JAK PODPOŘIT SPRÁVNÝ VÝVOJ NOVOROZENCE A DÍTĚTE - PŘÍPADNÁ TERAPIE VOJTOVOU METODOU (Mgr. Janetzky Vanda)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vertikalizace pacienta sed, stoj, chůze
Advertisements

POLOHOVÁNÍ RANĚNÝCH Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Léčebné polohy.
Správné držení těla.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Normální psychomotorický vývoj dítěte do 1. roku života
Abnormity ve velikosti a uložení plodu ztěžující porod
Senzomotorika prevence proti zranění, návrat po zranění, rozvoj koordinace, posilovací cvičení … Zásady: chodidlo (a) stojné musí být vždy mírně nakloněné.
8. měsíc V poloze na zádech je během dne již zcela minimálně, většinou pouze ve spánku. Ze zad se okamžitě přetáčí na břicho, kde se plazí,umí se dostat.
Strečink Je možné provádět denně před i okamžitě po tréninku nejméně však 3x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené.
PLOCHÁ NOHA Kateřina Bernatíková.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Psychomotorický vývoj kojence
Respirační handling u novorozenců, kojenců a batolat
Následná a akutní rehabilitace po CMP
Druhy obvazů – obinadlové obvazy
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
Psychomotorický vývoj dítěte do jednoho roku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Možnosti léčebné tělesné výchovy u pacientů s dědičnou neuropatií
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Výchovné zaměstnání v období kojeneckém
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Zuzana Ježková Martina Drozdová Tereza Smejkalová Renata Světlíková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
POSILOVÁNÍ BŘICHA.
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
ONTOGENEZE LIDSKÉ MOTORIKY V 1. ROCE ŽIVOTA
DMO Olga Bürgerová.
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Vojtova metoda Diagnostika a terapie.
Podávání stravy kojencům a batolatům Obor: Všeobecná sestra
Biologická léčba v dětské psychiatrii
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
Vybrané cviky. Obecně Výběr cviků je volen tak, aby poukázal na oblasti, které je důležité posílit či protáhnout Cviky jsou voleny individuálně, pokračujte.
Znamená zvedání a přenášení věcí pomocí vašich rukou nebo fyzické námahy Je třeba se naučit správnému zvedání a přenášení věcí jako prevence úrazů a zranění.
Která čísla označují správné držení těla?
Bradavice. ANOTACE Navazující prezentace na úvodní hodinu na téma : kožní soustava Žáci se seznamují s onemocněním kůže.
Mgr. Eliška Geržová FN Motol. ONEMOCNĚNÍ CHARCOT – MARIE – TOOTH řazeno mezi dědičné neuropatie postižení nervového systému - nejčastěji periferní části.
Motorické schopnosti.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
VYSVĚTLIT ŽÁKŮM, CO JE NEODKLADNÁ PRVNÍ POMOC, POPSAT A VYZKOUŠET SI, JAK POSTIŽENÉHO ULOŽIT DO STABILIZOVANÉ POLOHY, JAK PROVÁDĚT NEPŘÍMOU MASÁŽ SRDCE.
Správné držení těla obr.1. Při tomto postoji jsou nohy volně u sebe, kolena a kyčle nenásilně nataženy. Pánev je v takovém postavení, aby hmotnost trupu.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Závodní chůze: práce paží 1
Znaky života člověka Průběh lidského života
DMO dětská mozková obrna
Šátkování nošení dětí v šátku
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
TECHNIKA PRSA – ČINNOST HORNÍCH KONČETIN DÝCHÁNÍ
Hlavní části těla: hlava krk trup horní končetiny dolní končetiny
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
DMO (dětská mozková obrna)
Bolestivé stavy pohybového aparátu
Držení těla a pohybové činnosti v praxi
Svaly lidského těla- tendence
Transkript prezentace:

JAK PODPOŘIT SPRÁVNÝ VÝVOJ NOVOROZENCE A DÍTĚTE - PŘÍPADNÁ TERAPIE VOJTOVOU METODOU (Mgr. Janetzky Vanda)

VÝVOJ NOVOROZENCE Narozením odpadá veškeré tlumení, jímž děloha chránila dítě – jistota a ochrana je pryč Gravitační síla, v děloze snížená plodovou vodou, na dítě silně působí Kontaktní plocha s okolím se omezila na několik bodů s podložkou Světlo, zvuky a ostatní vjemy spustily výraznější aktivitu centrální nervové soustavy Plynulý přísun kyslíku a výživných látek je přerušen

VÝVOJ NOVOROZENCE 0 – 4 TÝDNY Přestavba života po narození je velmi náročná Malý človíček dýchá, náruživě hledá prs, saje a polyká, projevuje své požadavky a začíná komunikovat Novorozenec stále hledá pro své tělo nejvhodnější pozici – náležitě s sebou trhá, natahuje se, protahuje se, zvedá ručičky i nožičky Leká se zvuků, světla, prudkých pohybů okolí i svých – stále hledá rovnováhu (důležité pro další vývoj) – MORO REFLEX (objímací) – mizí do 3.měsíce

Poloha novorozence MORO REFLEX

DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNÝ VÝVOJ DÍTĚTE Do 6 týdnů balit dítě do zabalovačky – dítě je stabilní a jistější – připomíná mu to dělohu Polohovat na břiše – pod kontrolou Nosit v klubíčku nebo na tygříka

VÝVOJ NOVOROZENCE 4-6 TÝDNŮ Začíná se objevovat optická fixace – kontakt Dítě je již stabilnější Vleže na břiše se dítě začíná zvedat hlavu proti gravitaci, zapře se o podložku Vleže na zádech poloha šermíře

POLOHA NOVOROZENCE 4-6 TÝDNŮ POLOHA ŠERMÍŘE

VÝVOJ KOJENCE 2.-3. MĚSÍC Vleže na břiše PASENÍ HŘÍBÁTEK – lokty jsou již pod rameny – otvírá pěstičky, nohy volně leží na podložce, hlava v rovině, dívá se do stran bez úklonů Vleže na zádech – souhra ruka-ruka, pozitivní dystonie (raduje se z příchodu rodiče, reaguje celým tělem – otevření úst, úchopová reakce prstů na nohou) 2. měsíc – nohama se opírá o paty 3. měsíc – nohy zvedá nad podložku v 90°

DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNÝ VÝVOJ DÍTĚTE Co nejčastěji polohovat na břiše – zpočátku pomoci přidržením zadečku k podložce Podporovat zájem dítěte o předměty, hračky Cvičení na míči

Cvičení na míči Žabička na míči – držení za lokty Žabička na míči – držení za kolena Žabička na míči – držení loket a koleno

VÝVOJ KOJENCE 4.–6.MĚSÍC Vleže na břiše – zkřížený model – opora o 1 loket a druhou rukou sahá po hračce, nakročení nohy na stejné straně 4,5 měsíce uchopí hračku ze strany a hraje si s ní oběma rukama ve střední rovině 5. měsíc – chytne hračku ve střední rovině, střídá oporu o lokty s plaváním (zvedá všechny končetiny nad podložku 6. měsíc – opora o natažené paže s rozvinutou pěstí

poloha kojence na břiše - 4,5 měsíce

VÝVOJ KOJENCE 4.–6.MĚSÍC Vleže na zádech 4 měsíce – kontakt noha-noha boční hranou nohy, na hračku sahá do druhého kvadrantu (začátek otočky), sahá si na břicho 5 měsíců – kontakt noha- noha celou nohou, sahá si na kolena 6 měsíců – chytá prsty nohou, otočka ze zad na břicho

DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNÝ VÝVOJ DÍTĚTE Práce s hračkou v leže na zádech Hra s míčem v leže na zádech Přitahování do sedu Rovnováha v leže na zádech - míč

VÝVOJ KOJENCE 7.-9.MĚSÍC 7. měsíc – nohy strká do úst, homologně se dostane na všechny 4 končetiny 7,5 měsíce – tulenění (plazení jen za pomocí horních končetin), šikmý sed 8 měsíců – diferencované zaujetí polohy na všech 4 končetinách, volný sed, vertikalizace trupu u překážky (přitažení se za postýlku a zvednutí), začátek lezení (rozlišit střídání končetin od homologního hopsání) 9 měsíců – vertikalizace nakročením 1 dolní končetiny, chůze stranou podél nábytku či postýlky

Poloha kojence 7.-9.měsíc Šikmý sed – 7,5m Přechod na 4 KK – 8m Volný sed – 8m Nakročení při vstávání na nohy – 9m

DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNÝ VÝVOJ DÍTĚTE Rovnovážné reakce v sedu a na 4 KK Plazení Lezení Hra na schovávanou Hra s kostkami

VÝVOJ KOJENCE 10. – 12. MĚSÍC pohyb v prostoru libovolně dopředu i nahoru první krok do volného prostoru většinou mezi nábytkem první kroky dopředu (bez souhybu horních končetin) samostatný stoj, (v podstatě jde o zastavení se v chůzi)

Poloha kojence 10.-12.měsíc Chůze u nábytku -10.-11.m Stoj bez opory přes dřep Bipedální chůze – 11.-12m.

DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNÝ VÝVOJ DÍTĚTE Odkopávání Vkládání předmětů Stoj u míče Rovnováha v sedě a ve stoje Změny polohy těla na míči

Terapie vojtovou metodou Vojtova metoda je léčebná technika založená na principu reflexní lokomoce pomocí stimulace přesně definovaných spoušťových zón na těle pacienta. Je vhodná pro kojence, děti i dospělé a je účinnou léčbou i prevencí pohybových vad. Používá se při léčbě opožděného psychomotorického vývoje, DMO, poúrazových stavů, po CMP, nápravě skolios atd. Vojtova metoda vysílá podněty do mozku a tím aktivuje "vrozené  pohybové vzory". To se projeví jako koordinované pohyby trupu a končetin. Aktivací vzorů RL očekáváme fyziologické nastavení páteře ve všech třech rovinách, hlavy a všech kloubů, diferenciaci svalů z pohledu vývoje, rozvinutí hrudníku, koordinace orofaciální oblasti, koordinace polykání a žvýkání, koordinace pohybu očí, pozitivní ovlivnění sfinkterů.

Indikace léčby vojtovou metodou Opožďování vývoje dítěte a asymetrické vyvíjení dítěte Vrozené vývojové vady Ortopedické vady nohou, hrudníku, dysplazie kyčlí Pupeční kýly, zácpa, špatné sání - laktace Periferní parézy – poporodní problém s horní končetinou (při nepoškození alfa motoneuronu v předním rohu míšním) Stavy po operacích hrudníku, problémy dechových funkcí, astma bronchiale Centrální parézy v dětském i dospělém věku Vertebrogenní onemocnění akutní i chronické skoliózy Ovlivnění šilhání

Kontraindikace léčby vojtovou metodou 10 dní po očkování živou vakcínou vysoké dávky kortikoidů těžké mentální stavy, prvky autismu v projevu dítěte akutní onemocnění a teplota nad 38° průjmové onemocnění, zvracení Epileptické záchvaty nejsou kontraindikací léčby. Naopak, při aplikace reflexní lokomoce dochází ke snížení jejich frekvence nebo dokonce jejich vymizení.

Jak terapie probíhá? Vyšetření dle reflexů a pohybových vzorců Určení problému a terapie dle vyšetření Zaučení rodičů ve cvičení – 4x denně cca 5 – 10minut Dítě terapie nebolí, vše je šetrné a vždy se řídí reakcemi dítěte – může plakat, protože omezujeme jeho přirozený volný pohyb a chce nám říci, že se mu tělo hýbe samo, aniž by dítě samo chtělo

Praktická ukázka cvičení Vojtovou metodou 

Děkuji Vám za pozornost a přeji Vám zdravé spokojené dítě