Rozdělení strategií podle Portera, Ansoffa a podílu na trhu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Hodnocení konkurenčního postavení produktu. 2 Agregační hodnocení konkurenčního postavení KS = a * TZ + b * EZ + c * MZ PT = a*TP + b*EP + c*MP PT KS.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Konkurenční.
Systémové pojetí manažerské práce
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
9.Strategické marketingové plány
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Cenová strategie Eduard Andráši.
Strategické plánování cílem strategického plánování je vytvářet a přetvářet obchody a výrobky firmy, tak aby jejich kombinace zabezpečovala uspokojivé.
Zkušenostní křivka Petr Bouška IŘT 2007/2008.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
MARKETING FINANČNÍCH SLUŽEB E :00 – 13:30.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Základy marketingu šestá přednáška
ÚVOD STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ STRATEGIE TRH KOMPLEXNÍ PŘÍSTUP NÁKLADY
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Konkurenční prostředí a konkurenční strategie
úvod pojetí a obsah marketingu
Aleš Chudý IW BG Lead Microsoft Corporation. Lidé jsou klíčové aktivum firem Nové trendy práce Software jako platforma Strategická iniciativa (horizont.
2.Marketingové prostředí
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Prosperita organizace
Strategický marketing
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Úvod do modelů hodnocení strategické pozice
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Management - Organizování
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Vítejte na marketingu ve veřejném sektoru
Marketing pro NNO.
Model strategie marketingového mixu
Strategické marketingové plánování
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
Model struktury strategického managementu
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Strategický marketing
Zakladatelský projekt pilařského a dřevozpracujícího provozu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škole technická a ekonomická v Českých Budějovicích
MARKETING Přednáška P
Analýza hodnot zákazníka
SWOT Cíle Strategie 4. přednáška MVVS
Marketingový systém řízení
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Marketingové strategie
Strategický marketing
Marketing Základy a postupy..
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Rozdělení strategií podle Portera, Ansoffa a podílu na trhu Jan Kohout

Základní pojmy Strategie umění velitele (manažera) schopnost rozhodnout se na základě vysoké odbornosti a profesionality schéma postupu, jak za daných podmínek dosáhnout vytyčených cílů přehled možných kroků + činností přijímaných s vědomím částečné neznalosti budoucích podmínek, okolností a souvislostí

strategické řízení proces (probíhající kontinuálně) plánování, organizování, rozhodování, komunikace, motivace, kontrola CÍL: stanovení efektivního vztahu výrobek – trh optimalizace fin. ukazatelů formování vztahu výrobek – trh ve shodě s cíli

Proces formulace podnikové strategie

Typy strategií Obecné typy strategií Dílčí typy strategií Kotler; Ansoff; Porter. Dílčí typy strategií integrační; intenzivní; diverzifikační; obranné.

Strategie dle Ansoffa O první systematický přístup k typologii strategií se zasloužil v roce 1965 Igor H. Ansoff s jeho maticí se 4 typy strategií. Ačkoli je tato tabulka již překonaná, sloužila jako základ pro další typologie. Je založena na kombinaci „novosti“ výrobků a trhů. Každá ze čtyř  takto vzniklých kombinací nabízí různé alternativy strategického vývoje. 

Strategie dle Ansoffa Pronikání na trh Rozvoj výrobku Rozvoj trhu Existující výrobek Nový výrobek Pronikání na trh Rozvoj výrobku Existující trh Rozvoj trhu Diverzifikace Nový trh

Generické strategie dle Portera Porter (1970) založil svou typologii na předpokladu, že podnik může dosáhnout konkurenční výhody v zásadě cestou nízkých nákladů nebo odlišením vlastní produkce od konkurenční

Generické strategie dle Portera Nižší náklady Odlišení Celý trh Nákladové vedení Diferenciace Cílový trh Zaměření Tržní segment

Nákladové vedení využívání úspor z rozsahu, nežádoucí jsou časté strategické změny, výrobky pouze s nezbytnými základními funkcemi, spíše ovlivňování než uspokojování poptávky, šetřit „kde se dá“, preference většího a stabilního objemu prodeje před ziskovostí.

Diferenciace nemusí být zaměřena jen na výjimečný charakter výrobků ve srovnání s konkurenty, nabídnout zákazníkovi něco, za co je ochoten platit více a co konkurenti nemohou snadno napodobovat, přicházet s novinkami mezi prvními, vhodná v prostředí s cenově pružnou poptávkou bližším nedokonalé konkurenci, charakterizována technickou úrovní, kvalitou, úrovní servisu a služeb – „více hodnoty za srovnatelnou cenu.

Strategie dle podílu na trhu (Kotler) tržní vůdce; (40%) tržní vyzyvatel; (30%) tržní následovatel; (20%) tržní troškař. (10%)

Tržní vůdce Vyzyvatel ovlivňuje ostatní firmy, je napodobován, snaží se zvětšit celkovou poptávku trhu, chránit svůj podíl snaží se zvěšit svůj podíl na trhu, neustále inovovat, udržet nízké náklady, ucpávat díry aby do nich nepřítel neskočil Vyzyvatel cíl musí být jasný, získat větší podíl, napadnout tržního vůdce, jiného vyzyvatele, slabší lokální firmu,

Následovatel Troškař parazit - bez povolení vyrábí stejné zboží napodobitel - napodobeniny, ale malé odlišnosti upravovatel - zdokonalí výrobek   Troškař vyhledává tržní kouty a tam je nejlepší je to sdružení malých firem s vlastním vývojem

Dílčí typy strategií Integrační Intenzivní Diverzifikační Obranné

Dílčí strategie - Integrační Dopředná integrace Získávání většího podílu na řízení maloobchodníků a distributorů vlastních výrobků nebo jejich skupování. Zpětná integrace Získávání většího podílu na řízení firemních dodavatelů nebo jejich skupování. Horizontální integrace Získávání podílu na řízení firem konkurentů, spojování se s nimi nebo jejich skupování.

Dílčí strategie - Intenzívní Pronikání trhu Zvýšení podílu současných výrobků firmy na jejích současných trzích pomocí zvýšeného marketingového úsilí. Rozvoj trhu Představování současných výrobků na geograficky nových trzích. Rozvoj/vývoj výrobku Snaha zvýšit prodej zlepšením nebo modifikací současných výrobků či služeb.

Dílčí strategie - Diverzifikační Příbuzná/soustředná diverzifikace Přidávání nových výrobků a služeb, které se vztahují k dosavadní hlavní činnosti podniku. Nepříbuzná diverzifikace Přidávání nových výrobků a služeb, které se nevztahují k dosavadní hlavní činnosti podniku. Horizontální diverzifikace Přidání nových výrobků a služeb, které se k dosavadní činnosti podniku nevztahují, jsou však zamýšleny pro prodej stávajícím zákazníkům této firmy.

Dílčí strategie - Obranné Společné podnikání Dvě nebo více firem vytvoří nový právní celek, firmu, pro účely vzájemné spolupráce. Snižování výdajů Přehodnocování nákladů a redukce majetku za účelem zrušení výroby u produktů s klesajícím prodejem a zisky. Zbavování se majetku Prodej divize nebo části organizace. Likvidace Prodej veškerého podnikového majetku za jeho skutečnou hodnotu.

Integrovaný model strategických alternativ 13 základních typů strategií progresivní integrace • zpětná integrace • horizontální integrace • proniknutí na trh • rozvoj trhu • vývoj výrobku • soustředná diverzifikace • smíšená diverzifikace • horizontální diverzifikace • joint venture • snížení výdajů • zbavování se majetku • likvidace

Integrovaný model strategických alternativ

Použitá literatura ROLÍNEK, L.: Strategické řízení;; JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH TICHÁ, I. a HRON, J.: Strategické řízení. Praha ČZU KOTLER, P.: Marketing management : Analýza, plánování, realizace a kontrola; Praha : Victoria Publ., 1995; ISBN 80-85605-08-2 ŽUFAN, P.: Strategický management – přednášky https://akela.mendelu.cz/~xvasil/soubory/strategicky-management/strateg_prednasky.ppt   http://www.bestpractices.cz/praktiky/tvorba_a_rizeni_strategie/strategie_teorie.doc. http://management.unas.cz/dokumenty/teorie_strategickeho_managementu.doc

Porterova analýza konkurence PORTER postavil model fungování trhu na těchto 5 faktorech: a) rivalita mezi konkurenty; b) vyjednávací síla dodavatelů; c) vyjednávací síla odběratelů; d) ohrožení ze strany nových konkurentů; e) ohrožení ze strany nových substitutů.

Porterův model 5 sil