Vypracovala: Klára Svatoňová, 2.B VÝVOJ MÓDY Vypracovala: Klára Svatoňová, 2.B
STAROVĚK - Egypt základní typy oděvů přiléhají k postavě muži: bederní rouška (pruh látky ovinutý kolem boků a pasu) obřadní roucho kněžího obsahovalo leopardí látku
STAROVĚK - Egypt ženy: kalasiris (šaty šité na míru), mnoho doplňků, ozdobný límec…
STAROVĚK – Antika oděvy přirozeně splývají s tělem nejsou šité velmi pohodlné Řecko: muži=chitón, ženy=peplos peplos
STAROVĚK – Antika Řím: tunika (muži i ženy), tóga, peanula barevné odlišování (oranžová - utrpení, purpurový pruh – senátoři) peanula tóga tunika
GOTIKA esovitě prohnutá štíhlá linie boty zakončené do špičky 12. – 16. století esovitě prohnutá štíhlá linie boty zakončené do špičky ženy: šaty v pase sepnuté, šátky a čepce pro zakrytí vlasů, dlouhé rukávy muži: upnutý, krátký kabátec, rukávy zvonovitě rozšířené a zdobené pruhy nebo rolničkami, nohavice úzké a barevné, miparti
RENESANCE oblíbeným materiálem byl samet, satén a zlato 15. – 17. století oblíbeným materiálem byl samet, satén a zlato živůtek oddělen od sukně ženy: baret, živůtek, límec, dvojité sukně až na zem muži: vesty a krátké kalhoty, punčochy, baret nebo klobouk s ozdobou
RENESANCE 15. – 17. století
BAROKO A ROKOKO 17. – 18. století rokoko bylo zdobnější než baroko, kladlo více důraz na šperky a drobnosti (mašličky, krajky…) ženy: sukně s výztuží (několikanásobné rozšíření oděvu), bohaté paruky, korzety šněrovačka s velkým dekoltem hlavní materiál: brokát, hedvábí, damašek
BAROKO A ROKOKO 17. – 18. století muži: bohatě zdobený oděv, paruky s copy, boty na podpatku se sponou, punčochy, krajkové košile, klobouky, frak, kalhoty ke kolenům, poprvé kapsy
KLASICISMUS opak baroka hlavní je střih, ne zdobnost 18. století opak baroka hlavní je střih, ne zdobnost ženy: dlouhé, jednoduché šaty, sepnuté pod prsy, později bílé sametové rukavičky, drdoly
KLASICISMUS 18. století muži: dlouhé kalhoty, frak, vysoký klobouk (cylindr), vysoký límec, vázanka, nedbale upravené vlasy, které zakrývají spánky
ROMANTISMUS 18. – 19. století ženy: sukně do tvaru kužele, květinové vzory a ozdoby, mnoho spodniček, korzety, vějíře, nápadité účesy, květiny ve vlasech a na klobouku
ROMANTISMUS 18. – 19. století muži: cylindr, dlouhé kalhoty, místo fraku kabát ke kolenům, hůl
SECESE 19. století nijak výrazně se od romantismu nelišila
POČÁTKY 20. STOLETÍ objevuje se kostým s dlouhou zvonovou sukní, blůzkou a kabátkem, konec korzetů malé i větší klobouky, dekorované sušenými květy a ovocem klade se důraz na pohodlnost a praktičnost
20. a 30. LÉTA 20. století v průběhu 20. století je v módě větší svoboda a nejsou striktně daná pravidla pro oblékání sukně ke kolenům, poprvé vršek šatů bez rukávů
40. LÉTA 20. století hranatá vycpaná ramena, úzký pas, krátká sukně omezení kapes po válce málo peněz – levné oblečení
50. LÉTA 20. století pret-a-porter = výroba oblečení v konfekčních velikostech (opak – haute corture = každý vlastní originální kus oblečení) Christian Dior – princesové šaty
60. LÉTA 20. století 1) raná 60. léta: elegantní šaty a kostýmky pastelových barev, bez rukávů, jehlové podpatky, umělé řasy, klobouky Mary Quant – minisukně vzor: Jacquelline Kennedy
60. LÉTA 20. století 2) pozdní 60. léta: Hippies (děti květin) čelenky, kalhoty do zvonu, barevnost, květiny
70. LÉTA 20. století z konce 60. let přetrvávají zvonové kalhoty (tzv. zvonáče) u žen v oblibě mini-sukně
80. LÉTA 20. století legíny, úzké kalhoty (tzv. mrkváče), volné topy, vycpaná ramena Jean Paul Gaultier – sukně pro muže, kuželové podprsenky Christian Lacroix - barevnost, hra s materiálem (např. vyšívání)
90. LÉTA 20. století džíny až do pasu, neupravený styl, kostkované flanelové košile, džínové bundy, na značkovém oblečení jsou popisky nový fenomén: modeling (např. topmodelky Cindy Crawford, Claudia Schiffer), vychrtlé modelky-úspěšné (Kate Moss) Bart De Backer – nečekané kombinace, ležérnost) Kate Moss
21. STOLETÍ trendy se velmi rychle mění, velká svoboda v oblékání módní přehlídky a celebrity – extravagance