KPR * kardiopulmonální resuscitace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zásady první pomoci při zasažení el.proudem
Advertisements

ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Kardio pulmonální resuscitace B.Szücsová sestra specialistka
Základní kardiopulmonální resuscitace
NEODKLADNÁ RESUSCITACE
Základní neodkladná resuscitace
ABLS Základní neodkladná resuscitace dospělých /Adult Basic Life Support (ABLS) pro studenty 3. ročníku před nácvikem Tomáš Janota Koronární jednotka.
© 2004 UTEE FEKT VUT v Brně První pomoc Postup záchranných prací  Zhodnocení příčin úrazu a vyproštění postiženého  Určení rozsahu poranění a poskytnutí.
První pomoc Úrazy ve škole.
Kardiopulmonální resuscitace I.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Pediatrická KPR únor ‘06 1.
Jednotný postup při poskytování první pomoci
Neodkladná resuscitace Zástava oběhu Výukový text
ZÁKLADNÍ KPR Hermanová Irena, FNUSA
První pomoc při poranění elektrickým proudem
Resuscitace pro sestry dle guidlines 2005
Algoritmus použití AED
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
ZÁSTAVA DECHU A OBĚHU Definice
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
První pomoc při zástavě krevního oběhu
KPR R. Hřib, M.Votýpka L.P
Školení bezpečnosti práce (BOZP)
Úvod do první pomoci. Právní odpovědnost 40/2009 Sb. - trestní zákoník § 150 Neposkytnutí pomoci (1)Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky.
bezvědomí a resuscitace Guidelines 2005
Laická první pomoc.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.1 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Obecné zásady první pomoci Typ: DUM - výkladový Předmět:
KPCR Kardiopulmocerebrální resuscitace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.2 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při poruchách dýchání DUM – výkladový Předmět:
Zásady první pomoci Lenka Kraváčková.
Základy resuscitace Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je.
Neodkladná resuscitace
Demonstrace použití ZOLL AED Plus Přizpůsobeno ERC Guidelines 2005
Adult Basic Life Support (ABLS)/ Základní podpora života dospělých
Školení první pomoci
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DÍTĚ 19
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DOSPĚLÝ 17
PRVNÍ POMOC MUDr.Pertl Martin.
Základní životní funkce vědomí
První pomoc u dětí KPR Bezvědomí Vdechnutí cizího tělesa Otravy.
BEZVĚDOMÍ Definice Neschopnost postiženého jakýmkoli způsobem reagovat na vnější i vnitřní podněty.
První pomoc u dětí KPR Bezvědomí Vdechnutí cizího tělesa Otravy.
2. První pomoc – bezvědomí
Tato studijní opora je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Učíme se.
Kurz první pomoci Marcela Balatková (studentka 1.LF UK)
První pomoc nejen při úrazech v TV VY_32_INOVACE_03_36.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Co se stalo? Výuková prezentace s využitím dotykového zařízení ročník ZŠ Vypracovala: Lucie Kováčová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo12 Označení materiálu evo12_resuscitace.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
VYSVĚTLIT ŽÁKŮM, CO JE NEODKLADNÁ PRVNÍ POMOC, POPSAT A VYZKOUŠET SI, JAK POSTIŽENÉHO ULOŽIT DO STABILIZOVANÉ POLOHY, JAK PROVÁDĚT NEPŘÍMOU MASÁŽ SRDCE.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ IX 1.POMOC Resuscitace Nepřímá masáž srdce Umělé dýchání Šok Záchrana tonoucího.
RESUSCITACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_20_P8_Bartonkova TÉMA: První pomoc OBSAH: První pomoc ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VY_32_INOVACE_Maslovsky_ První pomoc při úrazu el.proudem
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Bozp, první pomoc při úrazu elektrickým proudem
AED … tři písmena, která zachraňují!
Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU
Resuscitace = oživování, kříšení
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Zdravotnická první pomoc
Základy první pomoci.
Kurz základní resuscitace
Transkript prezentace:

KPR * kardiopulmonální resuscitace

KPR Život postiženého mnohdy závisí na správně poskytnuté první pomoci. Cíl školení: vysvětlit význam laické první pomoci překonat bariéry bránící jejímu poskytování seznámeni se s praktickými postupy první pomoci

Proč první pomoc není poskytována? Lidé chtějí pomoci, ale bojí se. Mají obavu, aby zraněnému neublížili. Nezvládnutí emocí – stres vedoucí k bezradnosti. Pocit nedostatečnosti – obava z výsledku, očekávaná negativní reakce okolí i zdravotníků Obava o vlastní zdraví a bezpečnost Naštěstí vítězí ochota pomoci nad strachem, že postup KPR nebude správný.

KPR Povinnost poskytnutí první pomoci stanoví : Zákon č. 20/1966 základní povinností každého občana je zprostředkovat nezbytnou pomoc osobě, která je v nebezpečí života.

KPR Trestní zákon č. 140/1961 Sb. § 207 (1) Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky vážné poruchy zdraví, neposkytne potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok. (2) Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky vážné poruchy zdraví, neposkytne potřebnou pomoc, ač je podle povahy svého zaměstnání povinen takovou pomoc poskytnout, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti. § 208 Řidič dopravního prostředku, který po dopravní nehodě, na níž měl účast, neposkytne osobě, která při nehodě utrpěla újmu na zdraví, potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti.

Co je život bezprostředně ohrožující stav – „klinická smrt“? Ohrožení života se projevuje současným selháním tří základních životních funkcí: Ztráta dechu Ztráta vědomí Selhání krevního oběhu

Příčiny a příznaky Příčiny mohou být různé: - U dospělých dojde k zástavě oběhu zejména při onemocněních srdce (ICHS,fibrilace komor). - U dětí bývají příčiny spíše dechové,(asfixie) nejčastěji dušení při vdechnutí cizího tělesa, při úrazech či tonutí. Příznaky: bezvědomí, nereaguje na nás, nehýbe se, nedýchá, někdy můžeme zastihnou lapavé konečné dechy. - postupně dochází ke změně barvy jeho obličeje do modrofialova.

KPR Cílem kardiopulmonální resuscitace (KPR), neboli oživování je obnovení dechu a oběhu. Provádíme ho nepřímou srdeční masáží a umělým dýcháním z plic do plic. Evropská rada pro resuscitaci (ERC) ve svých doporučeních z roku 2005 platných do roku 2010, přinesla celou řadu zjednodušených postupů KPR.

KPR- co udělat nejdříve. 1 KPR- co udělat nejdříve? 1. Zkontrolujeme stav postiženého, je při vědomí, dýchá, srdce pracuje?

KPR 2. Co udělat po zjištění stavu postiženého? Voláme tísňovou linku (155, 112) Pokud jsme na místě sami, pokusíme se sehnat pomocníky a to i za cenu malého časového prodlení v zahájení první pomoci. Bezpečnost zachránců je prioritou.

3. Zavoláme si pomocníky, pokud je to možné

4. Uvolnění dýchacích cest záklonem hlavy.

Uvolnění dýchacích cest záklonem hlavy

Uvolnění dýchacích cest vyčištěním dutiny ústní Odstraníme zvratky, krev, cizí tělesa, zubní protézu.

KPR – pokud se postižený sám nerozdýchá, začneme s masáží srdce

Technika masáže srdce u dospělého: - přesně v polovině hrudníku u žen - spojnice mezi bradavkami u mužů

KPR Při náhlém kolapsu postiženého je mimořádně významná nepřímá masáž srdce, kterou kombinujeme s 1 – 2 vdechy za minutu (tj. asi 100 stlačení ku 2 vdechům). (tempo písničky „Rolničky,rolničky) Pokud je jeden zachránce, je možné prvních 5 minut po kolapsu jenom masírovat srdce (krev je okysličená)

Nepřímá masáž srdce – prvních 5 minut, frekvence 100 stlačení / minutu

Nepřímá masáž srdce – 100 stlačení za minutu

KPR – jeden zachránce 30 kompresí : 2 vdechům do hloubky cca 5cm V ostatních situacích kombinujeme komprese a dýchání z plic do plic

Technika dýchání z plic do plic zkontrolujeme záklon hlavy, hranou dlaně tlačíme na čelo postiženému, ucpeme postiženému nos, zhluboka se nadechneme a do jeho otevřených úst vydechneme. zkontrolujeme, zda se mu zvedá hrudník

KPR – dva zachránci 30 kompresí : 2 vdechům (střídat se po 2 minutách)

Kdy ukončit KPR? KPR provádíme tak dlouho, dokud postižený nezačne sám normálně dýchat a neobnoví se činnost srdce. Až do příjezdu záchranky (vystřídání, podání léků, napojení na přístroje). Lékař rozhodne o ukončení KPR. Vyčerpanost záchranců.

Zotavovací poloha Pokud postižený normálně dýchá, ale trvá bezvědomí. Přesné provedení není důležité, podstatné je zachovat polohu na boku s hlavou mírně skloněnou k podložce a zakloněnou, abychom udrželi volné dýchací cesty a předešli vdechnutí zvratků.

Zotavovací poloha (dříve tzv.stabilizovaná)

Zotavovací poloha

Zotavovací poloha

KPR - malé děti S velkou pravděpodobností je příčinou zástavy dechu/oběhu ucpání dýchacích cest cizím tělesem. První krok při KPR je vypuzovací manévr (přiměřeně silný úder mezi lopatky při poloze těla hlavou šikmo dolů)

KPR – malé děti Pokud se dítě samo nerozdýchá, začneme resuscitovat Uvolnění dýchacích cest provedeme jen mírným záklonem hlavy 5 vdechů na úvod KPR Dýchání do úst i nosu současně vdechujeme jen obsah svých úst (možnost způsobení vnitřního pneumothoraxu)

Dýchání z plic do plic u malých dětí

KPR – děti nepřímá masáž srdce frekvence stlačování je rychlejší: kojenec 120/min., batole 110/min., větší děti 100/min. Poměr masáží srdce a dýchání = 30 : 2 Stlačujeme uprostřed hrudníku – spojnice bradavek Hloubka kompresí je 2 – 2,5cm

KPR – malé děti technika masáže srdce uprostřed sterna pomocí palců obou rukou ruce při tom objímají hrudník ze stran a prsty směřují na záda dítěte Hloubka kompresí je 2 – 2,5cm

Nepřímá srdeční masáž u malých dětí - stlačováním uprostřed sterna pomocí dvou prstů pravé ruky

Vypuzení cizího tělesa z dýchacích cest u dospělých Pokud se postižený dáví (např. soustem) a je při vědomí opakovaně jej udeříme dlaní mezi lopatky.

Heimlichův manévr – vypuzení cizího tělesa z dýchacích cest u dospělých - obejmeme postiženého zezadu - prudce stiskneme nadbřišek

Heimlichův manévr

Heimlichův manévr Neprovádí se u těhotných, obézních a u malých dětí v těchto případech se nahradí stlačením hrudní kosti Má svá úskalí – zvracení, zlomeniny žeber nebo poranění vnitřních orgánů.

Křeče Křeče mohou mít jakýkoliv původ (často epilepsie). Nijak jim nebráníme, počkáme až odezní. Snažíme se zabránit poranění pádem z výše nebo o ostrý předmět v okolí. Po odeznění křečí hlídat, zda postižený dýchá normálně. Pokud nedýchá, uvolníme dýchací cesty, případně zahájíme KPR.

Shrnutí Pokud vidíte, jak někdo zkolaboval, je v bezvědomí, lape po dechu nebo nedýchá Přivolejte si pomocníka a volejte tel.155 Uvolněte postiženému dýchací cesty záklonem hlavy Začněte s nepřímou masáží srdce –stlačujte hrudník uprostřed mezi prsy a dýchejte z plic do plic v poměru 30:2 Pokud je v bezvědomí a normálně dýchá, uložte ho do zotavovací polohy a kontrolujte dýchání.

Jak správně volat 155? Číslo 155 se vytáčí bez předvolby (včetně mobilní sítě) Představte se Uveďte kde se co stalo Jméno a příjmení postiženého Adresu a číslo domu

Přivolání vrtulníku Signalizujte svou polohu máváním bílou nebo rudou látkou o velikosti polštáře Na místě přistání ukliďte předměty, které by se mohly proudem vzduchu vznést Zavřete domácí zvířata K vrtulníku se po jeho přistání nepřibližujte, protože hrozí úraz listy rotoru či ocasní vrtulkou.

Záchranářský vrtulník

Na závěr Přeji Vám, abyste nabyté znalosti a dovednosti dokázali v případě potřeby použít a aplikovat

Děkuji Vám za pozornost