Základní umělecká škola V. Petrželky, Edisonova 90, Ostrava – Hrabůvka Studijní zaměření: Hra na klavír
Charakteristika: Naše klavírní oddělení nabízí široké spektrum možností hudebního vyjádření. Výuka probíhá na kvalitních nástrojích pod vedením kvalifikovaných pedagogů. Je zaměřena na rozvíjení technických, ale především výrazových schopností žáků, které pak mohou využít v sólové, čtyřruční a komorní hře, ve hře z listu, elementární improvizaci, doprovodu písní a v korepetici žáků z jiných oborů. Během studia se žáci seznámí s prvky různých stylových období - osvojí si základy hudby klasické, jazzové, lidové i populární. Děti mají možnost vystupovat na třídních a školních koncertech, na festivalech základních uměleckých škol, případně se mohou připravovat na různé celostátní či mezinárodní soutěže.
ZUŠ přijímá žáky do přípravných ročníků klavírního oddělení již v předškolním věku. Je to umožněno díky velké propracovanosti pedagogicko-metodických materiálů pro tuto věkovou skupinu. Od 7 let děti studují I. cyklus (7 let) a pokračují ve II. cyklu (4 roky). Oba cykly jsou uzavřeny veřejným absolventským koncertem. Nabízíme ale i možnost studia pro dospělé pro všechny, kteří se „nestihli“ věnovat hudbě v dětství. V průběhu studia na naší ZUŠ připravujeme naše nejlepší žáky ke studiu na vyšších uměleckých školách u nás i v zahraničí. Jsme školou pro všechny děti – v každém žákovi se snažíme rozvíjet jeho přirozené schopnosti a vlohy, studium každého našeho žáka je individuální a přizpůsobené jeho možnostem, přáním a zájmům.
Osnovy 1. ročník: Žák: zná a využívá elementární návyky hry na klavír – správné sezení u klavíru, uvolněné pohyby, přenášení váhy rukou ovládá základní druhy úhozů – hra staccato, legato, portamento zvládá základní orientaci na klávesnici – názvy bílých kláves, rozložení oktáv, rozšířená pětiprstová poloha spojuje notový zápis s orientací na klaviatuře zná základní rytmické hodnoty rozlišuje sílu úhozu – piano, mezzoforte, forte zahraje melodii jednoduché písně s elementárním doprovodem za pomoci učitele pozná charakter hrané skladby (vesele, smutně) je schopen spolupráce s učitelem nebo zkušenějším žákem při hře čtyřručních skladeb přiměřených jeho věku a dovednostem