosti - oslabení podpory politiky zaměstnanosti a obava, aby se z ÚP nestala pouze kontaktní místa pro výplatu dávek.

Oblast zaměstnanosti Příspěvek na podporu zaměstnávání OZP vázáno na zaměstnance na chráněných pracovních místech zavedení finanční spoluúčasti zaměstnavatele úhrada max. 75 % skutečně vynaložených mzdových nákladů celkově max. 6 000 Kč na zaměstnance Stávající úprava dovoluje nahrazovat 100 % mzdových nákladů ve výši max. 8 000 Kč na jednoho zaměstnance - obava ze zhoršení přístupu OZP na trh práce.

Oblast zaměstnanosti Průlom do definice vhodného zaměstnání nově má být pro uchazeče vhodné každé zaměstnání, které odpovídá jeho zdravotnímu stavu bez ohledu na jeho kvalifikaci návrh znamená výrazné zhoršení postavení uchazečů o zaměstnání

Oblast zaměstnanosti Nové důvody pro vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání odmítnutí vykonávání veřejných služeb (vyžadováno již po 2 měsících registrace na úřadu práce) ukončí-li zaměstnanec sám nebo dohodou bez vážných důvodů zaměstnání zprostředkované úřadem práce Nově se důvodem pro vyřazení z evidence ÚP stane: i skutečnost, že uchazeč opustil předchozí zaměstnání sám nebo na základě dohody bez vážných důvodů nebo opustil vhodné zaměstnání zprostředkované ÚP z důvodu porušení předpisů zvlášť hrubým způsobem a pokud uchazeč vedený v evidenci ÚP déle jak 2 měsíce, který odmítne vykonávat veřejnou službu v rozsahu max. 20 hodin týdně.

Oblast zaměstnanosti Zhoršení podmínek pro přiznání podpory v nezaměstnanosti délka rozhodného období pro posouzení nároku na přiznání podpory v nezaměstnanosti se zkracuje o jeden rok nově musí být výdělečná činnost min. 1 rok během 24 po sobě jdoucích měsíců (doposud během 36 měsíců) – dopadne to např. na absolventy škol

Státní sociální podpora Přehled nejzásadnějších změn: omezení příspěvku na bydlení změna výplaty rodičovského příspěvku nižší rodičovský příspěvek při péči o zdravotně postižené dítě

Státní sociální podpora Omezení příspěvku na bydlení zkrácení délky poskytování příspěvku na maximálně 84 měsíců (s výjimkou handicapovaných osob a osob starších 75 let) obava z nárůstu bezdomovectví Vzhledem ke stávající situace na trhu s byty – vysoké ceny bytu, absence sociálních bytů atd. –mají občané pouze omezenou možnost pro zajištění levnějšího bydlení. Růst cen nájemného, zvyšování cen energie spolu s plánovaným zvyšováním DPH, ke zlepšení této situace rozhodně nepřispěje.

Státní sociální podpora Změna výplaty rodičovského příspěvku celkově rodič může získat max. 220 tisíc Kč při čerpání příspěvku po dobu 3 let částka nižší o 15 600 Kč délka čerpání je na volbě rodiče zrušeno zvýhodnění pro rodiče pečující o zdravotně postižené dítě Jisté omezení volby příspěvku je dáno výší předchozího příjmu rodiče, neboť příspěvek nesmí být vyšší než jeho peněžitá pomoc v mateřství . Možnost čerpání příspěvku do 4 let věku dítěte je zachována.

Dávky pomoci v hmotné nouzi Přehled zásadních změn: menší podpora nezaměstnaným osobám přísnější přístup k posuzování movitého majetku nižší dávky osobám hospitalizovaným po celý měsíc

Dávky pomoci v hmotné nouzi Dávky hmotné nouze pro nezaměstnané výše dávky bude více závislá na aktivitě příjemce, vyšší dávky pouze při pracovní aktivitě to je v protikladu se zrušením nekolidujícího zaměstnání (do konce roku 2010 si příjemce podpory mohl přivydělat 4 000 Kč měsíčně) Doposud byla částka na živobytí při registraci na úřadu práce navyšováno o 30 %, nově pouze o 10% - zásadní problém je, že od ledna 2011 se zrušila možnost přivýdělku pro osoby evidované na úřadech práce při současném pobírání podpory v nezaměstnanosti (nekolidující zaměstnání). Nezaměstnaný tedy nemůže brát podporu v nezaměstnanosti a mít přitom příjem z výdělečné činnosti

Dávky pomoci v hmotné nouzi Přísnější přístup k posuzování movitého majetku využití movitého majetku nově vyžadováno již po 3 měsících (dříve po 6 měsících) obava ze snížení mobility (nutnost prodeje auta apod.) Movitý majetek má být osoba povinna využít již po 3 měsících (tj. prodat, pronajmout atd.), dnes je toto vyžadováno až po 6 měsících Do movitého majetku patří např. i osobní auto. Pokud dojde k jeho prodeji, znemožní se dojíždění do práce, neboť z důvodu malé dopravní obslužnosti je to v některých oblastech jediná možnost dopravy

Dávky pomoci v hmotné nouzi Snížení příspěvku na živobytí při celoměsíční hospitalizaci osoba má být zajištěna pouze na úrovni existenčního minima obava z nedostatku prostředků na udržení bydlení, doplatku na léky apod. 1) Osobám, kterým je po celý měsíc poskytována zdravotní péče ve zdravotnickém zařízení, má být přiznána částka na živobytí pouze ve výši existenčního minima – doposud je zajištěna ochrana na úrovni životního minima. Hospitalizované osoby nemají možnost si jakýmkoli způsobem zvýšit příjem, přiznat jim pouze existenční minimum proto pokládáme za neúměrně tvrdé. Existenční minimum je přitom stanoveno na úrovni určené pouze na přežití osoby (aktuálně 2 020 Kč měsíčně). I při hospitalizaci musí občané hradit např. náklady na bydlení či jiné osobní náklady.

Sociální služby Přehled zásadních změn zavedení nového systému posuzování stupně závislosti změna způsobu výplaty příspěvku

Sociální služby Změna ve způsobu posuzování stupně závislosti doposud posuzovaná schopnost péče o vlastní osobu a soběstačnost (pomocí 36 úkonů), nově pouze 10 kritérií tykajících se zvládání základních funkcí obava z přesouvání osob do nižších stupňů závislosti Doposud se pro poskytnuti příspěvku posuzuje zvládání 36 úkonů, nově je má nahradit 10 bodů hodnocení. Vzhledem k tomu, že ústředním motivem předložených novel zákonů není zdravotně postižený člověk a jeho postavení ve společnost, ale snížení výdajů ze státního rozpočtu, obáváme se, že tím dojde k vyloučení řady osob z nároku na příspěvek na péči, popř. k přesunutí některých osob do nižší skupiny závislosti a tím i k výplatě nižšího příspěvku na péči.

Dávky pro osoby se zdravotním postižením příspěvek na nákup pomůcek – nově poskytován pouze na pomůcky dražší 24 tisíc Kč zavedena povinná 10% finanční spoluúčast zavedeno posuzování majetku a příjmu při žádosti o příspěvek Příspěvek na zvláštní pomůcky - při pořízení pomůcky s cenou do 24 000 Kč má nově náležet pouze při příjmu do osminásobku životního minima rodiny. Jinak si postižená osoba má hradit kompenzační pomůcku z vlastních zdrojů – obavy ze snížení dostupnosti kompenzačních pomůcek a tím i zhoršení mobility těchto osob.

Výplata podpory v nezaměstnanosti a soc. dávek Změna způsobu výplaty podpor a dávek dávky nebude možné vyplatit v hotovosti nově pouze formou převodu na účet nebo prostřednictvím karty sociálních systémů povede to ke zhoršení přístupu občanů k prostředkům v odlehlejších oblastech a malých obcích bez bankomatů dojde ke snížení dávek o zaplacené bankovní poplatky Výplata dávek se převádí na úřady práce. Úřadů práce je však několikanásobně méně než obecních úřadů, čímž se pro občany sníží dostupnost a naopak se jim zvýší náklady na dojíždění do vzdálenějších míst. Navíc se oslabí základní poslání Úřadů práce, tj. aktivní vyhledávání zaměstnání a práce s nezaměstnanými. Nově se zavádí KARTA SOCIÁLNÍCH SYSTÉMŮ , prostřednictvím které budu dávky poskytovány a kterou bude příjemce dávek hradit nákup služeb, zboží atd. V budoucnu má nahradit i stávající kartu ZTP (ZTP-P), kterou zdravotně postižení občané používají např. jako průkaz v hromadné dopravě, při parkování osobního auta apod.

Oblast daní a odvodů Přehled vládních opatření zvýšení daně z přidané hodnoty zvýšení daňového zatížení zaměstnanců veřejná podpora „švarcsystému“ zvýšení zdravotního pojištění hrazeného zaměstnancem o 2 procentní body Realizace návrhů může vést ke snížení příjmů veřejných financí až o dalších 20 mld. Kč Podle ministerstva bude propad příjmů státního rozpočtu asi 7 až 8 mld. Kč. Podle odhadu ČMKOS lze očekávat snížení příjmů až v rozsahu 20 mld. Kč. Návrh je v rozporu s vládním prohlášením, zejména závazku KONSOLIDACE veřejných rozpočtů. Zvýšení odvodu zaměstnance na zdravotní pojištění o 2 procentní body (převod od zaměstnavatele na zaměstnance) spolu s nově zavedenou daňovou úlevou pro OSVČ zvyšuje rozdíl zatížení zaměstnanců ve srovnání s OSVČ.

Oblast daní a odvodů Změna podmínek u benefitů - ruší se osvobození od daně a pojistného u: příspěvku na stravování režijních jízdenek ve veřejné osobní dopravě přechodného ubytování zvýhodnění plynoucího z bezúročné půjčky daru při životním a pracovním výročí a za humanitární aktivity Obava z jejich postupné likvidace Nově bude hodnota některých benefitů přičtena k hrubé mzdě a bude podléhat odvodům pojistného a zdanění.

Oblast daní a odvodů Změna podmínek při poskytování: odstupného jednorázových sociálních výpomocí odměn za zlepšovací návrhy a vynálezy U všech se ruší osvobození od odvodu pojistného, což povede k razantnímu zdražení těchto plnění a postupnému omezování jejich poskytování. Odstupné, sociální výpomoc atd. se bude přičítat k základu pro výpočet pojistného.

Oblast daní a odvodů Další podpora nepravého podnikání, tzv. „švarcsystému“, bude mít zásadní negativní dopad na veřejné finance: přechod 1 zaměstnance s průměrnou mzdou na švarcsystém znamená snížení příjmu do sociálních systémů o cca 133 tis. Kč/rok a přechod 1% zaměstnanců na švarcsystém = propad příjmu veřejných financí o 5 mld. Kč ročně Podpora švarcsystému se projeví přechodem určité části zaměstnanců na nepravé podnikání. To bude mít markantní dopad na stav veřejných financí. Přechod jednoho zaměstnance na Švarcsystém bude stát státní rozpočet tolik prostředků, které by i s přebytkem snadno pokryly úhradu důchodu důchodce s průměrným příjem. Daňové a odvodové zatížení zaměstnanců, resp. jejich příjmů a uvolnění daňového a odvodového zatížení OSVČ povede k markantní rozdílu mezi konečným příjmem těchto osob a současně se stane pracovní síla zaměstnance pro zaměstnavatele nepoměrně dražší než pracovní síla v podobě OSVČ.

Oblast daní a odvodů Bez náhrady se zaměstnavatelům ruší daňové úlevy při zaměstnávání zaměstnanců se zdravotním postižením Zrušení roční slevy na zdravotně postižené zaměstnance až 18 000 Kč a slevy na těžce zdravotně postiženého zaměstnance až 60 000 Kč

Dopady reformy daní a odvodů Dopad na nízkopříjmové zaměstnance např: zaměstnanci se mzdou 10 000 Kč se měsíční odvody zvýší o 631 Kč (200 Kč zdravotní pojištění a 171 Kč zdanění a zpojistnění benefitů, 300 Kč v důsledku zvýšení DPH, naproti tomu se daň z příjmu sníží pouze o 40 Kč) ročně tento zaměstnanec odvede navíc o 7 573 Kč, tzn. reforma připraví nízkopříjmového zaměstnance o téměř celý čistý měsíční příjem.

Dopady reformy daní a odvodů Dopady na další skupiny zaměstnanců: s průměrnou mzdou zaplatí více o 596 Kč za měsíc 7 153 Kč za rok s dvojnásobkem průměrné mzdy zaplatí více o 821 Kč za měsíc 9 853 Kč za rok

Dopady reformy daní a odvodů Zaměstnanci s dětmi si budou moci měsíčně od daně odpočítat o 150 Kč měsíčně více. Zvýšení DPH bude tak rodinám se zdanitelným příjmem částečně kompenzováno. Na rodiny bez zdanitelných příjmů zvýšení DPH dopadne v plném rozsahu Celkový nárůst zatížení (daně a pojistné) zaměstnanců odhadujeme až na cca 15 mld. Kč.

Reformy jsou asociální Navržené reformy sociálních systému dani a pojistného povedou k sociálnímu vyloučení a nárůstu chudoby - ČMKOS požaduje jejich stažení a přepracování. Již stávající situace rodin s nejnižšími příjmy je značně obtížná. ČMKOS požaduje zvýšení minimální mzdy a částek životního minima, které nebyly již pět let upraveny.