Železniční doprava a programovací období

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní síť vysokorychlostních tratí v České republice
Advertisements

Vysokorychlostní tratě z pohledu přepravního marketingu
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Tisková konference MD a SŽDC
4. železniční balíček 1.
Informace o současné podpoře kombinované dopravy v České republice
Strategie dopravy MD ČR
Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
Změny v ČD, modernizace a zvyšování kvality Ing. Richard Baxa.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Příprava nové dopravní politiky ČR
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Projekty EOC v ČR v období
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Integrovaný dopravní systém
Strategie čerpání evropských fondů v období 2007 až 2013: Konkurenceschopná česká ekonomika Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
1 Dotační řízení 2015 Středočeské fondy. 2 1.Základní informace pro žadatele 2.Struktura dotačních titulů Tematické zadání Rozpočty Středočeských.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech Ing. Zdeněk Vašák RP MMR NUTS.
Praha – Ostrava Mohou zde vlaky vydělávat? PETR GOČ.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Silnice nebo železnice
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Operační program Průmysl a podnikání 2004 – 2006 Výsledky, hodnocení a dopady pro nové programovací období 2007– června 2009 Praha.
Podpora veřejné dopravy z fondů EU v programovém období Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 16. května 2016.
IV. dopravní konference Kongresové centrum Palác Pardubice, září 2015Strana 1.
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
1 Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 16. května 2016.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Ing. Ludvík Urban, ROLE NÁRODNÍHO DOPRAVCE VE VEŘEJNÉ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Ministerstvo dopravy České republiky Rozvoj železniční infrastruktury s vazbou na Sasko a Dolní Slezsko.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
1 Název projektu: Pořízení trolejbusů MDPO, a.s..
Dopravní konference Pardubice 2013 Pardubice
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR PLÁNOVANÉ POUŽITÍ FINANČNÍHO NÁSTROJE.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Strategické úkoly MD Pardubice
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Financování dopravní infrastruktury
Informace o projektech v IDS JMK
Informace o výzvách SC 1.1 a SC 1.2. IROP
Železniční nákladní doprava v 21. století
Ing. Jiří Kalenský Odbor drážní a vodní dopravy
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Železniční doprava a programovací období 2014-2020 Ing. Daniel Kurucz, MBA Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a.s. Žofínské fórum, Praha, 22. května 2014

Postavení ČD na železničním trhu Služby Regionální, dálková a mezinárodní železniční osobní doprava (ČD, a.s.) Komplexní zajištění železniční nákladní dopravy po celé Evropě (ČD Cargo) ICT podpora železničním dopravcům a správcům infrastruktury (ČD Telematika, ČD IS) Komplexní opravárenství v oblasti železničních kolejových vozidel a železniční infrastruktury (DPOV) Zkušebnictví, výzkum a vývoj v oblasti železniční dopravy (VUŽ) Doplňkové služby, developerské projekty ČD jako železniční dopravce první volby pro cestující, objednatele i zákazníky Konkurenceschopná, zákaznicky orientovaná a neztrátová společnost s pevnou pozicí v železničním sektoru Zaměření na klíčové elementy úspěchu (zejména v osobní dopravě): → Orientace na zákazníka a snaha zkvalitňovat nabízené služby → Obnova vozidlového parku (existuje strategie obnovy ŽKV do roku 2030) → Implementace moderních technologií pro odbavování cestujících Vize Žofínské fórum, Praha, 22. května 2014

Na čem se pracuje, resp. co chystají ČD v nejbližší době Vytvoření strategie skupiny ČD Strategie obnovy ŽKV v osobní i nákladní dopravě Akcent na pro-zákaznický přístup Holdingová struktura skupiny ČD Projekt jednotného opravárenství Podpora vybraných dceřiných společností v jejich segmentu činnosti Prodej části závodu – neboli „převod nádraží na SŽDC“ Řešení problematiky tzv. „jednotlivých vozových zásilek“ v ČD Cargo Posílení businessu ČD v mezinárodní dopravě Výrazně vyšší aktivita v organizacích typu UIC, CER, OSŽD atd. s cílem prosazení zájmů ČD a potažmo České Republiky Aktivita v environmentální oblasti a společenské odpovědnosti (CSR) Firemní kultura ZKRÁTKA: CÍLEM JE UDĚLAT DO 4 LET ZE SKUPINY ČD MODERNĚ FUNGUJÍCÍ ŽELEZNIČNÍ HOLDING ČD - Můj dopravce první volby! First in Mind – First in Choice! Ke splnění naší strategie je nutná podpora ČR Žofínské fórum, Praha, 22. května 2014

Cílový stav osobní dopravy ČD z pohledu ŽKV Strategie obnovy železničních kolejových vozidel (ŽKV) 2014 – 2030 Standardizace kvality vozby na linkách dle standardů 21. století a požadavků cestujících Pořízení nových vozidel pro dálkovou a regionální dopravu v rozmezí let 2015 – 2024 (resp. 2030) Minimalizace počtu řad vozidel, které ČD budou provozovat a udržovat Likvidace maximálního množství kvalitativně nevyhovujících zastaralých vozů Minimalizace a optimalizace počtu údržbářských pracovišť Snížení provozních nákladů Financování → z vlastních zdrojů do výše odpisů + maximální využití dotačních titulů V uplynulých letech se investovalo hlavně regionálně, nyní chceme zkvalitnit i vnitrostátní dálkovou dopravu (modernizace, nová vozidla) ! Obnova vozidel generuje vyšší náklady dopravce ! → oprávněný požadavek na zvýšení kompenzace na vlaky v ZVS → vyšší finanční nároky na veřejné rozpočty Průměrné stáří vozového parku 22, 06 let Žofínské fórum, Praha, 22. května 2014

Shrnutí programového období 2007 – 2013 1/2 ROP – Pořízení železničních kolejových vozidel 18 projektů ROP 88 nových a modernizovaných ŽKV Celková hodnota investic v ROP 7 403,60 mil. Kč Dotace z EU 2 887,61 mil. Kč 61 % 39 % Vlastní zdroje 4 515,99 mil. Kč RegioSpider RegioPanter RegioNova CityElefant RegioShark Název vozidla RegioSpider RegioNova RegioShark RegioPanter CityElefant Řada vozidla 840 841 814/914 844 650 640 440 471/971 Počet vozidel 14 11 22 4 3 12 8 Žofínské fórum, Praha, 22. května 2014

Shrnutí programového období 2007 – 2013 2/2 OPD I v současnosti Možnost dočerpání dotací z OPD I V přípravě projekty pro linky splňující požadavky pro notifikaci v rámci programu OPD I → Z pohledu programu OPD I se jedná o tzv. „malé“ projekty (projekty s celkovou hodnotou do 1,1 mld. Kč), které by v případě realizace umožnily pořídit pro vybrané linky nová moderní vozidla s finanční podporou až 40%. → např. linka Praha – Děčín (až 7 jednotek a až 5 z nich by mohlo být pořízeno v „malém“ projektu) → vhodné pro jednotky jsou dále např. linky Praha – Česká Třebová - Brno, Brno – Břeclav – Olomouc nebo Praha – Ústí nad Labem – Cheb Podmínky pro dočerpaní dotací z OPD 1 na pořízení ŽKV Nutná změna OPD I Notifikace veřejné podpory pro příjemce Dotace z EU 2.887, 61 mil. Kč Vlastní zdroje 4.515, 99 mil. Kč Žofínské fórum, Praha, 22. května 2014

Žofínské fórum, Praha, 22. května 2014 Programové období 2014 – 2020 OPD II 2014+ Míra příspěvku až 85 % Alokace na celé rozpočtové období pro prioritní osu 1 „Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu“ Evropská komise doporučuje dát finanční prioritu především železniční dopravě (zejména v oblasti dobudování TEN-T) a udržitelné městské mobilitě Předpokládaný objem pro železnici do 40 až 50 mld. Kč Specifické cíle pro prioritní osu 1 důležité pro ČD: 1.1 - Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy 1.6 - Vytvoření podmínek pro širší využití železniční a vodní dopravy prostřednictvím modernizace dopravního parku Dotace z EU 2.887, 61 mil. Kč Vlastní zdroje 4.515, 99 mil. Kč Žofínské fórum, Praha, 22. května 2014

Co je dle mého názoru potřeba v železniční dopravě Prioritní oblasti k řešení Zajištění kvality a kapacity dráhy v současné době (zejména Praha – Ostrava) Optimalizace tratí dle potřeby a kvality (např. Liberec – Tanvald) Vize do budoucnosti: VRT alespoň do kříže na osách Hamburk – Berlín – Praha – Vídeň, resp. Warszawa – Ostrava – Praha – München (potažmo Strasbourg) S rychlostí alespoň 200 km/h (nebo 230-250 km/h) Ostatní vnitrostátní trati 160 km/h Idea reálného propojení Evropy s Asií po železnici by měla nabrat obrátky Možnost konkurovat námořní dopravě, minimálně časem 4. železniční balíček Holding ano či ne → viz na modely v Rakousku či Německu, nebo např. na aktuální situaci ve Francii Rozhodnutí Evropského parlamentu celkem zásadně mění představy Evropské komise. Existuje dopravní strategie do r. 2050 Vysoká kapitálová náročnost → dlouhá návratnost → nutnost dlouhodobé jistoty financování Žofínské fórum, Praha, 22. května 2014

! Nutná aktivní spolupráce České republiky (MD, UOHS atd.) ! Témata k diskuzi Prioritní oblasti k řešení Schválení změny OPD I a notifikace veřejné podpory (riziko z prodlení, T: 6/14) Stanovení jasné dopravní politiky (a harmonogramu otevírání trhu) Diskriminace ČD resp. společností ze skupiny ČD z pohledu sektorového zadavatele Závazek financování ze strany objednatele (zvýšené odpisy a náklady) Rozsah poplatku za ŽDC resp. mýto na silnicích (rovné podmínky) Holdingové uspořádání skupiny ČD → Možnosti velkého holdingu? EK x EP Alokace prostředků z OPD II mezi železnici x silnici x vodu (ostatní) ! Nutná aktivní spolupráce České republiky (MD, UOHS atd.) ! Žofínské fórum, Praha, 22. května 2014

Žofínské fórum, Praha, 22. května 2014 Ing. Daniel Kurucz, MBA Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a. s. Žofínské fórum, Praha, 22. května 2014