EFT – na emoce zaměřená terapie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Advertisements

Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Pozitivní hodnocení sebe
Struktura poradenského procesu
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Person Centered Approach
Definování a srovnávání psychoterapií
PSYCHICKÉ JEVY.
Meditace a vnímání emocí
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Humanistická psychoterapie Carl R
ROZUM A EMOCE v párové terapii
Terapeutický proces MUDr. Jan Kubánek 5. ročník
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Interrupce jako trauma
Dlouhodobý výcvik v integrativní psychoterapii, 2. ročník
Úvod „Všechno, co tě v životě potkává, potkává tě tak, že to buď můžeš snášet, nebo nemůžeš snášet. Jestliže se ti tedy přihodí něco, co snášet můžeš nereptej,
Sebezkušenost a sebereflexe
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Empatie MUDr. Jan Kubánek
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Udělejte si jarní úklid sama v
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
KRIZOVÁ INTERVENCE.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Zákazník v maloobchodě
Dlouhodobý výcvik v integrativní psychoterapii Co nás čeká?
Teorie motivace Adéla Furiková.
Muzikoterapie.
Psychologické aspekty zdraví
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Psychická regulace Personal Systems Interaction (PSI) teorie J. Kuhla.
PCA Jan Holeyšovský 3. Československé symposium PCA , Žďár nad Sázavou Etické pasti a pastičky.
Kupní chování a EU.
Humanistická a existenciální psychologie
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Humanistická psychologie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Proces změny při práci s kruhy
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Struktura poradenského procesu
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Dlouhodobý výcvik v Integrativní psychoterapii pro pomáhající profese plán na roky (poslední aktualizace - duben 2017) garant: MUDr. Jan Kubánek.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Psychologie v obezitologii
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Humanistická a existenciální psychologie
Násilná osoba aneb co s ní
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Emoce souvislost s ot.č.2 (emoční deprivace)
Transkript prezentace:

EFT – na emoce zaměřená terapie L.Timulák www.emotionfocusedclinic.org Dlouhodobý výcvik v integrativní psychoterapii, 2. ročník MUDr. Jan Kubánek

L. Timulák

Teorie psychopatologie dle Rogerse Potřeba přijetí druhými se stává důležitější než vnitřní organismický hodnotící proces. A tak chce dítě vnímat samo sebe způsobem, který mu zabezpečí přijetí a lásku a tím i sebepřijetí a sebeúctu. Potřeba přijetí tak vytváří podmínky ocenění, které filtrují sebevnímání a sebeprožívání dítěte. Vzniká inkongruence, při které v uvědomění není zážitek jako celek, ale je buď zkreslený nebo popřený tak, aby vyhovoval podmínkám ocenění. Inkongruence mezi uvědoměním a prožíváním potom vede i k inkongruenci v chování. Inkongruence je potom prožívaná jako hrozba (úzkost), ale děje se to bez přesného uvědomění, takže není porozumění této situaci. Teorie psychopatologie dle Rogerse

Teorie změny dle Rogerse I Působení terapeutických podmínek vede k tomu, že si klient postupně uvědomuje aspekty prožívání, které před tím byly ve vědomí zkreslené nebo popřené, tj. dovolí si přesněji symbolizovat to, co prožívá na organismické úrovni (Rogers, 1959). Přijímání terapeutem vede také k většímu sebepřijetí na straně klienta a klient tím stále víc a víc prožívá jako centrum hodnocení svých zážitků sám sebe (Rogers, 1959). Teorie změny dle Rogerse I

Teorie změny dle Rogerse II Proces změny klienta zachytil Rogers (1958) v 7 kontinuálních stádiích procesu terapie , které se později staly i východiskem při výzkumu psychoterapie pod jeho vedením. Výsledkem je osobnostní změna, která má i následující kontury: „Klient je kongruentnější, víc otevřený zážitkům, méně defenzivní, realističtější, objektivnější ve svých percepcích…efektivnější při řešení problémů…je zredukována je vulnerabita vůči ohrožení…jeho percepce ideálního self je realističtější a dosáhnutelnější…je zredukována tenze všech typů…klient má ve větší míře pozitivní sebepřijímání…vnímá centrum hodnocení a centrum volby jako existující v něm samém…vnímá druhé více reálněji a přesněji…jeho chování je druhými vnímáno jako socializovanější a zralejší…jeho chování je kreativnější, více jedinečně adaptivní…(Rogers, 1959, s.218-219).“ Teorie změny dle Rogerse II

Teorie psychopatologie dle EFT I Psychologická dysfunkce leží dle Greenberga a kol. (1993) v tom, že: člověk nesyntetizuje a nesymbolizuje svoje prožívání (dysfunkční formulování významů) dochází k automatické aktivaci problémových emocionálních schémat (dysfunkční emocionální schémata) Emocionální schéma je komplexní biosociální integrace kognice, afektu, motivace a vztahového chování, které funguje automaticky mimo uvědomění a produkuje významy a tendence konat, přičemž produkuje afektivní reakce zhodnocením situace vzhledem k potřebám a hodnotám. Teorie psychopatologie dle EFT I

Teorie psychopatologie dle EFT II Emocionální schéma (problémové) vzniká na základě emocionálních (interpersonálních) zranění. Problémové ES se objeví jako CORE PAIN (jádrová emocionální bolest). Obvykle hanba, osamělost a trauma. Člověk se jí ze strachu z nesnesitelnosti vyhýbá. Bolest často není zjevná, protože je překrytá sekundárními emocemi a vyhýbáním se. Teorie psychopatologie dle EFT II

Všeobecný model I 1. Globální distres – sekundární emoce 2. Strachem vedené vyhýbání se (behaviorální nebo emoční) jádrové emocionální bolesti. 3. Jádrová emocionální bolest (primární maladaptivní emoce): hanba, osamělost a trauma 4. Identifikování potřeby, která souvisí primární jádrovou bolestí. Všeobecný model I

5. Vyjádření soucitu k jádrové emocionální bolesti a vyjádření ochraňujícího, asertivního hněvu jako reakci na potřebu. 6. Smutek souvisí s původními emocionálními zraněními, které vedli k jádrové emocionální bolesti. 7. Pocit resilence, síly a uvolnění. Všeobecný model II