Vlivy na spotřebitele
Dle Koudelky
Hierarchie vlivů dle Kotlera B2 Hierarchie vlivů dle Kotlera OSOBNÍ VLIVY Socio-demografické charakteristiky, ŽS PSYCHOLOGICKÉ VLIVY Vnímání, postoje SOCIÁLNÍ VLIVY Referenční skupiny KULTURNÍ VLIVY Kultura, subkultura, společenská vrstva
Vlivy působící na chování kupujícího dle Světlíka INTERNÍ tj. psychologické faktory: - potřeby, - motivace - osobnost, - vnímání, - učení - postoje EXTERNÍ - sociálně-kulturní vlivy - demografické faktory - ekonomické faktory, - média - referenční skupiny
působící na chování kupujícího KULTURNÍ FAKTORY působící na chování kupujícího
Kultura Je umělé životní prostředí vytvořené člověkem, skládající se z prvků: a) hmotných (zboží, obaly, odpad…) b) nehmotných
Nehmotné prvky kultury tichá řeč těla spotřební zvyky nákupní zvyky hodnoty jazyk symboly pověry rituály tabu mýty, vzory, ideály vnímání času a prostoru pracovní ideje umění atd.
Kultura je: učená sdílená a přitom diferencovaná Instituce a typy kulturního učení sdílená a přitom diferencovaná Úrovně kultury - subkultury přenášena z generace na generaci šířena verbální i neverbální komunikací adaptivní, dynamická Kulturní změny a trendy
Kulturní trendy Sbližování kultur, globální životní styl → → → Počítačová kultura x odklon od techniky Význam životního prostředí, „věk biologie“ Obroda národních kultur Příklon k rodině, renesance umění, duchovna Měnící se stravovací návyky Feministická hnutí x ženy tradicionalistky „nový otec“ Touha po vysokém životním standardu Rostoucí význam volného času
HLAVNÍ OBLASTI MARKETINGU, kde se kulturní antropologie uplatňuje: výrobek komunikační nástroje oblast prodejní síly volba distribučních cest Znáte příklad neúspěšné kampaně díky nerespektování kulturních rozdílů???
Na co pozor u Čechů aneb mezinárodní reklama v ČR Používání superlativ Častá frekvence některých slov Dslovný překlad!!!
Výzkum kultury Obsahová analýza Průzkum v terénu Studie životních stylů a hodnot - etnografie